Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?

Vierailija
21.07.2021 |

Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.

Kommentit (1642)

Vierailija
381/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko hoitajilla toimia 3-vuoron tilalla se palomiesten ja ambulanssien 24h systeemi, jossa 24h töissä ja sitten 72h vapaalla?  Keventäisikö ollenkaan työtaakkaa ja vuorotyön rasituksia.  Olen ymmärtänyt että vuorojärjestelmä on monissa paikoissa huono ja tulee ihan ihmeellistä sekasotkua, kun hypitään illasta aamuun ja sillai. Lisäksi se ikuinen sota siitä, kuka saa enemmän lisiä ja kuka vähemmän.

Ei toimi, koska palomiehet ja ensihoitajat voivat levätä vuorossa (siis tulipaloja ja ensihoitohälytyksiä arkena ole jatkuvasti 24 h putkeen) mutta vuodeosastolla ja päivystyksessä ei tule juuri hiljaista hetkeä. 24 tuntia jatkuvaa juoksemista putkeen veisi kyllä hengen monelta. Aamu-ilta-hyppy on joko tottumusta tai osassa osastoilla on pakko tietää vasta tulleesta potilaasta jotain aamulla, ja iltahoitajana ollut tietää parhaiten. Monesti se on myös pakkorako kun ei ole kokenutta hoitajaa joka vuoroon ja jotain vastavalmistunutta Luca-Petteriä ei voi heittää yksin aamuvastaavaksi vaikeilla osastoilla.

Hmm, ok mutkikas homma siis. Entä miten sopisi poliisien 12h vuorot?  Niitä 3 putkeen ja viikko täysi. 

Yövuoro on monessa paikkaa jo 11 h. Vaikea sanoa toimisiko sekään. Varmaan tuotakin mietitty, ja usko pois, kyllä näitä mietitään oikeasti. Toki hoitajapula ei sillä häviä että peiton helmasta leikataan ja liitetään toiseen päähän;).

Ei toimi, koska miehitys on erilainen eri vuorokaudenaikoina. Esimerkiksi 7 aamussa, 4 illassa, 2 yössä.

Ai niin tämä unohtui sanos, olet oikeassa.

Vierailija
382/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja 23-v kirjoitti:

Lähihoitajana haluan sanoa tämän: lähihoitajana on mahdollista tienata yli 4000 euroa/kk ennen veroja, JOS on valmis tekemään yövuoroa,sekä iltavuoroja. Kaikki viikonloput töissä. Ylitöitä myös tarjolla niille,ketkä ovat valmiita tienaamaan. Meillä ainakin 80-euron kutsuraha jo houkuttelee ylitöihin.

Jo opiskelemaan mennessä jokainen hoitaja tietää,että työ on yleensä 3-vuorotyötä. Miksi se on niin iso yllätys sitten työelämässä?

On omasta asenteesta kiinni,paljon hoitajana tienaa. Jos menee periaatteella,että vain aamuvuoroja ja viikonloput vapaana niin mielestäni on turha vikistä palkan pienuudesta,kun on mahdollisuus tehdä öitä ja iltavuoroakin.

Asenne ratkaisee

Kuulostaa hullun hommalta. Monesta työstä tienaa tuon 4000 euroa/kk tekemällä 38 tuntista työviikkoa ja viikonloput sekä myös illat ovat vapaita.

Juu niin tienaa, ja vähän päällekin, esim. talousjohtaja, henkilöstöjohtaja, kaupunginjohtaja, kansanedustaja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma hoita-alalla on omasta mielestäni surkea esimiestyö. Esimiehillä on harvoin minkäänlaista koulutusta johtamisesta ja se näkyy. Ja jotenkin tuntuu, että monessa paikkaa esimiesasemassa on ihmisiä jotka on päästään joten vinksallaan.

Palkka ei vastaa työn vaativuutta joo, mutta itse näkisin, että rahaa kannattaisi panostaa enemmänkin siihen, että palkataan lisää hoitajia. Vaikka palkka nousisi, ei se sitä työssäjaksamista lisää yhtään. Moni väsyy siihen, ettei pysty tekemään oman arvomaailmansa mukaan.

Itse en esimerkiksi pystyisi ikinä työskentelemään vanhusten hoidossa. Hävettää katsoa miten tämän elintason maassa hoidetaan vanhuksia. Pahimpina kaikista yksityiset hoitolaitokset, joiden ainoa tarkoitus on tuottaa voittoa. Lottovoitto on päästä kunnalliseen hoivakotiin.

Vierailija
384/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on totta. Joku teho-osaston hoitaja twitterissä kertoi kuinka pääsi eka kertaa tauolle (10min kahvit.) vasta kuuden ja puolen tunnin kuluttua töiden alkamisesta.

Ja skarppina pitäisi olla!  Ei ihme, jos vaihtavat alaa.

En ole sairaanhoitaja, siitä huolimatta on ajoittain niin kiire, ettei voi taukoja juuri pitää, nopeasti ehdit syömään, jos sitäkään. Otetaan sitten rennommin, kun kiirettä ei ole. Olen ollut kolmessa työpaikassa pitempään ja joka paikassa on ollut kiire.

Vierailija
385/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsumusta alalle on varmasti edelleen mm. sen vuoksi minkä kuvan esim. lääkärisarjat työstä antaa. Työ vain harvemmin vastaa sitä kutsumusta. Jos alalle lähtee auttamishaluisena pettymys esim. julkisella sektorilla on ihan varma. On paljon ihmisiä joita ei kykene kukaan auttamaan ja se on ymmärrettävä jo kun alalle hakeutuu.

Ei mun kutsumus ole mistään telkkarista tullut. Omaisen roolissa koin jotain todella järkyttäviä asioita enkä voi unohtaa niitä koskaan. Sen sijaan että olisin alkanut vihaamaan hoitajia, astuin heidän kenkiinsä ja oivalsin miten vaikeaa on olla hyvä hoitaja tänä päivänä tässä yhteiskunnassa.

Päätin yrittää itse olla se hyvä hoitaja. Jos vaikka joku jossain ei joutuisi kokemaan samaa kuin minä koin. En voi auttaa kaikkia apua tarvitsevia ja joudun tuottamaan pettymyksiä, mutta ainakin voin sanoa yrittäneeni. Näen ongelman ja yritän olla osa ratkaisua, ihminen siellä mistä ihmisyys on välillä kaukana.

Vierailija
386/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsumusta alalle on varmasti edelleen mm. sen vuoksi minkä kuvan esim. lääkärisarjat työstä antaa. Työ vain harvemmin vastaa sitä kutsumusta. Jos alalle lähtee auttamishaluisena pettymys esim. julkisella sektorilla on ihan varma. On paljon ihmisiä joita ei kykene kukaan auttamaan ja se on ymmärrettävä jo kun alalle hakeutuu.

Ei mun kutsumus ole mistään telkkarista tullut. Omaisen roolissa koin jotain todella järkyttäviä asioita enkä voi unohtaa niitä koskaan. Sen sijaan että olisin alkanut vihaamaan hoitajia, astuin heidän kenkiinsä ja oivalsin miten vaikeaa on olla hyvä hoitaja tänä päivänä tässä yhteiskunnassa.

Päätin yrittää itse olla se hyvä hoitaja. Jos vaikka joku jossain ei joutuisi kokemaan samaa kuin minä koin. En voi auttaa kaikkia apua tarvitsevia ja joudun tuottamaan pettymyksiä, mutta ainakin voin sanoa yrittäneeni. Näen ongelman ja yritän olla osa ratkaisua, ihminen siellä mistä ihmisyys on välillä kaukana.

Juuri tämä käsitys tulee näistä sarjoista. Jos olisit alalla tietäisit kyllä että ei siihen inhimillisyyteen vaikuteta siellä hoitotyössä vain kaupungin/kunnan päätöksen teossa. Se on myös oikea osoite valittaa silloin kun se hoito ei ole sitä mitä siltä odotetaan.

Vierailija
387/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä juuri potilaana kokemus älyttömän kiireiseltä ensiapupoliklinikalta.

Oli tosi hässäkkä, mutta empaattinen hyväntuulinen hoitaja sen kun jutteli ystävällisesti, hoiteli kiireesti ja samassa joutui jo toiseen paikkaan. Oli niin pätevän ja turvallisen oloinen, ihana ihminen. Vielä kun joutui lähtemään toiseen tehtävään tuli hyvästelemään ja toivottelemaan vointeja kauheella kiireellä.

Kyllä tällaisia teräshoitajia on olemassa, eivät kaikki ole narisevia ja turhautuneitä. Olin tosi kiitollinen.

Vierailija
388/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä juuri potilaana kokemus älyttömän kiireiseltä ensiapupoliklinikalta.

Oli tosi hässäkkä, mutta empaattinen hyväntuulinen hoitaja sen kun jutteli ystävällisesti, hoiteli kiireesti ja samassa joutui jo toiseen paikkaan. Oli niin pätevän ja turvallisen oloinen, ihana ihminen. Vielä kun joutui lähtemään toiseen tehtävään tuli hyvästelemään ja toivottelemaan vointeja kauheella kiireellä.

Kyllä tällaisia teräshoitajia on olemassa, eivät kaikki ole narisevia ja turhautuneitä. Olin tosi kiitollinen.

Miksi hoitaja sanoisi potilaalle että olen vaihtamassa alaa jos liksaa ei tule lisää?

Vierailija
389/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä käsitys tulee näistä sarjoista. Jos olisit alalla tietäisit kyllä että ei siihen inhimillisyyteen vaikuteta siellä hoitotyössä vain kaupungin/kunnan päätöksen teossa. Se on myös oikea osoite valittaa silloin kun se hoito ei ole sitä mitä siltä odotetaan.

Minä olen alalla.

Vierailija
390/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko hoitajilla toimia 3-vuoron tilalla se palomiesten ja ambulanssien 24h systeemi, jossa 24h töissä ja sitten 72h vapaalla?  Keventäisikö ollenkaan työtaakkaa ja vuorotyön rasituksia.  Olen ymmärtänyt että vuorojärjestelmä on monissa paikoissa huono ja tulee ihan ihmeellistä sekasotkua, kun hypitään illasta aamuun ja sillai. Lisäksi se ikuinen sota siitä, kuka saa enemmän lisiä ja kuka vähemmän.

Siis mitä???? Hoitajan työssä pusket duunia sen KOKO vuoron, juosten. Palomiehet pääsee nukkumaan ja lepäämään välillä. Ei helvetti....

Taas täysin absurdia ja hedelmätöntä nokittelua. Ei palomiehen ja hoitajan työtä voi verrata keskenään, haloo!!!

Vierailija
391/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka hoitajat eivät voi valita työolosuhteitaan, he voivat kuitenkin valita tavan jolla hoidettavat kohtaavat. Myös minä, vixutuksesta huolimatta, valitsen inhimillisen ja kunnioittavan tavan.

Vierailija
392/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. En myöskään ymmärrä, miksi ei pidetä omista oikeuksista kiinni. Jos on ruokatunti, niin silloin ei tehdä töitä. Toki, tässä pitää olla kovana. Mutta voiko työnantaja potkaista ulos, jos tekee työt työajalla ja taukoa lakisääteisesti taukoaikoina? Organisaatiolla on tietysti ongelma, jos potilas kuolee ruokatunnin aikana. Mutta se on organisaation ongelma.

Vierailija
393/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. En myöskään ymmärrä, miksi ei pidetä omista oikeuksista kiinni. Jos on ruokatunti, niin silloin ei tehdä töitä. Toki, tässä pitää olla kovana. Mutta voiko työnantaja potkaista ulos, jos tekee työt työajalla ja taukoa lakisääteisesti taukoaikoina? Organisaatiolla on tietysti ongelma, jos potilas kuolee ruokatunnin aikana. Mutta se on organisaation ongelma.

https://www.superlehti.fi/tyoelama/pelisaannot/miten-sijaistusjarjestel…

Vierailija
394/1642 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih.

Vierailija
395/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala on raskasta. Sekä fyysisesti, että henkisesti. Työajat ovat ihan takapuolesta. Taukoja et ehdi aina pitää, jos kiire on, on tehtävä töitä.

Vaihdoin metallialalle. Nyt tauot pidetään, vaikka olisi kuinka kiire. Sitten tehdään kovaan hintaan ylitöitä päälle. Ylimääräisiä ns tupakkataukoja saa pitää kun huvittaa. Palkka on sama, koulutusta ei edes vaadittu.

Muuten voisin uskoa, mutta metallialalle et pääse edes työpajan lattiaa lakaisemaan ilman pätevyyksiä.

Höpö höpö.

Puolet hommista on sellaisia joihin voidaan ottaa vaikka pystymetsästä. Toinen puoli taas vaatii koulutuksen.

Höpöä tuossa aiemmassa viestissä oli vain palkka. Se on huomattavasti pienempi kuin hoitajalla.

Elektroniikkakin kuuluu metalliin eikä nuo noksun kännykän väsääjät ja muut mitään metallin ammattilaisia olleet. Ysärin lamassa työttömäksi jääneitä vaatetus-, rakennus- ym. alojen porukkaa ne olivat.

Vierailija
396/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja 23-v kirjoitti:

Lähihoitajana haluan sanoa tämän: lähihoitajana on mahdollista tienata yli 4000 euroa/kk ennen veroja, JOS on valmis tekemään yövuoroa,sekä iltavuoroja. Kaikki viikonloput töissä. Ylitöitä myös tarjolla niille,ketkä ovat valmiita tienaamaan. Meillä ainakin 80-euron kutsuraha jo houkuttelee ylitöihin.

Jo opiskelemaan mennessä jokainen hoitaja tietää,että työ on yleensä 3-vuorotyötä. Miksi se on niin iso yllätys sitten työelämässä?

On omasta asenteesta kiinni,paljon hoitajana tienaa. Jos menee periaatteella,että vain aamuvuoroja ja viikonloput vapaana niin mielestäni on turha vikistä palkan pienuudesta,kun on mahdollisuus tehdä öitä ja iltavuoroakin.

Asenne ratkaisee

Tienaahan sitä jos on 24/7 töissä. Lähihoitajana sinusta on hyvä palkka jos saa yli 4 tonnia olemalla töissä suurinpiirtein aina?

Näin se maailma vääristyy hoitoalalla.

Jossain toisessa paikassa alkupalkka on tuon verran eikä olla ihmishengistä vastuussa ja vähän ylitöitä tekemällä palkka voi nousta kuuteen tuhanteen.

Ja jollain siistillä 8-16 työllä pääsee reippaasti yli keskimääräisen lähärin palkan.

Siinä on vähän perspektiiviä.

Sitten tulee joku eläkkeellä oleva muurari joka nappaa kesämökille uunin pystyyn ja se on 5-6k€ keikka. Ei tartte montaa keikkaa vuodessa tehdä.

Vierailija
397/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi, koska palomiehet ja ensihoitajat voivat levätä vuorossa (siis tulipaloja ja ensihoitohälytyksiä arkena ole jatkuvasti 24 h putkeen) mutta vuodeosastolla ja päivystyksessä ei tule juuri hiljaista hetkeä. 24 tuntia jatkuvaa juoksemista putkeen veisi kyllä hengen monelta. Aamu-ilta-hyppy on joko tottumusta tai osassa osastoilla on pakko tietää vasta tulleesta potilaasta jotain aamulla, ja iltahoitajana ollut tietää parhaiten. Monesti se on myös pakkorako kun ei ole kokenutta hoitajaa joka vuoroon ja jotain vastavalmistunutta Luca-Petteriä ei voi heittää yksin aamuvastaavaksi vaikeilla osastoilla.

Hmm, ok mutkikas homma siis. Entä miten sopisi poliisien 12h vuorot?  Niitä 3 putkeen ja viikko täysi. 

Yövuoro on monessa paikkaa jo 11 h. Vaikea sanoa toimisiko sekään. Varmaan tuotakin mietitty, ja usko pois, kyllä näitä mietitään oikeasti. Toki hoitajapula ei sillä häviä että peiton helmasta leikataan ja liitetään toiseen päähän;).

Ei toimi, koska miehitys on erilainen eri vuorokaudenaikoina. Esimerkiksi 7 aamussa, 4 illassa, 2 yössä.

Ai niin tämä unohtui sanos, olet oikeassa.

Tuo ilta-aamu hyppy. Miten se illassa olleen pitää olla aamulla paikalla, kun ei kuitenkaan tiedä yön tapahtumista mitään. Sinnehän on voitu kyörätä puoli bussillista kolaripotilaita joskus 03.00 aikaan odottamaan ea:n jälkeisiä virka-ajan tarkempia tutkimuksia.

Vierailija
398/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko joukkopakoon. Pitäähän hoitajienkin ansaita elantonsa. Kyllä siitä 3000 bruttopalkasta jää käteen reippaasti yli 2000. Voiko joku sanoa, että on mitätön summa. Hoitajakin ehtii tehdä vain yhden asian kerrallaan. Olipa töitä vähän tai paljon. Jälleen on kysymys siitä osaammeko olla tyytyväisiä normaaliin elämään. Tämä vöyhötys saa pikku hiljaa riittää.

Vierailija
399/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta meni ehkä ohi mitä ajoin takaa. Sen sijaan että olisin ollut taas yksi omainen, joka oksentaa pettymyksensä hoitohenkilökunnan niskaan ja uhkailee heitä valituksilla kun joutuu todistamaan huonoa hoitamista, päätin auttaa ja opiskelin itse hoitajaksi. Sitä se mun kutsumus on, ei mitään sairaalasarjoista opittua. Joku epäonnistui työssään ja sillä oli kauaskantoisia seurauksia, asiat ei menneet kuten olisi pitänyt, mutta ymmärtäväisenä ihmisenä tajusin ettei hyvin hoitaminen näissä vallitsevissa olosuhteissa ole helppoa. Ehkä näitä töitä voi jollain mittapuulla tehdä kuka tahansa, mutta kenestä tahansa ei ole hyväksi hoitajaksi. Joissain tilanteissa tehtävä on lähestulkoon mahdoton, mutta erittäin tärkeä; hölmömpikin sen ymmärtää että lisää hoitajia tarvitaan, jotta potilaat ja omaiset eivät jatkuvasti traumatisoidu burn-outissa kärvistelevistä, puoliteholla käyvistä, fyysisesti läsnä, henkisesti poissaolevista hoitajista johtuen. Kaikilla mun tuntemilla ihmisillä tuntuu olevan ainakin yksi kokemus hoitajasta, jolla ei yksinkertaisesti kiinnosta. Joku syy sille on, joku muu kuin se että alalle hakeutuisi nuivia, epäempaattisia ihmisiä.

Ja mitähän ne valitukset muuttaa? Muistutukset tehtiin, mitään ei tapahtunut. Oma ratkaisuni tuntui ainoalta oikealta keinolta vaikuttaa asiaan. Ja kyllä meitä on alalla muitakin, tunnistan saman asenteen kun sellaisen kohtaan. Voi yrittää parhaansa vaikkei sillä koko maailmaa pelastettaisikaan, silti sitä kuormittavaa työtä jaksaa paremmin jos tarve auttamiselle on sisäsyntyistä. Tv-sarjojen perässä alalle hakeutuva ja kutsumus, mitä se kutsumus sulle oikein tarkoittaa kun tuollaisia kirjoittelet?

Vierailija
400/1642 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on pulaa hoitajista. Kokonaisia vuodeosastoja jouduttu laittamaan mm Keski-Suomessa kiinni kun ei ole tekijöitä. Hakijoita ei ole avoimiin paikkojhin tarpeeksi. Mutta en ihmettele! 2400 e/kk peruspalkka... Lähtisikö moni Amk-tutkinnon suorittaja moisella palkalla? Ei moni insinööri tuolla palkalla töitä tekisi. Tai jos sh-ala olisikin miesvaltainen, olisi palkat aivan eri luokkaa vastuuseen nähden!

Ja milloin herätään päättäjien päässä siihen että kohta on kymmeniä jos ei satoja hoitokoteja kiinni kun ei hoitajia saada. Näin on jo käynytkin ainakin muutamissa paikoissa. Potilaat asiassa on kärsijöinä! Potilas ensin, pah...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän