Miten taivutat nämä nimet genetiiviin?
- Andreas
- Niklas
- Kristian
- Anette
- Janette
- Satu
- Taika
- Lumi
Tässä esimerkkejä joista oon esimerkiksi kuullut ihme taivutuksia :)
Laitelkaa muitakin nimiä!
Kommentit (40)
Voiko Andres ja Niklas taipua myös Andreaan ja Niklaan, jos Tuomas voidaan myös taivuttaa Tuomaan? Jotenkin tuntuu suuhuni sopimattomalta taivutukselta, vaikka Tuomaan ei tunnu yhtään oudolta.
Satu-nimen olen taivuttanut Sadun, kun jotkut itsekin vaihtavat nimeensä D-kirjainta.On hankala vain muistaa ketkä heistä taivuttavat nimensä niin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:50"]
-Andreas - Andreaksen
- Niklas - Niklaksen
- Kristian - Kristianin
- Anette - Anetten
- Janette - Janetten
- Satu - Sadun
- Taika - Tai'an tai Taikan (en tunne yhtään tämän nimistä, niin on hankalaa)
- Lumi - Lumi tai Lumen (sama kuin yllä)
[/quote]
Sivuaskel, mutta taika-sanan genetiiviin ei kuulu heittomerkkiä: taika - taian. Ja jos Taika on nimi, niin yleensä sen genetiivi kai on "Taikan"? Samoin Lumi - lumen (jos on aine) , mutta Lumi - Lumin (jos on nimi). Sekä Satu - sadun (tarina) Satu - Satun (nimi).
Kuten kolmonen. Tuomas-Tuomaan -tyyppinen taivutus kuulostaa niin ärsyttävältä, vaikka olisikin sallittua.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:05"]
Entäs:
Birgitta, Aarre, Tuomas Pilvi, Veli ?
[/quote]
Birgitan, Aarren, Tuomaksen/Tuomaan, Pilvin, Velin
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:02"]
Andreaksen
Niklaksen
Kristianin
Aneten
Janeten
Satun
Taikan
Lumin
[/quote] Näin. Joskus olen Satulta kysynyt haluaako itse käytettävän Sadun vai Satun. Vastaus oli Sadun.
Entäs Onni ja Helmi ? = Onnin ja Helmin ?
Kuulostaapa typerältä jos miettii alkuperäistä tarkoitusta, eikä etuniminä...
Tuolta http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus löytyy yli 2000 nimen taivutusohjeet, ei tavii SV ma.mpjen tapella. :D
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:01"]
Miten muuten sanotaan: taipuu sijamuotoon vai taipuu sijamuodossa? Taipuu genetiiviin vai taipuu genetiivissä?
[/quote]
Käsittääkseni, jos taivutetaan genetiivissä, niin silloin taivutetaan sitä genetiiviin kirjoitettua muotoa:
Rikun - Rikujen, Lauran - Laurojen, jne.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:08"]
Tuolta http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus löytyy yli 2000 nimen taivutusohjeet, ei tavii SV ma.mpjen tapella. :D
[/quote]
Kyllähän moni varmasti tuon sivun tietää, mutta tässä kysyttiinkin mielipidettä kuinka sinä taivutat. Kuten huomata saattaa, tyylejä on monia. :D
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:05"]
Entäs:
[/quote]
Birgitan, Aarteen, Tuomaksen, Pilvin, Velin
Aarren kuulostaa omituiselta. Toki tämän nimiseltä henkilöltä vielä varmistaisin, miten haluaa nimensä lausuttavan.
Lumi taipuu Lumin! Ja kun puhutte lumesta, se voi olla lumen. Nimenä Lumi siis taipuu Lumin, ei lumen.
- Andreaksen/Andreaan
- Niklaksen
- Kristianin
- Anetten/Aneten
- Janetten/Janeten
- Sadun
- Taikan
- Lumin tai Lumen
Noista erisniminä käytettävistä yleisnimistä on paljon sotaa välillä av-palstalla, mutta tosiasia on, että molemmat taivutusmuodot ovat joskus Kielitoimiston mukaan ok, siis yleisnimenkin mukaiset (Lumi->Lumin/Lumen).
Jos kiinnostaa, tarkistakaapa käsityksenne täältä:
http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=hakemisto
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:17"]
Lumi taipuu Lumin! Ja kun puhutte lumesta, se voi olla lumen. Nimenä Lumi siis taipuu Lumin, ei lumen.
[/quote]
Olet väärässä. Sen voi Kielitoimiston mukaan taivuttaa kummallakin tavalla. Tuossa linkki, katso itse:
http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=hakemisto
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:08"]
[/quote]
Kyllähän moni varmasti tuon sivun tietää, mutta tässä kysyttiinkin mielipidettä kuinka sinä taivutat. Kuten huomata saattaa, tyylejä on monia. :D
[/quote]
Tosi on, mutta omaa mutua ei kannata sitten inttää totuudeksi.
ohiksena 34
Satu nimen voi taivuttaa oikein sekä muodossa Satun että Sadun. Oma nimeni on Satu ja minun nimeni taivutetaan ehdottomasti Sadun. Nimen kantaja saa tässä tapauksessa päättää, miten nimi taivutetaan. Tästäkin on olemassa kielitoimiston ohje.
Ihmettelin kun moni kirjoitti Satun, kun itse olisin kirjoittanut Sadun. Mutta tuon nettisivuston mukaan olinkin oikeassa (kerrankin, hahaa).
[/quote] Näin. Joskus olen Satulta kysynyt haluaako itse käytettävän Sadun vai Satun. Vastaus oli Sadun.
[/quote]
Olen Satu ja itse taivutan aina Satun ja samaa toivon muidenkin käyttävän. Hyväksyn toki Sadunkin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:37"]
- Andreas Andreaksen
- Niklas Niklaan
- Kristian Kristianin
- Anette Aneten
- Janette Janeten
- Satu Sadun
- Taika Taian
- Lumi Lumen
Elikkä en pidä siitä, että erisnimien taivutus poikkeaa sanan taivutuksesta muussa yhteydessä, kuten usein tehdään. Tosin joissakin tapauksissa se voisi sopia ja näistä esimerkeistä sellainen on Lumi, jossa taivutusmuoto Lumin kuulostaa aivan hyvältä.
[/quote]
Minun nimeni on Anette, ja minun nimeni kyllä lausutaan Aneten eikä Anetten. Opettajani kyllä lausuu Anetten ja se vähän ärsyttää...
Entäs: