"Hiilarihöttö" on raivostuttava sana!
Pliis sanokaa etten oo ainoa jonka mielestä toi on aivan törkeän ärsyttävä sana!!! Siis HIILARIHÖTTÖ, voi elämän kevät :D Näen oikeasti punaista tosta sanasta. Miksei voi vaan sanoa että joku ruoka sisältää paljon hiilareita / vaaleaa viljaa? Aina pitää olla HIILARIHÖTTÖÄ :D Perhana..
Kommentit (69)
En ymmärrä ihmisiä, jotka närkästyvät muiden ihmisten ruokavalioista tai sanoista, joita nämä jostain ruuista käyttävät. Olen ollut kasvissyöjä jo vuosikymmenen ja kuullut sinä aikana vaikka minkälaista irvailua ja nimittelyä. En silti ole antanut asian haitata omaa elämääni. Sanojan ongelmahan se on eikä minun. Sanojina vielä useimmiten ne, joiden ruokavalioon verrattuna omani on huomattavasti monipuolisempi ja terveellisempi. Miksi siis ottaisin itseeni moisesta?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:08"]
Pliis sanokaa etten oo ainoa jonka mielestä toi on aivan törkeän ärsyttävä sana!!! Siis HIILARIHÖTTÖ, voi elämän kevät :D Näen oikeasti punaista tosta sanasta. Miksei voi vaan sanoa että joku ruoka sisältää paljon hiilareita / vaaleaa viljaa? Aina pitää olla HIILARIHÖTTÖÄ :D Perhana..
[/quote]Minua kans sieppaa tuon kuuleminen. En arvosta ihmisiä, jotka eivät arvosta ruokaa vaan halveksivat sitä. Muutenkin vituttaa nämä ruoka-ainevammaiskarppaajat.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:08"]
[/quote]Minua kans sieppaa tuon kuuleminen. En arvosta ihmisiä, jotka eivät arvosta ruokaa vaan halveksivat sitä. Muutenkin vituttaa nämä ruoka-ainevammaiskarppaajat.
[/quote]
Mikä on ruoka-ainevammaiskarppaaja?
Joo, no tuo on myös asia erikseen. Sanana ärsyttävä mutta myös merkitys kyrpii, eli jonkinlainen paremmuusasenne missä on monesti pointtina se kuinka "en voi ymmärtää että joku pystyy syömään tollaista hiilarihöttöä!". Ei se nyt niin kauheeta voi olla, että joku vaikka syö ihan vaaleaa vehnäleipää silloin tällöin. Ja olen itse noudattanut vhh-ruokavaliota aiemmin pitemmän aikaa joten ei nyt ole kyse mistään henk.koht. loukkauksesta mua kohtaan :D En vaan tajua miksi toi kommentti pitää AINA sanoa. Koska joku sen aina täällä sanoo kun vaan puhetta tulee aiheesta...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:19"]
[/quote]Henkilö joka on hankkinut itselleen vapaaehtoisesti ruoka-ainevammaisuuden, esimerkiksi ryhtymällä karppaususkontoon.
No joo, tuo sana vaan kertoo oleellisen - hiilarihöttö sisältää runsaasti niitä hiilareita, muttei sitten juurikaan mitään muuta, mitä tarvitsemme, kuten suojaravinteita, kuitua jne. Se kertoo sen, että tästä ruoka-aineesta saat energiaa, muttet muuta. Kannattaa siis syödä sellaista, josta saa SEKÄ energiaa ETTÄ muita meille välttämättömiä asioita, niin ei tarvitse syödä liikaa.
No on se sentään parempi kuin samojen ihmisten viljelemä termi "hiilaripaskaa". Suututtaa todellakin tuollainen ruuan halveksunta, kun maailmassa kuitenkin nälkäänäkeviäkin on. En ikinä sallisi omien lasteni puhua ruuasta tuolla tavalla, karppasivat tai eivät.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:19"]
[/quote]Henkilö joka on hankkinut itselleen vapaaehtoisesti ruoka-ainevammaisuuden, esimerkiksi ryhtymällä karppaususkontoon.
[/quote]
Laitat samaan lokeroon varmasti myös veget ja vegaanit?
Ei siitä ole vielä sataakaan vuotta, kun meilläkin nähtiin viimeksi nälkää. Ja silloin hiilihydraattipitoinen ruoka pelasti ihmisiä.
Ylimielistä korkean elintason käytöstä. Maailmassa, missä edelleen kuolee tuhansia lapsia päivässä aliravitsemukseen.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:28"]No joo, tuo sana vaan kertoo oleellisen - hiilarihöttö sisältää runsaasti niitä hiilareita, muttei sitten juurikaan mitään muuta, mitä tarvitsemme, kuten suojaravinteita, kuitua jne. Se kertoo sen, että tästä ruoka-aineesta saat energiaa, muttet muuta. Kannattaa siis syödä sellaista, josta saa SEKÄ energiaa ETTÄ muita meille välttämättömiä asioita, niin ei tarvitse syödä liikaa.
[/quote]
No eikös nuo aloitusviestissäni sanomat vaihtoehdot aja saman asian? Ne eivät ole yhtä vähätteleviä ja töykeitä mutta kertovat että hiilaria löytyy. Ei kaikilla edes ole aina vaihtoehtoja valita niitä vähähiilarisia tuotteita rahan vuoksi. Mulla ainakin meni huomattavasti enemmän rahaa ruokaan kun noudatin vhh-ruokavaliota :)
Ap
Kuutonen tarkentaa: täysjyväleipäkin sisältää runsaasti hiilareita, mutta se ei ole "hiilarihöttöä", koska siinä on muutakin kuin puhdistettua valkoista vehnäjauhoa. Hiilarihöttö ei siis tarkoita kaikkea leipää tai viljatuotteita, vaan nimenomaan sellaista, josta on otettu pois kaikki terveellisyys ja jätetty vain ne hiilarit. Valkoinen riisi tai pasta menee samaan kategoriaan, ja valitettavasti myös peruna, koska peruna ei sisällä juuri mitään muuta kuin vettä ja hiilareita.
Mutta hiilarihöttö vaan on todella kuvaava sana - kaikki tietää mitä se tarkoittaa. Ja toki kunnon ruokaan menee enemmän rahaa (kasviksiin, salaatteihin, hyvään oliiviöljyyn, lihaan, juustoon) kuin johonkin paahtoleipään, makaroniiin tai lihaperunasoselaatikkoon. Tälläkin viikolla mennyt jo ruokaan 160€ eikä siinä ole yhtään lihaa vielä - pelkkiä kasviksia, hedelmiä, pari juustoa yms. Täytyy varmaan katsoa mitä kaikkea on osteltu.... turhaa vain jäätelö
Leipää on syöty vuosituhansia. Joku tuore vaalea leipä on aivan ihanaa! Minä ainakin syön mielelläni "hiilarihöttöä". Siitä ei mene vatsa eikä maailma sekaisin jos välillä syö leipää. Itseäkin ärsyttää kaikki ruoka-ainevammaiset. Heillä on poikkeuksetta jotain ruokaongelmia muutenkin, esim. syömishäiriöitä ja väärentynyttä kehonkuvaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:57"]Ei siitä ole vielä sataakaan vuotta, kun meilläkin nähtiin viimeksi nälkää. Ja silloin hiilihydraattipitoinen ruoka pelasti ihmisiä.
Ylimielistä korkean elintason käytöstä. Maailmassa, missä edelleen kuolee tuhansia lapsia päivässä aliravitsemukseen.
[/quote]
Eli sama syödä ihan mitä vaan koska joku näkee nälkää? Turha ajatellakaan syövänsä terveellisesti koska Afrikka..
Syö mitä syöt, mutta puhu kunnioittavasti toisten tarvitsemasta ruuasta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:10"]Syö mitä syöt, mutta puhu kunnioittavasti toisten tarvitsemasta ruuasta.
[/quote]
Toistan tämän. Ihan vastauksena vaikka tällekin kirjoittajalle:[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 08:57"]Ei siitä ole vielä sataakaan vuotta, kun meilläkin nähtiin viimeksi nälkää. Ja silloin hiilihydraattipitoinen ruoka pelasti ihmisiä.
[/quote]
Eli sama syödä ihan mitä vaan koska joku näkee nälkää? Turha ajatellakaan syövänsä terveellisesti koska Afrikka..
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:10"]Syö mitä syöt, mutta puhu kunnioittavasti toisten tarvitsemasta ruuasta.
[/quote]
Kai sinäkin olet puhumatta roskaruuasta?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:07"]
Leipää on syöty vuosituhansia. Joku tuore vaalea leipä on aivan ihanaa! Minä ainakin syön mielelläni "hiilarihöttöä". Siitä ei mene vatsa eikä maailma sekaisin jos välillä syö leipää. Itseäkin ärsyttää kaikki ruoka-ainevammaiset. Heillä on poikkeuksetta jotain ruokaongelmia muutenkin, esim. syömishäiriöitä ja väärentynyttä kehonkuvaa.
[/quote]
Niin, sinulla ei mene vatsa sekaisin. Minullapa menee, ei ole mitään itsekuvitelmaa eikä itseaiheutettua tämä. En ymmärrä, että miten sinua voi ärsyttää "kaikki ruoka-ainavammaiset", jotka eivät ole osaansa valinneet. Minä olisin iloinen jos voisin syödä esim. vaaleaa leipää tai pastaa ilman, että maha menee sekaisin, on kipeä ja kuin potkupallo jälkeenpäin. Trust me, mielelläni vaihtaisin osia kanssasi.
[/quote]
Juuri tätä hain takaa! :) Samaa mieltä. Anna muiden syödä mitä syö vaikka noudattaisit toista ruokavaliota tyytyväisenä.
Ap
Eikös se ole höttöhiilari eikä hiilarihöttö. Kaikki hiilarit ei ole höttöä vaan nopeita hiilareita sisältävät pullat, pitsat, hampurilaiset, karkit ym tyhjät kalotrit. Sen sijaan hiilarit, joita on tummassa leivässä, marjoissa, kasviksissa on hyviä.