Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja: mihin ammattiin olet vaihtanut ja oletko tyytyväinen vaihtoon? (plussat ja miinukset verrattuna open työhön)

Vierailija
22.07.2021 |

Itse olen aineenopettaja ja harkitsen ajoittain alanvaihtoa. En ole mitenkään loppupalanut ja tykkään valtaosin työstäni mutta en ehkä jaksaisi tehdä tätä samaa työtä eläkepäiviin asti, kaipaan vaihtelua.

Kesälomia tulisi kyllä kova ikävä! En myöskään missään nimessä haluaisi päätetyötä, jossa istutaan koneen ääressä koko päivä.

Ajatuksia aiheesta?

Kommentit (163)

Vierailija
161/163 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta moni kunta toimiikin niin, että opv tulee täyteen kertoimien kanssa. Ylitunteja ei saa, vaikka haluaisi. Ylitunnit voivat tulla siten, että kertoimien kanssa menee vähän yli opv:n.

Sitten taas on kuntia, joissa ylitunteja on pakko tehdä.

Omassa talossa (yläkoulu & lukio) melkein kaikilla on roimasti ylitunteja, kun monissa aineissa on vain pari opea. Itse olen 90% lukiossa ja vuosipalkka on noin 75000€/v.

Vierailija
162/163 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastotädiksi. Töitä oikeastaan ei ole, ei ainakaan mitään stressaavaa. Palkka putosi ihan hivenen. Lomat yhtä pitkät, mutta ei enää sidottu koulujen lomiin. Pääosin voitin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/163 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion ope tässä. Yo-kokeiden korjaamisesta maksetaan, samoin tukiopetuksista, ryhmänohjauksesta, opiskelijakunnan ohjaamisesta, tutoreiden ohjaamisesta, ylitunneista, oto-tunneista, sähköisten yo-kirjoitusten systeemin rakentamisesta 2 kertaa vuodessa jne. Olen ihan tavislukiossa töissä. Ei meillä kukaan suostu ylimääräiseen työhön jos siitä ei makseta! Ehkä siksi vaihtuvuus on vähäistä ja teemme ”hyvää tulosta”, vaikka lukion sisäänpääsyyn oikeuttava keskiarvoraja on 7,3.

Olen aina välillä miettinyt alan vaihtoa, mutten ole keksinyt mihin haluaisin. Minulla on täydet ikälisät, joten saan 4000€/kk, vaikka opetusta olisi vain opetusvelvollisuus, ei yhtään mitään muuta. Käytännössä aina on jotain ekstraa, eli kk-palkka on vuosituloista laskettuna vähintään 5000€.

Tässä syy, miksi alanvaihto on harvinaista ainakin viran saaneiden joukossa.

Eihän juuri kukaan pois vaihda, jos saa viran lukiosta.

Työpäiviä noin puolet vuodesta (190), opiskelija-aines valikoitunutta, palkka 4000-5000 e/kk, oppikirjat käytössä tunteja varten jne. Mukavaa ja helppoa hommailua, sillä sen jälkeen kun pari vuotta takana, ei tartte paljoa stressata tuntien suunnitteluilla.

Itse en ole koskaan vakivirkaa lukiosta saanut, ja siksi vaihdan alaa. Kun ei jaksa sijaisuuksia enää kulkea ruinaamassa. Mutta ei tuo kuvaus muiltakaan osin ihan nappiin mene. Lukiossa on muka valikoitunut aines, mutta käytännössä sitä samaa kännykkänuorisoa kuin yläkoulussakin. Tiktok ja Snap kiinnostaa, ei muu. Ei osata lukea eikä kirjoittaa, vaikka lukioon on tultu. Varmat mielipiteet on kumminkin, että tekoälyn avulla oppii paremmin kuin opettajan opetuksessa. Selvä, ei opeteta sitten. 

Lueskelin tätä vanhaa ketjua ja pakko oli opettajan uran jäähyväisiksi kommentoida. Tämä viikko vielä ja sitten ei tarvitse enää noiden tekoälyyn luottavien teinien kanssa taistella. Ei korvaisi edes viiden tonnin palkka sitä, että työ tuntuu turhalta eikä siihen saa tukea mistään suunnasta. Minä en sellaista palkkaa kyllä ole saanutkaan koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän