Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistokiusaaminen - kokemuksia?

Vierailija
28.07.2014 |

Tiedän erään tapauksen, jossa opiskelija joutui lopettamaan opinnot lääkiksessä vainoamisen vuoksi. Eräät samat vuosikurssin opiskelijat vainosivat, solvasivat ja stalkkasivat opiskelijaa niin, että hän ei pystynyt jatkamaan opintoja. Häirintä tapahtui opetustilanteissa. Millaisia kokemuksia teillä on yliopistokiusaamisesta?

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:01"]

Ystäväni opiskelee lääkiksessä ja hänen kertomansa perusteella jonkinlaista sorsimista ja karttelua kyllä esiintyy, ja se on kyllä kiusaamista silloin kun on tiiviit vuosikurssit ja ryhmätöitä on tehtävä. Lääkiksessä ei voi omissa oloissaan yrittää opiskella vaan on tutorryhmiä ja kaikenlaista muuta, jossa tulee eteen se, jos toiset suhtautuvat torjuvasti.

Lääkisopiskelijat taitaa olla aika moni hyvistä perheistä joissa on ollut kalliit harrastukset ja tietyt asiat itsestäänselvyyksiä, kuten että tietysti heti lukion jälkeen lääkikseen. Kunnianhimoisia mutta toisaalta vielä kokemattomia elämässä, niin että on vaikea ymmärtää erilaisia opiskelijoita. Koulukiusattuja jotka on uskaltautuneet viimein opiskelemaan ammattia, vanhempia opiskelijoita, perheellisiä opiskelijoita jne.

Itse opiskelen nyt myös myöhemmällä iällä, tosin toista alaa. Onneksi nykyään työelämästä jäädään paljon opintovapaalle suorittamaan nuorena jäänyttä tutkintoa loppuun, kun firmoissa on yt-neuvotteluita.  Monilla opiskelualoilla on paljon vanhempia opiskelijoita enkä enää tunne olevani poikkeava ja yksinäinen.

[/quote]

Lääkiksessä esim. harjoitustyöt ilman paria voivat olla todella iso ongelma. Pahimmassa tapauksessa ei pääse harjoittelemaan jotain juttua, joka sitten on riski potilasturvallisuudelle.

[/quote]

Mä en tajua, miksi ei useammin jaeta ryhmiä valmiiksi vaan oppilaat muodostavat ne samojen tyyppien kanssa aina.

Vierailija
42/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:26"]

Mä en tajua, miksi ei useammin jaeta ryhmiä valmiiksi vaan oppilaat muodostavat ne samojen tyyppien kanssa aina.

[/quote]

Ei kai opettajia vaan jaksa kiinnostaa. Sama se on peruskoulussakin: on muka kiva koulu, ja kiusaamiseen puututaan, mutta oikeesti leipiintyneet opettajat vaan kääntää päänsä pois välitunnilla, kun ei ne JAKSA puuttua. Pääsee helpommalla kun ei ole näkevinään. Eikä siitä kiusaamiseen puuttumisesta lisää palkkaakaan saa, niin miksi nähdä vaivaa. Odottaa vaan seuraavaa lomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:21"]

Pyydä häntä ottamaan yhteyttä yo:n opintopsykologiin, niin vyyhtiä voidaan alkaa purkaa.

[/quote]

Juttu on jo useamman vuoden vanha, joten tuskin auttaa enää. Asiaa on kai käsitelty virallisemmallakin tasolla, mutta vaikeahan tuollaiseen kiusaamiseen on puuttua.-ap

[/quote]

harmi että päätti lopettaa eikä esim. pitää välivuotta, jolloin olisi päässyt eri vuosikurssille eri ihmisten pariin!

Vierailija
44/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:29"]

[/quote]

Ei kai opettajia vaan jaksa kiinnostaa. Sama se on peruskoulussakin: on muka kiva koulu, ja kiusaamiseen puututaan, mutta oikeesti leipiintyneet opettajat vaan kääntää päänsä pois välitunnilla, kun ei ne JAKSA puuttua. Pääsee helpommalla kun ei ole näkevinään. Eikä siitä kiusaamiseen puuttumisesta lisää palkkaakaan saa, niin miksi nähdä vaivaa. Odottaa vaan seuraavaa lomaa.

[/quote]

Yliopistoissa on jokin omituinen harha, kiusaamisen olemassaolo kielletään kokonaan. Siksi yliopistoilla ei ole ohjeita, kuinka toimia kiusaamistapauksissa, tai sanktiomenettelyjä. Kiusatut ovat lainsuojattomia yliopistoissa. Aiemman kiusaamiskokemuksen jälkeen minua pelottaa hakeutua uudelleen opiskelemaan. Aloittaisin opinnot kokonaan eri alalla ja toisessa yliopistossa, mutta entä jos joudun uudestaan kiusatuksi?

Vierailija
45/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se opinto-oikeus vielä olla voimassa. Kannattaa selvittää. Yliopistossa ne on pitkään voimassa.

Nyt voisi alottaa uudestaan puhtaalta pöydältä, ne tyypit on varmaan jo häipyneet sieltä.

Vierailija
46/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:21"]

Pyydä häntä ottamaan yhteyttä yo:n opintopsykologiin, niin vyyhtiä voidaan alkaa purkaa.

[/quote]

Juttu on jo useamman vuoden vanha, joten tuskin auttaa enää. Asiaa on kai käsitelty virallisemmallakin tasolla, mutta vaikeahan tuollaiseen kiusaamiseen on puuttua.-ap

[/quote]

harmi että päätti lopettaa eikä esim. pitää välivuotta, jolloin olisi päässyt eri vuosikurssille eri ihmisten pariin!

[/quote]

Tosin lääkiksissä piirit lienevät pienet myös eri vuosikurssien välillä.

Vierailija
47/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

??? No nyt en ymmärrä! Luennoilla tapahtuvaan ilkeilyyn on kaiketi helpointa puuttua, todistajiakin on yleensä runsaasti

Vierailija
48/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:38"]

Voihan se opinto-oikeus vielä olla voimassa. Kannattaa selvittää. Yliopistossa ne on pitkään voimassa.

Nyt voisi alottaa uudestaan puhtaalta pöydältä, ne tyypit on varmaan jo häipyneet sieltä.

[/quote]

Tai sitten ovat nyt opetushenkilökuntaa :)

Vierailija
49/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:29"]

[/quote]

[/quote]

Yliopistoissa on jokin omituinen harha, kiusaamisen olemassaolo kielletään kokonaan. Siksi yliopistoilla ei ole ohjeita, kuinka toimia kiusaamistapauksissa, tai sanktiomenettelyjä. Kiusatut ovat lainsuojattomia yliopistoissa. Aiemman kiusaamiskokemuksen jälkeen minua pelottaa hakeutua uudelleen opiskelemaan. Aloittaisin opinnot kokonaan eri alalla ja toisessa yliopistossa, mutta entä jos joudun uudestaan kiusatuksi?

[/quote]

Juridisesti ongelma on se, että kiusaaminen on sanktioitu pääasiassa työsuhteissa.

miksi ihmeessä joutuisit uudedtaan kiusatuksi?

Vierailija
50/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:29"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No sitten on seksuaalinen ahdistelu vielä, yksi kiusaamisen muoto jota henkilökunta voi kohdistaa opiskelijaan. Huomasin kun jouduin ottamaan asiasta selvää, että nimettömänä ei voinut keskustella kenenkään kanssa tai saada apua, ylioppilaskunnassa oli vastuuhenkilö, mutta häneen sai yhteyden vain sähköpostilla, ei puhelimella. No okei, meiliäkin voi lähettää jostain random-osoitteesta, mutta olisin halunnut vaan jutella jonkun kanssa, en kirjoittaa mitään tekstejä, siinä pahimmassa ahdistuksessa. Että joku olisi kuunnellut ja neuvonut langan päässä. Ja olisin saanut olla anonyymi.

Vierailija
51/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:38"]

[/quote]

[/quote]

no tuskin kovin moni.

eteenpäin, sanoi mummo hangessa vai miten se nyt meni.

Vierailija
52/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:38"]

[/quote]

[/quote]

no tuskin kovin moni.

eteenpäin, sanoi mummo hangessa vai miten se nyt meni.

Vierailija
53/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka väittää, että yliopistossa kiusataan, on itse sosiaalisesti kyvytön/käytöshäiriöinen ja haluaa vierittää syyn omasta juokkoon sopeutumattomuudestaan muille. Terveisin 3 vuotta yliopistossa, ei kiusattu koskaan sillä tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, en ärsytä ketään enkä tahallaan yritä erottua joukosta radikaaleilla mielipiteillä tai oudolla käytöksellä. Kiusaamista ei ole se, ettei halua olla tekemisissä jonkun kanssa, jollei ole pakko (esim. ryhmätyöskentelyn vaatiessa). En minäkään hakeudu hieltä haisevan sovinistin seuraan, mutta vastaan kyllä jos juttelee minulle. Jos tämän ottaa kiusaamisena niin voi mennä kotiin kasvamaan ja miettimään olisiko omassakin käytöksessä korjattavaa..

Vierailija
54/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin peruskoulussa, vuosikausia, oli tosi raskasta. Opettajat tavallaan puuttui siihen, mutta sittenkin ilmapiiri oli vähintäänkin jäätävä. Vaihdoin sitten aivan eri lukioon.Paras päätös ikinä! Paljon ystäviä, kivaa aikaa!

Vierailija
55/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin peruskoulussa, vuosikausia, oli tosi raskasta. Opettajat tavallaan puuttui siihen, mutta sittenkin ilmapiiri oli vähintäänkin jäätävä. Vaihdoin sitten aivan eri lukioon.Paras päätös ikinä! Paljon ystäviä, kivaa aikaa!

Vierailija
56/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:46"]

Se joka väittää, että yliopistossa kiusataan, on itse sosiaalisesti kyvytön/käytöshäiriöinen ja haluaa vierittää syyn omasta juokkoon sopeutumattomuudestaan muille. Terveisin 3 vuotta yliopistossa, ei kiusattu koskaan sillä tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, en ärsytä ketään enkä tahallaan yritä erottua joukosta radikaaleilla mielipiteillä tai oudolla käytöksellä. Kiusaamista ei ole se, ettei halua olla tekemisissä jonkun kanssa, jollei ole pakko (esim. ryhmätyöskentelyn vaatiessa). En minäkään hakeudu hieltä haisevan sovinistin seuraan, mutta vastaan kyllä jos juttelee minulle. Jos tämän ottaa kiusaamisena niin voi mennä kotiin kasvamaan ja miettimään olisiko omassakin käytöksessä korjattavaa..

[/quote]

"mua ei ole kiusattu, niin ei muitakaan voida kiusata"

Argumentaatiosi on sitä luokkaa, että on vaikea uskoa sun olleen yliopistossa...

Vierailija
57/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisetkin ihmiset jaksaa kiusata, koska kiusaaminen liittyy vallankäyttöön ja valta maistuu aikuisille.

Vierailija
58/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs yliopisto-opiskelija levitteli minusta sairaita huhuja, väitti mm. minun raiskanneen erään henkilön. Juttu levisi laajalle "totuutena" ja sain kärsiä todella ikäviä seurauksia siitä. Jopa eräs työnantajani kuuli asiasta, työsuhdettani ei yllättäen jatkettu. Yliopistokiusaaminen on vaikuttanut elämääni todella raskaasti. Olen käynyt vuosia psykoterapiassa toipuakseni raskaista kokemuksistani. Olen nyt työtön ja puilla paljailla, opinnot jäi kesken, mutta traumatisoitumisen vuoksi en pysty jatkamaan. Ilmeisesti kiusaajat saivat, mitä tavoittelivatkin.

Vierailija
59/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslääkiksestä kokemuksia; ei otettu yhteyttä jos oli ryhmis tai jos jaettiin väkeä ryhmiin, niin kaikki olivat muka jo löytäneet parin siinä vaiheessa kun minä tulin kysymään... ei käsketty juhliin, puhuttiin shaibaa selän takana, oltiin hiljaa jos olin siinä, haukuttiin henkilöitä porukassa (siitä tiesin että minua haukutaan samalla lailla kuin tätä toista "erilaista", koska hänetkin jätettiin aina ulkopuolelle niinkuin minut)... oli aivan suoraa vittuiluakin ja julkista... sitten ruokapöydässä keskustelut menivät äkkiä huudoksi ja olivat ihan eri mieltä kuin minä... testasivat mielipidettäni arkaluontoisissa kysymyksissä, mikä sinänsä on jo epäkorrektia...

no enpä koulussa paljon käynytkään, enkä juhlissa. en olisi uskonut millaisia selkäänpuukottajia monet "kivan" oloiset tyypit ovat. kun aloin ignooraamaan heidät, niin se auttoi ehkä vähän... todellakin snobeja paskoja. erityisesti tytöt, mutta myös leuhkimmat pojat...

Vierailija
60/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:43"]

Lääkiksissä on lähes pelkästään pakollisia kursseja ja tiiviit vuosikurssit, joka luo otolliset olosuhteet rankallekin kiusaamiselle.

[/quote]

Nimenomaan! Pelottavaa miten joidenkin on vaikea uskoa, että aikuiset ihmisetkin kiusaavat niinkin hienossa paikassa kun yliopisto. Mistä luulette (hyvin yleisen) työpaikkakiusaamisen tulevan. Luonnollinen jatkumo tällaiselle opiskelija-kiusaajalle.Kyllä ihmiset osaa olla pahoja ja ilkeitä ja ne pahimmat onnistuvat "hyvänä tyyppinä" haalimaan itselleen kunnon kiusaaja-armeijan

Ihmiset seuraa ja ihailee heitä, eivätkä edes tajua mitä tekevät. 

[/quote]

Nimenomaan. Hälytyskellojen pitäisi soida, jossa jollakin "tavallisella" ihmisellä on esim. Facebookissa seuraajia, kuin jollakin kuuluisuudella. Tiedän erään tälläisen yliopisto-opiskelijan, on suosittu hyvä tyyppi mukamas. Kavereita riittää. Tosiasiassa kiusaa ja juonittelee, levittelee valheita toisista ihmisistä jne. Käsittämätöntä, miten jotkut ihmiset ovat vietävissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi