"Hiilarihöttö" on raivostuttava sana!
Pliis sanokaa etten oo ainoa jonka mielestä toi on aivan törkeän ärsyttävä sana!!! Siis HIILARIHÖTTÖ, voi elämän kevät :D Näen oikeasti punaista tosta sanasta. Miksei voi vaan sanoa että joku ruoka sisältää paljon hiilareita / vaaleaa viljaa? Aina pitää olla HIILARIHÖTTÖÄ :D Perhana..
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:27"]
Jotkut eivät nyt suostu ymmärtämään sitä, ettei "hiilarihöttö"-sanalla halveksuta viljatuotteita tms. hiilaripitoisia ruoka-aineita, vaan sitä teollistuneen aikakauden meille tuomaa lieveilmiötä, että esim. viljasta putsataan pois kaikki terveellinen ja jätetään vain se "höttö". Viljalla on eletty tuhansia vuosia, mutta ei sitä noin valkoiseksi ennen muinoin hinkattu. Se on nykyajan ilmiö.
[/quote]
Olkoon vain nykyajan ilmiö, mutta tuo "hiilarihöttö" -sanan käyttäminen vihjaa, että ihminen nostaa itsensä toisten yläpuolelle omien ruokavalintojensa perusteella.
Syöminen on ihmisille välttämätöntä. Niin on myös hengittäminen, mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään käyvän keskustelupalstoilla sanasotaa siitä, että toiset hengittävät väärin ja toiset oikein. Hengittämistä kun ei voi kätevästi käyttää sosiaalisen erottumisen välineenä, toisin kuin ruokavalintoja.
[/quote]
Jaa, en minä ole kokenut asiaa noin, vaikken karppaaja olekaan. Minusta hiilarihöttö on oikein hyvä ja kuvaava sana. Paljon parempi kuin hiilaripaska, jota sitäkin karppaajien suusta kuulee. Ehkä ei kannata ottaa nokkiinsa muiden ruokavalioista, jos kerran itse tietää syövänsä terveellisemmin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:33"]
Teollisuusmaissa ongelmana on energian liikasaanti ja silti pitäisi syödä lisää hiilarihöttöä, eli ruokaa, jossa ei ole ravinteita, pelkkää energiaa. Jännä logiikka.
[/quote]Ja mitä tekee karppaaja? Korvaa hiilarit rasvoilla, joissa on kaikkein suurin energiatiheys. Selitykset ontuu pahemman kerran.
[/quote]
Rasvoista saa energian lisäksi kaikkea tarpeellista ja välttämätöntä. Hiilarihötöstä ei saa yhtään mitään muuta kuin energiaa. Ymmärrätkö eron?
Minä saan vatsani täyteen, tarpeelliset kalorit ja ravintoaineet ihan ilman viljaa, perunaa ja sokeria. Työni ei ole fyysistä eli kulutuskaan ei ole kovin iso. Silti minun pitäisi ilmeisesti lisäksi syödä noita höttöhiilareita ettei kenellekään tule paha mieli eikä minua nimiteltäisi vammaiseksi, ylimieliseksi tai fanaattiseksi uskovaiseksi. Mikä siinä niin kovin ihmisiä ahdistaa, että joku syö eri tavalla kuin itse? Epävarmuus omista valinnoista?
Ohoh, täällähän keskustelu elänyt! Mielenkiintoista juttua tullut :) Alkuperäinen tarkoitukseni oli siis ihan vaan todeta että hiilarihöttö on ärsyttävän kuuloinen sana, ei kritisoida sitä että joku haukkuu minua siitä että hiilareita ja HÖTTÖÄ (argg) syön halutessani :D Mutta täähän lähti heti vähän syvemmille vesille, kerrankin näin päin tällä palstalla ;) Jatketaan!
