Miten päästä turvallisesti baarista kotiin?
Olen aloittamassa opinnot ja tarkoitus olisi tutustua muuhun opiskelijoihin hyvin. Tämä tarkkoittanee siis baareissa juoksemista ja niistä yömyöhään palaamista. Ongelmani on, että pelkään kauheasti raiskauksia. Olen hyvin pienestä kaupungista kotoisin ja siellä pystyin ihan hyvin yömyöhäänkin kävelemään yksin lenkillä. Ei tullut kukaan vastaan eikä tarvinnut pelätä mitään juoppoja tai muita, kun niitä ei siellä juuri ollut. Mutta juuri näissä isommissa kaupungeissahan tapahtuu jatkuvasti raiskauksia ja pahoinpitelyitä. Alan jo epäröidä, onko minun sittenkään järkeä käydä baareissa, kun niistä ei välttämättä pääse turvallisesti kotiin. Tarkoitus olisi lähteä sen verran ajoissa, että viimeisillä yöbusseilla pääsisi vielä kotiin. Eli ihan neljään asti en pysty olemaan. Uskoisin, että bussille käveleminen on turvallista, kun kaupunki täynnä muita opiskelijoita. Mutta entäs bussipysäkiltä kotiovelle? Kaiken lisäksi tuleva asuntoni sijaitsee ilmeisesti aika huonolla seudulla, jossa on paljon ulkomaalaisia ja ilmeisesti aika tapahtumarikas yöelämä (nimenomaan niitä raiskauksia, pahoinpitelyitä ja ilkivaltaa).
Täällä varmasti moni on opiskeluaikoinaan baareissa juossut, joten kertokaapa, miten itse pääsitte aina turvallisesti kotiin. Oliko lähellä piti -tilanteita?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:15"]
Jonkinlainen turvaväline olisi hyvä olla aina kädessä kävellessä kotiin. Pippurisumute, sellainen äänivehje ja mitä niitä onkaan.
[/quote]
Pippurisumutteen käytöstä voit saada pahoinpitelysyytteen itse, siksi itse hankkisin ennemmin sen äänilaitteen. En muuten tiedä, saako pippurisumutetta vapaasti Suomesta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:50"]
Kävelin vaan kotiin, tai pyöräilin joskus. Matkaa vähän alle puolesta kilometrista kuuteen kilometriin. Seitsemän vuotta juoksin todella usein baareissa (joskus vieläkin), eikä matkoilla koskaan sattunut mitään, vaikka olen kaunis ja hoikka tyttö/nainen ja aina yksin. Lattapohjaiset hyvät kengät vaan aina jalkaan, ja kannattaa kävellä ryhdikkäästi ja itsevarman oloisena. Koskaan ei ole tullut mitään häiriöitä. Baareissa sisällä sen sijaan on sattunut enemmän kaikkea. Olen asunut kolmessa isossa kaupungissa ja kävellyt aina keskustasta kotiin. Ei koskaan mitään. Aina on ollut hyvin rauhallista.
Voi olla kyllä kiinni olemuksestakin. En tiedä. En ole juuri kuullut, että ketään olisi kotimatkoilla ahdisteltu. Mulla on aika ryhdikäs olemus ja sellainen vahva olemus, vaikka olen aika pieni. Ehkä olen vaan sen näköinen, että pistäisin vain liian kovasti vastaan. :D
[/quote]
No se on raiskaajalle aivan sama näytätkö itsevarmalta tai miten kävelet. Ihan naurettavaa tulla neuvomaan jostain ryhdikkäästä ja vahvasta olemuksesta.
Eikä sillä hoikkuudella tai kauneudellakaan ole mitään merkitystä, ihan yhtäläillä rumia ja lihaviakin raiskataan. Ei se raiskaaja tule valkkaamaan mitään missiä raiskattavakseen, vaan se sairas ihminen nauttii ihan pelkästään siitä että raiskaa jonkun.
Huoh.
Kävelin vaan kotiin, tai pyöräilin joskus. Matkaa vähän alle puolesta kilometrista kuuteen kilometriin. Seitsemän vuotta juoksin todella usein baareissa (joskus vieläkin), eikä matkoilla koskaan sattunut mitään, vaikka olen kaunis ja hoikka tyttö/nainen ja aina yksin. Lattapohjaiset hyvät kengät vaan aina jalkaan, ja kannattaa kävellä ryhdikkäästi ja itsevarman oloisena. Koskaan ei ole tullut mitään häiriöitä. Baareissa sisällä sen sijaan on sattunut enemmän kaikkea. Olen asunut kolmessa isossa kaupungissa ja kävellyt aina keskustasta kotiin. Ei koskaan mitään. Aina on ollut hyvin rauhallista.
Voi olla kyllä kiinni olemuksestakin. En tiedä. En ole juuri kuullut, että ketään olisi kotimatkoilla ahdisteltu. Mulla on aika ryhdikäs olemus ja sellainen vahva olemus, vaikka olen aika pieni. Ehkä olen vaan sen näköinen, että pistäisin vain liian kovasti vastaan. :D
[/quote]
No eiköhän jokainen nainen laita vastaan ihan henkensä edestä?! Et sinä laita vastaan yhtään enempää kuin muutkaan, jokainen tekee tuossa tilanteensa kaikkensa päästäkseen karkuun.
Saat sen kuulostamaan siltä, että ne naiset, jotka ovat joutuneet raiskauksen uhriksi, eivät laittaneet tarpeeksi vastaan tai kävelleet tarpeeksi ryhdikkäästi ja itsevarmasti.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:51"]
Minun vinkki on, että älä juo itseäsi liian humalaan. Silloin on myös riski esim sammua hankeen talvella ja silloin on helpompi uhri kaikelle mahdolliselle.
[/quote]
Naisella on oikeus juoda itsensä kaatokänniin tulematta raiskatuksi!
[/quote]
Heillä on myös oikeus pitää turpansa kiinni. Jos juo itsensä känniin niin turha tulla vinkumaan apua tai sitä että iso paha mies kiusaa
Opiskelijana ei ole oikein varaa tilata taksia joka baari-ilta. Ja minusta tuntuu, ettei taksitkaan nykyisin ole kovin turvallisia, kun niissäkin on niin paljon maahanmuuttajia kuskeina. En ole mitenkään viinaan menevä, joten yleensä juon vain kahdesta neljään drinkkiä illan aikana, joten liiasta humalatilasta ei tule ainakaan olemaan mitään varaa minun kohdallani. Toki jonkun kaverin kanssa olisi hyvä mennä yhtä matkaa kotiin, mutta se jää nähtäväksi tuleeko kukaan opiskelutoveri asumaan samalla alueella kanssani. Toisen kotiin ei oikein voi arki-iltana mennä nukkumaan, kun aamulla on koulua.
Ja tiedän kyllä, ettei nuo puskaraiskaudet nyt kovin yleisiä ole. Mutta kun niitä tapahtuu, joku on aina se uhri. Se voi olla joku muu tai se voin olla minä. Pelkkä ajatus raiskauksesta saa minut voimaan huonosti. En usko, että ikinä selviäisin, jos minut väkivalloin raiskattaisiin. Miten semmoisen jälkeen uskaltaa enää edes poistua kotoa tai pystyy luottamaan kehenkään mieheen?
Jonkinlainen turvaväline olisi hyvä olla aina kädessä kävellessä kotiin. Pippurisumute, sellainen äänivehje ja mitä niitä onkaan.
[/quote]
Jos sinulla ei ole rahaa niin miten sinulla on rahaa mennä sinne baareihin?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:22"]
[/quote]
Pippurisumutteen käytöstä voit saada pahoinpitelysyytteen itse, siksi itse hankkisin ennemmin sen äänilaitteen. En muuten tiedä, saako pippurisumutetta vapaasti Suomesta.
[/quote]
Hyvä huomio. Mutta toisaalta, miksi ihmeessä raiskaaja menisi poliisille itkemään, että sai pippurisumutetta silmiinsä? Miten hän muka selittäisi? Mistä hän tietäisi, kuka se pimeällä liikkunut nainen oli, joka sumutti pippuria silmiin? Eli aika pienet mahdollisuudet jäädä kiinni. Mieluummin tosin ottaisin syytteen pahoinpitelystä kuin joutuisin raiskatuksi. Ei tuollaisessa tilanteessa kannata alkaa miettiä, ettei vahingoita raiskaajaa vaan taistella vastaan.
[/quote]
Paitsi että pippurisumutteesta ei ole mitään hyötyä
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:50"]Kävelin vaan kotiin, tai pyöräilin joskus. Matkaa vähän alle puolesta kilometrista kuuteen kilometriin. Seitsemän vuotta juoksin todella usein baareissa (joskus vieläkin), eikä matkoilla koskaan sattunut mitään, vaikka olen kaunis ja hoikka tyttö/nainen ja aina yksin. Lattapohjaiset hyvät kengät vaan aina jalkaan, ja kannattaa kävellä ryhdikkäästi ja itsevarman oloisena. Koskaan ei ole tullut mitään häiriöitä. Baareissa sisällä sen sijaan on sattunut enemmän kaikkea. Olen asunut kolmessa isossa kaupungissa ja kävellyt aina keskustasta kotiin. Ei koskaan mitään. Aina on ollut hyvin rauhallista.
[/quote]
Voi vittu mitä paskaa. Raiskaaja iskee juuri siihen tyyppiin johon haluaa iskeä. Uhri ei voi asialle yhtään mitään ja siksi raiskaus ei ole ikinä uhrin vika. Olet juuri näitä tyyppejä, joilla ei ole hajuakaan oikeasta elämästä ja sen vaaroista.
[/quote]
Tuo on sama kuin sanoisi että ihminen ei voi mitään sille että hänet ryöstetään. Kyllä muuten voi.
Suurin osa rikoksista kohdistuu ihmiseen jotka eivät noudata tervettä järkeä ja normaaleja turvallisuustoimia.
Jotkut puskaraiskaukset ovat äärimmäisen harvinaisia. Suurin osa raiskauksista tapahtuu kun nainen itse menee tuntemattomien miesten mukaan känniss. Se ON oma syy ja sille voi tehdä paljonkin. ÄLÄ IKINÄ MENE tuntemattomien mukaan. Äläkä juo itseäsi känniin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:39"]
[/quote]
No se on raiskaajalle aivan sama näytätkö itsevarmalta tai miten kävelet. Ihan naurettavaa tulla neuvomaan jostain ryhdikkäästä ja vahvasta olemuksesta.
Eikä sillä hoikkuudella tai kauneudellakaan ole mitään merkitystä, ihan yhtäläillä rumia ja lihaviakin raiskataan. Ei se raiskaaja tule valkkaamaan mitään missiä raiskattavakseen, vaan se sairas ihminen nauttii ihan pelkästään siitä että raiskaa jonkun.
Huoh.
[/quote]
Ei se kyllä noin mene. Suurin osa raiskauksista tapahtuu silloin kun nainen ei suostukkaan seksiin syystä tai toisesta. Yleensä nainen on lähtenyt miehen mukaan ja on pitänyt harrastaa seksiä. Mutta kun nainen kieltäytyy niin mies raiskaa.
Hyvin harvoin raiskatuksi joutuu vanhoja mummoja ja ylilihavia naisia.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:43"]
[/quote]
No eiköhän jokainen nainen laita vastaan ihan henkensä edestä?! Et sinä laita vastaan yhtään enempää kuin muutkaan, jokainen tekee tuossa tilanteensa kaikkensa päästäkseen karkuun.
Saat sen kuulostamaan siltä, että ne naiset, jotka ovat joutuneet raiskauksen uhriksi, eivät laittaneet tarpeeksi vastaan tai kävelleet tarpeeksi ryhdikkäästi ja itsevarmasti.
[/quote]
Suurin osa EI laita vastaan siinähän se ongelma on. Silloin raiskaaja pääsee helpolla ja todisteita on vähän.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:55"]
Puukko mukaan.
[/quote]
Saat paljon kovemman tuomion kuin raiskaaja ja pelkästä puukon näyttämisestä
Jos on varaa käydä baareissa ja notkua aamuyöhön, niin silloin pitää olla varaa myös taksimatkaan eli juot vaikka pari drinkkiä vähemmän. Itsellä oli aina nuorempana taksiraha varattuna erikseen lompakkoon. AINA.
Olen ikäni asunut pk-seudulla ja en ole tajunnut pelätä koskaan. Helsingin keskustassa on varsin turvallista myös viikonloppuöinä, tai näin olen kokenut. Totta kyllä, että lähiöissä voi periaatteessa olla vaarallisempaa kuin keskustassa, kun siellä ei ole niitä muita ihmisiä kadulla yöllä (oletan, että olet muuttamassa lähiöön). Mutta siis, on aivan mahdollista bilettää ja elää turvallisuushakuisesti. Ensinnäkin, sinun ei tarvitse juoda itseäsi tolkuttomaan humalaan. Toiseksi, voit kulkea muiden kanssa niin paljon kuin mahdollista. Kolmanneksi, käytä taksia mieluummin kuin kävelet pitkiä matkoja. Neljänneksi, jos olet myöhään liikkeellä niin mene kaverin luokse yöksi. Viidenneksi, älä lähde tuntemattomien autoon tai kotiin. Kuudenneksi, muista, että kun katsoo miten paljon ihmiset bilettää niin raiskauksen todennäköisyys on äärimmäisen pieni. Oikeasti, sen pelossa ei kannata jättää elämättä.
Minusta paras itsepuolustuskeino on melkein aina nopeat jalat ja huutaminen. Jos ei ole kokenut itsepuolustuslajin harrastaja niin epäilen, että on vaikeaa tositilanteessa toimia tarvittavalla voimalla ja päättäväisyydellä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:50"]Kävelin vaan kotiin, tai pyöräilin joskus. Matkaa vähän alle puolesta kilometrista kuuteen kilometriin. Seitsemän vuotta juoksin todella usein baareissa (joskus vieläkin), eikä matkoilla koskaan sattunut mitään, vaikka olen kaunis ja hoikka tyttö/nainen ja aina yksin. Lattapohjaiset hyvät kengät vaan aina jalkaan, ja kannattaa kävellä ryhdikkäästi ja itsevarman oloisena. Koskaan ei ole tullut mitään häiriöitä. Baareissa sisällä sen sijaan on sattunut enemmän kaikkea. Olen asunut kolmessa isossa kaupungissa ja kävellyt aina keskustasta kotiin. Ei koskaan mitään. Aina on ollut hyvin rauhallista.
[/quote]
Voi vittu mitä paskaa. Raiskaaja iskee juuri siihen tyyppiin johon haluaa iskeä. Uhri ei voi asialle yhtään mitään ja siksi raiskaus ei ole ikinä uhrin vika. Olet juuri näitä tyyppejä, joilla ei ole hajuakaan oikeasta elämästä ja sen vaaroista.
[/quote]
Tuo on sama kuin sanoisi että ihminen ei voi mitään sille että hänet ryöstetään. Kyllä muuten voi.
Suurin osa rikoksista kohdistuu ihmiseen jotka eivät noudata tervettä järkeä ja normaaleja turvallisuustoimia.
Jotkut puskaraiskaukset ovat äärimmäisen harvinaisia. Suurin osa raiskauksista tapahtuu kun nainen itse menee tuntemattomien miesten mukaan känniss. Se ON oma syy ja sille voi tehdä paljonkin. ÄLÄ IKINÄ MENE tuntemattomien mukaan. Äläkä juo itseäsi känniin.
[/quote]
Tuossa edellähän puhuttiin nimenomaan puskaraiskauksista. Eka kirjoittaja miettii, miksi puskaraiskaajat eivät käyneet ikinä hänen kimppuunsa. Mikä oli kyllä todella ajattelematonta tekstiä, mistä seuraava kirjoittaja huomauttikin.
Muuten olet tietenkin oikeassa, että ei kannata mennä tuntemattomien mukaan jne.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
:DDD Aikuinen ihminen saa tasan tarkkaan vetää lärvit jos haluaa ja ilman, että joutuu pelätä raiskatuksi tulemista. Uskomatonta juttua joiltain kyllä lentää, huh huh...
No mitä helvettiä taaas.. Ei todellakaan ole OMA syy jos nainen on ihan kaatokännissä lähteny jonkun miehen mukaan ja se raiskaa. Siis oikeesti nainen saa olla vaikka kuin päissään, ei se silti oikeuta ketään sitä raiskaamaan, saati sitten naisen omaksi syyksi laittamaan.
Mutta nii ,itekki oon monesti suomen suurimissa kaupungeissa ollu baarissa ja joistakin kotimatkoista ei ees kauheesti muistikuvia, mutta sen verran toki muistan että aina oon turvallisesti kämpille päässy. Ei sitä kannata liikaa pelätä, suomi on kuiteskin ihan turvallinen maa :)
Mitä ihmettä. Olen kävellyt mm. Vantaan Koivukylässä yöllä yksin kymmeniä kertoja, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia. Helsingin yö myös tullut tutuksi, mutta ainakin keskustan koen hyvin turvalliseksi.
Katsoin joskus jonkun videon, jossa neuvottiin, että jos raiskaaja hyökkää päällesi, käytä laajoja liikkeitä jo silloin kun hän ei ole ihan iholla. Jos pääsee iholle asti, niin tähtää pieniä liikkeitä hyvin mihin nyt saatkin osuttua, vaikka jalkoväliin. Itse pidän avaimia aina kädessä kävellessäni niin, että jos joku yllättäisi, voisi avainkädellä nirhaista. Sitten vain karkuun kiireesti. Onhan tämä hulluutta joutua edes ajattelemaan mitä tuossa tilanteessa tulisi tehdä, mutta sellaista on elämä :( Ymmärrän sinua ap tuossa asiassa erittäin hyvin.
Minä olen vuoden ajan kävellyt joka kerta keskustan baareista pahamaineiseen lähtöön, missä asun. Pari kertaa on joku tullut jotain juttelemaan, mutta olen joko ollut kuin en kuulisin tai ollut vähäsanainen ja jämäkkä.
Olen kulkenut tuon muutaman kilometrin matkan niin kauan, että tiedän missä kohti ja mihin aikaan pahimmat mahdolliset häiriköt yleensä liikkuvat. Puhelin minulla on aina kädessä valmiina ja ole myös varalta suunnitellut reittejä ja paikkoja, minne juosta ns. "turvaan" jos huonosti käy. Vielä ei ole onneksi mitään pahaa sattunut.
[/quote]