Ystävät, jotka eivät puhu suoraan - sain tapaamiskutsuun vastaukseksi hymiön
Ihmiset, miksi välttelette sanomasta tai miksi olette epäselviä? Laitoin viestiä ja nyt mietin, että selvä, tällä tolalla on useamman kymmenen vuoden ystävyys, kun ei vastata muuta kuin hymiöitä. Hän ei kommentoinut kyllä tai ei, ei myöskään selitä, että nyt on todella tiukkaa, katsotaanko myöhemmin. Viestitin ystävälleni, jonka kanssa olemme viikoittain yhteydessä, että voisimme juhlistaa hänen uutta työpaikkaansa pienimuotoisesti vaikka hakemalla ruokaa. Kyseessä siis ei ole mikään ison porukan juhla, vaan lähinnä tarkoitin juhlistamisella sitä, kuinka iloinen asia tuo on ja että voisimme tavata, kahdestaan. En osaa sanoa, mitä hän ajattelee koronatilanteesta nyt, sillä suhtautuminen muuttuu tilanteiden mukaan ja kuten todettu, hän ei puhu näistäkään ainakaan puhelimen välityksellä. Minkä vuoksi ihmiset eivät pysty kirjoittamaan että nyt on tiukkaa? Nyt on kiirettä juuri tuossa uudessa työssä? Tai jotakin muuta? Selkeästi juhlistaminen olisi ollut minulle tärkeämpää kuin hänelle. :)
Kommentit (365)
Kuinka usen hän on aloitteellinen yhteydenpidon suhteen ja onko yhteydessä ihan muuten vaan vai onko aina vailla jotain (seuraa baariin, kuuntelijaa, rahaa tms)? Onko kiinnostunut sinusta ja onko hänella aikaa sulle silloin kun sä otat yhteyttä?
Ongelma on lähinnä juuri tuo, että ei sanota, että esimerkiksi väsyttää, vaan laitetaan hymiöitä. Ei hänellä varmasti samalla tavalla ole aikaa, kuin oikeasti sosiaalisilla ihmisillä on. Eikö voi enää suomalaiset tunnetusti hiljaiset ja sisäänpäinkääntyneet ihmiset sanoa asioista? Edes ystäville 30 vuoden ystävyyden jälkeen?
Hän ei käy baareissa, ja on hyvin omaa aikaa tarvitseva. Siitä tuli minulta tuo take away ruokaehdotuskin ja pyyntö juhlistaa, sitten kun hänelle sopii. :) eli nimenomaan jotakin tällaista rentoa ajattelin, tekemistä, jota olimme ennenkin tehneet. Hän ei ole sellainen joka kyselisi kun on jotakin vailla ja kirjoittelee kyllä viestejä vaikkei tapaisi joka kuukausi. on vaan hyvin passiivisen tuntuinen, kun ei voi sanoa, että esimerkiksi itseasiassa ei ole juhlatuulella. Ajattelisi että keskustelu onnistuu kun ollaan kuitenkin tunnettu yli 30 vuotta.
Millaisen hymiön hän lähetti? Itse voisin vastata tuollaiseen ehdotukseen hymyllä tai peukulla. Tarkoittaa sitä, että hyvä idea, sovitaan tästä vähän myöhemmin.
Jos jotain aikoo kunnolla sopia, on aina parempi soittaa. Mielestäni on tyhmää ja turhauttavaa lähetellä edestakaisin mahdollisesti kymmeniä monitulkintaisia viestejä ja sittenkin asia voi jäädä vähän epäselväksi.
Ehkä hän palaa asiaan hieman myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Millaisen hymiön hän lähetti? Itse voisin vastata tuollaiseen ehdotukseen hymyllä tai peukulla. Tarkoittaa sitä, että hyvä idea, sovitaan tästä vähän myöhemmin.
Olisko se sitten hankalaa kirjoittaa tuo siihen viestiin? Kauanko sinulla meni tuon viestin kirjoittamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta en kyllä ymmärtäisi pelkkää hymiötä myöntyväksi vastaukseksi. Ei kysymyksiin yleensä vastata hymyilemällä. Peukun ymmärtäisin niin, että sopii. Mutta pelkästä hymiöstä miettisin, ettei ehkä halua lähteä. Ei vaan kehtaa suoraan kieltää, vaan vitkuttelee vastaamista hamaan tuvaisuuteen hymyilemällä. Näin mä tulkitsisin.
Joo, eipä ole tähän siis palannut kuukausiin. Kuten 9 sanoi. Innostuneita hymiöitä ei tullut, vain hymyileviä.
Ap
Itse kysyin puolituttua joskus seuraksi, vastasi van hymiöllä. Otin sen että oli vähän alentavaa että ei vastannut kiitos mutta ei kiitos, laittoi vaan tyhmän hymyilevän hymiön. Kysymyksessäni ei ollut mitään tyhmää. En kuullut hänestä enkä itse laittanut enää mitään.
Jos itse haluan suoran vastauksen, soitan.
Miksi sä lähettelet typeriä viestejä kun voisit yhdellä 2 min puhelulla saada selvyyden asiaan?
Ja sitten vielä tulet tänne itsemään kun et saa selkoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyin puolituttua joskus seuraksi, vastasi van hymiöllä. Otin sen että oli vähän alentavaa että ei vastannut kiitos mutta ei kiitos, laittoi vaan tyhmän hymyilevän hymiön. Kysymyksessäni ei ollut mitään tyhmää. En kuullut hänestä enkä itse laittanut enää mitään.
Niin, onhan se alentavaa. Vielä ei alentavampaa, vaan huvittavampaa on, että ei ole puolituttu, vaan 30 vuoden takaiset ystävät tekevät näin :-D
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä lähettelet typeriä viestejä kun voisit yhdellä 2 min puhelulla saada selvyyden asiaan?
Eli nyt viestit ovat itse pahuus.
Ap
Mä vastasin kerran syömään lähtöpyyntöön suoraan, että miehellä oli oma menonsa, tarvis lastenvahdin ja ettei nyt oikein kukkaro kestä lastenvahtia ja ruokailua, että joku toinen kerta sitten. Ystävä lopetti pyynnöt tähän eikä koskaan enää tullut. Laitoin parin viikon päästä kun olin saanut sivutöistäni rahaa ja mies oli kotona, että voisin lähteä, hän ei silloin päässyt ja ajattelin että hän saa pyytää seuraavaksi, mutta ei vastannut edes hyvän joulun toivotukseen. En tiedä miksi tuosta rehellisyydestäni loukkaantui.
Miksi sinä haluat juhlia kaverin uutta työtä?
No kuulostaa siltä kuin kys. henkilöllä olisi jotenkin huonot kommunikointitaidot. Itsekin olen todella epäsosiaalinen ja sisäänpäin kääntynyt, mutta osaan kyllä kommunikoida ihan normaalisti eikä tulisi mieleenkään vastata pelkällä vaikeasti tulkittavalla hymiöllä mihinkään tuollaiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Mua taas ärsyttää jos joku soittelee tuollaisista yksittäisistä kysymyksistä joihin voisi ihan vastata viestillä kyllä/ei. Meitä on näköjään moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että tällainen ihminen vastaisi puhelimessa kertoen suoraan, ettei jaksa tai halua tavata
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä haluat juhlia kaverin uutta työtä?
Oletko jotenkin hyvin introvertti, kysyjä? Oletko sellainen, joka menee töihin ja nukkumaan ja näkee ystäviään kerran vuodessa, ilman mitään iloja?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä vastasin kerran syömään lähtöpyyntöön suoraan, että miehellä oli oma menonsa, tarvis lastenvahdin ja ettei nyt oikein kukkaro kestä lastenvahtia ja ruokailua, että joku toinen kerta sitten. Ystävä lopetti pyynnöt tähän eikä koskaan enää tullut. Laitoin parin viikon päästä kun olin saanut sivutöistäni rahaa ja mies oli kotona, että voisin lähteä, hän ei silloin päässyt ja ajattelin että hän saa pyytää seuraavaksi, mutta ei vastannut edes hyvän joulun toivotukseen. En tiedä miksi tuosta rehellisyydestäni loukkaantui.
Tää suomalaisten suoraanpuhumattomuus saa aina vaan oudompia muotoja. Kun joku puhuu, siitäkin loukkaannutaan. Otetaan itseen. Parasta lienee vaan kirjoitella iloisia hymiöitä.
Noin se vaan ikävä kyllä menee.
Minä olen jättänyt tuon kaltaiset ystävät kokonaan rauhaan.
Ei sille voi mitään, että toisista vaan vieraantuu ja tulee uusia ystäviä kavereita tilalle.
Tuleehan siitä aluksi paha mieli ja surullinen olo, mutta se pitää vaan kestää ja sopeutua asiaan.
Älä sinäkään ota enää yhteyttä, kun ystäväsi on noin passiivinen.
Anna olla.