Huomio Aava ja Isla nimien inhoajat, pilkkaajat!
Olisi mukava kuulla minkä nimisiä lapsia teiltä löytyy? ;)
Miksi vastustatte niin kovin Aavaa ja Islaa?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:12"]
Aava on ihan ok, Islasta en ymmärrä sen suosiota en sitten ollenkaan. Kuulostaa tyhmältä suussa.
[/quote]
Isla on Britannian kymmenen kärjessä -listalla.
Islam- ja aavikko-assosiaatiot ovat oikeastaan hyviä! Sekin on vain hyvä, jos nimet leviävät kaikkiin kansankerroksiin. Tuoreet tulkinnat ovat aina hyviä, yllättävät valinnat. Etelä-Suomessa Isla jo kyllästyttää, Lapissa ilahtuisin tavatessani Isla-vauvan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:12"]
Aava on ihan ok, Islasta en ymmärrä sen suosiota en sitten ollenkaan. Kuulostaa tyhmältä suussa.
[/quote]
Isla on Britannian kymmenen kärjessä -listalla.
[/quote]
Miksi minä Britanniassa puolittain asuvana en ole missään siel livenä todentanut tätä ilmiötä...? Lontoossa välitön Islington- ym. assosiaatio. Suomalaisen Islan nimen lausuvat Aila.
En vastusta enkä pilkkaa. En vaan tykkää yhtään. Kuten en myöskään esim. jessikasta, jeminasta, aadasta tai iidasta. Tuntuu kyllä olevan kovin suosittuja nimiä tällä palstalla, aava ja isla.
Tosi kauniita nimiä molemmat! Joskin omalla tyttärelläni eri nimi
Lähinnä ihmettelen miten joillakin on niin outo maku nimien suhteen. Aava on vaan niin karsea nimi, ja Isla ihan yhtä typerä.
Islasta tulee aina mieleen ravihevonen Isla J Brave :)
Mutta siis, minun mielestä kummassakaan otsikossa mainitussa nimessä ei ole mitään vikaa!
Olen ulkosuomalainen ja antanut vajaa kaksi vuotta sitten syntyneelle lapselleni nimeksi Aava. Tuntuu erikoiselta, että sitä olisi antanut suomalaisen trendinimen niin kaukana suomesta enkä edes ole mitenkään aktiivisessa kontaktissa suomeen -viimeksi käynyt n. 5 vuotta sitten siellä. Minulle Aava-nimeen assosiotuvat aava meri, aava taivas, tai silmän kantamattomiin jatkuvat hulmuavat pellot ja niityt avaran taivaan alla. Ja sellainen oli meidän Aavan syntymäpaikkakunnan luonto. Nimi assosiotuu minulla myös suomenkielen kauniiseen sointuun tyylliin: hallan vaaraa alavilla mailla. Täällä paikalliset ovat tykänneet nimestä, ensimmäinen mielenyhtymä on Ava Gardner. Ja itse olen jo nelikymppinen ja muitakin lapsia löytyy...
Molemmat nimet ovat kauniita eivätkä edes mitään trendinimiä, kun viitsii väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta asiaa tarkistaa. Molempia on annettu 2010-luvulla 800-900:lle lapselle, kun taas monia todellisia trendinimiä kuten Aino, Anni, Helmi, Siiri, Emma, Ella on annettu 2000-4000:lle lapselle eli jopa nelinkertainen määrä.
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla, minkä nimisiä lapsia on niillä, jotka pitävät näitä liian suosittuina.
Mulle tulee Islasta aina vaan mieleen Madonnan biisi. Eikös täällä ollut mamma, jonka tytär oli nimeltään Isla Isabella?!
Itse ajattelisin, kuinka etunimi sointuu sukunimeen. On jotenkin koomista, jos etunimi Vaikka Isabella ja sukunimi Vatanen.
Kaverini antoi koiransa nimeksi Aava. Aivan ihana nimi, mielestäni jotenkin runollinen! Voisin antaa lapselleni nimeksi.
Islasta en tykkää. Ei vaan jotenkin sovi mun suuhun.
Mutta aava ja isla on tulleet aika yllättäen tosi suosituiksi. Kuten taas esim. joku aino tai maria ovat olleet jo vuosikausia ja niihin on totuttu. Ei se suosio ole noissa pahin. Suosittu nimikin voi olla kaunis. Kaikki eivät vaan pidä noista nimistä ja mielikuvista. Veikkaan, etteivät jää ns. ikisuosikeiksi. Turhan trendinimiä, kuten vaikka adele, jade tai netta. Samaa kategoriaa ainakin omassa mielessäni, ei niin tyylikkäitä tai klassisia.
Mutta jokainen voi onneksi valita juuri sellaisen nimen josta pitää ja joka sopii omaan tyyliin :) Hyvä, ettei kaikilla ole samaa nimeä. Onneksi suomessa ei sentään saa antaa mitään törkeitä tai loukkaavia nimiä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:55"]
Olisi mukava kuulla minkä nimisiä lapsia teiltä löytyy? ;)
Miksi vastustatte niin kovin Aavaa ja Islaa?
[/quote]
En todellakaan vastusta, minun lapsella on sen nimiset gekko-liskot ja oikein mukavia liskoja ovatkin :) Sitten kun ne saa vauvoja niin vauvoista tulee ainakin Luna ja Aada.
Isla lausutaan ulkomailla AILA, kuten myös Riley lausutaan RAILI.
Mitä vikaa antaa suomalaiselle lapselle nimeksi Aila tai Raili? Hehän voivat halutessaan muuttaa nimensä Islaksi ja Rileyksi sitten jos muuttavat englanninkieliseen maahan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:32"]
Mulle tulee Islasta aina vaan mieleen Madonnan biisi.
[/quote]
Ja Aavasta tulee mieleen se Marika Krookin vanha, oudon kuuloinen euroviisubiisi Aava :D
Ei mitään tuollaisia lyhyitä koiran nimiä, minun tyttärestä tulee Nicoliina tai Niccolina, olemmehan sentään sivistynyt ja kansainvälinen perhe!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:48"]
Isla lausutaan ulkomailla AILA, kuten myös Riley lausutaan RAILI.
Mitä vikaa antaa suomalaiselle lapselle nimeksi Aila tai Raili? Hehän voivat halutessaan muuttaa nimensä Islaksi ja Rileyksi sitten jos muuttavat englanninkieliseen maahan.
[/quote]
Mutta jos antaa nimeksi Aila, se lausutaan EILA, ja Raili lausutaan REILI! Eihän ne taaskaan ole samoja nimiä!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:53"]Ei mitään tuollaisia lyhyitä koiran nimiä, minun tyttärestä tulee Nicoliina tai Niccolina, olemmehan sentään sivistynyt ja kansainvälinen perhe!
[/quote]
Minusta Aava ja Isla on samaa mauttomuustasoa kuin Nicoliina. Wt-nuoren antama nimi.
Isla on tuotemerkin kuuloinen. Islaja-artisti (jolle nimi on muisto saariretkiä harrastaneista, sitten onnettomuudessa menehtyneistä vanhemmista) ja Kemikaalicocktailin Noora Shinglerin tytär aloittivat trendin, ja assosioin Islan aina heihin. Isla on myös yleinen "taiteellisempi" kutsumanimi tai nimenvaihtonimi niille nuorille naisille, jotka syystä tai toisesta (tuomio, velkoja, jotain pahaa) vaihtavat identiteettiä ja ikään kuin "luovat itsensä uudelleen". Katkaisuhoidoista ym. vapautuu aina "uudelleensyntyneitä" Isloja. Assosioin Islan myös butchimpien lesbojen hellittelynimikulttuuriin, jossa iso naisenköriläs on Isla, Jade tms. pikkuista ja vähän villiä. Englanninkielisissä ympäristöissä huvitun, kun lausuvat Islan "aila" ja siitäkös kotimaista Aila-nimeä vastustava lumihiutale-Isla hermostuu. Minulla ei ole mitään Isloja vastaan, aika näyttää, mitä heistä tulee, tuleeko normaali nimi vai säilyykö seuraaviinkin polviin tuo ajatus, että Isla on jollain tavalla peitenimi tai trendinimi.