Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistokiusaaminen - kokemuksia?

Vierailija
28.07.2014 |

Tiedän erään tapauksen, jossa opiskelija joutui lopettamaan opinnot lääkiksessä vainoamisen vuoksi. Eräät samat vuosikurssin opiskelijat vainosivat, solvasivat ja stalkkasivat opiskelijaa niin, että hän ei pystynyt jatkamaan opintoja. Häirintä tapahtui opetustilanteissa. Millaisia kokemuksia teillä on yliopistokiusaamisesta?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:15"]

Kai niitä kiusataan, jotka ei istu siihen eliittimuottiin ja pilaavat sillä muun porukan maineen.  Esim. juuri siellä lääkiksessä/oikiksessa, jossa iso osa on niitä rikkaita kympin tyttöjä ja kauniita, nuoria ja hoikkia "menestyjiä". Jos joku kananpersetukkainen vanhempi perheenäiti - vaikkakin opiskelija samassa tdk:ssa- yrittää änkeä näihin porukoihin, niin  turpiin tulee. Ehkä jopa osa häpeää tätä.

Näitä kiusaamisjuttuja olen kuullut lähinnä vain oikiksesta ja lääkiksestä, liittyyköhän nämä siihen, että yksi tai useampi "erilainen" pilaa koko porukan maineen? Näissä tdk:ssa on yhteistä se yhteisesti omaksuttu paremmuus, tai näin kuullut ( 2 kaveria oikiksessa, 3 lääkiksessä, itse opiskelen hum.tdk:ssa) Heti on muka sitä kermaa, kun pääsee laitokseen ja muiden halveksunta opetetaan jo ensimmäisillä luennoilla tai ainakin se, miten nostetaan oma persoona sinne eliittiin pelkän pääsykoemenestyksen avulla.

[/quote]

Olen opiskellut molemmissa tiedekunnissa. Väitän, että ongelma liittyy tietynlaisen toleranssin puutteeseen joillakin näiden alojen opiskelijoilla. Kaikki "erilainen" tuntuu ärsyttävän esim. köyhät, lihavat, homot jne. Monilla nuorilla ei ole oikein sitä elämänkoulua takanaan, opiskelijoista suuri osa on taustoiltaan keskiluokkaisia. Ei ole nähty vanhempien kuolemaa, taloudellisia vaikeuksia, rankkaa koulukiusaamista tai mielenterveyden järkkymistä. Tuttavapiirikin koostuu lähinnä eliittilukiolaisista, tai vähintään tavislukiolaisista. Lisäksi moni opiskelija on oikeasti kiinnostunut statuksesta, rahasta ja menestyksestä. Kovin empaattiset tai herkät eivät näille aloille yleensä hakeudu.

Vierailija
82/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:47"]

Tiedän useita kiusaamistapauksia yliopistossa. Jostain syystä lähes kaikki lääkiksessä. Yliopistolla olen pyörinyt jo kymmenen vuotta, joten noita on tullut nähtyä. Yleensä kiusatut jatkavat opintojaan hampaat irvessä, hiljaa kärsien tai lopettavat opinnot. Mitään erityistä syytä ei näissä kiusatuissa mielestäni ole ollut ts. vaikuttavat olevan tavallisia opiskelijoita, ehkä hieman ujoja usein. 

[/quote]

Niin no, onhan tälläkin palstalla monesti anonyymisti todettu, että lääkäreissä/hoitoalalla on paljon sadisteja, koska siellä saa käyttää toiseen absoluuttista valtaa, jopa elämän ja kuoleman rajan yli ja rangaistuksetta (eihän kukaan huippuälykäs kiinni jää). Miettikää, kun tällainen jo opiskeluaikana sadistipaska kohtaa potilaan potilastyössä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 15:55"]

Aikuisten oikeesti yliopistolla ei ole kiusaamista, kaikki siellä opiskeellet sen tajuat. Nämä jotkut inttäjät ovat niin uhriutuneita että repivät kiusaamisjutut ihan tyhjästä. Helpompaa syytellä muita omista ongelmasti kuin kohdata totuus peilistä.

[/quote]

Ketjussa on öpaut miljoona kertaa todettu, että tietyillä aloilla yo:ssa on kiusaamista, ja sinä tulet sitten ihan muiden alojen perusteella väittämään, että juu ei ole...

Vierailija
84/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:13"]

Tiedän eräästä maakuntalääkiksestä tapauksen, jossa opiskelijaa nettikiusattiin, kun hän oli varomattomasti kirjoittanut jotain epäasiallista potilastilanteesta (kuitenkin melko vähäpätöistä) someen. Jutusta tuli hirveä haloo ja julkinen nöyryytys, johon osallistuivat jotkut opiskelija-aktiivitkin. Se oli aivan selvää kiusaamista, reaktio oli täysin ylimitoitettu suhteessa asianlaatuun. Itseasiassa julkinen reaktio aiheutti paljon suurempaa vahinkoa, kuin alkuperäinen somekirjoitus.

[/quote]

Tässä ei ole kyse mistään kiusaamisesta, vaan ko. henkilön omasta tökeryydestä. Hoitotyössä tehtyjä juttuja EI revitellä julkisesti!

Vierailija
85/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:05"]

Kiusatuille tekee hyvää oppia puolustautumaan. Kieltämättä on myös kiusaaja ihmistyyppi, joka hakee konflikteja ja joista on syytä pysyä erossa.

[/quote]

No, kerro esimerkki, miten puolustautua, kun yksi ryhmä 
a) käy kimppuun fyysisesti tai/tai
b) sysää syrjään ryhmätöistä, levittää juoruja, nälvii yms. epäsuoraa?

[/quote]

Käytät aika ääriesimerkkejä. Tietenkin vakavaan kiusaamiseen tulee puuttua. Fyysisestä kiusaamisesta jää jäljet, helppo tehdä ilmoitus. Opettajaa voi pyytää määräämään ryhmään.

Usein lievästi kiusatuilla on kuitenkin vaikeuksia puolustaa itseään pieniäkin verbaalisia hyökkäyksiä vastaan.

Vierailija
86/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajien suvaitseminen on myös ongelma. Kaikista ei tarvitse pitää mutta kaikkien kanssa voi tulla toimeen. Yleensä on  yksi "pääkiusaaja", jota muut hymistelevät. "Passiiviset" kiusaajat voivat helposti tukahduttaa "pääkiusaajan" näin halutessaan.

Vierailija
87/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:13"]

Tiedän eräästä maakuntalääkiksestä tapauksen, jossa opiskelijaa nettikiusattiin, kun hän oli varomattomasti kirjoittanut jotain epäasiallista potilastilanteesta (kuitenkin melko vähäpätöistä) someen. Jutusta tuli hirveä haloo ja julkinen nöyryytys, johon osallistuivat jotkut opiskelija-aktiivitkin. Se oli aivan selvää kiusaamista, reaktio oli täysin ylimitoitettu suhteessa asianlaatuun. Itseasiassa julkinen reaktio aiheutti paljon suurempaa vahinkoa, kuin alkuperäinen somekirjoitus.

[/quote]

Tässä ei ole kyse mistään kiusaamisesta, vaan ko. henkilön omasta tökeryydestä. Hoitotyössä tehtyjä juttuja EI revitellä julkisesti!

[/quote]

Totta, mutta kysymys onkin tavasta, jolla asia hoidetaan. Tuollaisessa tilanteessa normaalisti huomautetaan asiasta yksityisesti henkilölle itselleen. Asiasta ei tehdä julkista nöyryytystä, joka on tuhansien ihmisten nähtävillä netissä. Se on aivan tarpeetonta, ja kiinnittää turhaan huomiota asiaan.

Vierailija
88/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:16"]

Mitään ei ole tapahtanut. "Kiusattu" on luulosairas hullu, joka on kuvitellut kaiken. Yliopistossa ei kiusata, eikä kiusaamista tapahdu. Hullut tulisi kyllä eristää pois yliopistosta.

[/quote]

Ja sinulta pitäisi vetää kaula auki mattoveitsellä korvasta korvaan.

[/quote]

Taisi olla sarkasmia. Kannattaa opetella.

Vierailija
89/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:43"]

Olen itse opiskellut yliopistolla ja ollut töissä siellä yli 20 vuotta. En ole koskaan kuullut yhdestäkään varsinaisesta kiusaamistapauksesta. Sitä kyllä tapahtuu, että jotenkin selvästi erilaisella opiskelijalla voi olla vaikeuksia löytää paria tai ryhmää ryhmätöihin. Saatetaan hyvin kummallisesti käyttäytyvän (yleensä Asperger-piirteisen) opiskelijan käytöstä joskus päivitelläkin kavereiden kanssa keskustellessa, mutta ei tällaistakaan opiskelijaa aktiivisesti kiusata. Korkeintaan hän jää yksin.

Suoraan sanoen minun on vaikea uskoa tuota lääkis-tapausta. Olisikohon tässä nyt kysymys siitä, että ko. opiskelija olisi vahvasti ylitulkinnut muiden käytöstä? Joka tapauksessa jos kokee tällaista, pitäisi ehdottomasti mennä juttelemaan yliopiston henkilökunnan kanssa eikä lopettaa opintoja.

[/quote]

on kyllä tosi surullista, jos yliopiston henkilökunta suhtautuu noin kiusaamistapauksiin. Yliopistokiusaamista on tutkittu Suomessa ja jokunen prosentti opiskelijoista joutuu systemaattisen kiusaamisen kohteeksi yliopistolla. Sinänsä en ihmettele, jos sinulle ei kukaan tule kertomaan kiusaamisesta. Kielsit koko ilmiön olemassaolon ja löysit vielä näppärän psykiatrisen diagnoosin kiusaamista kokeneille. 

http://yle.fi/uutiset/kiusaaja_saattaa_vainota_viela_yliopistossakin/5422101

http://ylioppilaslehti.fi/2010/03/joka-viidetta-opiskelijaa-on-kiusattu-yliopistossa/

[/quote]

Itse kyllä henk.koht. ihmettelen tätä tutkimusta, koska en itse havainnut mitään tuollaista ja vaikea kuvitella että kukaan ehtisi  tai löytäisi kiinnostavana tuollaisen siitä porukasta.

[/quote]

Minäminäminä minuaminua

Vierailija
90/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4% lääkiksessä opiskelevista täyttävät psykopaatin kriteerit.

Vierailija
91/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsikin on kuullut, että lääkiksessä voi olla aika hurjaa "huulenheittoa". Sen voi tulkita ahdisteluksi ja kiusaamiseksi. Myös erilaisia käytännön piloja on kuulemma harrastettu siellä, jos on huomattu, että joku on erityisen herkkä esim. veren näkemiselle tms. Nämä ovat vanhoja juttuja, joten en tiedä, miten nykyään. Kuulin ne mutsiltani, joka sitten tokaisi, ettet sä varmaan olisi siellä lääkiksessä voinut opiskella, kun otat hevosenleikin niin raskaasti. Lapsena lääkärin ammatti oli näet haaveeni, mutta se haave jäi pian jo yläasteella, kun huomasin, etten tajua kemiaa ja fysiikkaa.

En muista kokeneeni varsinaista kiusaamista humanistisella puolella. Yksinäistä siellä kyllä voi olla, jos ei löydä samanhenkistä seuraa, ja se voi ahdistaa. Mutta en muista, että siellä olisi aktiivisesti kiusattu ketään. Yksi tyhmempi opiskelija oli sitten yhdellä viestinnän kurssilla. Hän alkoi puhua muille, että olen "outo". Mutta emme nähneet toisiamme sen kurssin jälkeen muistaakseni enää. 

Tyhmyyttähän se kiusaaminen on, ei muuta. Tunteiden tyhmyyttä.

Vierailija
92/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa ajatella, että akateemiset olis jotenkin fiksumpia, mitä tulee muiden kiusamiseen tai kuisaamatta jättämiseen. Ei se mistään akateemisuudesta kiinni ole, vaan ihmisen todellisesta sivistyksestä, eli sydämen sivistyksestä. Aika paljon osataan kieroilla pokkanaamalla noissa akateemisissa piireissä.

T. Akateeminen itsekin 

Vierailija
93/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole törmännyt kiusaamiseen mutta uskon että sitä on jonkun verran. Koska kyllä myös työpaikkakiusaamista tapahtuu, eikä se mitenkään loogista ole. Useinhan kun se alkaa onkin ihan äimänä että todellako, mutta totta se on. Eli ihan hyvin on mahdollista että myös yliopistossa kiusaamista on.

Vierailija
94/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yhteen vähän häijyn oloiseen ihmiseen olen yliopistossa törmännyt, sattui olemaan opettajaopiskelija. Jotenkin alkoi harmittaa jos hänelle osuu joskus joku ujo tai kiusattu oppilas, ainakin hänen käytöksensä ja juttunsa viittasi vähän siihen ettei ymmärrä sellaisia ihmisiä.

Vierailija
95/122 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:53"]

Eräs yliopisto-opiskelija levitteli minusta sairaita huhuja, väitti mm. minun raiskanneen erään henkilön. Juttu levisi laajalle "totuutena" ja sain kärsiä todella ikäviä seurauksia siitä. Jopa eräs työnantajani kuuli asiasta, työsuhdettani ei yllättäen jatkettu. Yliopistokiusaaminen on vaikuttanut elämääni todella raskaasti. Olen käynyt vuosia psykoterapiassa toipuakseni raskaista kokemuksistani. Olen nyt työtön ja puilla paljailla, opinnot jäi kesken, mutta traumatisoitumisen vuoksi en pysty jatkamaan. Ilmeisesti kiusaajat saivat, mitä tavoittelivatkin.

[/quote]

Samantapainen juttu minulla. Ihmiset, joita en tuntenut enkä ollut koskaan aiemmin elämässäni tavannut, levittelivät juoruja, jotka levisivät "totuuksina". Ihmettelin, miksi monet ihmiset suhtautuivat minuun niin oudosti, mutta vasta parin vuoden kuluttua aloin kuulla ja tajuta, mitä oli tapahtunut.

Yliopisto on ihan samanlainen ympäristö kuin peruskoulun yläaste. Ei yhtään sen "sivistyneempi". Joillakin ihmisillä on valtava tarve kiusata. En vieläkään tiedä, mitä pahaa olin tehnyt näille juoruilijoille.

Huvittavaa ja samalla ahdistavaa seurata, kuinka jotkut näistä kiusaajista esiintyvät nykyisin suurina humanisteina työelämässä. Onnea vain heidän työyhteisöilleen...

Vierailija
96/122 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamista yliopistolla on: ajattelin itse kaksi ekaa opiskeluvuotta että kiusaaminen on omaa kuvitelmaani. Olin parikymppinen, ihan kivannäköinen, opiskelupaikkakunnalta kotoisin ja opiskelu ryhmämuotoista, päivittäin 10-15 hengen ryhmissä pakollisen läsnäolon luentoja neljänä päivänä viikossa. Luennoilla oli vuorovaikutteista työskentelyä joten yksin en yliopistolla ollut. Kuitenkin minua haukuttiin seläntakana tyhmäksi, jätettiin ryhmätöissä ilman ryhmää, päälleni puhuttiin keskusteluissa ja ruokalassa esitettiin ikäviä henk koht kysymyksiä ja olin ainoa, jota ei vuosikurssiltani kutsuttu tupareihin/synttäreille . Osallistuin opiskelijarientoihinkin pari kertaa kuussa jotta tapaisin muita alan opiskelijoita mutta opiskelijatoiminnassa kiusaaminen jatkui.Lopulta kaksi hyvää tarkoittavaa kanssa opiskelijaa (eri kerroilla) tuli kysymään, että olenko huomannut että toiset opiskelijat kiusaavat minua. Tämä todistaa ettei kiusaaminen ollut vain omaa kuvitelmaani kun muutkin huomasivat sen. Opiskelut sain valmiiksi viidessä vuodessa. Peruskoulussa ja lukiossa minua ei koskaan kiusattu mutta yliopistokiusaamisesta jäi todella pahamieli ja olen tullut pelokkaaksi muiden ihmisten kanssa, yksinäinen olen vaikka toivoin opiskelukavereita. Kiusaajillani on kavereita, miehet ja jo lapsiakin.

Vierailija
97/122 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se itsestään selvää, että kaikenlaista nokittelua ja sen mukaista kiusaamista esiintyy nimenomaan yliopistoissa.  Koska koko akateeminen maailma ei pyöri - yllätys yllätys- puhtaasti tieteen tekemisen tai tutkimuksen ympärillä - vaan sinne kasaantuu juuri se kaikkein kunnianhimoisin porukka tavoittelemaan itselleen arvostusta, oppiarvoja, ulkoista pönkitystä usein heikolle narsistiselle itsetunnolle.

Vierailija
98/122 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on kyllä näitä draamakuningattaria, jotka jos ei nyt kiusaa niin ainakin suhtautuvat hirveällä tunteenpalolla asioihisi, mikä voi olla raskasta sellaiselle kenellä on jo ennestään raskasta. 

Vierailija
99/122 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:43"]

Olen itse opiskellut yliopistolla ja ollut töissä siellä yli 20 vuotta. En ole koskaan kuullut yhdestäkään varsinaisesta kiusaamistapauksesta. Sitä kyllä tapahtuu, että jotenkin selvästi erilaisella opiskelijalla voi olla vaikeuksia löytää paria tai ryhmää ryhmätöihin. Saatetaan hyvin kummallisesti käyttäytyvän (yleensä Asperger-piirteisen) opiskelijan käytöstä joskus päivitelläkin kavereiden kanssa keskustellessa, mutta ei tällaistakaan opiskelijaa aktiivisesti kiusata. Korkeintaan hän jää yksin.

Suoraan sanoen minun on vaikea uskoa tuota lääkis-tapausta. Olisikohon tässä nyt kysymys siitä, että ko. opiskelija olisi vahvasti ylitulkinnut muiden käytöstä? Joka tapauksessa jos kokee tällaista, pitäisi ehdottomasti mennä juttelemaan yliopiston henkilökunnan kanssa eikä lopettaa opintoja.

Että kiusatun oma vika, niihän.... ei kuule, kyllä varsinkin naiset osaa hyvin tuollaisen mä-olen-sun-kaveri-ton-kanssa-ei-olla -liittoutumisen ihan ilman, että se "tuo" olisi jotenkin ansainnut sosiaalisen hylkimisen olemalla outo tai asperger tai tyhmä. Asenteesi on sitä luokkaa, että en ainakaan itse haluaisi tulla sinulle valittamaan kiusaamisesta.

Lääketieteelliset opinnot vaativat tiivistä läsnäoloa ja ryhmätöitä, joten voisin hyvin kuvitella, että jos jossain niin lääkiksessä tuollaista moppausta voi tapahtua. Paljon helpommin kuin opinnoissa, joissa sakki käy luennoilla, jos ei korvaa luentoja kirjapaketeilla ja opiskelee eri tahtiin.

4

Henkilö, jolla on Aspergerin oireyhtymä, on siis mielestäsi ansainnut sosiaalisen hylkimisen. Kiitos tiedosta. En tiennyt, että sinunkin kaltaisiasi leipä elättää.

Vierailija
100/122 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma alani oli erittäin miesvaltainen ja joskus harvoin kun sinne tuli opiskelemaan esim. vähän vanhempi nainen, kyllä sai aika yksinäisenä opiskella (nämä olivat yleensä sen verran itsenäisiä ettei se heitä juuri haitannut).

Miten tuo voi olla mahdollista??!! Tällä palstalla on AINA kerrottu miesten ottavan kaikki ihmiset mukaan porukkaan. Miehet ovat reiluja, rehellisiä ja heillä on erinomaiset sosiaaliset taidot. Vain naiset kiusaavat ja syrjivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän