Help! Mitä jos työtön työnhakija....
- kokee, että on täysin väärällä alalla ja on epävarma osaamisestaan/jaksamisestaan työssä? Saako sanoa työhaastattelussa näin, ilman että tuet katoaa.
-perheellä on vain yksi auto ja koti maalla, jonne kulkee bussiyhteys 2x päivässä, jos sitäkään. Miten tälläisissä tilanteissa menetellään? jos työtä ehdotetaan ns vääränä ajankohtana, ettei sinne töihin pääse kun ei ole autoa.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 05:30"]
Olen ollut töissä osa-aikaisena muutamassa eri työpaikassa ja jaksanut muutaman kk, sitten tulee romahdus viimeistään ;( . Olisiko mahdollista esin lyhennettyä työviikkoa tehdä?
Ap
[/quote]Kaikki on sovittavissa. Voit tehdä vaikka tunnin viikossa, jos sovit niin työnantajasi kanssa. Sillä palkalla ei sitten kyllä elä, sovitellun päivärahan kanssa alkaa jo elää.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 05:37"]
Tuomselitys, ettet pääse töihin kun on vaan yksi auto pudottaa sinut työvoiman ulkopuolelle eli päiväraha katoaa. Työkyvyn arviointia voit pyytää. Oletko saanut hoitoa masennukseen?
[/quote]Joo, siinä voi vähän v-mäisempi käsittelilijä päätyä johtopäätökseen, että ap. ei ole työmarkkinoiden käytettävissä ja evätä työttömyyskorvauksen. Mutta mitäs siitä sitten vaan hakemaan toimeentulotukea ja rauhassa syrjäytymään.
Et sinä tukia menetä siksi, että ei ole autoa vaan siksi, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä etkä voi ottaa vastaan KOKOAIKATYÖTÄ, mikä on edellytys korvauksille.
Voit pitkittää tilannetta kertomalla, että sinulla on ollut ongelmia ja tarvitset "pehmeän laskun" töihin aloittamalla osa-aikatyössä. Toiseksi voit kertoa sen, että nimenomaan ne rasittavat työt ovat syy siihen, että aiot jatkaa opintoja/vaihtaa alaa, jotta pääsisit sinulle sopivampiin töihin. Todennäköisesti antavat sinun olla rauhassa aika pitkään.
Pitää ottaa töitä työssäkäyntialueelta. Eli autottomuus tai bussivuorottomuus ei ole syy.
Ja epävarmuus poistuu kouluttautumalla.
Mä olen työhaastattelussa rehellisesti kertonut, ettei mulla ole edes ajokorttia. Tietenkään en ole saanut työpaikkaa, jota varten pitäisi olla auto ja ajokortti. Olen myös kertonut, että mulla on muutamia kroonisia sairauksia, joiden vuoksi joudun käymään säännöllisesti hoidoissa ja olemaan siten pois töistä. Ihan joka kerta haastattelija on kiittänyt mua rehellisyydestäni. Musta olisi inhottavaa saada "valheellisin perustein" työpaikka ja sen jälkeen alkaa pomolle selvittämään, miksi TAAS tarvitsen vapaata. Kun asian kertoo jo työhaastattelussa, ei tarvitse myöhemmin enää selitellä.
Minulla on hieman sama ongelma, eikä asuntoa saa kaupungista jos ei ole siellä työpaikkaa.Ja töissä ei voi käydä jos ei asu kaupungissa kulkuyhteyksien vieressä.Ei se ole niin helppoa muuttaa, niinkuin täällä kuvitellaan.Olen vielä luottotiedoton joten yksityisiltä on turha asuntoa kysellä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:36"]
Minulla on hieman sama ongelma, eikä asuntoa saa kaupungista jos ei ole siellä työpaikkaa.Ja töissä ei voi käydä jos ei asu kaupungissa kulkuyhteyksien vieressä.Ei se ole niin helppoa muuttaa, niinkuin täällä kuvitellaan.Olen vielä luottotiedoton joten yksityisiltä on turha asuntoa kysellä.
[/quote]
Osta auto. Myy tavaroitasi ja kerää vaikka pulloja, saat kyllä sen 500€ kotteron ostettua. Olen itsekin luottotiedoton, joten ymmärrän tuskasi. Mutta kannattaa koittaa pienemmillä askelilla kohti sitä parempaa, jos kaiken heti saaminen ei ole mahdollista. Sinulla on auto -> saat työpaikan -> saat asunnon.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 09:36"]
[/quote]
Osta auto. Myy tavaroitasi ja kerää vaikka pulloja, saat kyllä sen 500€ kotteron ostettua. Olen itsekin luottotiedoton, joten ymmärrän tuskasi. Mutta kannattaa koittaa pienemmillä askelilla kohti sitä parempaa, jos kaiken heti saaminen ei ole mahdollista. Sinulla on auto -> saat työpaikan -> saat asunnon.
[/quote]
Kyllä se auton pito hieman enemmän maksaa kuin tuon 500e, eikä meillä ole mitään myytävää.Otin vain kantaa siihen kuinka vaikeaa on saada asuntoa, jos on työtön ja luottotiedoton.Vaikka Suomessa saa vapaasti muuttaa, niin se ei tosielämässä olekaan ihan niin.Haluan pois maalta muistakin syistä, ja olemme katselleet asuntoja mutta sitä ennen säästämme takuuvuokraan rahaa.
Nyt ota itseäsi niskasta kiinni. Jos jäät märehtimään uupumustasi neljän seinän sisälle, niin ei se ainakaan parane.
Kiitos kaikille vastanneille, olette antaneet paljon ajatuksia.
Minulla on todettu mm keskivaikea masennus, ahdistuneisuus, bipoa ja persoonallisuushäiriön vahvat oirehdinnat on myös. Yli kymmene vuotta kärsinyt ja olen siis hoitosuhteissa ollut, nyt aloitan taas terapian. Oravan pyörä :(
Olen tunnollinen työssä, ja palan loppuun helposti. Osaan kuitenkin sanoa ei ja himmata vauhtia, mutta silti väsyn totaalisesti. kaks kolme kk jaksan...
Keskittyminen on myös vaikeaa ja pelkään tekeväni virheitä tärkeässä työssä. Saatan välillä havahtua omista ajatuksisrani, en pysty keskittymään jne jne.
...tuo kevyt laskeutuminen työelämään kuullostaisi ihan hyvältä.. työkyvyn arviointi.. Tai sitten sairauspäivärahalle aluksi.
Meillä on ollut ennen kaksi autoa ja muutto ei tosiaankaan ole niin yksinkertainen ratkaisu. Iso perhe ja pitää ajatella kaikkien kannalta. Auto on kuitenkin jossain vaiheessa pakko yrittää saada hankittua.
Sossusta turha pyytää rahaa, ei saada tulojemme perusteella.
Olen huomannut, että en ole päässyt omaa oloani kunnolla käsittelemään vuosien aikana, vaan kaikki on patoutunut ja siksi masennus yms kroonistunut.. :(
ap
Vastauksista päätellen vaikuttaa siltä, että on olemassa yksi absoluutti, mitä työnsaantiin tulee: ajokortti.
Eli voidaanko sanoa, että ajokortiton ja täten autoton ei isohkolla todennäköisyydellä tule saamaan töitä?
Ei vaan työkkäri voi vaatia menemään työssäkäyntialueen sisällä töihin. Jos ei mene, tulee karenssi.
En tajua, miten joku työhön kykenemätön silti vaab väsää elätettäviä!
Olen huomannut, että en ole päässyt omaa oloani kunnolla käsittelemään vuosien aikana, vaan kaikki on patoutunut ja siksi masennus yms kroonistunut.. :(
ap
[/quote]
Ammatillinen kuntoutus työeläkeyhtiön kautta on sulle paras ratkaisu. Pyydä niiltä itsellesi sellainen yksityinen oma uravalmentaja. Mä sain sitä kautta itselleni oppisopimuskoulutuksella uuden työn.
Minä olen samaa mieltä tuosta ammatillisesta kuntoutuksesta. Googlaa ammatillinen kuntoutus voisiko se olla sulle sopiva vaihtoehto uranvaihtoon. Tässä myös muutama linkki aiheesta:
https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/kuntoutus/ammatillinenkuntoutus/Sivut/default.aspx
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/kuntoutus/ammatillinen_kuntoutus
http://www.ammatillinenkuntoutus.fi/
Mulle tuo oli pelastus, olin tosi uupunut ja masentunut, uusi työ ja koulutus auttoi.
Työttömän työnhakijan on otettava vastaan KOKOAIKAISTA työtä. Maalla asuminen ja autottomuus ei missään nimessä riitä esteeksi, koska teidän oma valintahan se on. Jos et ole edes valmis ottamaan kokoaikaista paikkaa vastaan, en ymmärrä miksi olet työttömänä työnhakijana? Jos henkiset kantimesi ei kestä kokopäivä työtä, miksi et koittaisi mielummin hakea sairauspäivärahaa tai toimeentulotukea? Työttömyyskorvaushan ei ole tarkoitettu sinun tilanteeseesi, varsinkaan koska ilmeisesti tilanteesi on pitkäaikainen. Olin itse joskus työttömänä työnhakijana muutamia kuukausia, ilman että oikeasti hain työpaikkaa. Odotin tuolloin tietoa siitä, että pääsenkö opiskelemaan. Tällöin työkkärillä tämä epäaktiivinen tilanteeni oli ihan ok, ilmaisin meinaan suoraan, että en hae jatkuvaa työsuhdetta vaan ainoastaan tälle odotteluajalle. Välillä vilkuilin vapaita paikkoja, mutta tiesin kyllä, että kriteerini oli mahdottomat - ja niin tiesi työkkärikin. Pääsin opiskelemaan ja katkaisin tuen. En kuitenkaan usko, että työkkäri olisi noin suopea jos ilmaisi ettei halua ottaa kokopäivätyötä jaksamisen/kulkuyhteyksien vuoksi, mikäli tilanteeseen ei olisi tulossa muutosta pian.
Jos sinulle on laitettu työhönosoitus, sinun pitää vain hakea sitä paikkaa. Ilmeisesti työkkäri laittaa alussa yhden työhönosoituksen, ja sitten ei kuulu mitään. Työn hakeminenhan ei tarkoita sen saamista, voit tehdä hakemuksestasi tarpeeksi huonon ettei edes haastattelu kutsua tule. Itse sain joskus työkkäristä osoituksen hakea urheilutarvikeliikkeeseen töihin merkonomin papereilla. Erikoisliikkeen myyjänä ole ollut kyllä, mutta täysin eri alan ja en tiedä yhtään urheilutarvikkeista mitään - enkä todellakaan edes ole urheilullinen. Tein paikkaan huonon hakemuksen (en läpinäkyvän huonoa, mutta sellaisen, että haastattelu kutsua ei varmasti tule - kyllä tuollaiseen paikkaan on parempia hakijoita pilvin pimein) ja that's it.
Sinuna kuitenkin ajattelisin ihan kunnolla tilannettasi. Kotona olo ruokkii masennustasi ja et selvästikään halua mennä töihin. Olen ollut itse samankaltaisessa tilanteessa, vaikka silloin en tukia nostanutkaan. Etsin töitä ja halusin mennä töihin, mutta se työhönmeno ahdisti minua aivan helvetisti ja keksin itselleni kaikkia tekosyitä, miksi en pysty tekemään sitä. Lopulta menin sitten väkisin töihin, aloitin määräaikaisessa kokopäivätyössä jonka kesto venyi ja venyi, sen päätyttyä vaihdoin toiseen ja aloin opiskelemaan työn ohella. Kun työttömyyteen on tottunut, tiedän kokemuksen syvällä rintaäänellä töihin menon olevan paljon raskaampaa mitä se on aina töissä olleille. Sinun pitää vaan pakottaa itsesi siihen, että alat käymään töissä tai alat opiskelemaan uutta, alat väkisin jaksamaan. Minun oma masennukseni ja jaksamattomuuteni alkoi hiljalleen katoamaan, kun aloin käymään töissä ja voin sanoa, että on paljon antoisampaa kuin kokee olevansa jotenkin yhteiskunnalle hyödyllinen ihminen eikä vaan maata kotona.
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja alat toimimaan. Sinulla ei ilmeisesti ole diagnosoitua masennusta kuitenkaan. Se, että asut maalla ilman autoa estää sinua tekemästä asioista - hanki se auto tai muuta pois maalta.