Miksi jotkut uudet ihmiset saavat niin nopeasti aikaan tunteen siitä, että heidät on tuntenut jo kauan?
Tiedättekö sen tunteen, kun on vasta tutustunut johonkin uuteen ihmiseen, mutta silti hänen kanssaan on niin helppoa olla, että unohtaa kokonaan, että kyseessä on vasta aivan tuore tuttavuus? Joillakin ihmisillä on luonnostaan taito synnyttää tämä tunne toisissa ihmisissä, mm. yhdellä ystävälläni, joka tuntuu saavan nopeasti uusia ystäviä, minne ikinä meneekin, vaikka ei sanojensa mukaan ole edes mikään ekstrovertti, vaan enemmänkin päin vastoin. Itselleni uusiin ihmisiin tutustuminen on keskimäärin työlästä ja jopa kiusallistakin aluksi. Miksi joillekin se on niin helppoa ja mikä saa tuollaisen efektin aikaan toisissa ihmissä?
Kommentit (14)
Jotkut ihmiset tosiaan osaavat ns. kylmälukea toisia ja pääsevät nopeasti tuttavallisiin väleihin uusien tuttavuuksien kanssa. Tällöin ne yhdistävät asiat ovat yleisinhimillisiä kokemuksia tai ihmisellä on otsikkotason tietoa vähän kaikesta.
Sitten myös tuo tunne voi tulla ihan oikeista syistä. Minulle tuli ihmisestä, jonka kanssa lähemmin tutustuessa minulla oli enemmän yhteistä todella monella elämänalueella kuin kenenkään kanssa aikaisemmin.
Tunnistan tunteen. En tiedä mistä se tarkalleen voisi johtua.
Ehkä jonkinlainen samantyyppinen energiataso, millä en siis tarkoita mitään henkisiä energioita, vaan ihan vain vireystilaa ja ajattelun, puheen ja liikkeiden samantyyppisiä vasteita.
Lisäksi ehkä huumonrintajun yhteensopivuus, vaikka se olisi erilaista niin se on yhteensopivaa, ei loukkaavaa eikä häiritsevää.
Ja ennakkoluulojen yhteensopivuus niin, että niistä kahdesta ihmisestä, jotka kohtaavat toisensa, kumpikaan ei koe epämiellyttäviä ennakkoluuloja juuri sen toisen kohdalla, vaikka he ovatkin erilaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset tosiaan osaavat ns. kylmälukea toisia ja pääsevät nopeasti tuttavallisiin väleihin uusien tuttavuuksien kanssa. Tällöin ne yhdistävät asiat ovat yleisinhimillisiä kokemuksia tai ihmisellä on otsikkotason tietoa vähän kaikesta.
Sitten myös tuo tunne voi tulla ihan oikeista syistä. Minulle tuli ihmisestä, jonka kanssa lähemmin tutustuessa minulla oli enemmän yhteistä todella monella elämänalueella kuin kenenkään kanssa aikaisemmin.
Kylmälukea? Mitä se tarkoittaa?
Tuo oma ystäväni on kyllä ihminen, jolla tuntuu olevan ainakin pintapuolista tietoa vähän joka asiasta, on selkeästi (hyvällä tavalla) utelias ja kiinnostunut hyvin laajalla skaalalla asioista ja erilaisista ilmiöistä. Osaa myös pitää yllä keskustelua, vaikka ei tietäisi keskusteltavasta aihepiiristä juuri mitään. Tuotakaan taitoa minulla ei ole.
Ehkä se johtuu sellaisesta avoimuudesta, aitoudesta ja ettei yritä esittää mitään. Ja ei tunne kiusaantuneisuutta vaan on mukava tavata uusia ihmisiä. Joskus tosiaan käy niin, että tuntuu kuin tuntisi entuudestaan. Aidot ja rennolla tavalla ystävälliset ihmiset vetävät puoleensa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oma ystäväni on kyllä ihminen, jolla tuntuu olevan ainakin pintapuolista tietoa vähän joka asiasta, on selkeästi (hyvällä tavalla) utelias ja kiinnostunut hyvin laajalla skaalalla asioista ja erilaisista ilmiöistä. Osaa myös pitää yllä keskustelua, vaikka ei tietäisi keskusteltavasta aihepiiristä juuri mitään. Tuotakaan taitoa minulla ei ole.
Kylmälukeminen, googleta cold reading, ihminen siis käy läpi hyvin tarkkaan toisen ulkoista olemusta ja tekee siihen perustuen arvauksia. Laaja, pintapuolinen tietämys on suureksi avuksi, samoin tuo, että puppugeneraattori ei pysähdy vaikka pääkoppa olisi tyhjäkäynnillä. Jotkut vain osaavat.
Jos on sinut itsensä kanssa ja aito. Sellainen ihmisen sisältä huokuva tasapainoisuus saa muut viihtymään seurassa ja tuntemaan olonsa turvalliseksi.
Jos sanaton kommunikaatio täsmää. Tällaisen ihmisen kohtaaminen jää muistiin ja uuden tavatessaan tulee tuttuuden tuntu.
Mulla on tällainen kaveri. Tutustuttiin, kun molemmat aloitettiin uutta harrastusta ja tämä kaveri alkoi vaan jutella mulle ekana päivänä heti paikalle saavuttuaan (olin eka ihminen jonka tapasi) vähän niin kuin olisi jo tuntenut mut. Vaikea selittää. Tavallaan meiltä jäi sellainen alun "pakollinen tutustumisvaihe" kokonaan pois. Myöhemmin kävi ilmi, että meillä oli paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita, tosin mietin nyt että johtuuko se vaan siitä, että kaverilla ylipäänsä on nin paljon niitä erilaisia kiinnostuksen kohteita, että osa vaan väkisinkin matchaa omieni kanssa. :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmälukeminen, googleta cold reading, ihminen siis käy läpi hyvin tarkkaan toisen ulkoista olemusta ja tekee siihen perustuen arvauksia. Laaja, pintapuolinen tietämys on suureksi avuksi, samoin tuo, että puppugeneraattori ei pysähdy vaikka pääkoppa olisi tyhjäkäynnillä. Jotkut vain osaavat.
Cold reading on mm. mentalistien käyttämä huijauskeino, et kai tosissasi meinaa, että tässä ilmiössä on kyse siitä, että ihminen vaan "arvailee" ja käytännössä siis huijaa, ja että ihminen, joka osaa keskustella vieraistakin aiheista, tuottaa ilmoille pelkkää feikattua "puppua"? Oisko kuitenkin enempi kyse ihan jostain intuitiivisesta taidosta "lukea" ihmisiä ja small talk -taidoista?
Itse koin tuon toisen ihmisen tuttuuden tunteen, ja ikään kuin olisin tuntenut hänet iät ajat. Ja se oli oma nykyinen oma mieheni, jonka tapasin miltei 40 vuotta sitten. Heti tule sellainen ihana tunneyhteys tavattuamme ravintolatansseissa. Ihastuimme toisiimme heti ja molemminpuolisesti.
Seurustelumme alkoi heti ja tiiviisti, joka johti avoliittoon, ja sittemin avioliittoon sekä yhteisten lapsiemme saamiseemme. Nyt lapset ovat jo aikapäiviä lähteneet opiskelujensa perässä omilleen asumaan, ja perustaneet omat perheensä, ja olemme kahdestaan mieheni kanssa tässä viettämässä jo alkanutta elämäämme kohti eläkepäiviä, tai mieheni on jo, mutta tekee vielä töitään, kun ei malta jäädä vielä pois työelämästä aivan kokonaan.
En tiedä. Jotkut kai vaan ovat sosiaalisesti lahjakkaampia kuin toiset?