Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistokiusaaminen - kokemuksia?

Vierailija
28.07.2014 |

Tiedän erään tapauksen, jossa opiskelija joutui lopettamaan opinnot lääkiksessä vainoamisen vuoksi. Eräät samat vuosikurssin opiskelijat vainosivat, solvasivat ja stalkkasivat opiskelijaa niin, että hän ei pystynyt jatkamaan opintoja. Häirintä tapahtui opetustilanteissa. Millaisia kokemuksia teillä on yliopistokiusaamisesta?

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tuo on äärimmäisen harvinaista. Näin sanon sekä entisenä opiskelijana että useita vuosia yliopistolla assistenttina ja opinto-ohjaajana olleena.

Yleensä yliopistolla opiskelevat ihmiset on sen verran fiksuja, ettei ketään aktiivisesti kiusata. Sitä toki tapahtuu, että esim. tavalla tai toisella "erilainen" jää ulkopuoliseksi, häntä ei esim. haluta ryhmätöissä omiin ryhmiin jne. Oma alani oli erittäin miesvaltainen ja joskus harvoin kun sinne tuli opiskelemaan esim. vähän vanhempi nainen, kyllä sai aika yksinäisenä opiskella (nämä olivat yleensä sen verran itsenäisiä ettei se heitä juuri haitannut). Mutta ei kyllä päin näköä kiusattu. Varmaan takanapäin jotkut vähän naureskelleet että mitä tuokin tantta täällä tekee...

Kauhean vaikea kuvitella, että lääkiksen opiskelijoista löytyisi oikein ryhmä, eikä vain yksittäinen tyyppi, henkilöitä jotka tuolla tavalla suorastaan vainoavat ja ahdistelevat! Ennen opintojen lopettamista kannattaisi kyllä ehdottomasti mennä puhumaan asiasta henkilökunnan, esim. opinto-ohjaajan kanssa. Jos tilanne on todella paha eikä apua saa, opinnot voi jatkaa loppuun toisessa yliopistossa eri paikkakunnalla. Missään nimessä ei kannata luopua koko haaveesta valmistua ja näin antaa kiusaajille periksi.

Vierailija
2/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä selvitelleenä sanoisin, että perusopiskelijoiden välillä harvinaisempaa kuin työntekijöiden tai jatko-opiskelijoiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin rajuja kokemuksia, mutta yritystä oli sulkea kaveriporukan ulkopuolelle. Tehtiin yhtä projektia yhdessä, ja muut sopivat tapaamisia, ja harhauttivat minut toisaalle. No, enpä sitten siihen sakkiin tuppautunut toiste.

Kyllähän ihan akateemisetkin ihmiset sortuvat kiusaamiseen mm. työpaikoilla ja yliopisto on sikäli herkkä paikka, että sinne tulee eri puolilta maata ihmisiä, jotka eivät tunne toisiaan entuudestaan. Semmoinen ystävyyssuhteiden ja "liittolaisuuksien" etsintä on varsinkin ensimmäisenä opiskeluvuonna todella kiihkeää, ja joku/jotkut voivat jäädä ns. jakojäännökseksi.

Vierailija
4/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opiskellut yliopistolla ja ollut töissä siellä yli 20 vuotta. En ole koskaan kuullut yhdestäkään varsinaisesta kiusaamistapauksesta. Sitä kyllä tapahtuu, että jotenkin selvästi erilaisella opiskelijalla voi olla vaikeuksia löytää paria tai ryhmää ryhmätöihin. Saatetaan hyvin kummallisesti käyttäytyvän (yleensä Asperger-piirteisen) opiskelijan käytöstä joskus päivitelläkin kavereiden kanssa keskustellessa, mutta ei tällaistakaan opiskelijaa aktiivisesti kiusata. Korkeintaan hän jää yksin.

Suoraan sanoen minun on vaikea uskoa tuota lääkis-tapausta. Olisikohon tässä nyt kysymys siitä, että ko. opiskelija olisi vahvasti ylitulkinnut muiden käytöstä? Joka tapauksessa jos kokee tällaista, pitäisi ehdottomasti mennä juttelemaan yliopiston henkilökunnan kanssa eikä lopettaa opintoja.

Vierailija
5/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksissä on lähes pelkästään pakollisia kursseja ja tiiviit vuosikurssit, joka luo otolliset olosuhteet rankallekin kiusaamiselle.

Vierailija
6/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin sisään opiskelemalla hauki on kala menetelmällä ja muutaman vuoden yrittämisellä. Ryhmätyöt olivat helvettiä. Ekassa ryhmätyössä kävi kaikille ilmi en ole niin fiksu kun muut ja tämän jälkeen en kelvannut juuri kenenkään ryhmään.

Vasta 2 ja erityisesti 3.n vuotena olin saanut jo omia ystäviä ja pääsin heidän kanssa samoihin ryhmiin. Minä tein enemmän taustatyötä, helpompia asioita ja muut tekivät määrällisesti vähemmän, mutta kuitenkin isompia tutkimuksia.

Olen niin onnellinen kun nämä ovat kaikki ohi.

Vierailija
7/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useita kiusaamistapauksia yliopistossa. Jostain syystä lähes kaikki lääkiksessä. Yliopistolla olen pyörinyt jo kymmenen vuotta, joten noita on tullut nähtyä. Yleensä kiusatut jatkavat opintojaan hampaat irvessä, hiljaa kärsien tai lopettavat opinnot. Mitään erityistä syytä ei näissä kiusatuissa mielestäni ole ollut ts. vaikuttavat olevan tavallisia opiskelijoita, ehkä hieman ujoja usein. 

Vierailija
8/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:43"]

Olen itse opiskellut yliopistolla ja ollut töissä siellä yli 20 vuotta. En ole koskaan kuullut yhdestäkään varsinaisesta kiusaamistapauksesta. Sitä kyllä tapahtuu, että jotenkin selvästi erilaisella opiskelijalla voi olla vaikeuksia löytää paria tai ryhmää ryhmätöihin. Saatetaan hyvin kummallisesti käyttäytyvän (yleensä Asperger-piirteisen) opiskelijan käytöstä joskus päivitelläkin kavereiden kanssa keskustellessa, mutta ei tällaistakaan opiskelijaa aktiivisesti kiusata. Korkeintaan hän jää yksin.

Suoraan sanoen minun on vaikea uskoa tuota lääkis-tapausta. Olisikohon tässä nyt kysymys siitä, että ko. opiskelija olisi vahvasti ylitulkinnut muiden käytöstä? Joka tapauksessa jos kokee tällaista, pitäisi ehdottomasti mennä juttelemaan yliopiston henkilökunnan kanssa eikä lopettaa opintoja.

[/quote]

Että kiusatun oma vika, niihän.... ei kuule, kyllä varsinkin naiset osaa hyvin tuollaisen mä-olen-sun-kaveri-ton-kanssa-ei-olla -liittoutumisen ihan ilman, että se "tuo" olisi jotenkin ansainnut sosiaalisen hylkimisen olemalla outo tai asperger tai tyhmä. Asenteesi on sitä luokkaa, että en ainakaan itse haluaisi tulla sinulle valittamaan kiusaamisesta.

Lääketieteelliset opinnot vaativat tiivistä läsnäoloa ja ryhmätöitä, joten voisin hyvin kuvitella, että jos jossain niin lääkiksessä tuollaista moppausta voi tapahtua. Paljon helpommin kuin opinnoissa, joissa sakki käy luennoilla, jos ei korvaa luentoja kirjapaketeilla ja opiskelee eri tahtiin.

4

Vierailija
9/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

on kyllä tosi surullista, jos yliopiston henkilökunta suhtautuu noin kiusaamistapauksiin. Yliopistokiusaamista on tutkittu Suomessa ja jokunen prosentti opiskelijoista joutuu systemaattisen kiusaamisen kohteeksi yliopistolla. Sinänsä en ihmettele, jos sinulle ei kukaan tule kertomaan kiusaamisesta. Kielsit koko ilmiön olemassaolon ja löysit vielä näppärän psykiatrisen diagnoosin kiusaamista kokeneille. 

http://yle.fi/uutiset/kiusaaja_saattaa_vainota_viela_yliopistossakin/5422101

http://ylioppilaslehti.fi/2010/03/joka-viidetta-opiskelijaa-on-kiusattu-yliopistossa/

Vierailija
10/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:47"]

Tiedän useita kiusaamistapauksia yliopistossa. Jostain syystä lähes kaikki lääkiksessä. Yliopistolla olen pyörinyt jo kymmenen vuotta, joten noita on tullut nähtyä. Yleensä kiusatut jatkavat opintojaan hampaat irvessä, hiljaa kärsien tai lopettavat opinnot. Mitään erityistä syytä ei näissä kiusatuissa mielestäni ole ollut ts. vaikuttavat olevan tavallisia opiskelijoita, ehkä hieman ujoja usein. 

[/quote]

Ehkä tosiaan tuo lääkis on sitten eri juttu, kun on niin tiiviisti samassa porukassa se opiskelu. Meillä (mat-lt. tiedekunnassa) opiskelu oli hyvin itsenäistä eikä suuri osa porukasta toisiaan edes tuntenut. Kursseilla kun on aina mukana myös sivuaineopiskelijoita, jonain muuna vuonna kuin itse aloittaneita jne. Ne ryhmätyötkin saattoi ihan hyvin tehdä yksin, jos ei halunnut tai päässyt muiden ryhmiin. Siellä olisi vaikea kuvitella tuollaista aktiivista opetustilanteessa kenenkään kiusaamista, mutta tosiaan, ehkä juttu on eri jos vuosia on aina sama porukka samoilla pakollisilla kursseilla.

t. 2

Vierailija
11/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

justjoo 5, että keskenänne siellä henkilökunnan parissa päivittelette opiskelijoita ja jakelette heille mutu-asperger-diagnooseja. Lukisit kommenttisi ennen kuin suollat tommosta pa..kaa!

Vierailija
12/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:53"]

[/quote]

on kyllä tosi surullista, jos yliopiston henkilökunta suhtautuu noin kiusaamistapauksiin. Yliopistokiusaamista on tutkittu Suomessa ja jokunen prosentti opiskelijoista joutuu systemaattisen kiusaamisen kohteeksi yliopistolla. Sinänsä en ihmettele, jos sinulle ei kukaan tule kertomaan kiusaamisesta. Kielsit koko ilmiön olemassaolon ja löysit vielä näppärän psykiatrisen diagnoosin kiusaamista kokeneille. 

http://yle.fi/uutiset/kiusaaja_saattaa_vainota_viela_yliopistossakin/5422101

http://ylioppilaslehti.fi/2010/03/joka-viidetta-opiskelijaa-on-kiusattu-yliopistossa/

[/quote]

Itse kyllä henk.koht. ihmettelen tätä tutkimusta, koska en itse havainnut mitään tuollaista ja vaikea kuvitella että kukaan ehtisi  tai löytäisi kiinnostavana tuollaisen siitä porukasta.

Vierailija
13/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen vaikuttaa harvinaiselta mutta olen kyllä huomannut juoruilua ja kielten opiskelijoissa ainakin on näkynyt sellaisia supattelevia tyttöpareja joista on tullut vähän nihkeä mielikuva. Osa juoruilee ihan, no, hyväntahtoisesti mutta yhteen tosi epämukavan tyyliseen ihmiseen olen törmännyt, ja ilmeisesti aika paljon puhutaan selän takana. Tai ainakin tiiviit piirit puhuu. Itse olen ihan vapaaehtoisesti niiden ulkopuolella joten pääosin kuvani yliopistosta on aika positiivinen. Joku toinen voisi tietysti kokea tuon ulos jättämisellä mutta itse en.

Vierailija
14/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:29"]

Tiedän erään tapauksen, jossa opiskelija joutui lopettamaan opinnot lääkiksessä vainoamisen vuoksi. Eräät samat vuosikurssin opiskelijat vainosivat, solvasivat ja stalkkasivat opiskelijaa niin, että hän ei pystynyt jatkamaan opintoja. Häirintä tapahtui opetustilanteissa. Millaisia kokemuksia teillä on yliopistokiusaamisesta?

Ja näistä kiusaajista tuli sitten lääkäreitä, järkyttävää!

[/quote]

Vierailija
15/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:56"]

Kiusaaminen vaikuttaa harvinaiselta mutta olen kyllä huomannut juoruilua ja kielten opiskelijoissa ainakin on näkynyt sellaisia supattelevia tyttöpareja joista on tullut vähän nihkeä mielikuva. Osa juoruilee ihan, no, hyväntahtoisesti mutta yhteen tosi epämukavan tyyliseen ihmiseen olen törmännyt, ja ilmeisesti aika paljon puhutaan selän takana. Tai ainakin tiiviit piirit puhuu. Itse olen ihan vapaaehtoisesti niiden ulkopuolella joten pääosin kuvani yliopistosta on aika positiivinen. Joku toinen voisi tietysti kokea tuon ulos jättämisellä mutta itse en.

[/quote]

En usko että sitä on mitään syytä epäillä, etteikö porukasta ulos jättämistä ja takanapäin puhumista tapahtuisi myös yliopistolla. Ne ovat aika yleisinhimillisiä ilmiöitä joita tapahtuu kaikissa paikoissa missä ihmisiä kokoontuu. Eikä siihen tosiaan tarvitse kohteen olla mitenkään "viallinen", riittää että on vain tavalla tai toisella erilainen. 

Toisaalta tuollaisesta useimmat jo opiskeluiässä selviävät varsin hyvin. Hoitavat sitten opintonsa omissa oloissaan, ja antavat puhujien puhua ja tuijottajien tuijottaa. Kun eivät ne useimmiten suoranaisesti päin näköä häiritsemäänkään tule. Sen sijaan tässä ap:n kuvaamassa tapauksessa tosiaan on paljon vakavampi tapaus ilmeisesti kyseessä, sellainen että suoranaisesti on opetustilanteissa sabotoitu yhden opintoja ja solvattu päin naamaa systemaattisesti. Sellaista on tasapainoisen aikuisenkin pitkään jatkuvana vaikea kestää, vaikka sen jaksaisikin että joutuu olemaan pääosin itsekseen.

Vierailija
16/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:35"]

Käsittääkseni tuo on äärimmäisen harvinaista. Näin sanon sekä entisenä opiskelijana että useita vuosia yliopistolla assistenttina ja opinto-ohjaajana olleena.

Yleensä yliopistolla opiskelevat ihmiset on sen verran fiksuja, ettei ketään aktiivisesti kiusata. Sitä toki tapahtuu, että esim. tavalla tai toisella "erilainen" jää ulkopuoliseksi, häntä ei esim. haluta ryhmätöissä omiin ryhmiin jne. Oma alani oli erittäin miesvaltainen ja joskus harvoin kun sinne tuli opiskelemaan esim. vähän vanhempi nainen, kyllä sai aika yksinäisenä opiskella (nämä olivat yleensä sen verran itsenäisiä ettei se heitä juuri haitannut). Mutta ei kyllä päin näköä kiusattu. Varmaan takanapäin jotkut vähän naureskelleet että mitä tuokin tantta täällä tekee...

Kauhean vaikea kuvitella, että lääkiksen opiskelijoista löytyisi oikein ryhmä, eikä vain yksittäinen tyyppi, henkilöitä jotka tuolla tavalla suorastaan vainoavat ja ahdistelevat! Ennen opintojen lopettamista kannattaisi kyllä ehdottomasti mennä puhumaan asiasta henkilökunnan, esim. opinto-ohjaajan kanssa. Jos tilanne on todella paha eikä apua saa, opinnot voi jatkaa loppuun toisessa yliopistossa eri paikkakunnalla. Missään nimessä ei kannata luopua koko haaveesta valmistua ja näin antaa kiusaajille periksi.

[/quote]

tsiisus, työpaikkasi on varsinainen yliopiston Muumilaakso tai olet assburger, joka ei tajua, mitä ympärillä tapahtui. Yliopistothan ovat varsinaisia työpaikkakiusaamisen pesäkkeitä, sairaaloiden ohella pahimpia paikkoja.

Vierailija
17/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitä akateemista sivistystä:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/laakareille-sakkoa-tyopaikkakiusaamisesta/2007084

"Oikeuden mukaan ylilääkärit mm. eristivät lastensydänlääkärin työyhteisöstä ja riistivät häneltä mahdollisuuden tehdä työtään."

Vierailija
18/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei ole tapahtanut. "Kiusattu" on luulosairas hullu, joka on kuvitellut kaiken. Yliopistossa ei kiusata, eikä kiusaamista tapahdu. Hullut tulisi kyllä eristää pois yliopistosta.

Vierailija
19/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:55"]

justjoo 5, että keskenänne siellä henkilökunnan parissa päivittelette opiskelijoita ja jakelette heille mutu-asperger-diagnooseja. Lukisit kommenttisi ennen kuin suollat tommosta pa..kaa!

[/quote]

Kyllä ne opiskelijat tulevat ihan lääkärin kirjoittamien Asperger-diagnoosipapereiden kanssa minun luokseni ja pyytävät jotain erityisjärjestelyjä kurssin suorittamiseen niiden perusteella.

Ikävä, että alkuperäisestä kommentistani tuli monelle niin negatiivinen kuva. Olen itsekin ollut koulukiusattu enkä todellakaan hyväksy kiusaamista. Voin kuitenkin täysin rehellisesti sanoa, yli 20 vuoden aikana en ole omalla yliopistollani havainnut enkä kuullut mistään sellaisesta aktiivisesta kiusaamisesta, josta alkuperäisessä viestissä puhuttiin (vainoamista, solvaamista päin naamaa, stalkkaamista). Minun on vaikea uskoa, että joku yliopisto-opiskelija edes haluaisi käyttää aikaa ja energiaa moiseen. Yleensä niitä kuluu ihan tarpeeksi omiin opintoihin, työntekoon ja juhlimiseen.

Sen sijaan (kuten alkuperäisessä viestissäni sanoin) voi kyllä esiintyä sitä, että jonkun on vaikea löytää paria tai ryhmää ryhmätöissä. Ja toki tätä vaikeutta voi helposti esiintyä myös esim. ujoilla tai muuten joukosta erottuvilla (esim. selvästi vanhemmilla tai perheellisillä) opiskelijoilla eikä pelkästään erikoisesti käyttäytyvillä.

5

Vierailija
20/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen varma, että olet yliopistokiusaaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi