Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette "vapaasta synnytyksestä" eli raskaus ja synnytys ilman nykylääketieteen apuja?

Vierailija
21.07.2021 |

Ts. Myös Villiraskaus.
Ei neuvolakäyntejä, ei ultraääntä, vain intuitiivista vauvan seurantaa. Synnytys kotona, ilman kivunlievitystä koska kehossa itsessään on jo kipua lieventäviä mekanismeja . Jotkut äidit saattavat syödä istukan synnytyksen jälkeen, väitettyjen terveysvaikutusten vuoksi.
Tunnetteko ketään kyseisellä tavalla toimivaa?

Kommentit (686)

Vierailija
241/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei haluaisi palata takaisin vanhoihin hyviin aikoihin, jolloin sekä äitejä että vauvoja kuoli raskauksien ja synnytyksiin järjettömän paljon nykypäivään verrattuna.

Mikäpä olisi mukavampaa, kuin esimerkiksi kantaa kohtuun kuollutta sikiötä viikkokaupalla ja sen päätteeksi kuolla kohtutulehdukseen.

Tai heittää veivit synnytyspöydältä ihan vain verenvuotoon ja jättää leski huolehtimaan lapsesta.

Tai hyvin mennen raskauden päätteeksi tappaa vauva synnytykseen, koska se on joutunut ahdinkoon ja on hapenpuutteessa, eikä sitä saada ajoissa ulos.

Ihminen on niin pöljä laji. Sanon tämän ihan intuitiivisesti.

No jos sitä nyt ajattelee täysin biologian kannalta, niin kyllä, ihmisenkin kuuluidi edelleen kokea juurikin nuo tilanteet. Ihminen on tehnyt synnyttämisestä taidetta ja lääketieteellisen toimenpiteen. Onko sittenkään kyse pöljyydestä vai ehkä siitä, että haluaa olla lähempänä sitä mitä ihminen biologisesti on?

Itse olen synnyttänyt lapseni sairaalassa enkä vastusta yhtäkään terveydenhuollon toimenpidettä, mutta en lähde silti toisten vakaumukdia ja aatteita arvottamaan. Varsinkaan kun nr liittyvät siihen mikä ihminen alunperin ja pohjiltaan on.

Tuollaisella ajatusmaailmalla täällä kuoltaisiin edelleen angiinaan ja muihin nykypäivänä helposti hoidettaviin tauteihin, siinä sitä oltaisiin lähempänä sitä mitä "ihminen biologisesti on".

Vierailija
242/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä synnytyshihhuliihmiset on totuudenkieltäjiä. Eivät osaa tehdä loogisia ja älykkäitä riskiarvioita. Mennään vain sillä että useimmiten synnytyksessä ei tapahdu mitään poikkeuksellista, unohtavat vain se että aina jollekin tapahtuu, joskus. Kenelle se osuu ei voi tietää etukäteen. Mahtas siinä monellakin munia poltella, kun tietäsivät ennakkoon kaikki kuukupit ja menkat jne. Ei voi mitään, sano ukkeli kun latasi pussit tyhjöksi naapurin miehen sahtileiliin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jotenkin uskon, että suurimmassa osassa tapauksia kotisynnytystä suunnitelleet kuitenkin päätyvät lähtemään sairaalaan (ja hyvä niin!). Yhdessä Toisenlaiset äidit -jaksossa olivat nämä hieman hippihenkiset kommuuniäidit, joista toinen koko ajan sanoi synnyttävänsä kotona. Kun tilanne oli päällä, halusi kuitenkin lähteä sairaalaan synnyttämään.

Toivon todella, ettei paljoa olisi semmoisia tapauksia kuin nämä lapsensa pihalle haudanneet. Onko muuten totta, että kyseinen pariskunta on sittemmin eronnut?

Muistan tämän jakson! Kun synnytys alkoi, oli kotona varusteena mm. soiva kulho. Ei se sitten ihan riittänytkään äidin kivunlievitykseen.

Vierailija
244/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jotain bisnestä tällaiseen kehottaminen? Useinhan nämä ovat. Onko someseuraajia, mainoksia, tuotteita, kursseja?

Vierailija
245/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen tälläinen kauramaitoa lipittävä takkutukka ( rastat) en IKINÄ edes   ajatellut kotisynnytystä!  Eikä mieskään vaikka on minua pahempi hörhö. Ja hyvä niin. Sillä vaikka raskaus eteni hyvin, kaikki näytti olevan ok ja lääkärin mukaan minulla on "synnyttäjän lantio" niin vauva tulikin käsi poskella ulos ja uhkasi jäädä jumiin, minulta loppuivat voimat, mieheni sai paniikkikohtauksen.. kuvitelkaa kun olisimme olleet kahdestaan kotona, olisin ollut täysin uupunut ja mies niin pakokauhun vallassa ettei henki kulkenut, kuka olisi soittanut ambulanssin? Ja olisko se ehtinyt ajoissa?

Vierailija
246/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei haluaisi palata takaisin vanhoihin hyviin aikoihin, jolloin sekä äitejä että vauvoja kuoli raskauksien ja synnytyksiin järjettömän paljon nykypäivään verrattuna.

Mikäpä olisi mukavampaa, kuin esimerkiksi kantaa kohtuun kuollutta sikiötä viikkokaupalla ja sen päätteeksi kuolla kohtutulehdukseen.

Tai heittää veivit synnytyspöydältä ihan vain verenvuotoon ja jättää leski huolehtimaan lapsesta.

Tai hyvin mennen raskauden päätteeksi tappaa vauva synnytykseen, koska se on joutunut ahdinkoon ja on hapenpuutteessa, eikä sitä saada ajoissa ulos.

No jos sitä nyt ajattelee täysin biologian kannalta, niin kyllä, ihmisenkin kuuluidi edelleen kokea juurikin nuo tilanteet. Ihminen on tehnyt synnyttämisestä taidetta ja lääketieteellisen toimenpiteen. Onko sittenkään kyse pöljyydestä vai ehkä siitä, että haluaa olla lähempänä sitä mitä ihminen biologisesti on?

Itse olen synnyttänyt lapseni sairaalassa enkä vastusta yhtäkään terveydenhuollon toimenpidettä, mutta en lähde silti toisten vakaumukdia ja aatteita arvottamaan. Varsinkaan kun nr liittyvät siihen mikä ihminen alunperin ja pohjiltaan on.

Tuollaisella ajatusmaailmalla täällä kuoltaisiin edelleen angiinaan ja muihin nykypäivänä helposti hoidettaviin tauteihin, siinä sitä oltaisiin lähempänä sitä mitä "ihminen biologisesti on".

Millä ajatusmaailmalla? Hän juuri kirjoitti ettei vastusta yhtäkään toimenpidettä, mutta ei arvota toisten vakaumuksia.

Vierailija
247/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa olisi henki lähtenyt luomusynnytyksessä.

Raskaus oli normaali ja alatiesynnytys.

Ennen aikoina synnytys oli nuorten naisten yleinen kuolinsyy.

Yleisin kuolinsyy oli synnytykseen liittyvä infektio. Tärkein yksittäinen synnytysturvallisuutta lisäävä asia on ollut antibioottien keksiminen.

Tämä on vain yksi kohta. Se ei silti poista sitä asiaa, että on edelleenkin muitakin syitä mihin synnytyksessä voi kuolla.

On, mutta onneksi se ei ole kovin yleistä.

Kiitos nykyisen lääketieteen.

Vierailija
248/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos ei kuulu tuttavapiiriin tällaisia mielialahäiriöisiä. Minusta niiltä pitäisi ottaa lapset pois koska tuo jos mikä on suurinta väkivaltaa syntymätöntä viatonta vauvaa kohtaan. Itsekkäitä ihmisiä. 

Hei!

Minulla on mielialahäiriö ja olen kärsinyt siitä todella paljon. Häiriöni on tämä masennus, ja se on välillä vaikea, yleensä keskivaikea.

En ole itsekäs. Enkä paha ihminen. Enkä myöskään tyhmä.

Sinulle haluaisin kuitenkin sanoa, että vedä veellä alkava juttu päähäsi ja vihellä!

Vierailija
249/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua mutta satasesta vetoa että monilla nousta todellinen syy on sauraalakammo. Eivät sitä välttämättä itsekään tiedosta. Pienille lapsille sairaalassa tehdyt toimenpiteet voi olla traumatisoivia eikä kukaan laske niitä traumatisoiviksi koska "turvallinen" tilanne. Turvallinen joo aikuisen näkökulmasta. Aikuisena sitten näkyy outona käytöksenä.

Vierailija
250/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut maassa, jossa kotisynnyttäminen on Suomea yleisempää. Tiedän kuitenkin vain yhden tätä tapaa kokeilleen. Valitettavasti siinä ei käynyt lainkaan hyvin, kollegan vauva kuoli kotisynnytyksessä ja vaimo joutui kovaa vauhtia ambulanssilla sairaalaan. Sairaalasynnytys on varmempi, koska apu on heti saatavilla ja leikkaussalit ihan vieressä jos asiat menevät pieleen. Raskaus ja synnytys ovat suurimpia riskejä, joita tavallinen ihminen keskimäärin voi kohdata elämänsä aikana. Itse en uskaltaisi synnyttää millään tavalla, joten on onni, että en halua lapsia muutenkaan.

Vierailija
251/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minulla vauvan sydänvika todettiin ultrassa, jos tätä ei olisi tiedetty olisin toki synnyttänyt alakautta jolloin vauva olisi todennäköisesti menehtynyt, koska sydän ei olisi kestänyt.

Nyt tiedettiin tehdä suunniteltu sektio ja lääkäri yms oli valmiudessa. Nykyään terve 9v tyttö, kiitos raskausajanseurannan.

Mikäs siinä jos ei vauvastaan välitä, ehkä he menee periaatteella että ainahan niitä voi tehdä uusia. Surullista ja vihaksi pistää.

Juuri tämän takia mua ihmetyttää tuo ultratutkimuksista kieltäytyminen. Jotkut pitävät sitä eugeniikkana, että sen ainoa tavoite olisi keskeyttää raskaudet, joissa lapsi on mahdollisesti kehitysvammainen, mutta etenkin myöhemmin raskaudessa tehtävissä ultrissahan nimenomaan pyritään ennalta löytämään mahdollisia ongelmia (kuten juuri rakenneviat, istukan vajaatoiminta) jotta vauvan henki voidaan pelastaa.

Tosin ainakin tuo TV:stä tuttu pariskunta oli jostain huuhaa-lähteestä lukenut, että ultra vahingoittaa vauvaa ja siksi kieltäytyivät ultratutkimuksista.

Noinhan se pitäisi mennä, että tutkitaan kunnolla. Minä olin kuopuksen viimeisessä ultrassa sisällä lääkärin vastaanotolla 10 minuuttia. Mies odotti ulkopuolella kun ei halunnut tulla, hän inhoaa noita tutkimuksia. Aika tavalla säikähti, kun marssin lääkärin vastaanotolta tasan 10 min. päästä. Raukka luuli, että huonoja uutisia. Liukuhihnatouhua se monessa sairaalassa on ja mitä isompi osasto, sitä varmemmin ajat on kauheasti myöhässä ja niitä kurotaan vimmatusti kiinni pitkin päivää, kun ei ylitöitäkään kai saa tehdä.

Vierailija
252/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisuudesta voi olla eri mieltä ja onhan se totta, että tällainen ekosysteemin yläpuolella oleminen ja rusinat biologisesta pullasta napsiminen on itsekäs ihmisten ja vapaana liikkuvien lemmikkieläinten etuoikeus. Ja haitaksi ympäristölle ja luonnon monimuotoisuudelle. 

Mutta aina on muistettava, että luonnollisuudesta ja alkukantaisuudesta seuraavan yhdenvertaisuuden varjopuoli on sitten se, että myös ne luonnon kauheudet koettelevat jokaista, joka sattuu olemaan väärässä paikassa väärään aikaan. Eikä luonto ole ketään kohtaan armollinen: äiti ja vauva saattavat kuolla tai vammautua kivuliaasti synnytyksessä ihan yhtä lailla, kuin hyeenalauma saattaa raadella seepran, tämäkö on muka vain pikkujuttu sen rinnalla, että pääsisi lähemmäs luontoa? Jokainen aikuinen toki saa riskeerata itsensä, miten tykkää, mutta mielestäni on vastuullisen vanhemman merkki tarjota vauvalle aina se turvallisin ja vähiten riskialtis vaihtoehto, eikä mahdollisesti uhrata häntä näin uhkarohkean ideologian alttarilla.

Toisaalta kukaan ihminen ei kehittyneessä yhteiskunnassa voi harjoittaa muuta, kuin sitä romantisoitua versiota alkukantaisesta ihmiselämästä, sillä aina tiukan tilanteen tullen voi käyttää modernia tiedettä Vapaudu vankilasta-korttina. Joten periaatteessa ymmärrän näiden hörhöjen ihastusta tällaista aatetta kohtaan

Vierailija
253/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehdellä oli plus juttu, jonka otsikossa oli että joku synnytti tällä tavoin ja vauva kuoli. Kuulostaa hurjalta, mutta myös hieman pelottelulta, koska vauva kuoli rakennepoikkeaman takia, eikä siis johtuen "villistä raskaudesta"

Vierailija
254/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa synnytys on sama kuin luonnonmukainen raskaus ja synnytys. Suurin osa maailman lapsista syntyy ilman mitään neuvolaseurantaa tai hoitohenkilökuntaa puhumattakaan kivunlievityksestä. Kun lapset hankkii nuorena niin elmistö kestää synnytyksen ilman ongelmia. Länsimaissa on tullut yhä suositummaksi hankkia lapset vasta keski-iässä jolloin elimistö on jo kovaa vauhtia rapistumassa.

Vierailija
255/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin harrastanut tuollaista, olisin menettänyt henkeni. Menetin 3l verta synnytyksessä, sillä minulle tuli hematooma epätavalliseen paikkaan ja vuosin paljon... Oli tosi pelottavaa jälkikäteen mietittynä, mitä olisi käynyt ilman osaavaa apua ja niin nopeasti.

Vierailija
256/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lueskelemassa tuon vapaasynnytysihmisen instagramia ja tulin niin vihaiseksi. Miten jollain on pokkaa väittää, että kotisynnytys olisi turvallisempaa kuin sairaalassa synnyttäminen? Tai että synnyttäminen on helppoa?

Jotain pointteja tuossa toki on. Totta kai äiti todennäköisemmin rentoutuu kotona paremmin ja synnytyksen etenemiselle on sinänsä paremmat lähtökohdat. Se nyt vaan ei silti poista sitä tosiseikkaa, että aika moni asia voi silti olla pielessä, vaikka äidin kroppa toimisikin optimaalisemmin.

Ja tottakai synnyttäminen voi jollekin olla helppoa, mutta tämä ihminen luo sellaista mielikuvaa, että tää on ihan läpihuutojuttu, synnyttäkää vaan kaikki muutkin kotona, ei tässä mitään, sairaalassa ne kaikki uhat on.

Kun joku näitä juttuja vielä uskookin. Siksi mä olen vihainen - kun kylvetään pelkoa sairaalaa ja hoitohenkilökuntaa kohtaan, jolloin yksi vaihtoehto on sitten se, että synnyttäjä ja vauva voivat vammautua tai jopa kuolla synnytyksessä. Entäs sitten? Eikös kotisynnytyksen pitänyt olla niin helppoa, turvallista ja luonnollista?

Samaa mieltä olen kyllä siinä, että yhä enemmän pitäisi luonnollisuutta ottaa takaisin synnytykseen mukaan. Tässä kyllä mennään sairaaloissa koko ajan parempaan suuntaan, ammeet ja saunat ja kaikenmaailman kammat ja härpäkkeet lisääntyy. Mutta pitäisi silti pitää se turvallisuus myös mielessä äidin ja vauvan seurannalla. Sen verran monta tilannetta on itsellä tullut nähtyä, että tilanne on yhtäkkiä ihan päälaellaan ja äidin ja/tai vauvan henki on hiuskarvan varassa.

T.kätilö

Vierailija
257/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluutta. Varmaan myös rokottamattomia.

Vierailija
258/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa synnytys on sama kuin luonnonmukainen raskaus ja synnytys. Suurin osa maailman lapsista syntyy ilman mitään neuvolaseurantaa tai hoitohenkilökuntaa puhumattakaan kivunlievityksestä. Kun lapset hankkii nuorena niin elmistö kestää synnytyksen ilman ongelmia. Länsimaissa on tullut yhä suositummaksi hankkia lapset vasta keski-iässä jolloin elimistö on jo kovaa vauhtia rapistumassa.

Olihan se Suomessakin noin entisaikaan. Vauvojen kuolleisuus väheni vasta neuvolatoiminnan ja synnytyssairaaloiden myötä. Samalla väheni radikaalisti orpojen pikkulasten määrä, kun äitien kuolleisuus synnytyksissä väheni. Siksi Suomessa on neuvolatoiminta ja raskauksien seuranta.

Vierailija
259/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mitä todennäköisimmin kuollut synnytykseen, joten onneksi tuo ei ollut yksi vaihtoehdoistani.

Vierailija
260/686 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin loput kolme lapsistani esikoisen jälkeen polikliinisesti eli lähdin sairaalasta pari tuntia synnytyksen jälkeen. Olisin kyllä halunnut synnyttääkin kotona kätilön avulla, (asun kymmenen minuutin ajomatkan päässä sairaalasta) mutta mies ei halunnut.

Tuo malli oli lähin luonnonmukainen, jonka keksin: ei kivunlievitystä ja heti kotiin. Kivunlievitystä en tarvinnut, koska toka synnytyksen avautumisvaiheessa keksin antautumisen idean ja lantion pyörittämisen, jolla kipuaallon harjalla saattoi ratsastaa supistuksen läpi.

Eli luomusynnytyksenkin voi hoitaa turvallisesti sairaalaolosuhteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme