Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja: mihin ammattiin olet vaihtanut ja oletko tyytyväinen vaihtoon? (plussat ja miinukset verrattuna open työhön)

Vierailija
22.07.2021 |

Itse olen aineenopettaja ja harkitsen ajoittain alanvaihtoa. En ole mitenkään loppupalanut ja tykkään valtaosin työstäni mutta en ehkä jaksaisi tehdä tätä samaa työtä eläkepäiviin asti, kaipaan vaihtelua.

Kesälomia tulisi kyllä kova ikävä! En myöskään missään nimessä haluaisi päätetyötä, jossa istutaan koneen ääressä koko päivä.

Ajatuksia aiheesta?

Kommentit (162)

Vierailija
1/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin koulunkäynninohjaajaksi. Vastuu väheni. Stressi väheni. Palkka väheni myös. Tyytyväinen.

Vierailija
2/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin koulunkäynninohjaajaksi. Vastuu väheni. Stressi väheni. Palkka väheni myös. Tyytyväinen.

Eikö ne ihmettele töissä????

Vierailija
4/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähenikö lomat?

Vierailija
5/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ihmettele töissä????

Mun puolesta ihmiset voi ihmetellä ihan rauhassa. Itse olen myös vaihtanut helpompaan/stressittömämpään työpaikkaan ja ihmettelijöille todennut, että en halua olla koko ajan loppuunpalamisen partaalla ja haudassa ennenaikaisesti töiden takia.

Tässä maassa tuntuu olevan vain yksi oikea tapa elää elämää ja se on pyrkiä koko ajan eteenpäin, ylemmäs, vaativampiin tehtäviin ja parempiin palkkoihin. Kaikki eivät halua sitä, vaan vähempikin riittää.

Terv. ei ope

Vierailija
6/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanope -> vakaope

Vaikka edelleen olen opettaja-nimikkeellä niin onhan työnkuva täysin eri. Palkka pysyi samana, työpäivät piteni mutta nykyisin työpäiviin kuuluu sellaista rennompaa olemista. Kouluss olin ihan joka minuutin 100% tekemäsÄ jotain esim kokeita korjasin, suunnittelin tmv nyt käytän osan työajasta siihen että pelaan vaikka lautapeliä lasten kanssa.

Stressi väheni kun vaatimukset vähenivät. Resurssit huononivat ja työkaverit vaihtuvat usein, päteviä täällä ei ole lähes kukaan joten tavallaan itselle kuitenkin jää paljon vastuuta. Mutta ei silti niin plajon kuin koulussa. Ryhmäni pieneni 28 -> 8. Pidän aika merkittävänä kun nuo 28 olivat ekaluokkalaisia/kakkosia ja 8 ovat eskareita, eli ikäeroakaan ei kauheasti ole. Hiukan enemmän joutuu auttamaan vaikka pukemisessa mutta samalla tavalla nämäkin osaavat käydän vessassa ja ottaa vastuuta itsestään.

Vierailija
7/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokanope -> vakaope

Vaikka edelleen olen opettaja-nimikkeellä niin onhan työnkuva täysin eri. Palkka pysyi samana, työpäivät piteni mutta nykyisin työpäiviin kuuluu sellaista rennompaa olemista. Kouluss olin ihan joka minuutin 100% tekemäsÄ jotain esim kokeita korjasin, suunnittelin tmv nyt käytän osan työajasta siihen että pelaan vaikka lautapeliä lasten kanssa.

Stressi väheni kun vaatimukset vähenivät. Resurssit huononivat ja työkaverit vaihtuvat usein, päteviä täällä ei ole lähes kukaan joten tavallaan itselle kuitenkin jää paljon vastuuta. Mutta ei silti niin plajon kuin koulussa. Ryhmäni pieneni 28 -> 8. Pidän aika merkittävänä kun nuo 28 olivat ekaluokkalaisia/kakkosia ja 8 ovat eskareita, eli ikäeroakaan ei kauheasti ole. Hiukan enemmän joutuu auttamaan vaikka pukemisessa mutta samalla tavalla nämäkin osaavat käydän vessassa ja ottaa vastuuta itsestään.

Palkka ei vakaopella ja luokanopella todellakaan ole sama vai missä ihmeen päiväkodissa oikein olet töissä? Ja epäpätevänä luulisi olevan pätevyysalennus. Ja lapsia eskarissa on enemmän kuin 8 ellet nyt sitten oikeasti työskentele jossain perähikiällä!!

Vierailija
8/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin vaihtaa vaikka mihin, satoihin paikkoihin, mutta eivät ottaneet. Nyt olen ollut työtön muutaman vuoden. Pännii lukea näitä onnistuneita alanvaihtajia eli sitä, että joillakin on jopa valinnanvaraa.

Vierailija
9/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanope -> vakaope

Palkka ei vakaopella ja luokanopella todellakaan ole sama vai missä ihmeen päiväkodissa oikein olet töissä? Ja epäpätevänä luulisi olevan pätevyysalennus. Ja lapsia eskarissa on enemmän kuin 8 ellet nyt sitten oikeasti työskentele jossain perähikiällä!!

En ole kyseinen kirjoittaja, mutta eihän sitä välttämättä ole epäpätevä. Tunnen monia luokanopettajia, joilla on alunperin lastentarhanopettajan koulutus.

Vierailija
10/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanope -> vakaope

Luokanope on pätevä eskariope.

Eskareissa voi olla myös useita ryhmiä vaikka olisi samassa rakennuksessa. Joka paikassa ei kaikkia tungeta samaan huoneeseen. Toki ryhmiä yhdistellään iltapäivällä mutta eskariopetus tapahtuu meillä pienessä ryhmässä.

Ei-virassa ole luokanopettaja on työtön vähintään kesän, joskus jopa joululoman vaikka olisi samassa työpaikassa ketjutettuna vuosia. Nämä eivät saa myöskään ylitunteja tai muita palkallisia vastuita, koska ne annetaan virassa oleville.

Vakaopeista niin huutava pula, että kun maisteri hakee paikkaa jota lähärit yleensä tekevät, saattaa joku työnantaja ihan miellään pistää peruspalkkaan vähän lisää rahaa. Tätä täytyy tietysti osata pyytää.

Vierailija
11/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä siirryin lastentarhanopettajasta lastenhoitajaksi. Aluksi piti olla aika tiukkana, kun esimies yritti ohjata mulle töitä, joihin kuului pedagogista vastuuta "kun sulla se koulutus on". Ymmärsi lopulta kun toistin tarpeeksi monta kertaa, että jos haluaisin sitä vastuuta, tekisin sitä työtä ja saisin myös sen mukaista palkkaa.

Vierailija
12/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä siirryin lastentarhanopettajasta lastenhoitajaksi. Aluksi piti olla aika tiukkana, kun esimies yritti ohjata mulle töitä, joihin kuului pedagogista vastuuta "kun sulla se koulutus on". Ymmärsi lopulta kun toistin tarpeeksi monta kertaa, että jos haluaisin sitä vastuuta, tekisin sitä työtä ja saisin myös sen mukaista palkkaa.

Saatko nyt täyden lähäripalkan ilman lähäriloulutusta?

Vierailija
13/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko nyt täyden lähäripalkan ilman lähäriloulutusta?

Saan lastenhoitajan palkkaa.

Vierailija
14/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin yliopiston tutkijapuolelta/lehtorilta lukion opettajaksi. Että näinkin päin.

Lukion opettajat pääsee todella paljon, paljon helpommalla kuin yliopistonlehtorit.

Palkka sama, lukion opettajilla lyhyemmät työpäivät, pidemmät lomat ja oppikirjojen avulla paljon helpompi suunnitella tunnit. Kaikesta ylimääräisestä myös maksetaan lisäkorvaus, eikä tarvitse vääntää kesälomilla tutkimusta ja raportteja.

Vierailija
15/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukki!

Loma on pitempi kuin maikoilla.

Vierailija
16/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun on vähän vaikea uskoa tätä.. ?

Vierailija
17/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin vaihtaa vaikka mihin, satoihin paikkoihin, mutta eivät ottaneet. Nyt olen ollut työtön muutaman vuoden. Pännii lukea näitä onnistuneita alanvaihtajia eli sitä, että joillakin on jopa valinnanvaraa.

Tunnen sellaisiakin opettajia, jotka ovat ensin vaihtaneet pois opettajan hommista. Sitten palanneet takaisin, koska huomanneet että muualla joutuu tekemään töitäkin.

Vierailija
18/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun on vähän vaikea uskoa tätä.. ?

Tunnen luokanopettajan, joka vaihtoi koulunkäynninohjaaksi. 

Vierailija
19/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokanope -> vakaope

En ole kyseinen kirjoittaja, mutta eihän sitä välttämättä ole epäpätevä. Tunnen monia luokanopettajia, joilla on alunperin lastentarhanopettajan koulutus.

Esiopetuksen opettajan kelpoisuus

(Asetus 327/2000, muutosasetus 865/2005, 7 §)

Esiopetusta on aina kelpoinen antamaan opettaja, jolla on luokanopettajan kelpoisuus. 

Vierailija
20/162 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Tämä koulutus …. Koulutetaan myös kesäyliopistossa…

Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja (Nepsy) -koulutus 30 op

https://www.koulutus.fi/koulutukset/step-by-step-oy/ratkaisukeskeinen-n…