Sähköautot ei lyö läpi Suomessa.
Sähköautojen lataaminen Helsingissä on haastavaa:
Helsingissä useimmat pysäköivät kaduilla.
Helsingissä kadunvarsilla ei ole latauspaikkoja, eikä infraa ole rakenteillakaan.
Jos lähdet Helsingistä Rovaniemelle, niin matka voi kestää todella kauan. Abc-asemilla oleviin muutamiin latauspaikkoihin voi olla jonoa, sähköautojen lisääntyessä, voit varautua tuntien jonotukseen.
Ei ole realistista. Ja ei, abc-ketju ei ole rakentamassa kymmeniä latauspaikkoja, joita tarvittaisiin jos jokaisella sähköauto on.
Sähköauto on hyvä sellaiselle, joka asuu muualla kuin Helsingissä.
Jatkan etanolilla ajoa.
Kommentit (108)
Hyviä pointteja, en ole tullut ajatelleeksi.
Sähköautojen infra ei ole valmis, eikä taloyhtiöt näytä innostuvan latauspistokkeita rakentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, vety rocks!
Vai vety poks?
Oma ennustus on että niiden osuus uusien myynnissä nousee 10-15v sisällä ehkä siihen 50% paikkeille mutta ei sen korkeammaksi. Uuden ostaja on yleensä hyväosainen omakotitaloss asuva joilla useampi auto taloudessa. Nämä vaihtavat todennäköisesti kakkosauton sähköön. Lisäksi on joukko varakkaita uusien ostajia jotka ei oikeasti liiku paljon 100km säteen ulkopuolelle ja löytyy latausmahdollisuus omakotitalossa.
Mutta käytettyjen markkinoilla veikkaan että sähköistä tulee paha ylitarjonta ja poltomoottorit viedään käsistä. Suurin osa käytettyjen ostajista on nitä joilla ei ole eikä tule olemaan latausmahdollisuutta kotona ainakaan 15 vuoteen. Tämä tulee johtamaan siihen että käytetty polttomoottori on kalliimpi kuin käytetty sähköauto. Toinen syy tähän on että kukaan ei halua näitä alkuvaiheen sähköautoja käytettynä kun tekniikka kehittyy näissä nopeammin kuin polttisautoissa.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja, en ole tullut ajatelleeksi.
Etpä tietenkään. Ja olet aina äänestänyt vihreitä.
No shit Sherlock! Suomessa euroopan vanhin autokanta kun itäblokinmaat otetaan pois laskuista. Ei ihmisillä ole rahaa 50k€ sähköautoihin ja käytetyissä sähköautoissa vaaniin kallis akkuremontti kun takuu loppuu.
Sähköauto olisi kaupungissa ja nykivässä ja usein pysähtyvässä ajossa parhaimmillaan. Sähköautoilussa ja kaikessa muussa liikkumisessa ja elämässä rahastus menee meillä edellä. Talvipolkupyöräily on ainoa mihin kannustetaan.
Helsingin kaduilla on vaikea latailla kun paikkoja ei ole.
Niin joo totta kyllä. Mähän ajan joka viikko hesasta rolloon. Ei ehkä akku riitä yhellä latauksella. Ja kesäisin ajan joka viikonloppu roomaan. Ei taida akku riittää. Paska auto toi sähköauto.
Vierailija kirjoitti:
Jep, vety rocks!
Ilmalaivat takaisin!
Puhumattakaan se, että esim. mä boikotoin sähköautoja epäekologisina. Sähkön käyttöä pitäisi juurikin vähentää eikä lisätä. Meillä on nytkin ongelmia saada riittävästi turvallista sähköä, joten missään nimessä ei pidä suosia mitään sähköautoja ainakaan yksityiskäytössä. Vihreät yms. on ihan väärässä näissä ekologisuusideoissa. Ne tekevät enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Niin joo totta kyllä. Mähän ajan joka viikko hesasta rolloon. Ei ehkä akku riitä yhellä latauksella. Ja kesäisin ajan joka viikonloppu roomaan. Ei taida akku riittää. Paska auto toi sähköauto.
Kunhan nyt ensin saisit edes ajokortin hommattua.
Älkää ihmeessä ostako sähköautoja, saadaan me sähkäreiden omistajat ajella lähes ilmaisella sähköllä mahdollisimman pitkään. Ihanaa aina huristaa (vai pitäisikö sanoa suristaa, heheh) bensa-asemien ohi ja katsoa kun siellä iloiset bensalenkkarit maksavat veroja(bensiinin hinnasta 75% on veroa).
Ovatko nämä jutut mielessäsi kehittyneet eilisestä, jolloin viimeksi kirjoittelit samat tarinat tänne? Vai onko sinulla joku fiksaatio sähköautoja vastaan?
Vai että sähköautot ei tule yleistymään kun muutamalla helsinkiläisellä ei ole autopaikkaa :)
On teillä sähköauton vastustajilla heikot eväät.
Juu ensinnäkään tietenkään useimmat helsinkiläiset ei pysäköi kadunvarteen, vaan suurimmalla osalla on tietenkin autopaikka. Kantakaupungissahan kadunvarsipaikkoja on varsin vähän ja lähiöissä tietenkin pysäköidään omassa pihassa ja taloyhtiöiden parkkiruuduissa.
Jonkunlaisia torniparkkeja pitää rakentaa kaupunkien keskustoihin. Elikkäs kahden, kolmen parkkiruudun tilan vieviä automaattisia autohissejä, joissa on 10 autoa päällekkäin ja latauspistorasiat.
Siinä ei läpimenoja enää kysellä kun polttomoottoriautojen valmistus ja myynti lopetetaan ja bensan hinta nostetaan taivaisiin. Alkaa ne sähköautotkin lopulta kelvata .
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei läpimenoja enää kysellä kun polttomoottoriautojen valmistus ja myynti lopetetaan ja bensan hinta nostetaan taivaisiin. Alkaa ne sähköautotkin lopulta kelvata .
Joo, ei sähköautoihin olla siirtymässä siksi, että se olisi käytällisempi, vaan siksi, että muutoksen katsotaan olevan välttämätön!
Totta joka sana.