Kannattaisiko minun jättää kesken Maisterin tutkinto, joka ei työllistä, vai tehdä se loppuun?
Eli olisi suurin piirtein gradua vaille valmis, mutta ei ole enää oikein mitään mielenkiintoa sillä melko työllistämätön tutkinto kyseessä. Ainoa urapolku olisi tutkija, ja se tuntuu olevan aivan liian kivinen tie minulle. Kannattaisiko siis jättää koko homma kesken, vai tehdä nyt se gradu hammasta purren valmiiksi, ja sen jälkeen vasta alkaa katselemaan itselle sitä "oikeaa ammattia"?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Tee ihmeessä valmiiksi, erotut työnhaussa amkilaisista. Kiität itseäsi myöhemmin.
Hah, ei erotu ainakaan positiivisesti kun kirjoittaa maisterin isolla. Itseasiassa moni amiksesta valmistunut kirjoittaa ap:tä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Koulutusohjelman vaihtoa ehkä kannattaisi harkita.
Siinä vaiheessa, kun enää puuttuu vain gradu! Ei kannata. Sen huonon gradun saa rypistettyä vaikka kuukauden tiiviillä työllä, jos aihe ja materiaali on valmiina. Sitten homma on ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein opiskelin loppuun, ainoastaan koska kaikkialla sanottiin, että kannattaa valmistua. Mitään hyötyä siitä ei minulle ole ollut, eipä silti haittaakaan.
On siitä ainakin se hyöty, että työkkäri ei voi enää pakottaa opiskelemaan. Ja maisteria ei helposti myöskään pakoteta hakemaan niitä siivoojan, henk koht avustajan yms. töitä.
No toivottavasti pakotetaan, jos ei itse tajua hakea eikä opiskelualalle työllisty. Itseäni ei tarvinnut pakottaa, työ maistuu työttömyyttä paremmin.
Miten pakotat työnantajan ottamaan töihin tehtävään ylikoulutetun henkilön, jota työnantaja ei halua ottaa töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään hyvätuloisen yrittäjän, jonka tutkinto on nimenomaan tuollaiselta ”huuhaahumanistiselta” alalta. En nimeä alaa, ettei tunnisteta. Mutta juuri sellaiselta, että kaikki sukulaiset ovat takuulla huokailleet työllistämätöntä valintaa.
Olen itse yrittäjä taidealan tutkinnolla ja ongelmani ovat nykyisin mätkyt, ei tulot.
Valmistu nyt ihmeessä.
Ja taide taisi tulla valituksi siksi ettei logiikka ollut vahvinta alaasi. Esitit esimerkin jossa koulutuksesta ei ollut mitään hyötyä ja silti kehoitit opiskelemaan loppuun.
Minä en oikein tiedä mitä tähän neuvoisi, muuta kuin sen että olisi kannattanut miettiä opintosuuntaa hiukan aikaisemmin. Itse ehkä alkaisin tehdä uimaliikkeitä kohti jotain oikeaa työpaikkaa ja tekisin gradun loppuun harrastuksena (jos yleensä tekisin).
Mikähän sinun logiikkasi on? Minun yritykseni toimii, yllätys yllätys, taidealalla. En olisi tässä pisteessä ilman järeää osaamista.
Tuttavani hyödyntää tutkintonsa tuomaa osaamista alalla, jolle ei ole yhtä ainoaa koulutusta.
Se, jota lainasit
Tee ihmeessä loppuun, jos noin lähelä olet! Työnhaussa katsotaan kummasti, jos olet jättänyt opinnot kesken ilman isoa syytä, ei anna pitkäjänteistä kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että teillä on opinnonohjaus ollut huonoa, eikä sinua ole ohjattu valitsemaan hyödyllisiä sivuaineita ja sopivia harjoittelupaikkoja. Minä olen lukemut vain anteopologian perusopinnot avoimessa, ja niistä ei minun tapauksessani ole ollut juurikaan hyötyä myöhemmin, se pitää myöntää. Mutta olen törmännyt antropologiaa pääaineena lukeneisiin esim. kirjastossa (sopivalla sivuaineella, tietysti), ja suuren kaupungin tilastotietoa ja tutkimusta tuottavalla osaatolla, jossa toimivat esim. kaupunkisuunnittelun tukena, kulttuurialalla ja markkinoinnissa.
Voisiko joku vihdoin kertoa, miten se ihannoitu opiskeluaikainen työkokemus oman alan töissä realisoidaan valmistumisen jälkeiseksi työpaikaksi? Olin töissä oman laitokseni professorin assistenttina. Tämä henkilö on kuollut, eikä voi suositella minua. Olin myös tutkimusaineiston käsittelijänä THL:lla ja työni kelpasi siihen asti kun valmistuin. Silloin tehtiin 0-sopimus eikä minua enää kutsuttu töihin. Onnistuin tutustumaan tuolla pariin ihmiseen, mutta heistä toinen on nykyisin eläkkeellä ja toinen vaihtanut alaa. Tein harjoittelun STM:öön. Sain sinnekin pari lyhyttä pestiä niin, että jatkoin projektia, jonka aloitin harjoittelussa. Voisi siten luulla, että työpanostani tarvittiin, kun pyydettiin takaisin. Valmistumisen jälkeen hain sinnekin, mutta en päässyt edes haastatteluun. Tein töitä myös erään korkeakoulun tutkimusosastolle, jossa kävin öisin tekemässä tietokoneajoja yms. kun työpisteet olivat vapaana. Olin siis perustutkinto-opiskeluista fuksivuoden jälkeen melkein koko ajan kiinni jossain oman alan tehtävässä kiinni, mutta en edelleenkään ymmärrä sitä mekanismia, miten toiset saavat sen jalan oven väliin ja heille sitten tulee jollain ilveellä kunnollinen työsuhde.
Antropologian tutkinnolla itse hakisin teollisuuteen HR töihin. Myös korostaisin analyyttistä ja tietoaineistojen käsittely kykyjäni.
Markkinoisin itseäni ihmisen kehityksen osaajana ja intohimonani kertoisin olevan ihmisten osaamisten optimaalinen käyttö tarkoituksena edistää sekä työtyytyväisyyttä, että työnteon tehokkuutta.
Jos alasi on antropologia, voit helposti työllistyä it-puolelle pientä luovuutta käyttämällä. Esimerkiksi monet käytettävyyden, käyttökokemukseen liittyvät ja sosiaalisen median tehtävät soveltuvat sinulle suoraan. Alalla on paljon antropologeja. Olet siis sittenkin alalla, mistä voi työllistyä suoraan, nimittäin it-alan hommiin. Tee siis ihmeessä tutkintosi loppuun.
Jätä kesken, moisesta vain haittaa työmarkkinoilla, siellä ei tykätä höpönlöpöstä.
Vierailija kirjoitti:
Antropologian tutkinnolla itse hakisin teollisuuteen HR töihin. Myös korostaisin analyyttistä ja tietoaineistojen käsittely kykyjäni.
Markkinoisin itseäni ihmisen kehityksen osaajana ja intohimonani kertoisin olevan ihmisten osaamisten optimaalinen käyttö tarkoituksena edistää sekä työtyytyväisyyttä, että työnteon tehokkuutta.
Älä viitti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein opiskelin loppuun, ainoastaan koska kaikkialla sanottiin, että kannattaa valmistua. Mitään hyötyä siitä ei minulle ole ollut, eipä silti haittaakaan.
On siitä ainakin se hyöty, että työkkäri ei voi enää pakottaa opiskelemaan. Ja maisteria ei helposti myöskään pakoteta hakemaan niitä siivoojan, henk koht avustajan yms. töitä.
No toivottavasti pakotetaan, jos ei itse tajua hakea eikä opiskelualalle työllisty. Itseäni ei tarvinnut pakottaa, työ maistuu työttömyyttä paremmin.
Miten pakotat työnantajan ottamaan töihin tehtävään ylikoulutetun henkilön, jota työnantaja ei halua ottaa töihin?
Ei kaikkea koulutusta tarvitse CV:hen tunkea, ja luonnetta sekä käytöstä pystyt varmasti kehittämään.
Niin että ainuoat ongelmasi vaikuttavat olevan kyvyttömyytesi tehdä asiat valmiiksi ja qusipäinen luonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea koulutusta tarvitse CV:hen tunkea, ja luonnetta sekä käytöstä pystyt varmasti kehittämään.
Niin että ainuoat ongelmasi vaikuttavat olevan kyvyttömyytesi tehdä asiat valmiiksi ja qusipäinen luonne.
Eli nyt on kusipäisyyttä, jos ei valehtele olevansa kouluttamaton? Tuskin ne työnantajat hirveästi valehtelemisestakaan tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että teillä on opinnonohjaus ollut huonoa, eikä sinua ole ohjattu valitsemaan hyödyllisiä sivuaineita ja sopivia harjoittelupaikkoja. Minä olen lukemut vain anteopologian perusopinnot avoimessa, ja niistä ei minun tapauksessani ole ollut juurikaan hyötyä myöhemmin, se pitää myöntää. Mutta olen törmännyt antropologiaa pääaineena lukeneisiin esim. kirjastossa (sopivalla sivuaineella, tietysti), ja suuren kaupungin tilastotietoa ja tutkimusta tuottavalla osaatolla, jossa toimivat esim. kaupunkisuunnittelun tukena, kulttuurialalla ja markkinoinnissa.
Voisiko joku vihdoin kertoa, miten se ihannoitu opiskeluaikainen työkokemus oman alan töissä realisoidaan valmistumisen jälkeiseksi työpaikaksi? Olin töissä oman laitokseni professorin assistenttina. Tämä henkilö on kuollut, eikä voi suositella minua. Olin myös tutkimusaineiston käsittelijänä THL:lla ja työni kelpasi siihen asti kun valmistuin. Silloin tehtiin 0-sopimus eikä minua enää kutsuttu töihin. Onnistuin tutustumaan tuolla pariin ihmiseen, mutta heistä toinen on nykyisin eläkkeellä ja toinen vaihtanut alaa. Tein harjoittelun STM:öön. Sain sinnekin pari lyhyttä pestiä niin, että jatkoin projektia, jonka aloitin harjoittelussa. Voisi siten luulla, että työpanostani tarvittiin, kun pyydettiin takaisin. Valmistumisen jälkeen hain sinnekin, mutta en päässyt edes haastatteluun. Tein töitä myös erään korkeakoulun tutkimusosastolle, jossa kävin öisin tekemässä tietokoneajoja yms. kun työpisteet olivat vapaana. Olin siis perustutkinto-opiskeluista fuksivuoden jälkeen melkein koko ajan kiinni jossain oman alan tehtävässä kiinni, mutta en edelleenkään ymmärrä sitä mekanismia, miten toiset saavat sen jalan oven väliin ja heille sitten tulee jollain ilveellä kunnollinen työsuhde.
Millä? Työkokemuksella, jota sinulla on hyvin. ja arvostetusta paikoista! Älä oleta pääseväsi paikkoihin, joissa olet ollut "harjoittelijana". Haet ihan muualle ja mikäli pääset haastatteluun kerrot monipuolisesta kokemuksestasi.
Kannattaa hankkia AMK-tutkinto niin pääset töihin ja kunnon tuloihin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä? Työkokemuksella, jota sinulla on hyvin. ja arvostetusta paikoista! Älä oleta pääseväsi paikkoihin, joissa olet ollut "harjoittelijana". Haet ihan muualle ja mikäli pääset haastatteluun kerrot monipuolisesta kokemuksestasi.
Olen kyllä hakenut, mutta olen silti työtön.
Kyselin tuolla onko lapset tehty jo, mutta tähän ei tullut vastausta. Jos ap aikoo lapsia hankkia, nyt olisi hyvä sauma. Teet gradun äitiyslomalla ennen esikoisen syntymää valmiiksi, mutta et palauta. Voit hyvällä omallatunnolla jäädä kotiin hoitamaan lapsia
Kun tuntuu olevan aika aloittaa työt, jätät gradun ja haet vastavalmistuneena töitä puhtaalta pöydältä. Vaikka raskaus ja äitiyslomat eivät ole este, työnantajalle on plussaa, jos lapset on jo tehty. Toisin päin on paljon vaikeampaa.
Jos olisin sinun kengissäsi, niin kirjoittaisin sen gradun. Vaikka tosi huononkin gradun, kunhan se hyväksytään. Jos et aio tutkijaksi, sillä ei oikeasti ole väliä. Tiedäthän, miksi kutsutaan ihmistä, joka on saanut gradustaan huonon arvosanan? Aivan, maisteriksi. Maisterin tutkinto avaa sinulle oven moneen työpaikkaan, jonne ilman ei ole asiaa. Kiinnostaisiko sinua esim. järjestyö tai viestintä? Vaikea antaa kamalan konkreettisia aloja mietittäväksi, kun et kertonut esim. sivuaineitasi, mitähän olet opiskellut? Onko sinulla muita kiinnotuksen kohteita, joita voisit hyödyntää?
Jos olet naispuolinen, kannattaa liittyä FB:ssä Ompeluseura-ryhmään (saattaa vaatia kutsun kaverilta). Siellä on paljon asiantuntemusta epätavallisemmistakin urapoluista.
Tsemppiä oman paikan löytämiseen!