Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?
Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.
Kommentit (1642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullut, että vielä yksikään sairaanhoitaja olisi lähtenyt alalta pois siksi, että lisät olisivat huonot. Kyllä se on se huono peruspalkka, minkä vuoksi lähdetään, ja monessa paikassa niitä lisiä ei edes tule.
Samaa mieltä. Palkan takia meiltä on moni vaihtanut alaa. Meillä ei tule lisiä, koska päivätyö. Monta kollegaa on myös vaihtanut työpaikkaa johtamisen takia, mutta ne on melkein kaikki menneet samalla alalla toiseen työpaikkaan, missä parempi johtaminen.
No just tämä. Mutta osa sairaanhoitajista vaan jatkaa takapuolien pesemistä ja jankuttaa että näin on ennekin tehty. Eivät näe että asioiden pitäisi muuttua ennen kuin palkat ja arvostus nousee.
Jos siellä ei ole kuin sairaanhoitajia, niin kuka ne tekee ne perseen pesemiset? Vai jätätkö itse tekemättä ja sanot, että ei kuulu mulle, kun olen sh
Nyt alkaa jo epäilyttämään, että et ole sairaanhoitaja ollenkaan, kun jankkaat tätä.
Sinulla on määritelty kirjallinen työnkuva, jonka hyväksyt, kun allekirjoitat työsopimuksen, jossa lukee sairaanhoitajan tehtävät, ja muut työnantajan määrittämät tehtävät. Kyllä siinä erikseen mainitussa työnkuvassa, joka on hallinnollinen ohje lukee myös ne pershoidolliset tehtävät. Jos olet allekirjoittanut työsopimuksen, sinun kuuluu tehdä kaikki ne tehtävät, mitä siihen kuuluu.
Sinne pitää saada muitakin. Muuten on todellinen vaara, että te nykyiset sh:t olette viimeiset perskeenpesijät, ja ylipäätään viimeiset tyypit, jotka siellä yleensä suostuu olemaan töissä. Ei nuoret tule sinne, jos siellä pitää suostua tuollaiseen. Ei se tietenkään teidän vika ole - ymmärrän kyllä että olette riippuvaisia työpaikoistanne ja työsopimuksistanne. Ei teille varmaan ole vaihtoehtona nostaa kytkintä ja lähteä muualle tai ihan muihin hommiin, jos työnantajan ehdot ei miellytä. Mutta tuo nuori sukupolvi ajattelee eri tavalla.
Turha on syyttää meitä " vanhoja sairaanhoitajia " tästä , menkää valittamaan talon johdolle. Mikään ei muutu, ennenkuin tilanne on se, että ketään hoitajia ei enää tule. Minä teen vain oman työni ja lähden kotiin. Enkä pidä siitä, että minua syyllistetään siitä, että nuoret ei halua alalle. Ei ole minun vika. Menkää syyttämään itä, jotka asioista päättää, viime kädessä kuntapäättäjät.
Ei se ole teidän vanhojen saikkareitten syy. Ei todellakaan. Mutta ei teidän myöskään kannata puolustella nykyisiä käytäntöjä, jos ne ei ole hyviä teillekään. Ne pitää saada muuttumaan.
Jollain tavalla yhdessä ja niin, ettei kenellekään sairaanhoitajalle aiheudu henkilökohtaista harmia. Onhan se nyt kumma että tässä maassa on yli 70 000 sairaanhoitajaa, eikä kukaan aja sairaanhoitajien asioita!
nuori sh
Minuakin alkaa Kyllä pikku hiljaa vtuttamaan tämä meidän konkarihoitajien syyttely. Sinä voit tehdä työsi kuten haluat, anna myös minun tehdä. Ainoa asia, milloin puutun on, jos potilaan terveys, turvallisuus tai henki on vaatrassa, ja työuran alussa on pakko teidän tekemisiin ollut puuttua ja usein, muuten olisi tullut niitä r u u m i i ta. Tästähän ei kaikki ole tykänneet, mutta oisko kivempi ollut olla siellä raastuvassa itkemässä, että kun mä en tiennyt....
Suurin osa on fiksuja, mutta kyllä joukkoon mahtuu monenlaisia. Suurin ihmetys on näillä nuorilla, että tämmöistäkö tämä työ nyt sitten on? Ai enkö minä tee mitään hoitotyön kehittämistä? Ai minunko pitää laittaa hanskat käteen ja ALUSASTIA viedä potilaalle???? Mutta minähän olen sairaanhoitaja, amk!!!!
Pistää kyllä miettimään. Onko tosiaan niin että vika on vaan nuorissa? Olisiko sittenkin vähän jotain korjattavaa myös työpaikoilla, jos nuoret eivät halua niissä olla, vaan lähtevät pois?
Vika ei kyllä ole pelkästään työpaikoilla vaan se on ihan koko yhteiskunnassa. Kukaan ei halua tehdä työtä jota ei arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullut, että vielä yksikään sairaanhoitaja olisi lähtenyt alalta pois siksi, että lisät olisivat huonot. Kyllä se on se huono peruspalkka, minkä vuoksi lähdetään, ja monessa paikassa niitä lisiä ei edes tule.
Samaa mieltä. Palkan takia meiltä on moni vaihtanut alaa. Meillä ei tule lisiä, koska päivätyö. Monta kollegaa on myös vaihtanut työpaikkaa johtamisen takia, mutta ne on melkein kaikki menneet samalla alalla toiseen työpaikkaan, missä parempi johtaminen.
No just tämä. Mutta osa sairaanhoitajista vaan jatkaa takapuolien pesemistä ja jankuttaa että näin on ennekin tehty. Eivät näe että asioiden pitäisi muuttua ennen kuin palkat ja arvostus nousee.
Jos siellä ei ole kuin sairaanhoitajia, niin kuka ne tekee ne perseen pesemiset? Vai jätätkö itse tekemättä ja sanot, että ei kuulu mulle, kun olen sh
Nyt alkaa jo epäilyttämään, että et ole sairaanhoitaja ollenkaan, kun jankkaat tätä.
Sinulla on määritelty kirjallinen työnkuva, jonka hyväksyt, kun allekirjoitat työsopimuksen, jossa lukee sairaanhoitajan tehtävät, ja muut työnantajan määrittämät tehtävät. Kyllä siinä erikseen mainitussa työnkuvassa, joka on hallinnollinen ohje lukee myös ne pershoidolliset tehtävät. Jos olet allekirjoittanut työsopimuksen, sinun kuuluu tehdä kaikki ne tehtävät, mitä siihen kuuluu.
Sinne pitää saada muitakin. Muuten on todellinen vaara, että te nykyiset sh:t olette viimeiset perskeenpesijät, ja ylipäätään viimeiset tyypit, jotka siellä yleensä suostuu olemaan töissä. Ei nuoret tule sinne, jos siellä pitää suostua tuollaiseen. Ei se tietenkään teidän vika ole - ymmärrän kyllä että olette riippuvaisia työpaikoistanne ja työsopimuksistanne. Ei teille varmaan ole vaihtoehtona nostaa kytkintä ja lähteä muualle tai ihan muihin hommiin, jos työnantajan ehdot ei miellytä. Mutta tuo nuori sukupolvi ajattelee eri tavalla.
Turha on syyttää meitä " vanhoja sairaanhoitajia " tästä , menkää valittamaan talon johdolle. Mikään ei muutu, ennenkuin tilanne on se, että ketään hoitajia ei enää tule. Minä teen vain oman työni ja lähden kotiin. Enkä pidä siitä, että minua syyllistetään siitä, että nuoret ei halua alalle. Ei ole minun vika. Menkää syyttämään itä, jotka asioista päättää, viime kädessä kuntapäättäjät.
Ei se ole teidän vanhojen saikkareitten syy. Ei todellakaan. Mutta ei teidän myöskään kannata puolustella nykyisiä käytäntöjä, jos ne ei ole hyviä teillekään. Ne pitää saada muuttumaan.
Jollain tavalla yhdessä ja niin, ettei kenellekään sairaanhoitajalle aiheudu henkilökohtaista harmia. Onhan se nyt kumma että tässä maassa on yli 70 000 sairaanhoitajaa, eikä kukaan aja sairaanhoitajien asioita!
nuori sh
Minuakin alkaa Kyllä pikku hiljaa vtuttamaan tämä meidän konkarihoitajien syyttely. Sinä voit tehdä työsi kuten haluat, anna myös minun tehdä. Ainoa asia, milloin puutun on, jos potilaan terveys, turvallisuus tai henki on vaatrassa, ja työuran alussa on pakko teidän tekemisiin ollut puuttua ja usein, muuten olisi tullut niitä r u u m i i ta. Tästähän ei kaikki ole tykänneet, mutta oisko kivempi ollut olla siellä raastuvassa itkemässä, että kun mä en tiennyt....
Suurin osa on fiksuja, mutta kyllä joukkoon mahtuu monenlaisia. Suurin ihmetys on näillä nuorilla, että tämmöistäkö tämä työ nyt sitten on? Ai enkö minä tee mitään hoitotyön kehittämistä? Ai minunko pitää laittaa hanskat käteen ja ALUSASTIA viedä potilaalle???? Mutta minähän olen sairaanhoitaja, amk!!!!
Pistää kyllä miettimään. Onko tosiaan niin että vika on vaan nuorissa? Olisiko sittenkin vähän jotain korjattavaa myös työpaikoilla, jos nuoret eivät halua niissä olla, vaan lähtevät pois?
On olemassa jokin sanonta rikasta toisen silmässä ja malkasta omassa silmässä ...
Jossain on kyllä todella paljon vikaa, jos nuoret äänestävät jaloillaan. Kyllä he motivoituneita ovat alalle hakeutuessaan. Koulutuksenkin pitäisi vastata työelämän tarpeita, sillä opetussuunnitelmat on tarkkaan työnantajapuolen kanssa yhdessä mietittyjä ja aloituspaikat säädelty ministeriössä. Monella opiskelijalla kuitenkin karisee motivaatio kun harjoittelupaikoissa saavat huonoa kohtelua, sillä hoitoalalla on edelleen valitettavan yleistä kohdella opiskelijoita huonosti. Tämä on ensimmäinen epäkohta, mikä pitäisi korjata.
Toinen on palkat. Jos oppilaitoksessa saadaan järjestetyksi hyvät harjoittelupaikat ja tsempattua jatkamaan opinnoissa, niin moni jättää alan silti parin vuoden päästä, koska palkat ovat huonot. Usein näkee kommentointia, että palkat ovat tiedossa ennen alalle tuloa. Opiskelijat eivät hahmota rahaa samalla tavalla ennen kuin ovat siirtyneet työelämään, vaan vasta sitten he ymmärtävät millaisia palkkoja eri aloilla maksetaan ja miten rahaa kuluu, kun ensimmäiset palkat tulevat tilille. Monista tuntuu toivottomalta myös tulevaisuus, kun edes toiveita paremmista palkoista ole näkyvissä.
Kolmas asia mikä tulee esiin vasta opintojen aloittamisen jälkeen, on se miten huonoa johtaminen on. Kyse ei läheskään aina ole lähiesimiestyöstä, joka näkyisi jo harjoittelujaksoilla, vaan ylemmästä johtamisesta, joka näkyy vasta sitten kun on ollut vähän aikaa töissä. Organisaatiossa muut kuin hoitotyön edustajat päättävät sairaanhoitajia koskevista asioista, eikä sairaanhoitajia kuunnella. Heitä vain käsketään. Esimerkkinä nyt vaikka tuo yllä oleva keskustelu siitä, että lähihoitajien toimet on lakkautettu ja sh:t käsketty tekemään kaikki lähihoitajienkin työt, kuten alusastioista huolehtimiset ja pesemiset. Perusteluna että jokaiselle potilaalle haluttu järjestää oma vastuuhoitaja, joka huolehtii kaikesta. Tai toinen, missä hoivakodin sh:n pitää tehdä 80% työajasta perushoitoa, koska kunnalle on luvattu yksi sh 16 asukasta kohti, ja sitten onkin otettu hoivakotiin 18 asukasta. Olisi nuo työt ehkä voinut toisinkin organisoida?
Olisi peiliin katsomisen paikka hoitoalan organisaatioissa. Mutta eihän sitä vikaa tietenkään näe, jos on malka silmässä. Tai jos se, joka näistä päättää, ei arvosta sairaanhoitajia, vaan näkee sairaanhoitajat aputyövoimana, joilla voi teettää ihan mitä vain töitä, mihin lääkärit ovat liian hyvin koulutettuja 🙃
- sh opettaja, TtM -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuori sh
Tästä tuli mieleen vanha insinöörivitsi:
Pomo uudelle työntekijälle:
- Voitte ruveta siivoamaan tällä harjalla.
- Anteeksi, johtaja. Kiinnittäisin vain huomiota
siihen seikkaan, että olen juuri valmistunut
insinööriksi.
- Sen minä ihan unohdin. No, antakaahan se harja
niin minä näytän mallia...
Sairaanhoitajaversio voisi mennä näin:
- Potilaan alusastia on vaihdettava.
sairaanhoitajaksi.
- Sen minä ihan unohdin. No, antakaahan se alusastia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, että missä sinä olet ollut töissä, mutta kyllä sairaalatyössä sairaanhoitajan työhön vuodeosastoilla, tehoilla, sydänvalvonnassa, joista minun työkokemukseni on, kuuluu sairaanhoitajan työtehtäviin myös perushoito , ei siellä ole työnjako sellainen, että lähihoitajat tekee perushoidon ja sairaanhoitajat muun työn, vaan yhdessä tehdäön- eikä kaikissa paikoissa/ työvuoroissa edes ole lähihoitajia, että kuka nuo perushoidolliset työt sitten tekisi?
Palkasta: en tiedä, että mistä olet saanut sen käsityksen, että jos sairaanhoitajan tekee työssään perushoitoa, niin palkka olisi huonompi? Kyllä esimerkiksi Teholla palkka on suurempi, kuin monessa muussa sairaanhoitajan työssä , vaikkapa siellä puolilla, jossa sairaanhoitajat eivöt perushoitoa tee. Kyllä perushoitoa kuuluu potilaan kokonaisvaltaiseen hoitoon, ja sairaanhoitajana olen vastuussa potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta. Lisäksi esimerkiksi Teholla potilaan perushoitoa pelkästään on erittäin vaativaa, ääriesimerkki Covid - potilaan tehohoito hengityskoneessa.
Tehtävän vaativuus nimenomaan vaikuttaa palkkaan. Useimmissa hoivakodeissa, tk- ja kaupunginsairaaloiden vuodeosastoilla perushoito ei vaadi sairaanhoitajan osaamista. En perustelisi perushoidon kuulumista sh:n toimenkuvaan sillä, että perushoito tällä hetkellä kuuluu sh:n toimenkuvaan, vaan pikemminkin sen irrottamista sh:n toimenkuvasta sillä, että se ei vaadi sh:n osaamista. En perustelisi silläkään, että kaikissa paikoissa ei tällä hetkellä ole lähihoitajia, koska niihin voi palkata lähihoitajan. Ei ole myöskään itään määräystä, että sh:n kuuluisi toteuttaa kaikki potilaan kokonaisvaltaisen hoidon alueet itse. Lähihoitaja voi hyvin vastata hoidosta siltä osin kuin hän sen toteuttaa, oman työnsä osalta.
En tunne tehohoitoa niin en ala siitä tämän enempää keskustelemaan. Mutta eiköhän se ole selvä, että työ teholla on vaativimmasta päästä jo ihan potilaiden tilan vuoksi, ja tehohoitopaikat on sillä tavalla poikkeus, että niitä on tosi pieni osa kaikista sairaanhoitajien työpaikoista.
Isoissa sairaaloissa oli buumi, että lähihoitajat pistetään pihalle ja ne muutetaan sh:n toimiksi, kun sh:t" voivat tehdä kaikkea". Myös lääkäreiden hommia ja kylvettäjien hommia on siirretty sh:lle- määrä yksiköissä ei kuitenkaan ole lisääntynyt tai palkka. Työnantajat ovat säästäneet tällä tavalla.
Minkä teet, jos työnkuvaan tuo perushoito kuuluu tai lähihoitajia ei ole syystä tai toisesta. Pitäisi palata takaisin tuohon vanhaan työnjakoon, että lähihoitajat tekevät perushoitotyötä ja sh: t keskittyy omiin vahvuualueisiin. Tämä olisi järkevää myös tilanteessa, jossa sh:sta p pula. Mutta kun tilanne on myös se, että läjihpitajista on myös samalla tavalla pula.
Olen töissä teho-osastolla. Meillä oli vielä 10 vuotta sitten viisi lähihoitaja, kaikki jääneet jo eläkkeelle ja heidän tilalle palkattu sairaanhoitajia. Suurin ongelma oli se, että kun kaikille tehon potilaille jaetaan vuoroon oma hoitaja, niin lähihoitaja otti potilaan muttei voinut toteuttaa kaikkea hoitoa (esim antaa/valmistaa iv-lääkkeitä). Itse en halua, että meillä olisi enää lähihoitajia töissä, mutta muuta henkilökuntaa voisi olla myös virka-ajan ulkopuolella (etenkin viikonloppuisin) eli farmaseutti, fysioterapeutit, siviilipalvelusmies sekä sihteerit. Väline- ja sairaalahuoltajat tekevät onneksi kaksivuorotyötä.
Teholla tuo varmaan toimii ihan hyvin. Mutta asioita voi silti tehdä eri tavallakin. Mitä mieltä olisit, jos olisi pari kiertävää lähihoitajaa, joilla ei olisikaan omia potilaita, vaan jotka kiertäisivät sairaanhoitajien apuna esimerkiksi avustamassa hygieniassa ja ruokailuissa?
Kaunis ajatus, että työvuorossa olisi apu, joka voisi auttaa perushoidossa. En usko, että esimiesportaassa menisi läpi, että meillä olisi ”ylimääräisiä”. Siellä kun ei muutenkaan ymmärretä, mihin sitä työvoimaa tarvitaan. Esim hengityskoneessa oleva 130-kiloinen ihminen ei käänny yhden sairaanhoitajan toimesta.
Teholla on myös varsin paljon kuljetuksia (viedään potilaita leikkaussaliin sekä tutkimuksiin esim CT/MRI), joka myös vaatii paljon resursseja. Suomen sairaalat ovat logistiikan suhteen erilaisia, uusissa rakennuksissa tehon läheltä löytyy leikkaussalit yms ja sitten vanhoissa paikoissa sinne saattaa olla yli viiden minuutin matka (eri rakennus, eri kerros).-sama tehohoitaja
Siis tää kohta: Ei tule onnistumaan! Ei tule onnistumaan!
nuori sh
Jos saisin päättää, niin tottakai ottaisin ylimääräisiä hoitajia töihin. Haluaisin myös farmaseutin iltavuoroihin sekä fyssarit viikonloppuihin. Mutta ei tule. Trendi on pikemmin päinvastainen, johtoporras viestittää, että henkilökuntaa on liikaa ja muita osastoja (esim ensiapu) täytyy tarvittaessa auttaa. Ongelmana on se, että kaikkea työtä ei voi tilastoida ja johtoporras katsoo numeroita (miten laitat sen numeroiksi, että tuet yhden työvuoron ajan kuolevan lapsen vanhempia??)
-sama tehohoitaja
Onko tosiaan niin, että ei voi kirjata järjestelmään että olet tukenut kuolevan lapsen vanhempia? En ymmärrä miksei voisi. Jos kerran pystyit tekemään niin tottahan sen voi myös kirjata ja tilastoida.
Kotihoidossa olen kyllä pystynyt esimerkiksi tilastoimaan että olin koko aamupäivän kuolevan potilaan luona. Siihen meni koko aamupäivä. Eikä ne muutkaan asiakkaat hoitamatta jääneet, soitin toimistolle niin järjesteltiin aamun osalta työt uusiksi.
Tottakai kirjaan kaiken ylös. Ajan, jonka olen viettänyt kuolevan omaisten kanssa. Miten olen lääkinnyt kuolevaa. Miten olen järjestänyt omaisten kriisinhoidon jnejne.
MUTTA ei esimiestaso sitä raporttia lue! Suomessa tehohoidossa käytetään TISS-pisteitä. Näitä käytetään myös kuntalaskutuksen perustana. Mitä työläämpi potilas (esim hengityskoneessa, paljon lääkkeitä, eri kanyylit, elvytys, tutkimukset, dialyysi yms), sitä enemmän pisteitä. Omaisten tuki on yksi piste, meni siihen yksi tai kuusi tuntia. Yritä siinä sitten selittää esimiehelle, että oli rankka päivä, kun nuo pisteet ovat matalat ja antavat kuvan, että hoidit ns helppoa potilasta.
Pistejärjestelmässä kehittämisen paikka? Ehkä ajateltu että ei sitä omaisten tukemista ole joka päivä, vaan keskimäärin yhden pisteen verran? Mutta se kenelle tuo sit sattuu, niin saa siitä vaan sen yhden pisteen. Ehkä nuo tasaantuu pitkällä aikavälillä?
Kuvastaa kuitenkin hyvin miten sh joutuu stressaa jostain tulospisteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuori sh
Tästä tuli mieleen vanha insinöörivitsi:
- Voitte ruveta siivoamaan tällä harjalla.- Anteeksi, johtaja. Kiinnittäisin vain huomiota
insinööriksi.- Sen minä ihan unohdin. No, antakaahan se harja
niin minä näytän mallia...Sairaanhoitajaversio voisi mennä näin:
- Potilaan alusastia on vaihdettava.- Anteeksi, johtaja. Kiinnittäisin vain huomiota
sairaanhoitajaksi.- Sen minä ihan unohdin. No, antakaahan se alusastia
Toimii insinöörimaailmassa mutta ei saikkarimaailmassa. Saikkarista ei tule sairaalassa koskaan johtajaa. Johtajat ovat lääkäreitä ja sossuja. Myös kokeneet saikkarit joutuvat vaihtamaan alusastioita. Ei mitään urakehitystä. Ihan sama kuin vaihtaisit tuohon tilalle siivooja. Ei naurata.
Siivoojaversio voisi mennä näin:
- Potilaan oksennus on siivottava.
siivoojaksi.
- Sen minä ihan unohdin. No, antakaahan se luutu
Miksi sitä "perseenpesua" niin kovasti vähätellään? Se on kuitenkin aika olennainen osa potilaan hyvinvoinnista huolehtimisessa, infektioiden ehkäisyssä ja kudoseheyden ylläpitämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä "perseenpesua" niin kovasti vähätellään? Se on kuitenkin aika olennainen osa potilaan hyvinvoinnista huolehtimisessa, infektioiden ehkäisyssä ja kudoseheyden ylläpitämisessä.
Ei ole kyse vähättelystä vaan siitä, että edellyttääkö perushoito jollain tavalla AMK-koulutusta. Moni muukin työ on tärkeetä, kuten siivous ja pyykkihuolto. Ei niitä tässä mitenkään vähätellä. Keskustelussa on kyse siitä että sh on hoitotyön asiantuntija, eli onko ne tosiaan sairaanhoitajan asiantuntijuutta vaativia tehtäviä, vai voisiko ne tehdä ammattikoulutasoisellakin koulutuksella.
Kyse ei ole mistään satunnaisesti tehtävästä perushoidosta, sillä osa sairaanhoitajista tekee jopa 80% työajasta näitä perushoitoon kuuluvia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tollasia vähäpätöisiä töitä voi tehdä joku vähäpätöisempi työntekijä, kuten lähihoitaja.
naisia ei yleisesti työnteko kiinnosta. teollisuuden paskaisemmissa hommissa ei juuri naisia näy ja ilmastoidussa tasalämpöisessä puhtaassa sairaalassakin hoitajat valittavat työoloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille aloille nämä joukkopakosairaanhoitajat työllistyvät vai työllistyvätkö minnekään?
Meiltä ovat lähteneet esim kaupan kassoiksi. Paljon ei palkassaa häviä kun veroprosentti pienenee, ja et ole ihmishebgestä vastuussa ja tauoillekin pääsee.
Missä saa kaupan kassana 2200-2700 kuussa nettona? Kertokaa heti.
No tietysti yökaupoissa, yölisäthän lasketaan palkkaan. Samoin ilta- lauantai- ja sunnuntailisät. 😼
Mikä tässä asiassa sinua vtuttaa, kun joka välissä pitää kuittailla? Minä olen tehnyt näin. Veroprosentti pieneni huomattavasti, kun palkka pieneni ja ei enää vtuta töihin meno kun tietää milloin pääsee töistä, saa pitää tauot, ei ole vastuussa ihmisen hengestä. En ole ainoa, joka on tehnyt näin.
Miksi tehdä työtä, kun yhteiskunnan ja miehen rahoilla voi maata kotona sohvalla somettamassa
Vierailija kirjoitti:
naisia ei yleisesti työnteko kiinnosta. teollisuuden paskaisemmissa hommissa ei juuri naisia näy ja ilmastoidussa tasalämpöisessä puhtaassa sairaalassakin hoitajat valittavat työoloista.
Tervetuloa kokeilemaan. Lyijyliivi päällä koko päivä, muovitettu takki siinä päällä, staattinen työasento ja koko ajan joudut miettimään että et kontaminoi mitään.
Hammaspuolella tehtiin viisaasti silloin kun tuli AMK-koulutus. Hammashoitajien sijaan alettiin kouluttaa suuhygienistejä. Se kuvaa hyvin sitä itsenäistä työtä, mitä tekevät.
Silloin olisi ehkä ollut hyvä vaihtaa myös vanha sairaanhoitajien nimike. Koulutus on kuitenkin muuttunut ja tehtävätkin on itsenäisiä - muualla paitsi noissa sairaaloissa ja hoivassa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa hoitamaan Covid potilaita Teholle. Tosi kevyttä ja helppoa työtä, ja varsinkin siistiä. Ai eikö kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä työtä, kun yhteiskunnan ja miehen rahoilla voi maata kotona sohvalla somettamassa
Kuka pakottaa miehen elättämään naisen? Ei kukaan, se on miehen oma valinta, turha siitä on täällä inistä.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä ei yleisesti työnteko kiinnosta , varsinkaan hoitotyön oikeasti pskaisissa hommissa ei miehiä näy ollenkaan ilmastoimattomassa vanhasta rakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse vähättelystä vaan siitä, että edellyttääkö perushoito jollain tavalla AMK-koulutusta. Moni muukin työ on tärkeetä, kuten siivous ja pyykkihuolto. Ei niitä tässä mitenkään vähätellä. Keskustelussa on kyse siitä että sh on hoitotyön asiantuntija, eli onko ne tosiaan sairaanhoitajan asiantuntijuutta vaativia tehtäviä, vai voisiko ne tehdä ammattikoulutasoisellakin koulutuksella.
Kyse ei ole mistään satunnaisesti tehtävästä perushoidosta, sillä osa sairaanhoitajista tekee jopa 80% työajasta näitä perushoitoon kuuluvia tehtäviä.
Itse olen sh vanhusten tehostetussa hoivassa ja osallistun aamutoimiin ja tarvittaessa ruokailussa avustamiseen. Koen, että tunnen asukkaat paremmin kun osallistun myös perushoitoon. Samalla on helppo tarkkailla voinnin muutoksia jotka ovat saattaneet jäädä kirjaamatta. Olenpa joskus jopa tuurannut viikonloppuna lähihoitajaa. Mutta olenkin jo vähän vanhempaa mallia oleva sh.
Vierailija kirjoitti:
Hammaspuolella tehtiin viisaasti silloin kun tuli AMK-koulutus. Hammashoitajien sijaan alettiin kouluttaa suuhygienistejä. Se kuvaa hyvin sitä itsenäistä työtä, mitä tekevät.
Silloin olisi ehkä ollut hyvä vaihtaa myös vanha sairaanhoitajien nimike. Koulutus on kuitenkin muuttunut ja tehtävätkin on itsenäisiä - muualla paitsi noissa sairaaloissa ja hoivassa.
Kun monet sairaalaosastot ovat iltaisin ja viikonloppuisin täysin hoitajavetoisia niin katsoisin melko itsenäiseksi.
Voihan nimikkeillä kikkailla vaikka loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa annetaan väärä kuva sairaanhoitajan työstä. Se todellakin on suurimmaksi osaksi tuota perushoitotyötä. Ei ole ihme, jos alalta lähdetään, kun luullaan että sh:n työ on jotain hoitotyön kehittämistä .
Olen isossa kaupunginsairaalassa töissä. Pelkästään tänä vuonna meidän osastolta on lähtenyt opiskelemaan muuta alaa 3 lähihoitajaa ja 2 sairaanhoitajaa. Itse olen syksyllä se kolmas. Tulijoita avoimiin vakansseihin ei ole. Olen tänä kesänä joustanut itseni aivan henkihieveriin hoitajapulan takia.