Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette "vapaasta synnytyksestä" eli raskaus ja synnytys ilman nykylääketieteen apuja?

Vierailija
21.07.2021 |

Ts. Myös Villiraskaus.
Ei neuvolakäyntejä, ei ultraääntä, vain intuitiivista vauvan seurantaa. Synnytys kotona, ilman kivunlievitystä koska kehossa itsessään on jo kipua lieventäviä mekanismeja . Jotkut äidit saattavat syödä istukan synnytyksen jälkeen, väitettyjen terveysvaikutusten vuoksi.
Tunnetteko ketään kyseisellä tavalla toimivaa?

Kommentit (686)

Vierailija
201/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on täysi vapaus ottaa riski oman ja syntymättömän lapsensa elämästä. Itse asiassa on ihan Oikein (se on: ei ole millään muotoa rangaistavaa, eli on 100% hyväksyttävää) käyttää tupakkaa ja alkoholiakin raskauden aikana.

Eli: ihan ok juttu - kunhan sitten luomuilijat eivät rupea syyttelemään jotakin muuta kuten vaikkapa päivystävää synnytyslääkäriä siitä kun himassa jokin rupeaakin menemään päin honkia ja tulee ongelmia.

Kas mielestäni sekopäät sopivatkin kuolla sukupuuttoon

Vierailija
202/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolisin varmaan koska olen rh-. Tarvitsen piikin synnytyksen jälkeen. Kaikki lapseni on olleet rh+ lisäksi yhdestäkään ei ole menneet kalvot puhki vaan ne on puhkaistu juuri ennen ponnistusta. Tuskin pystyisin kalvojani itse puhkomaan. Ihan yksinkertaisia juttuja vaikka muuten synnytys olisi ok. Ei onnistu nämä kotioloissa eikä moni tule ajatelleeksi. Lisäksi kaikki lapset on olleet hirttäytyneenä napanuoriinsa joista viimeisin lähti samantien teholle, ei ehditty kuin vilaus näkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei käy neuvolassa raskaana, ei saa äitiyspakkausta eikä äitiystukea. Ihan oikein.

Vierailija
204/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolisin varmaan koska olen rh-. Tarvitsen piikin synnytyksen jälkeen. Kaikki lapseni on olleet rh+ lisäksi yhdestäkään ei ole menneet kalvot puhki vaan ne on puhkaistu juuri ennen ponnistusta. Tuskin pystyisin kalvojani itse puhkomaan. Ihan yksinkertaisia juttuja vaikka muuten synnytys olisi ok. Ei onnistu nämä kotioloissa eikä moni tule ajatelleeksi. Lisäksi kaikki lapset on olleet hirttäytyneenä napanuoriinsa joista viimeisin lähti samantien teholle, ei ehditty kuin vilaus näkemään.

Olen itse ollut reesuslapsi ja syntynyt napanuora kaulan ympärillä, joten en näitä ongelmia väheksy.

Mutta hieman hassu tuo ajatus, ettei lapsi voisi syntyä kalvoja erikseen puhkaisematta. Ihan hyvin minun lapseni ovat syntyneet kalvoineenkin, itse asiassa synnytys teki paljon vähemmän kipeää niillä kerroilla, kun oli vettä välissä pehmusteena.

Vierailija
205/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei käy neuvolassa raskaana, ei saa äitiyspakkausta eikä äitiystukea. Ihan oikein.

Neuvolassa ei tarvitse käydä säännöllisesti saadakseen äitiyspakkausta tai äitiysrahaa. Yksi käynti esim yksityisellä Lääkärillä riittää

Vierailija
206/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusten jälkeen on hirvittävän vaikea ymmärtää tätä ilmiötä. Minä ja vauva oltaisiin aikoinaan molemmat kuoltu raskausmyrkytykseen. Tila alkoi kehittyä jo raskauden puolivälin paikkeilla ja ensimmäiset merkit huomattiin ihan perusneuvolakäynnillä. Tämän jälkeen raskauden etenemistä seurattiin tosi tarkkaan ja lopulta neljä viikkoa ennen laskettua aikaa jouduin sairaalaan 24/7 seurantaan. Vauva syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Olen siis äärettömän kiitollinen modernille länsimaiselle lääketieteelle ja suomalaiselle neuvolakäytännölle, "vauva" on nykyään ihastuttava ja nokkela 13-vuotias teini :)

Vierailija
207/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lyödä vetoa ettei tämä järjestön perustaja ole myöskään rokottanut lapsiaan. Vapaamatkustajana menevät koska muut rokottavat. Miksi pitäisi palata johonkin keski-aikaan? Jokaperheeqtä kuoli lapsia ennennkouluikää perus flunssaan, lapsia ja äitejä kuoli synnytykseen jne.

Vierailija
208/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa olisi henki lähtenyt luomusynnytyksessä.

Raskaus oli normaali ja alatiesynnytys.

Ennen aikoina synnytys oli nuorten naisten yleinen kuolinsyy.

Yleisin kuolinsyy oli synnytykseen liittyvä infektio. Tärkein yksittäinen synnytysturvallisuutta lisäävä asia on ollut antibioottien keksiminen.

Tämä on vain yksi kohta. Se ei silti poista sitä asiaa, että on edelleenkin muitakin syitä mihin synnytyksessä voi kuolla.

Niinpä, synnytys on EDELLEEN naisen elämän riskialttein yksittäinen tapahtuma.

Vierailija
209/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli rh-, siihen aikaan kun näitä piikkejä ei oltu vielä keksitty. Hän ei kuollut, mutta hänelle suositeltiin max. 2 lasta. Ensimmäisessä raskaudessahan ei vaaraa vielä ole.

Minä olin se kolmas lapsi, kerta kiellon päälle. Äiti ei kuollut enkä minäkään, mutta sairaalassa on varauduttu tekemään meille molemmille verenvaihto.

Tämä rhesusjuttu hyvin kuvastaa sitä, kuinka synnytyksistä on tullut medikalisaation myötä ihmisten mielessä paljon vaarallisempia kuin ne ovatkaan. Toki se piikki on hyvä asia, mutta ei piikittömyyskään varmaa kuolemaa tarkoittanut.

Vierailija
210/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin tästä ketjusta voisi kuvitella, syntyminen ja synnyttäminen onnistuisi suurimmassa osassa tapauksista ilman lääketieteen apua.

Siihen aikaan kun synnytyskuolleisuus oli korkea, oli yleisin kuolinsyy lapsivuodekuume, joka nykyään on hoidettavissa antibiooteilla.

Ja ennen kuin alatte kivittää: olen synnyttänyt kolme lastani sairaalassa ja käynyt kaikki neuvolan tarjoamat tutkimukset. Mutta jälkeenpäin katsoen olisin voinut synnyttää heidät turvallisesti kotonakin yhtä käynnistystä lukuun ottamatta.

Etukäteen ei tätä tietenkään voi omalta kohdalta tietää.

Hienoa että itsekin huomasit olevasi jälkiviisas.

Onkohan raskaus ja synnytys ilman neuvolakäyntejä ja asiantuntija-apua intuitiopuheisiin verhottua laiskuutta? Ei ainakaan välitä tarpeeksi lapsestaan. Voi olla jotain ravintopuutoksiakin hihhulilla, ja lapsiparka kantaa seuraukset. Lapsi on kuin esine tai lemmikki sellaiselle. Kauhean edesvastuuton. Hoitaako omin voimin ja varoin jos lapsi ei säilynyt terveenä vaikka intuition mukaan kaikki oli ok? Kohonnutta verenpainetta ei huomaa.

Vierailija
211/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heheh, ihan vapaasti jos joku haluaa, mutta ei pidä kaikille tuputtaa! Synnytys voi olla hyvinkin kivuliasta, joten kaikki saatavilla oleva lääketieteen apu oli tarpeen. Eniten varmaan tästä vouhkaa synnyttämättömät. Btw, Suomessa on todella pieni synnytyskuolleisuus, arvatkaa miksi?!

Vierailija
212/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tästä saa sossun peräänsä tai jotain? Onko se lapsi edes missään rekistereissä olemassa, jos syntyy näin? Oli miten oli, aika outoa minusta ja saattaa saada viranomaisilta ihmetteleviä katseita. Nyky-Suomessa synnyttävä äiti ja tuleva lapsi ei ole kenenkään, esim. neuvolan yms. tiedossa? Weird.

Vierailija
213/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani raskaudet ja synnytykset sujuneet hyvin. Synnytykset olleet nopeita, joten kivunlievityksiä en ole ehtinyt edes sairaalassa saada. Sen suhteen raskaus ilman neuvolaseurantaa ja kotisynnytys voisi toimia. 

Olen kuitenkin molemmissa synnytyksissä, (vaikka pienet lapset), niin revennyt. Repeämät tikattu, joten kyllä haluan tikkauksen ainakin saada. Sekä toisaalta se fakta, että en halua mitään riskejä ottaa vauvan terveyden/ hengen kannalta. Eli tämän kolmannenkin (masuasukin) aion ihan normaalisti synnyttää sairaalassa ja olen käynyt ultrissa yms. 

Vierailija
214/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on asiat sen suhteen hyvin että kunnilla on velvollisuus tarjota ilmaiset "perus" sikiö ultra palvelut. Varattomuus ei voi olla syynä ultran pois jättämisessä. Muissa maissa sillekkin palvelulle on hintalappunsa ja tavallaan ymmärrän miksi sitten tätä palvelua ei kaikki voi käyttää.

Synnyttäminen sairaalassa maksaa Suomessakin. Voiko sekin osaltaan vaikuttaa myönteisesti kotisynnytyksiin joidenkin kohdalla. En osaa sanoa.

Sillehän me ei voida mitään jos joku ei mene ultraan ja synnyttää kotonaan, ilman lääkkeitä ja osaavaa apua. Mitä tälle asialle pitäisi tehdä teidän mielestä? Käsittääkseni nämä asiat ei ole Suomessa kriminalisoitu. En usko että tämä asian taivastelu auttaa.

No varmaan menee suurperheellisillä homma rutiinilla 3-10raskauksien välillä, ja vertaistukea löytyy samanlaisilta - sitten onkin kohtu ja synnyttäjä melko finaalissa. Varmasti enemmän osaamista näillä, kuin intuitioon luottavalla typeryksellä jonka ensimmäinen lapsi jo kuoli. Tällaisille pitäisi voida tehdä jotain. Taivastelu ei auta ei.

Vierailija
215/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolimielistä jättää neuvolaseuranta ja synnytyssairaalan turva ehdointahdoin hyväksikäyttämättä.

Kivunlievityksen suhteen skeptisiä synnyttäjiä on, vaimonì synnytti 1. lapsemme ilman kivunlievitystä, toisessa synnytyksessä (kaksoisraskaus) kokeili tehottomia humpuukikeinoja(käsittämätöntä, kuinka tällaisia vesirakkuloita jne. bullshittiä tarjotaan)kolmannessa oli kohdun kaulan puudutus.

Epiduraalipuudutusta hän pelkäsi kontrollin puutteen takia, pelkäsi repivänsä tunnottomana itsensä.

Neljännellä kerralla jo tiesi, mitä halusi: spinaalipuudutus.

Tehokas, mutta ei vie tunnottomaksi.

Vierailija
216/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen virhekäsitys. Neuvolassa ei tarvitse käydä kertaakaan, on vain toimitettava Kelaan todistus että raskautta on seurattu terveystarkastuksen muodossa 16 viikolle mennessä. Terveystarkastuksessa voit halutessasi käydä myös esimerkiksi yksityisellä gynellä. Sama pätee toiseen "pakolliseen" käyntiin, eli jälkitarkastukseen.

Julkinen neuvola ei ole pakollinen.

Vierailija
217/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli rh-, siihen aikaan kun näitä piikkejä ei oltu vielä keksitty. Hän ei kuollut, mutta hänelle suositeltiin max. 2 lasta. Ensimmäisessä raskaudessahan ei vaaraa vielä ole.

Minä olin se kolmas lapsi, kerta kiellon päälle. Äiti ei kuollut enkä minäkään, mutta sairaalassa on varauduttu tekemään meille molemmille verenvaihto.

Tämä rhesusjuttu hyvin kuvastaa sitä, kuinka synnytyksistä on tullut medikalisaation myötä ihmisten mielessä paljon vaarallisempia kuin ne ovatkaan. Toki se piikki on hyvä asia, mutta ei piikittömyyskään varmaa kuolemaa tarkoittanut.

Äiti Rh -, lapset Rh+. Kahdella vanhimmalla sisaruksella ei ollut ongelmia. Kolmas kuoli 3 vrk ikäisenä. Neljännelle ja viidennelle vaihdettiin veret. Vitoselle jopa x 3.

Vierailija
218/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla todella pahasti mielenvikainen, jos lähtee tuollaisiin hörhövillityksiin mukaan. Nykylääketiede mahdollistaa turvallisen raskaudenseurannan ja synnytyksen, ja on tasan nolla syytä, pelkästään vauvan sekä äidin turvallisuuden kannalta, olla käyttämättä neuvola- ja sairaalapalveluita.

Nykyajalle on jotenkin kuvaavaa, että mitä enemmän faktatietoa on tarjolla, sitä enemmän joillakin ihmisillä on tarve lähteä kyseenalaistamaan sitä. Absurdia, irrationaalista typeryyttä.

Vierailija
219/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on todennäköisyys, että synnytyksessä tarvitaan apua? Itselläni neljä lasta, ensimmäinen pihtisynnytys hapenpuutteen takia, kolmas synnytys meni hyvin, mutta kätilö totesi, että jos olisimme tienneet ennen synnytystä oikean tilanteen, mehän emme olisi alatiesynnytykseen alkaneet. Tyttärelläni 3, ja kuopus joutui teholle hapenpuutteen takia.

Vierailija
220/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdeltä tutulta, joka ei ollut käynyt neuvolassa jne. vietiin lapsi synnytyksen jälkeen lapsen terveyden laiminlyönnin perusteella vuoksi. Ei ollut narkkari, eikä juoppo, tavallinen nainen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä