Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?

Vierailija
21.07.2021 |

Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.

Kommentit (1642)

Vierailija
401/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja 23-v kirjoitti:

Lähihoitajana haluan sanoa tämän: lähihoitajana on mahdollista tienata yli 4000 euroa/kk ennen veroja, JOS on valmis tekemään yövuoroa,sekä iltavuoroja. Kaikki viikonloput töissä. Ylitöitä myös tarjolla niille,ketkä ovat valmiita tienaamaan. Meillä ainakin 80-euron kutsuraha jo houkuttelee ylitöihin.

Jo opiskelemaan mennessä jokainen hoitaja tietää,että työ on yleensä 3-vuorotyötä. Miksi se on niin iso yllätys sitten työelämässä?

On omasta asenteesta kiinni,paljon hoitajana tienaa. Jos menee periaatteella,että vain aamuvuoroja ja viikonloput vapaana niin mielestäni on turha vikistä palkan pienuudesta,kun on mahdollisuus tehdä öitä ja iltavuoroakin.

Asenne ratkaisee

Lähihoitajan aloituspalkka taitaa olla 2300 €? Vuorotyö on monessa paikassa itsestään selvyys ja sehän lukee työsopimuksessakin (jaksotyö), MUTTA kuka piru oikeasti haluaa tehdä ylitöitä noin paljon (4000 euroon saakka) oman terveytensä, mielenterveytensä, sosiaalisen elämänsä kustannuksella??? Oikeasti?? Kyllä elantonsa pitää helpommalla saada kuin olemalla töissä 24/7..lisäksi järjetöntä ylitöiden tekoa seuraa myös firman työsuojelu, ja kyllä näihin puututaankin jossain vaiheessa..terveisin Osastonhoitaja

Vierailija
402/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää palkkaa. Ja muita työolojen kohennuksia. Ja on se kumma, kun puutosvuoroissa ei makseta puuttuvan työntekijän palkkaa niille, jotka tekevät kahden tai useamman ihmisen työn. Prkl. Itse en ainakaan suostu vakkariksi, teen keikkaa jos sattuu sopimaan. Suosittelen. Töitä riittää kyllä. Valitsen vuoroni ja yksikin huono kohtelu, vaihdan paikkaa. Nyt on hoitajien markkinat. Uskokaa pois, mua rukoillaan töihin tänäpänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pako on alkanut jo paljon ennen koronaa, mutta toki pandemia on vauhdittanut tätä. Itse opiskelin alaa, mutta harjotteluiden perusteella vaihdoin alaa jo ennen valmistumista. Syitä tähän mm: Ahdistavat työyhteisöt. Joka paikassa oli henkilökunnan välistä kyräilyä, paskan puhumista ja tietty hierarkia, jonka mukaan piti hyppiä. Jokaisessa harjoittelussa vähintään yksi työkaveri puhui pahaa myös potilaista, siis haukkui sairaita ihmisiä, jotka ovat tulleet hakemaan apua. Työolot olivat muutenkin jokaisessa paikassa todella huonot. Osastonhoitajia ei kiinnostanut alaistensa asiat ja työntekijät valittivat koko ajan jostakin. Ylitöitä piti tehdä, mutta niistä ei maksettu mitään korvausta.

Ei harmita yhtään, että pakenin ennen valmistumista.

Vierailija
404/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelin terveydenhoitajaksi, opiskelin päivätyöhön, että arki-illat ja viikonloput ovat vapaat. Nyt muutetaan terveydenhoitajantyötä iltapainotteiseksi, mikä sotii opiskelemiani asioita vastaan. Neuvolat muuttuu ilta-ajanvarauksiksi ja pian perhekeskuksiksi. On AINA ennekin asiakkaat saatu neuvolaan päiväsaikaan! En pysty tekemän iltatyötä, joten kohta en voi tehdä neuvolatyötä. Pitää keksiä muuta. Ja suoraan sanottuna laitoshuoltajan työ kuulostaa oikein hyvältä vaihtoehdolta: Ei stressiä asiakkaiden terveydentilasta ja vastuuta kuin roskien viennistä ja lattioiden pesusta. Tulevaisuudessa etsin toisen työn. Hetken vielä sinnittelen.

Vierailija
405/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko hoitajilla toimia 3-vuoron tilalla se palomiesten ja ambulanssien 24h systeemi, jossa 24h töissä ja sitten 72h vapaalla?  Keventäisikö ollenkaan työtaakkaa ja vuorotyön rasituksia.  Olen ymmärtänyt että vuorojärjestelmä on monissa paikoissa huono ja tulee ihan ihmeellistä sekasotkua, kun hypitään illasta aamuun ja sillai. Lisäksi se ikuinen sota siitä, kuka saa enemmän lisiä ja kuka vähemmän.

Siis mitä???? Hoitajan työssä pusket duunia sen KOKO vuoron, juosten. Palomiehet pääsee nukkumaan ja lepäämään välillä. Ei helvetti....

Taas täysin absurdia ja hedelmätöntä nokittelua. Ei palomiehen ja hoitajan työtä voi verrata keskenään, haloo!!!

Tässä nyt ei nähdäkseni nokiteltu, vaan nimenomaan vastattiin siihen kun ehdotettiin sairaanhoitajille samanlaisia 12 h vuoroja kuin palomiehille. Ero vaan on tosiaan siinä, että palomiehet ja esim. ensihoitajat ihan oikeasti (tämä ei ole kettuilua) eivät työskentele vuoroissa joka päivä yhtä intensiivisesti kuin osastoilla ja päivystyksessä työskentelevät hoitajat, vaan palomiehet ja enskat oikeasti voivat ottaa ne nokoset, se on sallittua. Hoitaja ei voi.

Kuka tässä on nokitellut? Juurihan tuo henkilö sanoi itse, että töitä ei voi verrata. Siksi osastolla ei voi tehdä 12 h vuoroa.

Opettelisit sinäkin lukemaan ja tulkitsemaan äidinkieltäsi.

Vierailija
406/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on pulaa hoitajista. Kokonaisia vuodeosastoja jouduttu laittamaan mm Keski-Suomessa kiinni kun ei ole tekijöitä. Hakijoita ei ole avoimiin paikkojhin tarpeeksi. Mutta en ihmettele! 2400 e/kk peruspalkka... Lähtisikö moni Amk-tutkinnon suorittaja moisella palkalla? Ei moni insinööri tuolla palkalla töitä tekisi. Tai jos sh-ala olisikin miesvaltainen, olisi palkat aivan eri luokkaa vastuuseen nähden!

Ja milloin herätään päättäjien päässä siihen että kohta on kymmeniä jos ei satoja hoitokoteja kiinni kun ei hoitajia saada. Näin on jo käynytkin ainakin muutamissa paikoissa. Potilaat asiassa on kärsijöinä! Potilas ensin, pah...

Hoitajien pitää itse alkaa taistelemaan asiasta. Ei Tehy tai Super tai "miehet" tee sitä puolestamme. Kyllähän miesvaltaisilla aloilla on keskimäärin paremmat palkat mutta he myös ronskimmin vaativat parannuksia itse.

Vierailija
407/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko joukkopakoon. Pitäähän hoitajienkin ansaita elantonsa. Kyllä siitä 3000 bruttopalkasta jää käteen reippaasti yli 2000. Voiko joku sanoa, että on mitätön summa. Hoitajakin ehtii tehdä vain yhden asian kerrallaan. Olipa töitä vähän tai paljon. Jälleen on kysymys siitä osaammeko olla tyytyväisiä normaaliin elämään. Tämä vöyhötys saa pikku hiljaa riittää.

Minusta se ei ole normaalia, jos oikeasti odotetaan että pitää tehdä kuusi asiaa samaan aikaan, näistä kaksi sellaisia jotka pitää tehdä JUST NYT tai jollekulle käy huonosti.

Vierailija
408/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko joukkopakoon. Pitäähän hoitajienkin ansaita elantonsa. Kyllä siitä 3000 bruttopalkasta jää käteen reippaasti yli 2000. Voiko joku sanoa, että on mitätön summa. Hoitajakin ehtii tehdä vain yhden asian kerrallaan. Olipa töitä vähän tai paljon. Jälleen on kysymys siitä osaammeko olla tyytyväisiä normaaliin elämään. Tämä vöyhötys saa pikku hiljaa riittää.

Mistä 3000e bruttopalkasta?

Ja vaikka tuon saisikin niin kyllä se on mitätön summa ihmishengistä ja terveydestä.

Vierailija
409/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sh, vaan lh, mutta vastaan tähän ketjuun kuitenkin.

Olen omassa kaupungissani huomannut, että varsinkin nuoret lh.t lähtee alalta opiskelemaan muuhun ammattiin.  Uutta on myös se, että sanovat vakituisista paikoista itsensä irti ja lähtevät muihin hommiin.

Tätä on ihmetelty ihan johtoa myöten, että missä vika, kun nuoria ensin pompotetaan kolmen viikon soppareilla ja sitten armollisesti annetaan vakituinen paikka, he eivät olekkaan kiitollisia, vaan lähtevät.

Lisäksi lähtevät juuri ne pitkän linjan sijaiset, jotka kyllästyvät siihen, että ovat vuosia sijaisina, mutta joku pomon suosikki tai tuttava saa heti vakituisen paikan lyhyellä työkokemuksella.

Lisäksi yllättävän moni sh tuttavani on lähtenyt lukemaan insinööriksi. 

Eli itse koen, että syy on aika lailla johdossa. Epäoikeudenmukainen kohtelu, jatkuva alaisten haukkuminen johtaa siihen, että työntekijät lähtevät. Valinnanvaraa kun on tällä alalla.

Itse aion sinnitellä eläkkeeseen asti, koska siihen ei ole enää montaa vuotta. Mutta olen lopen kyllästynyt juuri johtamiseen. Työ ei ole koskaan kyllästyttänyt. Olen kyllästynyt siihen epäoikeudenmukaisuuteen, jatkuvaan moittimiseen ja haukkumiseen ja työntekijöiden aliarvioimiseen. Ja kun näin on saatu ilmapiiri sellaiseksi, ettei saada työntekijöitä, meitä vakituisia pyydetään tekemään pitkää päivää. Ei kiitos. Olisitte kohdelleet henkilökuntaanne ´paremmin, niin porukka olisi pysynyt töissä. Itse teen vain listaan merkityt tunnit. En yhtään ylitöitä. Niin kauan, kun ihmiset kiltisti jatkavat päivää, ei pomojen tarvitse tehdä töitä sen eteen, että saisivat sijaisia.

Vierailija
410/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sari Sairaanhoitajalla viedään oikeus omaan henkilökohtaiseen terveyteen ja itsemäärämisoikeuteen. Pakkorokotukset... Mutta Suomi saa mitä tilaa, että heippa vaan.

Vierailija
411/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä 3000e bruttopalkasta?

Ja vaikka tuon saisikin niin kyllä se on mitätön summa ihmishengistä ja terveydestä.

Kerran vuodessa, jos pyhät osuu suosiollisesti niin Joulun aikaan lisien kanssa saatan päästä tuohon 3000eur bruttoon, muuten se on lisien kanssa 2400eur/brutto. Mutta viime joulukuussa mulla ei ollut omaa elämää eikä joulua ja keho kävi ylikierroksilla.  

Vierailija
412/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroaako sosionomin työ sitten miten paljon sairaanhoitajan työn rankkuudesta vai onko yhtä paskaa?

Aika lailla samat ongelmat muuten paitsi että sosionomeista on ylitarjontaa. Palkka voi olla jopa alle 2000...

Vierailija
413/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sh vaan lähihoitaja. Mutta viime vuosikymmenellä alalla valmistuneena en olisi voinut kuvitella että niin se vaan 18 tunnin työpäivä iskee meikäläisellekin koska asiakkaita ei voi jättää yksin. Vähän mietityttää mihin sitä tuli alettua.

En usko, että kenenkään on pakko tehdä 18 tunnin työpäiviä. Kasvattakaa sitä selkärankaa ja sanokaa, että ei käy ja sitten lähdette kotiin. Työnantajan vastuulla varmasti katsoa, että porukkaa on tarpeeksi. Ja nyt en tarkoita, etteikö joskus voisi joustaa, mutta sen on oltava poikkeus ei sääntö.

Mitäs teet, kun olet viikonloppuna töissä ja yövuorosta on joku sairastunut? Jätätkö yksin toisen?

Kyllä. Ongelma on työnantajan, ei työntekijän. Vuoro kun loppuu, alkaa kotimatka.

Periaatteessa näin, vaikka kaikki tietää ettei se oikein olekaan. Työnantajat hoitoalalla käyttää surutta hyväkseen sitä että hoitsut jää kuitenkin tuplavuoroon pyydettäessä vaikkei jaksaisikaan, eikä palkkaa riittävästi työvoimaa. Kaikessa tulee vastaan se, että jossain istuu lukkona joku kunnan ylempi virkamies joka haluaa säästää hoitokustannuksissa eli hoitoalan palkkakuluissa. Niinpä mieluummin tehdään liian vähällä määrällä porukkaa kuin sellaisella että se riittää silloinkin kun hoitajia sairastuu itse.

Tämä ei korjaannu palkkaa lisäämällä. 

Nimenomaan tämä ei korjaannu palkkaa lisäämällä vaan sillä, että kukaan ei jää tekemään niitä ylimääräisiä vuoroja.

Vierailija
414/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sh, vaan lh, mutta vastaan tähän ketjuun kuitenkin.

Olen omassa kaupungissani huomannut, että varsinkin nuoret lh.t lähtee alalta opiskelemaan muuhun ammattiin.  Uutta on myös se, että sanovat vakituisista paikoista itsensä irti ja lähtevät muihin hommiin.

Tätä on ihmetelty ihan johtoa myöten, että missä vika, kun nuoria ensin pompotetaan kolmen viikon soppareilla ja sitten armollisesti annetaan vakituinen paikka, he eivät olekkaan kiitollisia, vaan lähtevät.

Lisäksi lähtevät juuri ne pitkän linjan sijaiset, jotka kyllästyvät siihen, että ovat vuosia sijaisina, mutta joku pomon suosikki tai tuttava saa heti vakituisen paikan lyhyellä työkokemuksella.

Lisäksi yllättävän moni sh tuttavani on lähtenyt lukemaan insinööriksi. 

Eli itse koen, että syy on aika lailla johdossa. Epäoikeudenmukainen kohtelu, jatkuva alaisten haukkuminen johtaa siihen, että työntekijät lähtevät. Valinnanvaraa kun on tällä alalla.

Itse aion sinnitellä eläkkeeseen asti, koska siihen ei ole enää montaa vuotta. Mutta olen lopen kyllästynyt juuri johtamiseen. Työ ei ole koskaan kyllästyttänyt. Olen kyllästynyt siihen epäoikeudenmukaisuuteen, jatkuvaan moittimiseen ja haukkumiseen ja työntekijöiden aliarvioimiseen. Ja kun näin on saatu ilmapiiri sellaiseksi, ettei saada työntekijöitä, meitä vakituisia pyydetään tekemään pitkää päivää. Ei kiitos. Olisitte kohdelleet henkilökuntaanne ´paremmin, niin porukka olisi pysynyt töissä. Itse teen vain listaan merkityt tunnit. En yhtään ylitöitä. Niin kauan, kun ihmiset kiltisti jatkavat päivää, ei pomojen tarvitse tehdä töitä sen eteen, että saisivat sijaisia.

Onpa ikävä kuulla, koita kestää eläkkeeseen asti ja ota vapaata tarvittaessa jos saat. Pelon ilmapiiri on valitettavan yleistä nykyisin, vaikka työntekijöistä pitäisi pitää kiinni. Tasapuolisuus ja nykyaikainen johtaminen on avainasia, vaikka sekään ei auta jos työt uuvuttavat.

Nuorille tuo ketjuttaminen on kurjaa, koska tarvitsisi vakautta elämäänsä. Itse kokenut taas ongelmaksi kun puolipäivätöitä ja vastaavia on heikosti tarjolla. Kokopäivätöihin en enää mene. Joissain paikoissa lyhennettyä saa tehdä vain, jos on pienet lapset tai muu ns. pätevä syy. Ymmärrän tämän jos osasto on hyvin vaativa, mutta luulisi että nyt olisi aika ottaa joustot käyttöön jotta kaikki kynnelle kykenevät saataisiin töihin.

Vierailija
415/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole vain leukojen louskuttelua. Jos ammatti on kutsumusammatti, ei sieltä oikeasti sitoutuneet lähde minnekään.

Älä viitsi, tuon varjolla tämän alan arvostus ei koskaan nouse eikä palkka. Kyllä tätä tehdään nykyään aika lailla rahan takia.

Vierailija
416/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sari Sairaanhoitajalla viedään oikeus omaan henkilökohtaiseen terveyteen ja itsemäärämisoikeuteen. Pakkorokotukset... Mutta Suomi saa mitä tilaa, että heippa vaan.

Mee nyt rokottamattomuushörhö hiiteen tästä ketjusta.

Vierailija
417/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet pihalla.

Vierailija
418/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin lastensuojelun sosiaalityöntekijästä sairaanhoitajaksi ja en ole päivääkään katunut. Sossuna en saanut juuri koskaan mitään positiivista palautetta työstäni vaan lähinnä tappouhkkauksia. Työvaattrisiinkaan ei tarvitse laittaa rahaa. Toki välillä on kiire, mutta työpäivä päättyy silloin kuin sen on tarkoituskin. Sossuna jouduin usein tekemään ylitöitä.

Tuo työvaateasia on totta. Hoitajat eivät osaa arvostaa tuollaista isoa etua!

Vierailija
419/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin lastensuojelun sosiaalityöntekijästä sairaanhoitajaksi ja en ole päivääkään katunut. Sossuna en saanut juuri koskaan mitään positiivista palautetta työstäni vaan lähinnä tappouhkkauksia. Työvaattrisiinkaan ei tarvitse laittaa rahaa. Toki välillä on kiire, mutta työpäivä päättyy silloin kuin sen on tarkoituskin. Sossuna jouduin usein tekemään ylitöitä.

Tuo työvaateasia on totta. Hoitajat eivät osaa arvostaa tuollaista isoa etua!

Ihanaa, työvaatteet, alan ongelmat on nyt pyyhkäisty kokonaan pois la la la!

Vierailija
420/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pohjautuu nyt täysin omaan kokemukseen. 20-30-vuotiaat hoitajat vaihtavat nyt alaa herkästi ja lähtevät kouluttautumaan muualle. Ymmärrän heitä: huono johtaminen, asioista päättävät usein ihmiset, joilla ei ole mitään käsitystä mitä hoitajat oikeastaan tekevät työpäivän aikana, johdolta ja pomoilta tuleva käskyttäminen, teet monta asiaa yhtä aikaa. Kirjallisiin töihin kuten kirjaamisiin, hoitosuunnitelman päivityksiin ei ole varattu aikaa, pelkästään hoitotyöhön ja vastaat omaisten puheluihin kaikissa tilanteissa, myös keskellä haastavaa hoitotilannetta, koska muuten omaiset valittavat heti johdolle ettei osastolla vastata. Huono peruspalkka, tauot pidät työn ohella, jos ennätät, jos potilas/asukas tarvitsee jotain niin keskeytät taukosi. Pahimmassa tapauksessa ohjaat opiskelijaa, jota ei voisi ala vähempää kiinnostaa ja ohjauksesta et saa mitään ylimmäräistä, mutta uusi ohjattava tulee lähes heti entisen tilalle. Hyvin kuormittavaa, vaikka onhan se hyvä, että alalle edes yrittää hakeutua porukkaa. Itse sinnittelen eläkeikään asti, sinne ei ole enää monta vuotta, siksi alanvaihto ei ole vaihtoehto tässä vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi