Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaisiko minun jättää kesken Maisterin tutkinto, joka ei työllistä, vai tehdä se loppuun?

Vierailija
19.07.2021 |

Eli olisi suurin piirtein gradua vaille valmis, mutta ei ole enää oikein mitään mielenkiintoa sillä melko työllistämätön tutkinto kyseessä. Ainoa urapolku olisi tutkija, ja se tuntuu olevan aivan liian kivinen tie minulle. Kannattaisiko siis jättää koko homma kesken, vai tehdä nyt se gradu hammasta purren valmiiksi, ja sen jälkeen vasta alkaa katselemaan itselle sitä "oikeaa ammattia"?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään hyvätuloisen yrittäjän, jonka tutkinto on nimenomaan tuollaiselta ”huuhaahumanistiselta” alalta. En nimeä alaa, ettei tunnisteta. Mutta juuri sellaiselta, että kaikki sukulaiset ovat takuulla huokailleet työllistämätöntä valintaa.

Olen itse yrittäjä taidealan tutkinnolla ja ongelmani ovat nykyisin mätkyt, ei tulot.

Valmistu nyt ihmeessä.

Vierailija
22/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opintotukikuukausia riittää, niin vielä ehtisi aloittaa jotain työllistävämpää sivuainetta tai avoimessa kokonaan uuden tutkinnon perusopintoja? Myös harjoittelupaikkoja voi hakea valmistumiseen asti, vaikka virallisesti harjoittelu ei olisikaan pakollinen tai pakollinen harjoittelu olisi jo tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo korkeakoulutus oo susta ainakaan yhtään fiksumpaa tehnyt, kun noi tyhmiä itsestäänselvyyksiä kyselet.

Vierailija
24/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee loppuun.

Voin kertoa että ei se sinun elämäsi sillä työnteolla parane. Keskity siihen mitä on kiva tehdä. Vanhempana tajuat että hitto kun olisi jo aiemmin tehnyt just sitä mitä huvittaa eikä sitä mikä on rahan tai imagon kannalta "järkevää".

Justhan ap sanoi, ettei ole mitään mielenkiintoa. Puhut ihan ristiriitaisia: tee loppuun ja sitten perään, keskity siihen mitä kiva tehdä, tee just sitä mikä huvittaa.

Vierailija
25/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai teet loppuun, jos gradusta vain kiinni. Voi muuten ikuisesti jäädä takaraivoon kolkuttamaan tekemätön työ.

Vierailija
26/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään hyvätuloisen yrittäjän, jonka tutkinto on nimenomaan tuollaiselta ”huuhaahumanistiselta” alalta. En nimeä alaa, ettei tunnisteta. Mutta juuri sellaiselta, että kaikki sukulaiset ovat takuulla huokailleet työllistämätöntä valintaa.

Olen itse yrittäjä taidealan tutkinnolla ja ongelmani ovat nykyisin mätkyt, ei tulot.

Valmistu nyt ihmeessä.

Ja taide taisi tulla valituksi siksi ettei logiikka ollut vahvinta alaasi. Esitit esimerkin jossa koulutuksesta ei ollut mitään hyötyä ja silti kehoitit opiskelemaan loppuun.

Minä en oikein tiedä mitä tähän neuvoisi, muuta kuin sen että olisi kannattanut miettiä opintosuuntaa hiukan aikaisemmin. Itse ehkä alkaisin tehdä uimaliikkeitä kohti jotain oikeaa työpaikkaa ja tekisin gradun loppuun harrastuksena (jos yleensä tekisin).

Vierailija
27/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti teet loppuun. Nyt olisi kuitenkin hyvä aika etsiä vaikka kiven alta mitä tahansa osa-aikatöitä, jotka edes jollain tavalla liittyvät alaasi. Olisiko opiskelukavereissa opettajiksi valmistuneita, jotka voisivat ottaa sinut lyhyen sairausloman sijaiseksi?

Entä perhe? Joko lapset on hankittu?

Vierailija
28/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteessa tein gradun valmiiksi. Kannatti! Hain opiskelemaan toista tutkintoa ja sain tosi paljon hyväksilukuja siksi, että olin jo maisteri. Nyt olen ollut jo vuosia hyvässä vakityössä.

Vierailija
29/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo korkeakoulutus oo susta ainakaan yhtään fiksumpaa tehnyt, kun noi tyhmiä itsestäänselvyyksiä kyselet.

Oikeasti fiksut ihmiset ajattelevat, että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan sillä asioita voi tarkastella niin monesta eri perspektiivistä.  Ahdasmielisten junttien mielestä on olemassa tyhmiä kysymyksiä.

Vierailija
30/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka gradua vailla oleva kirjoittaa maisterin isolla M-kirjaimella?...

Vierailija
31/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaisia ei-työllistäviä aloja on edes mahdollista opiskella?

Vierailija
32/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee loppuun. Keskeneräisyys ei vakuuta missään asiassa.

Vierailija
33/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekstinsyöttö nyt ainakin.

Vierailija
34/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein opiskelin loppuun, ainoastaan koska kaikkialla sanottiin, että kannattaa valmistua. Mitään hyötyä siitä ei minulle ole ollut, eipä silti haittaakaan.

Vierailija
35/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstinsyöttö nyt ainakin.

Gradua vaille valmis tekstinsyöttö :D 

Vierailija
36/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein opiskelin loppuun, ainoastaan koska kaikkialla sanottiin, että kannattaa valmistua. Mitään hyötyä siitä ei minulle ole ollut, eipä silti haittaakaan.

On siitä ainakin se hyöty, että työkkäri ei voi enää pakottaa opiskelemaan. Ja maisteria ei helposti myöskään pakoteta hakemaan niitä siivoojan, henk koht avustajan yms. töitä.

Vierailija
37/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siitä ainakin se hyöty, että työkkäri ei voi enää pakottaa opiskelemaan. Ja maisteria ei helposti myöskään pakoteta hakemaan niitä siivoojan, henk koht avustajan yms. töitä.

Ja jos pakotetaan, ei niihin ainakaan oteta. Eli pääsee helpolla "työnhaussa". 

Vierailija
38/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päätin juuri olla jättämättä väitöskirjaa sisään. Olen maisterina joka tapauksessa pätevä tekemään alan töitä ja monen yliopistovuoden jälkeen on selvää, ettei minua haluta sinne, eli ainoaan paikkaan, jossa asialla on väliä.

Vierailija
39/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin juuri olla jättämättä väitöskirjaa sisään. Olen maisterina joka tapauksessa pätevä tekemään alan töitä ja monen yliopistovuoden jälkeen on selvää, ettei minua haluta sinne, eli ainoaan paikkaan, jossa asialla on väliä.

Miksi? Eikö olisi hieno meriitti itsessään olla tohtori?

Vierailija
40/91 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Eikö olisi hieno meriitti itsessään olla tohtori?

Jos on työtön tohtori, niin vaikea keksiä kontekstia, missä asiaa pidettäisiin muuna kuin dismeriittinä. Olen seurannut julkisen keskustelun tappiin saakka näistä aiheista ja poikkeuksetta tavikset pitäisivät pellenä, oman alan ihmiset säälittävänä ja töitä olisi vielä vaikeampi saada kuin työttömänä maisterina. Pääsin aikoinaan tutkijan hommiin näyttöjen perusteella, mutta yliopistolla olisi pitänyt verkostoitua ja kaveerata oikeiden ihmisten kanssa, mikä ei itseltäni onnistunut. Lopputuloksena en päässyt tekemään asioita, joista ura olisi edennyt, suosittelijoita rahoitushakemuksiin ei enää löytynyt jne. Ohjaajani ei pitänyt esittämistäni tuloksista, antoi keskeneräisiä töitäni muiden ohjattaviensa käyttöön ja levitti minusta ikäviä juttuja laitoksella. Ei kiinnosta tehdä noiden ihmisten kanssa enää mitään, kuulla heistä tai hyödyttää ko. laitosta taloudellsesti.