Ap
HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖHIILARIHÖTTÖHIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ HIILARIHÖTTÖ
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:33"]
Minä saan vatsani täyteen, tarpeelliset kalorit ja ravintoaineet ihan ilman viljaa, perunaa ja sokeria. Työni ei ole fyysistä eli kulutuskaan ei ole kovin iso. Silti minun pitäisi ilmeisesti lisäksi syödä noita höttöhiilareita ettei kenellekään tule paha mieli eikä minua nimiteltäisi vammaiseksi, ylimieliseksi tai fanaattiseksi uskovaiseksi. Mikä siinä niin kovin ihmisiä ahdistaa, että joku syö eri tavalla kuin itse? Epävarmuus omista valinnoista?
[/quote]
Ei kukaan ole tässä ollut pakottamassa sinua syömään mitään sellaista ruokaa mitä et halua syödä. Kyse on koko ajan ollut siitä, että jotkut (eivät kaikki) karppaajat ilmiselvästi halveksivat sitä ruokaa, mitä jotkut (eivät kaikki) ei-karppaajat syövät, ja nimittelevät sitä hötöksi ja paskaksi.
Ennen vanhaan opetettiin kunnioittamaan ruokaa. Myös sellaista ruokaa, jota ei itse halua syödä, ja joka ei omasta mielestä ole terveellistä. Ei sinun tarvitse "höttöhiilareita" syödä. Mutta älä nimittele toisten syömää ruokaa hötöksi tai paskaksi, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:33"]
Teollisuusmaissa ongelmana on energian liikasaanti ja silti pitäisi syödä lisää hiilarihöttöä, eli ruokaa, jossa ei ole ravinteita, pelkkää energiaa. Jännä logiikka.
[/quote]Ja mitä tekee karppaaja? Korvaa hiilarit rasvoilla, joissa on kaikkein suurin energiatiheys. Selitykset ontuu pahemman kerran.
[/quote]
Tiedätkö, että hiilarin ja rasvan energiat käyttäytyvät kehossa eri tavoin? Jos et tiedä, niin ei ihme, että mielestäsi selitykset ontuu.
Minusta on tervettä kääntää ihmisten huomio siihen, miten 'makeaksi' elämämme on mennyt. Muutos on tapahtunut pikku hiljaa ja se on jäänyt monilta huomaamatta. Samoin se, miten paljon lisäaineita käytetään ruuan lantraamiseen samalla heikentäen ruuan ravintosisältöä.
Nykyajan ihmiset sairastuttavat itsensä ruualla. Se on fakta ja SE on se First World Problem - ei se, että asialle yritetään tehdä jotain (vaikkei menisikään fanaattisesti mihinkään ääripäähän asian kanssa). Simppeli ohjenuora 'kohtuus kaikessa' kun on niin monilla nykyään kateissa ja ruoka on tosiaan yhä enenevissä määrin sitä hiilarihöttöä, jolla lihotaan ja sairastutaan. Vähemmän aitoa, normaalia ruokaa.
Minusta sairauksien ennaltaehkäisy on fiksua eikä turhamaisuutta tai itsensä 'ylentämistä'.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:27"]
Jotkut eivät nyt suostu ymmärtämään sitä, ettei "hiilarihöttö"-sanalla halveksuta viljatuotteita tms. hiilaripitoisia ruoka-aineita, vaan sitä teollistuneen aikakauden meille tuomaa lieveilmiötä, että esim. viljasta putsataan pois kaikki terveellinen ja jätetään vain se "höttö". Viljalla on eletty tuhansia vuosia, mutta ei sitä noin valkoiseksi ennen muinoin hinkattu. Se on nykyajan ilmiö.
[/quote]
Olkoon vain nykyajan ilmiö, mutta tuo "hiilarihöttö" -sanan käyttäminen vihjaa, että ihminen nostaa itsensä toisten yläpuolelle omien ruokavalintojensa perusteella.
Syöminen on ihmisille välttämätöntä. Niin on myös hengittäminen, mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään käyvän keskustelupalstoilla sanasotaa siitä, että toiset hengittävät väärin ja toiset oikein. Hengittämistä kun ei voi kätevästi käyttää sosiaalisen erottumisen välineenä, toisin kuin ruokavalintoja.