IS: Nykyään yhä useampi uskaltaa katkaista välinsä epäterveisiin vanhempiin
Joko täällä on puhuttu tästä?
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011821596.html
Jutussa viitataan vanhaan ajatukseen että omia vanhempia pitää kunnioittaa, mutta minusta ei lapsille asetettua velvoitetta kunnioittaa ei saa myöskään käyttää väärin ja olla lapsille kamala, kun niiden pitäisi kunnioittaa eivätkä ne (muka) voi lähteä. Lasten ei kuulu olla vanhempiensa emotionaalisia roskasankoja, joihin puretaan omat tunteet että kulissit pysyy kasassa. Sanninkin tapauksessa näkyy, että vanhemmat osasivat käyttäytyä muille - he päättivät olla käyttäytymättä omille lapsilleen.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo miten nuoret ja nuoret aikuiset elävät ja voivat, ei voi välttyä miettimästä kummat ovat epäterveitä. Mielenmaisemaltaan ja käytökseltään.
Kerro tarkemmin? Mikä mielestäsi on epätervettä ja liittyykö se mielestäsi jotenkin huutamiseen lapsille tai välien katkaisuun? Oliko sulla tässä joku yhteys IS:n juttuun vai luitko sitä edes?
Ymmärrän toki jos vanhemmat ovat ilkeitä kiusanhenkiä tai perheessä esiintyy insestiä.
Mutta sitten on nuoria aikuisia, jotka löytävät ongelman joka asiasta tai jotka itse käyttäytyvät ikävästi. Näissä on peiliin katsomisen paikka.
Hyi hemmetti miten tyhmät vanhemmat tuon jutun Sannilla on ollut.
Tunnistan kuvion. Muistan jo lapsena ihmetelleeni että vanhemmat muuttuivat ihan täysin toisenlaisiksi ihmisiksi vieraiden kanssa.
Ikävää miten lasta kovasti haluavat saavat keskenmenoja, mutta lasta väkivaltaisesti kohtelevat ja välinpitämättömät vanhemmat kyllä saavat lapsia. Niin surullista etenkin näiden lasten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän toki jos vanhemmat ovat ilkeitä kiusanhenkiä tai perheessä esiintyy insestiä.
Mutta sitten on nuoria aikuisia, jotka löytävät ongelman joka asiasta tai jotka itse käyttäytyvät ikävästi. Näissä on peiliin katsomisen paikka.
Ja sustako tässä ei ollut vika vanhemissa? Ihan ok kohdella lapsia noin? Noinko itse kohtelet?
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo miten nuoret ja nuoret aikuiset elävät ja voivat, ei voi välttyä miettimästä kummat ovat epäterveitä. Mielenmaisemaltaan ja käytökseltään.
Jossain päin geenejä nuo tavat kulkevat. Ei aina suoriltaan vanhemmilta, mutta jostain päin sukua kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sustako tässä ei ollut vika vanhemissa? Ihan ok kohdella lapsia noin? Noinko itse kohtelet?
Luepa uudestaan tuo kommentti ja etenkin ylempi.
Ei tuo sannikaan voi lapsuuttaan tai vanhempiaan muuttaa vaikka kuinka monta lehtijuttua antaisi.
Hänellä sentään varakas lapsuus. Ei ole tarvinnut ruokaa varastaa.
Meillä lapsi myös katkaissut välinsä. Ollaan varmasti epätäydellisiä vanhempia ja pyydetty monta kertaa virheitä anteeksi. Ei tiedetä edes onko tyttö elossa, varmaankin niin kauan kunnes virkavalta ilmoittaa toisin. Kaikki yhteydet on estetty ja osoite on salainen. Hän on erityislapsena joutunut kokemaan kaikenlaista, mutta olemme aina olleet hänen puolellaan. Jos saisimme vielä joskus keskustella hänen kanssa, pyytäisimme anteeksi kaikkia virheitämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Sanni ei ees narkkarin lapsi eikä köyhäkään. Jotain 13 000 tosi huonoista kodeista sijoituksessa.
Tuohan on täysin päinvastoin. Nykyään monilta nuorilta ihmisiltä puuttuu kokonaan empatiakyky. Vanhempien mielipiteet koetaan aina epäterveellisenä ja loukkaavia. Ei ole raaempaa väkivaltaa olemassakaan kuin olla näkemättä esim 70 vuotta eläneen vanhempansa sieluun, lukien niitä heidän ajatuksiaan. Työstä, asumisesta, perheestä, lasten lastensa asioista, heillä on ja kuuluukin olla omia mielipiteitä, niitä terve ihminen kestää kuunnella, eikait kukaan ole niin tyhmä että ottaa niistä niin itseensä että ajattelisi niiden vaikuttavan omaan elämäänsä. Ei esim yli 50 vuotta sitten nuoruutta eläneiltä ihmisiltä voida vaatia ajatuksia joissa me heidän lapset nykyään elämme. M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa uudestaan tuo kommentti ja etenkin ylempi.
Lue sinä vaikka se IS:n juttu niin tiedät mistä tässä ketjussa keskustellaan. Tyhmä tulee kommentoimaan ok jos vanhemmat on olleet ikäviä mutta kyllä muuten on nuorella peiliin katsomisen paikka.
Mutta vanhemmat eivät saa tehdä samoin! Vaikka lapsi olisi millainen hirviö, niin täytyy vaan rakastaa ja ymmärtää ja lohduttaa ja ennen kaikkea antaa rahaa.
Jos jättää lapsensa perinnöttömäksi, pidetään kauheana vanhempana, koska on isän ja äidin vika, jos lapsesta tulee vankiloissa viihtyvä elämäntaparikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on täysin päinvastoin. Nykyään monilta nuorilta ihmisiltä puuttuu kokonaan empatiakyky. Vanhempien mielipiteet koetaan aina epäterveellisenä ja loukkaavia. Ei ole raaempaa väkivaltaa olemassakaan kuin olla näkemättä esim 70 vuotta eläneen vanhempansa sieluun, lukien niitä heidän ajatuksiaan. Työstä, asumisesta, perheestä, lasten lastensa asioista, heillä on ja kuuluukin olla omia mielipiteitä, niitä terve ihminen kestää kuunnella, eikait kukaan ole niin tyhmä että ottaa niistä niin itseensä että ajattelisi niiden vaikuttavan omaan elämäänsä. Ei esim yli 50 vuotta sitten nuoruutta eläneiltä ihmisiltä voida vaatia ajatuksia joissa me heidän lapset nykyään elämme. M40
Joten sinusta kotona voi käyttäytyä lapsilleen kuten Sannin vanhemmat ja esittää vieraille rakastavaa? Mitä hä?
On hyvä sanoa joitakin syitä. Mutta itse joutunut olemaan ikäni yhteydessä, ei ole ollut helppoa.
Minäkin katkaisin välit vanhempiin. Lapsuuteni oli samanlainen, kuin tuossa jutussa. Viimeinen pisara oli se, kun äitini tilasi nimelläni tavaraa ja piilotti laskut. Kuulusteluissa ihan pokkana väitti, että itse olen ne tilannut. Silloin pystyi tilailemaan kamaa niillä paperikupongeilla, niin onnistui helposti, eikä poliisikaan pystynyt tekijää varmasti selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vanhemmat eivät saa tehdä samoin! Vaikka lapsi olisi millainen hirviö, niin täytyy vaan rakastaa ja ymmärtää ja lohduttaa ja ennen kaikkea antaa rahaa.
Jos jättää lapsensa perinnöttömäksi, pidetään kauheana vanhempana, koska on isän ja äidin vika, jos lapsesta tulee vankiloissa viihtyvä elämäntaparikollinen.
Onko tuossa jutussa mielestäsi kyse elämäntaparikollisesta? Miksi te kommentoitte asian vierestä?
Juu, pysykää lapset vaan poissa. Parempi kaikille. Ei siitä tartte draamaa tehdä.