Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaisiko minun jättää kesken Maisterin tutkinto, joka ei työllistä, vai tehdä se loppuun?

Vierailija
19.07.2021 |

Eli olisi suurin piirtein gradua vaille valmis, mutta ei ole enää oikein mitään mielenkiintoa sillä melko työllistämätön tutkinto kyseessä. Ainoa urapolku olisi tutkija, ja se tuntuu olevan aivan liian kivinen tie minulle. Kannattaisiko siis jättää koko homma kesken, vai tehdä nyt se gradu hammasta purren valmiiksi, ja sen jälkeen vasta alkaa katselemaan itselle sitä "oikeaa ammattia"?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin juuri olla jättämättä väitöskirjaa sisään. Olen maisterina joka tapauksessa pätevä tekemään alan töitä ja monen yliopistovuoden jälkeen on selvää, ettei minua haluta sinne, eli ainoaan paikkaan, jossa asialla on väliä.

Miksi? Eikö olisi hieno meriitti itsessään olla tohtori?

Jos on työtön tohtori, niin vaikea keksiä kontekstia, missä asiaa pidettäisiin muuna kuin dismeriittinä. Olen seurannut julkisen keskustelun tappiin saakka näistä aiheista ja poikkeuksetta tavikset pitäisivät pellenä, oman alan ihmiset säälittävänä ja töitä olisi vielä vaikeampi saada kuin työttömänä maisterina. Pääsin aikoinaan tutkijan hommiin näyttöjen perusteella, mutta yliopistolla olisi pitänyt verkostoitua ja kaveerata oikeiden ihmisten kanssa, mikä ei itseltäni onnistunut. Lopputuloksena en päässyt tekemään asioita, joista ura olisi edennyt, suosittelijoita rahoitushakemuksiin ei enää löytynyt jne. Ohjaajani ei pitänyt esittämistäni tuloksista, antoi keskeneräisiä töitäni muiden ohjattaviensa käyttöön ja levitti minusta ikäviä juttuja laitoksella. Ei kiinnosta tehdä noiden ihmisten kanssa enää mitään, kuulla heistä tai hyödyttää ko. laitosta taloudellsesti.

Ai jaa, en minä ainakaan pitäisi pellenä tohtoriksi väitellyttä, oli sitten oman alan töissä tai ihan muissa töissä.

Vierailija
42/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se ihan typerää valmistua maisteriksi, ja hakea saman tien tekemään uutta korkeakoulututkintoa (tällä kertaa työllistävältä alalta) ?

Ei ole typerää. Moni tekee niin. Gradu valmiiksi nopeasti ja sitten eteenpäin. Tämä neuvoksi aloittajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorita loppuun vaan.

Vierailija
44/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAtoppa asiaa uusin silmin. Älä niin että ei tutkinto valmista mua mihinkään,vaan Mitähän voisin löytää hmmm,katsotaanpas...täällä oli ritirimpsut mistä vois löytyä hommia.

Samoin työkkärin AVO antaa vinkkejä,se on tavallaan testi.

https://antroblogi.fi/antropologia/

https://asiointi.mol.fi/avo/responsive/front-page.xhtml

Nimittäin usein tuijottaa vain yhdellä silmällä putkea pitkin,jossain muussa voi löytyä ties mitä!

Mulla oli työpaikka.aioin kouluttautaua "ylemmälle askelmalle",se oli tgäysin turhaa,palkka ois noussut pari sataa,hommat vaan lisääntyi. Sain toki keskeneräisellä tutkinnolla työtä,mutta...

Vähän harmittaa,oisin voinut vaihtaa muihin hommiin...

Vierailija
45/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on työllistävämpi suunnitelma valmiina, en käyttäisi enää yhtään opintotukikuukautta tähän tutkintoon. Ihmiset eivät oikeasti ymmärrä, että on aloja, joilla työllistytään tutkijoiksi tai ei ollenkaan, eikä mitään ”vähän sivuavaa” ole olemassakaan.

Virkoihin on usein vaatimuksena alempi- tai ylempi kk-tutkinto ja alempi sinulla jo on, joten turhaa siinäkin mielessä. Sitäpaitsi jollain antropologialla ei kuitenkaan pääse vaikka jonnekin ministeriöön töihin, vaikka kuinka olisi periaatteessa kelpoinen.

Erityisesti jos ei edes enää nappaa, tee uusi suunnitelma ja toteuta se.

Vierailija
46/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin juuri olla jättämättä väitöskirjaa sisään. Olen maisterina joka tapauksessa pätevä tekemään alan töitä ja monen yliopistovuoden jälkeen on selvää, ettei minua haluta sinne, eli ainoaan paikkaan, jossa asialla on väliä.

Miksi? Eikö olisi hieno meriitti itsessään olla tohtori?

Jos on työtön tohtori, niin vaikea keksiä kontekstia, missä asiaa pidettäisiin muuna kuin dismeriittinä. Olen seurannut julkisen keskustelun tappiin saakka näistä aiheista ja poikkeuksetta tavikset pitäisivät pellenä, oman alan ihmiset säälittävänä ja töitä olisi vielä vaikeampi saada kuin työttömänä maisterina. Pääsin aikoinaan tutkijan hommiin näyttöjen perusteella, mutta yliopistolla olisi pitänyt verkostoitua ja kaveerata oikeiden ihmisten kanssa, mikä ei itseltäni onnistunut. Lopputuloksena en päässyt tekemään asioita, joista ura olisi edennyt, suosittelijoita rahoitushakemuksiin ei enää löytynyt jne. Ohjaajani ei pitänyt esittämistäni tuloksista, antoi keskeneräisiä töitäni muiden ohjattaviensa käyttöön ja levitti minusta ikäviä juttuja laitoksella. Ei kiinnosta tehdä noiden ihmisten kanssa enää mitään, kuulla heistä tai hyödyttää ko. laitosta taloudellsesti.

Ai jaa, en minä ainakaan pitäisi pellenä tohtoriksi väitellyttä, oli sitten oman alan töissä tai ihan muissa töissä.

Itse olen ollut paljon työttömänä. Jotain hanttihommia välillä. Yleensä ihmiset ajattelevat, että ilman uraa oleva tohtori on huonompi juttu, kuin sellaisen kohdalla joka ei ole tohtori, koska tohtorin olisi pitänyt pärjätä paremmin.

Vierailija
47/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritettu tutkinto todistaa, että et ole laiska etkä tyhmä. Yksikään työnantaja ei halua laiskaa tai tyhmää työntekijää, mihinkään tehtävään.

Vierailija
48/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoritettu tutkinto todistaa, että et ole laiska etkä tyhmä. Yksikään työnantaja ei halua laiskaa tai tyhmää työntekijää, mihinkään tehtävään.

Totta, mutta jos mitään muuta meriittiä ei ole, aina löytyy joku parempi. Jos ap:n tähtäin on työllistävämmän alan opiskelussa eikä epätoivoisessa työn etsinnässä niillä eitodellakaankiinnostavilla maisterinpapereilla, kannattaa ratkaisu tehdä nyt.

Olen nähnyt paljon niitä, jotka väkisin tekevät sen maisterin valmiiksi ja sitten ovat kuitenkin vuosia työttömänä, kaikki opintotukikuukaudet käytettyinä ja yhteiskunnan pitäisi rahoittaa se toinen tutkinto.

Vierailija
49/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa ei kannata ajatella mustavalkoisesti. Pelkästään se että sulla on maisterin paperit mistä tahansa, nostaa sut heti työntekijänä eteenpäin oli kyseessä melkein mikä työ tahansa. Harva tutkinto valmistaa suoraan ammattiin, työ opettaa ja tärkeämpää on olla ns. hyvä tyyppi, ahkera ja motivoitunut. Sun henk koht ominaisuuksilla se työ saadaan tai sitten suhteilla. Ketään ei kiinnosta tutkinnot ja paperit, jollei ole spesifi ammatti esim. lääkäri. 

Vierailija
50/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee loppuun, vaika sillä tutkinnolla ei Suomessa tekisi mitään, muualla maailmassa ei olla niin tarkkoja siitä, mitä olet opiskellut, kunhan olet opiskellut. Se maisterin paperi saattaa siis avata ovet ihan toisen alan hommiin, jos uskallat katsoa rajojen ulkopuolelle. Sen jälkeen voi sitten kokemuksen perusteella hakea Suomesta töitä. 

Vierailija
51/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyhää nyt joku gradu, joka just ja just menee läpi, mutta et käytä siihen turhaan aikaa. 

Vierailija
52/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes valmis maisteri, joka kirjoittaa sen maisterin isolla alkukirjaimella? Haista huilu.

Vierailija
53/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halla-ahokin työllistyi, vaikka opiskeli hyödytöntä aihetta.

Vierailija
54/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne, tosin mietin että pitäisi vaihtaa jo aiemmassa vaiheessa; kandiopintojen lopussa. Noh, ajattelin että tutkinto "kannattaa/ täytyy" tehdä loppuun.

Sitten ei ollut tarjolla muuta työtä kuin tutkijan hommia 1-6 kk sopimuksilla. Tein niitä, kun ajattelin että parempi kuin työttömänä oleminen. Seuraavaksi pitikin ruveta tekemään väitöskirjaa, että työllistivät tutkijaksi. Koska muuta ei edelleenkään ollut niin suostuin. Nyt mulla on viittä vaille valmis väitöskirja, takana kaksi burnoutia ja olen vihdoin menossa opiskelemaan sitä uutta tutkintoa. Koko aikana kun olen muita töitä yrittänyt hakea, niin korkeakoulututkinnosta on ollut vain haittaa, kun "hanttihommiin" ei päässyt edes haastatteluun.

Vierailija
55/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaisesta tutkinnosta olisi jotain hyötyä työllistymisen kannalta, niin eikö silloin tällainen mies saisi jotain töitä, ettei tarvitsisi nähdä nälkää tai olla ilman kattoa pään päällä? 

Valtiotieteiden tohtori Mika Suojanen oli koditon ja nukkui metsissä – tällaista on elämä nyt

Mika Suojanen sai katon päänsä päälle viime jouluna. Kokemukset kodittomana eivät ole unohtuneet. Töitä mies etsii edelleen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/70550046-74da-48a6-92ca-01ae0a1ded66

Vierailija
56/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin graduvaiheessa (vain gradu ja seminaari puuttui) kesken, enkä ole katunut. Myöhemmin opiskelin toisen maisterin tutkinnon. Jollet aio enää opiskella, niin eläkkeen takia kannattaa tehdä loppuun. Muuten aivan sama.

Vierailija
57/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti teet gradun. Nythän sinulla ei ole suorituspaineita sen suhteen. Pääasia että saat tutkinnon, kun olet kerran sen jo melkein valmiiksi suorittanut. Sitten vasta mietit mitä teet seuraavaksi.

Mikä on ala joka ei työllistä? Humanistinen?

Juu, antropologia.

On muitakin mahiksia kuin tutkijaksi. Meiltä ainakin on mennyt erilaisiin hommiin valmistuneita.

Ulkomaat?

Vierailija
58/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein opiskelin loppuun, ainoastaan koska kaikkialla sanottiin, että kannattaa valmistua. Mitään hyötyä siitä ei minulle ole ollut, eipä silti haittaakaan.

On siitä ainakin se hyöty, että työkkäri ei voi enää pakottaa opiskelemaan. Ja maisteria ei helposti myöskään pakoteta hakemaan niitä siivoojan, henk koht avustajan yms. töitä.

No toivottavasti pakotetaan, jos ei itse tajua hakea eikä opiskelualalle työllisty. Itseäni ei tarvinnut pakottaa, työ maistuu työttömyyttä paremmin.

Vierailija
59/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti tehdä loppuun. Samalla kannattaa valkata vielä lisäksi 1-2 sivuainetta, joiden avulla työllistyminen olisi todennäköisempää.

Yksi vaihtoehto myös on tehdä sivuaineopinnot jostain itseäsi kiinnostavasta aineesta, josta pääsisit tekemään sitten suoraan maisteriopintoja kun alkup. tutkinto on plakkarissa. Oletuksena siis se, että lisäopiskelu nappaa toisenkin tutkinnon verran ja on joku paremmin työllistävä ala mielessä, joka myös kiinnostaa.

Vierailija
60/91 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö joku työllistävämpi/arvostetumpi lähiala, jonka maisterivaiheen opintoihin olisi mahdollista hakea kandin tutkinnollasi? Jos vaihtaisit nyt sellaiseen? Itse olen pohdiskellut tällaista vaihtoehtoa, kun jätin aikoinani vastaavat humppahömppätieteen opinnot kandin tutkintoon. Tyhmyyttäni menin sen jälkeen opiskelemaan vielä toisen amk-tasoisen turhan tutkinnon, joten ei paljoa auttanut, työttömänä ollaan. Jos joskus vielä maisteriksi valmistun, niin en ainakaan samalta alalta, josta kandin suoritin.

Mitä sivuaineita sinulla on?

Tai entä jos suorittaisit opettajan pedagogiset sivuaineena, sellaiset varmaan on antropologian opiskelijoille tarjolla? Siitäkin voisi olla enemmän hyötyä tulevaisuuden kannalta kuin humppamaisterin tutkinnosta.

Toisaalta, en tiedä kannattaako kuunnella neuvoja työttömältä hum.kandilta :D