Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja: mihin ammattiin olet vaihtanut ja oletko tyytyväinen vaihtoon? (plussat ja miinukset verrattuna open työhön)

Vierailija
22.07.2021 |

Itse olen aineenopettaja ja harkitsen ajoittain alanvaihtoa. En ole mitenkään loppupalanut ja tykkään valtaosin työstäni mutta en ehkä jaksaisi tehdä tätä samaa työtä eläkepäiviin asti, kaipaan vaihtelua.

Kesälomia tulisi kyllä kova ikävä! En myöskään missään nimessä haluaisi päätetyötä, jossa istutaan koneen ääressä koko päivä.

Ajatuksia aiheesta?

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin koulutussuunnittelijaksi. Palkka pysyi ennallaan ja lomaedut sain pitää. Parasta se että enää ei tarvii olla tekemisissä k-päisten ja moniongelmaisten nuorten kanssa joille ei kotona ole opetettu ihmiselämästä oikeastaan yhtään mitään.

Hyvä, että vihdoin lähdit! Vielä kun muutama tollainen teinejä (ja ihmisiä ylipäätään?) vihaava kuspää meidän opettajakunnasta älyäisi lähteä, sitten saataisiin olla rauhassa. Hemmettiäkö te änkeätte lapsia kiusaamaan tällaiselle alalle!? Aina olen tätä ihmetellyt.

t. amisope, jonka mielestä nuoret on mukavia

Myönnän olevani leipääntynyt yläkoulun aineopettaja. Aikanaan lähdin alalle, koska valmistuin pahimpaan lama-aikaan, perheellistyin ja opettajan työ oli pääaineesta se realistisin ammatti, jolla saattoi työllistyä. Palkka on noussut reilussa parissakymmenessä vuodessa reilusti. Kohtalainen palkka, pitkät lomat ja lyhyet työpäivät ovat syy, miksi olen alallla edelleen. Eläkkeelle on kymmenisen vuotta, mutta kaikki ilo työstä on mennyt, oppilaat ovat entistä ongelmaisempia ja koulu joutuu puuttumaan asioihin ja koulua syytetään asioista, jotka eivät koululle kuulu.

Ikää on jo niin paljon, ettei minusta kilpailla, mutta voisin vaihtaa ammattia vaikka, heti, jos palkka pysyisi suurinpiirtein samana. Samanlaisia lomaetuja ei voi saada.

”—-voisin vaihtaa ammattia vaikka, heti, jos palkka pysyisi suurinpiirtein samana. Samanlaisia lomaetuja ei voi saada.”

Noin juuri. Suht OK palkka valtavilla lomaeduilla.

Jos opettajan ammatti määriteltäisiin nyt, samanlaisia lomaetuja tuskin keksittäisiin.

Mitäpä ne opettajat tekisivät ilman oppilaita?

Eiköhän opettajat itse tiedä parhaiten, mitä työtä jää opetustuntien ulkopuoliselle ajalle. Sitä työtä riittää.

Harva kuitenkaan kesällä raataa, jos ei joitain ammattitaitoa lisääviä omakustanteisia kursseja lasketa.

Vierailija
122/162 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-opena tienaan 4200€/kk. Vuositunnit 1600, joka ei riitä koskaan. Aina menee yli, eikä saa ylityökorvauksia vaan perustuntitaksalla. Viikkotunnit joka viikko 40-50, joskus ylikin. Olen ihan loppu. Edes 8 viikon kesälomalla ei ehdi palautua kun alkaa taas stressata tuleva vuosi.

Pohdin tosissani alanvaihtoa esim. Hammaslääkäriksi. Saisi sentään säännöllisen työajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk-opena tienaan 4200€/kk. Vuositunnit 1600, joka ei riitä koskaan. Aina menee yli, eikä saa ylityökorvauksia vaan perustuntitaksalla. Viikkotunnit joka viikko 40-50, joskus ylikin. Olen ihan loppu. Edes 8 viikon kesälomalla ei ehdi palautua kun alkaa taas stressata tuleva vuosi.

Pohdin tosissani alanvaihtoa esim. Hammaslääkäriksi. Saisi sentään säännöllisen työajan.

Hammaslääkäriksi ei niin vaan vaihdeta. Mutta onnea pyrkimykseen.

Vierailija
124/162 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opetan fysiikkaa niin se ei tuota vaikeuksia. Kemiakin sujuu, biologia ehkä haastavin.

Vierailija
125/162 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin jokunen vuosi vakavissaan lääkäriksi hakeutumista. Matemaattis-luonnontieteellisten aineden opettajana pääsykokeet tuskin tuottaisivat vaikeuksia. Ja sen mitä tänäkin vuonna katsoin pääsykokeita, niin eipä ne nyt vaikeilta näyttänyt lainkaan.

En kuitenkaan ole varma, jaksaisinko enää opiskella 6v. Käsittääkseni Suomessa lääkärikoulutus on aika ”luokkamuotoista” ja opiskelun vauhdittaminen ei taida edes onnistua. Lisäksi lääkärin ammatissa kiinnostaa muu kuin yleislääketiede ja suoranainen potilastyö, joten sekin rajaisi työnsaantia ja lisäisi koulutusta. Tosin eihän sitä koskaan tiedä, jos tässä lähiaikoina mieli vielä muuttuu…

Viimeisen 5-10v aikainen muutos kouluarjessa on lisännyt alanvaihtohalua. Arjesta on tullut selviytymistä ja opetus yhä enemmän on alkanut muuttumaa nuorten päivähoitopaikaksi, jossa osa ei tee enää mitään - edes reppua ei ole mukana - ja samalla osa yrittää saada hyviä arvosanoja ja oppia. Luokista on tullut niin heterogeenisiä, että joka tunti tuntuu, ettei mikään onnistunut, koska muutama oppilas vaan pelleili (todellisuudessa suurin osa opiskeli, oppi ja teki työnsä, mutta tunnista jäi mieleen vain ne muutama, jotka ei mitään vaivaa näe oppimisensa eteen). Tästä seuraa jatkuva voimattomuuden tunne, osaamattomuuden tunne ja tunne, ettei osaa tehdä töitänsä, joka jää kalvamaan… Luokassa pitäisi huomioida kaikki, mutta miten ihmeessä 28 oppilaankin ryhmässä huomioit kaikki maijat ja pertit, kun pertit heittelee kuminpaloilla ja maijat yrittää opiskella ja pyytävät apua. Jos taas istut perttien viereen kädestä pitäen käymään uudelleen juuri yhdessä käydyn asian, niin kuka ne maijat opettaa, kun ne on käsipystyssä?

Ja rehellisesti sanoen se mikä estää, on nykyinen ikä vaikka tässä vielä yli 20v onkin eläkeeseen. Näin jälkeen päin ajateltuna, olisi 5v sitten pitänyt tehdä se suunnanmuutos. Mitä pitemmälle sitä lykkää, sen hankalampaa se on.

Vierailija
126/162 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No opetan fysiikkaa niin se ei tuota vaikeuksia. Kemiakin sujuu, biologia ehkä haastavin.

Kuulostaa siltä, että mahdollisuudet vaihtoon ovat hyvät. Eikun kokeilemaan.

Sitten varoituksen sana. Lukiossamme psykologiaa opettava aineenopettaja uhosi, että nyt riittää opettajana olo. Kertoi hakevansa psykologiaa opiskelemaan ja aikovansa psykologiksi. Kävi pääsykokeissa, ei päässyt sisään.

Vierailija
127/162 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran yläkoulun joryssä vuoden hommissa. Se työ tilkitsi jokaisen ylimääräisen ajan viikosta, jota ei ollut muutenkaan juuri annettavaksi. Muistan pari kertaa juosseeni välitunnilla paikasta a paikkaan b, jotta ehtisin hoitaa jonkin homman alta pois. No, siitä sain kuitenkin korvausta ehkä 40-60€/kk. Naureskeltiin, että monella työpaikalla akateeminen ihminen ei vielä edes aivastaisi tuosta hinnasta :). Mutta en siis vihaa työtäni koulussa. Pidän tosiaan siitä, että kaikenlaista saa tehdä nopeassa ja muuttuvassa tahdissa. Monesti vaan menee överiksi. 

Näin akateemisena ihmisenä voin kertoa, että aika harvalla työpaikalla tarvitsee maksaa työntekijälle lisää liksaa jotta saisi hänet liikahtamaan. Kyllä se on ihan könttähinnalla myyty se työpanos, ja työnantaja päättää, kuinka työaika käytetään.

Näin opetusalan akateemisena ihmisenä voin kertoa, että muilla aloilla työaikasi ja työnkuvasi on määritelty ja lisätyö/ylityö korvataan jollain tavalla (ajallisesti tai rahallisesti). Jos työnantaja pyytää sinua tekemään säännöllisesti työnkuvaasi kuulumatonta työtä puhtaasti omalla ajallasi, teetkö?

Opettajan työssä peruspalkka maksetaan opetustunneista ja laskennallisesta määrästä opetustuntien ulkopuolista työtä (yhteissuunnittelu, VESO). Tähän päälle tehdään vielä viikoittain paljon työtä, josta ei makseta erillistä korvausta (arvioinnit, juoksevat asiat, juhlien valmistelu, oman opetuksen suunnittelu, materiaalihuolto, oppimateriaalin koostaminen, viestintä, rötösselvittelyt jne.)

Tämän lisäksi on sitten erilliskorvattavat työt, joka täytyy kussakin työyksikössä hoitaa. Tämä vertautuu muiden alojen lisä-/ylityöhön. Erilliskorvattavan työn idean ymmärrät varmasti itsekin, jos oikein kovasti pinnistät.

Näin muun alan akateemisena yksityisellä sektorilla voin todeta, että pomoltani kyllä pääsisi röhönauru, jos minulle annettaisiin uusi kehitysprojekti ja alkaisin kysellä ”erilliskorvausta” siitä.

Joka alalla työpäivään on valunut viimeisten vuosien aikana paljon lisää erilaista sälää. Tämä on ongelma, mutta opettajien olisi hyvä huomata että monissa muissa töissä ei siitä makseta senkään vertaa kuin heillä.

Olin yliopiston tiedekunnan hallinnossa töissä (sijaisuus) ennen paluuta opettajaksi.

Siellä pukkasi koko ajan uutta tehtävää, selvitettävää tai uudistettavaa. Kokouksia pidettiin joskus klo 07- tai klo 17- kun dekaanin ja hallintopäällikköjen ym. kalenterit oli muuten aina täynnä.

Kukaan ei koskaan edes ehdottanut mitään lisäkorvausta.

Tyhmät kärsivät tyhmyydestä.

Vierailija
128/162 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran yläkoulun joryssä vuoden hommissa. Se työ tilkitsi jokaisen ylimääräisen ajan viikosta, jota ei ollut muutenkaan juuri annettavaksi. Muistan pari kertaa juosseeni välitunnilla paikasta a paikkaan b, jotta ehtisin hoitaa jonkin homman alta pois. No, siitä sain kuitenkin korvausta ehkä 40-60€/kk. Naureskeltiin, että monella työpaikalla akateeminen ihminen ei vielä edes aivastaisi tuosta hinnasta :). Mutta en siis vihaa työtäni koulussa. Pidän tosiaan siitä, että kaikenlaista saa tehdä nopeassa ja muuttuvassa tahdissa. Monesti vaan menee överiksi. 

Mä olen edelleen ja saan peräti 102 Euroa/kk BRUTTONA. Ja en pääse siitä eroon. Haluan pois. Aivan älyvapaata höpötyskerhon pitämistä. Kerran viikossa kokous ja lisäksi kaikenlaista suunnittelua. Aina pitäisi sykkiä jotain ideaa, ainevastaavana istuttaa opettajia palavereissa ja tehdä suurisuuntaisia suunnitelmia, vaikka hädin tuskin ehditään perustyö tehdä. Mut pakotettiin sinne alunperin ja nyt olen jumissa. Jo viides vuosi alkaa. Parasta on, että joryssä rehtori kertoo, miten toimitaan ja meidän pitää olla samaa mieltä. Pari opettajaa tykkää olla siellä ja nuoleskelee rehtoria, me muut neljä halutaan pois.

Vierailija
129/162 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut opettajana sekä yläkoulussa että lukiossa. Yläkoulu on paljon mukavampi työpaikkana. Oppilaat on suorastaan viihdyttäviä ja aina saa nauraa (päivissä paljon huumoria) toisin kuin nyrpeiden lukiolaisten kanssa. Amikseen voisin mennä, sinne menee se hauskin aines. Ongelma on vaan, että sinne menee myös ne superhaastavat.

Minulle raskainta on kuitenkin kaikenlaiset typerät ohjeet. Juuri aiemmin mainittu oman järjen käyttö on kiellettyä monissa tilanteissa. Esimerkiksi: Palataan urheilupäivästä koululle 13:30. Oppilaita ei saa päästää kotiin ennen kuin 14:00. Siis 30min istutaan luokissa hikisenä, urheilukamppeissa ja katsotaan Youtube-videoita. Oppilaat ihmettelee, miksei voida lähteä pois. Mikä järki tässä? Vastaan suoraan, että ei tässä olekaan järkeä, mutta ylhäältä on sanottu, että pitää olla klo 14 saakka ja se on sen takia, ettei meillä opeilla olisi liian lyhyt päivä.

Vierailija
130/162 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten varoituksen sana. Lukiossamme psykologiaa opettava aineenopettaja uhosi, että nyt riittää opettajana olo. Kertoi hakevansa psykologiaa opiskelemaan ja aikovansa psykologiksi. Kävi pääsykokeissa, ei päässyt sisään.

No eipä tietenkään. Psykologia on hakupaine ala. Pääsykokeessa ei lukion psykan osaamisella tee yhtään mitään. Teidän lukion matikan ope olis voinut päästäkin, tosin nyt tilastotieteen osuus on karsittu lähestulkoon pois, kiitos todistusvalinnan. Tieteellisiä artikkeleita pitää oppia erittäin pikkutarkasti, jotta päihittää ne tuhannet muut opiskelijat. Hakijoiden joukossa sellaisia joilla on oikeasti kykyä lukea tieteellisiä artikkeleita (mm eri alojen maistereita ja tohtoreita), joten ei mikään ihme, että se teidän teologi ei päässyt sisään. Terv. Psykan opiskelija

Vierailija
131/162 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en tiedä, millä,pätevyydellä saa psykologiaa opettaa, mutta ainakin tähän saakka on vaadittu psykologian opintoja joko sivuaineena tai pääaineena.

Lisäksi edelliseen, todella moni matemaattisluonnontieteellisten aineiden opettaja on itse pääaineopiskelijoita eli fysiikan opettaja voi oola lukenut pääaineenaan täysin fysiikka ja tehnyt opettajan pätevyyden. Niin minäkin olen tehnyt - opettajan pätevyys on lisämä matemaattisten aineiden opintojen päälle. Minulle ei ainakaan tämän vuoden lääketieteellisen pääsykoe näyttänyt lainkaan vaikealta, esim. ma-ke-fy aineisiin liittyvät kysymykset oli hyvin suoraviivaisia eikä kyllä erehtymisen vaaraa ollut, mitä piti tehdä.

Vierailija
132/162 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien eetokseen kuuluu jatkuva valitus kuormituksesta, kiireestä ja pienestä palkasta. Se on mielenkiintoista seurattavaa, kuinka tuoreet, vähäistä intoakin osoittavat opettajantaimet saadaan imaistua mukaan siihen joukkopsykoosiin ja jo joululoman alla vinkuvat samalla tavalla, kuinka ovat loman tarpeessa ja aivan loppu.

Tähän samaan käytöskoodiin kuuluu (ponneton) uhoaminen, kuinka pitäisi vaihtaa alaa, mutta vain erittäin harvoin joku oikeasti ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja oikeasti lähtee muihin hommiin.

Ja nekin harvat kananhampaat, jotka sitä yrittävät, palaavat yleen maitojunalla takaisin, kun koulukuplan ulkopuolinen työelämä osoittautuukin liian haastavaksi, eikä ole pitkiä lomia. (Tähän kuuluu nyt huutaa yhteiskuorossa ”opetuksetonta aikaa”)

Opettajien ammattiryhmä profiloituu kamalasti valittavana ihmis- ja ammattiryhmänä. Eli haku- ja koulutusprosessi ammattiin on ainakin onnistuttu hieromaan tuottamaan tasalaatuista tavaraa ulos katajaista kansaamme kasvattamaan ja sivistämään.

T: koulunkäynninohjaaja

Tuo sikäli totta, että itse työskentelen isossa koulussa. Opettajia lie joku 70 + muu hlökunta päälle.

Opettajainhuoneessa kuuluu aina valittaa ja huokailla. Muunlaisia äänensävyjä ei haluta kuulla.

Esim miten raskasta on suunnitella ja pitää tunteja, miten raskasta on korjata kokeita ja miten koko ajan tulee vaan lisää töitä.

Raskasta on monella muullakin, ei siinä. Mutta se on kyllä sanottava, että kahdenkymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että työtä tosiaan tulee koko ajan lisää ja kaikki käy vaikeammaksi. Kun aloitin työt, välkällä saatoin lukea lehden tai tehdä ristikoita. Syödäkin ehdin ja käydä vessassa. Nyt vaikka kokemusta on enemmän ja sen pitäisi helpottaa, niin ei. Nykyään työ on jatkuvaa juoksemista ja viestittelyä ja härväämistä ja koko ajan on jotain tekemättä. Takana ovat rennot välkät. Välillä sitä miettii, että what the hell happened.

P. S. Avustaja ei tiedä open työstä juuri mitään.

Vierailija
133/162 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en tiedä, millä,pätevyydellä saa psykologiaa opettaa, mutta ainakin tähän saakka on vaadittu psykologian opintoja joko sivuaineena tai pääaineena.

Juu, kyllä. Mutta se ei vielä tarkoita juuri mitään pääsykokeissa. Todella moni on lukenut saman avoimessa ja yrittänyt päästä sisään useita vuosia. Minulla oli takana ulkomainen psykan maisterin tutkinto, enkä silti päässyt ekalla yrittämällä. Hakijatilastoja viime vuodelta: Helsingin yliopiston maisteriin (joka on maan ainoa maisteriväylä) 252 hakijaa ja 9 otettiin. Kandi + maisteri 3240 hakijaa ja 63 otettiin. Ja tosiaan oman kokemukseni mukaan nämä hakijat ovat kovatasoisia.

Vierailija
134/162 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kirjoitin tänne, miten olen ollut hoitovapaalla enkä edes hakenut opettajan töitä nyt syksyksi. Olen lukenut niin ahdistavia kokemuksia koronaopettajuudesta, että en tiedä miten selviytyisin kaikesta lähi/etäopetusrumbaamisesta, kun kotona on pienet lapset. Meille tuli perintöä sen verran viime vuonna, että pärjään ilman töitä nyt jonkin aikaa ja voisin opiskella, jos pääsisin sisään jonnekin. Olen muuten tosi tunnollinen kansalainen ja tunnen huonoa omatuntoa tästä päätöksestä, mutta oikeasti tällainen pätkätyöelämä + korona + erityisoppilaat (joiden käsittelyyn ei pelkkä aineenopen koulutus riitä) + kaikki muu, niin ei kiitos. No, hakijoita kyllä riittää tällä seudulla aineenopen vähäisiin paikkoihin, niin joku minua enemmän töitä tarvitseva puurtakoon nyt siellä luokassa.

Olen aina tykännyt aineestani tosi paljon ja teinit tulevat hyvin toimeen kanssani, mutta ehkä voisin tehdä jotain muutakin tämän yhteiskunnan eteen. Terv. Varsinainen kansankynttilä

Vierailija
135/162 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin yliopistolle, koulutussuunnittelijaksi. Helppoa mutta tylsää hommaa.

Nuorten kanssa tekemisissä sattui ja tapahtui. Nyt pahin uhkakuva päivässä on, jos Excel "kaatuu".

Vierailija
136/162 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta voi opettaa psykologiaa lukiossa, on oltava psykologiasta vähintään aineopinnot tehtynä yliopistossa, eli opinto-oikeus on jo kertaalleen hankittu. Missä pääsykokeissa kollegasi/opettajasi siis kävi?

Vierailija
137/162 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tietenkään. Psykologia on hakupaine ala. Pääsykokeessa ei lukion psykan osaamisella tee yhtään mitään. Teidän lukion matikan ope olis voinut päästäkin, tosin nyt tilastotieteen osuus on karsittu lähestulkoon pois, kiitos todistusvalinnan. Tieteellisiä artikkeleita pitää oppia erittäin pikkutarkasti, jotta päihittää ne tuhannet muut opiskelijat. Hakijoiden joukossa sellaisia joilla on oikeasti kykyä lukea tieteellisiä artikkeleita (mm eri alojen maistereita ja tohtoreita), joten ei mikään ihme, että se teidän teologi ei päässyt sisään. Terv. Psykan opiskelija

Luuletteko te, että opettajilla ei ole muuta kuin omat lukio-opinnot opetettavista aineista suoritettuina? Jotta voi toimia opettajana, on oltava pääaineesta syventävät opinnot ja muista opetettavista aineista vähintään aineopinnot ja lisäksi pedagogiset opinnot tehtyinä. Edellisessä viestissä ei myöskään puhuta teologiasta mitään. Mistä tuo teologia ilmestyi jälkimmäiseen viestiin?

Vierailija
138/162 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta voi opettaa psykologiaa lukiossa, on oltava psykologiasta vähintään aineopinnot tehtynä yliopistossa, eli opinto-oikeus on jo kertaalleen hankittu. Missä pääsykokeissa kollegasi/opettajasi siis kävi?

Olen ymmärtänyt että kollegani aineyhdistelmä olisi historia-uskonto-psyka. Eli psykasta luultavasti aineopinnot.

Hän olisi halunnut psykologiksi ja kävi psykologian pääsykokeessa. Viime vuonna.

Vierailija
139/162 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin yliopistolle, koulutussuunnittelijaksi. Helppoa mutta tylsää hommaa.

Nuorten kanssa tekemisissä sattui ja tapahtui. Nyt pahin uhkakuva päivässä on, jos Excel "kaatuu".

Liian tasapaksua olisi minulle...

Vierailija
140/162 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin lakimieheksi. Ihan mukavaa, kun asiakkaat eivät pyri pilkkaamaan minua, vaan selvästi arvostavat.