Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kosketuskammoinen suomalainen pelkää halaamista

Vierailija
25.07.2014 |

Niin totta! Tunnistaako joku itsensä? 

Kosketuskammoinen suomalainen pelkää halaamista

http://www.hs.fi/elama/Kosketuskammoinen+suomalainen+pelk%C3%A4%C3%A4+halaamista/a1406087446468

Ulkomailla vuosia asuneena minä halaan ja poskisuutelen helposti, mutta huomaan, että monelle suomalaiselle tämä on vaikeaa. Ei osata edes halata takaisin. Ei voi ymmärtää. 

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:28"]

Jos potilas uikuttaa syylänpoiston jälkeen, että se oli hänen elämänsä kamalin kokemus, niin hoitajan on pakko kääntyä poispäin, koska vaikka asiakkaalle ei riitä mikään, niin hänelle ei saa nauraa.

[/quote]

Luuletko oikeasti, että tässä oli jostakin syylänpoistosta kyse? Toivottavasti et työskentele terveydenhuollon piirissä.

ap

Vierailija
42/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:03"]

Ap, en usko, että halatessa erittyy oksitosiinia, jos se tuntuu todella epämukavalta. On kohteliasta antaa toiselle ihmiselle tilaa, jos hän sitä kaipaa. Suomessa se on kohteliasta, että jätetään toinen rauhaan, jos se sitä tahtoo, tai tunnustellaan ensin, jos toinen tahtoisi olla rauhassa.

[/quote]

Oletko miettinyt MIKSI tämä useimmille muille kansoille niin luontainen ja lämmin tapa tuntuu suomalaisesta epämukavalta? Lapsuudestahan se lähtee. Kaikkeen on syynsä. Niitä käsitellään artikkelissa sangen ansiokkaasti. Totuttuja tapoja kannattaa kyseenalaistaa. 

ap

[/quote]

Totta kai tapojaan kannattaa kyseenalaistaa, mutta erilaisia tapoja on loputtomasti. Mikä niistä on sitten paras? Elinikähän siinä menee. Voi olla, että tämäkin on hitaasti muuttumassa. Jos joku asia kuuluu kulttuuriin, niin lapsenahan se opitaan ja siihen kasvetaan. Ei se välttämättä tarkoita sitä, että lasta oltaisiin kohdeltu huonosti, jos se omaksuu tällaisen kulttuuriin liittyvän tavan olla halailematta kaikkia.

Monissa muissa paikoissa ei myöskään halailla. Monissa paikoissa on muita tapoja, jotka olisivat ainakin itselle yhtä outoja kuin halailu. Inuitit muistaakseni hierovat neniään yhteen. Jossain päin maailmaa ihmiset kulkevat usein käsi kädessä, myös miehet yhdessä. Mulle kerran joku ranskatar moiskautti poskisuudelmat, ja se tuntui aika hämmentävältä. Suomessa osoitetaan lämpöä hymyilemällä ja osoittamalla kiinnostusta toisen asioihin. Halataan harvemmin, mutta sitten todella tarkoitetaan sitä. Ei se ole mielestäni huonoa. Ei muidenkaan tavat ole huonoja. Muita ei vaan pitäisi koittaa pakottaa muuttumaan. Ei sekään olisi hyvä, jos joku aina nappaisi toista kädestä hänen kanssaan kävellessään näin Suomessa. Sekään ei kuulu meidän kulttuuriin, vaikkei sekään nyt varmaan huono tapa ole siellä, missä niin tehdään, ja varmaan siitäkin saisi oksitosiinia.

Itse jäykistyn halatessa, koska mulla tosiaan on sellaiseen läheisyyteen hieman traumaattinen suhtautuminen, mutta suurimmalla osalla ei ole. Se on vaan vierasta.

[/quote]

No ei kai kukaan ole sanonut, että PITÄISI muuttua? Kai asioista voi keskustella ilman tällaista hyvä / huono -akselia? Miksi suomalainen kaivautuu heti poteroon, jos tuntuu siltä, että vähänkin arvostellaan jotakin kansallista tapaa?

ap

[/quote]Miksi arvostelet jos ei pidä muuttua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunneköyhyys näkyy siinä, että ei kykene näkemään asioita muuten kuin omalta kannaltaa katsottuna kuten sinä.

[/quote]

Ja sinäpä pystyt? Näköjään. *sarcasm*

ap

Vierailija
44/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:34"]

[/quote]Miksi arvostelet jos ei pidä muuttua?

[/quote]

Miten niin arvostelen? Jaoin kiinnostavan artikkelin, kerroin oman kokemukseni, ja olen vastaillut. Luitko itse ajatuksella artikkelia? 

ap

Vierailija
45/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä se AP:n maa olikaan?

Vierailija
46/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan ole sanonut, että PITÄISI muuttua? Kai asioista voi keskustella ilman tällaista hyvä / huono -akselia? Miksi suomalainen kaivautuu heti poteroon, jos tuntuu siltä, että vähänkin arvostellaan jotakin kansallista tapaa?

ap

[/quote]

Poterossa on turvallista. :D Keskustelun sävy on kyllä vähän aggressiivinen tosiaan, mutta tällä palstalla niin käy usein. :)

Kenties halailevat suomalaiset voisi merkata itsensä jotenkin. Siitä voisi tehdä jonkun kampanjan facebookkiin. Tiettynä päivänä tai viikkona ne, jotka pitävät halailusta, voisivat pitää päällään jotain vaaleanpunaista, ja sittenpähän tietäisivät toisensa.

Vierailija
47/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän mieltä norsu on meistä ja meidän tavoistamme?

Vierailija
48/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:11"]

Ehkäpä nämä monen suomalaisen erittäin kielteiset kommentit halaamisesta kertovat juuri siitä kosketuskammosta? Mistä muustakaan? Puhutaan "lääppimisestä" yms. 

ap

[/quote]

Pidätkö ravuista? Onko sulla rapukammo? Etkö pidä pilkkimisestä? Onko sulla pilkkikammo?

Mitä se haittaa vaikkei pidä halaamisesta? Mikä halaajista tekee parempia ihmisiä? Miksi ihmisen täytyisi pitää halaamisesta?

[/quote]

Koska se on suurelle osalle maailman kansoista täysin luontevaa, ja koska halaukset tekevät hyvää. Siinä vapautuu rakkaushormonia oksitosiinia. Oksitosiini alentaa verenpainetta, sykettä, rauhoittaa elimistöä. Ahdistus lievittyy. Halaamisella on kiistattomat terveysvaikutukset. On sääli, että niin moni suomalainen välttelee sitä. Ehkä tässä on yksi syy masennuslääkkeitten erittäin suureen käyttöön. Voisiko lääkäri tai hoitaja halata potilasta kunnolla sen sijaan, että tyrkkää lääkereseptin käpälään? 

ap

[/quote]

Olen samaa mieltä. Terveydenhoidon ammattilaisia voisi kouluttaa tähän halaamiseen ja koskettamiseen enemmän. Mutta kun osa tunnekylmistä suomalaisista kaipaa niitä lääkärirobotteja... 

[/quote]

Itse halaan mielelläni paljon ja kunnolla. Mutta halaaminen ei todellakaan ole mikään yleinen tapa muualla maailmassa, esimerkiksi Ranskassa kyllä poskisuukotellaan mutta halaamista ei harrasteta yhtään ja jopa vierastetaan. Ei ihan heti tule mieleen muuta paikkaa maailmassa missä halattaisiin ystävien kesken kuin Pohjoismaat - mutta kai sitä tehdään jossakin muuallakin?

[/quote]

Etelä-Amerikassa halataan, Italiassa samoin, ja USA:ssa, Iso-Britanniassa... Olen työskennellyt kaikissa näissä. Kyllä maailmalla halataan, usko pois. Ranskasta ei ole kokemuksia. 

[/quote]

Tämän siis kirjoitti ap

[/quote]

Enpä muista että Italialaiset ja Britti-tuttavani olisivat pahemmin halailleet mutta voinhan olla väärässä. Amerikoista minulla ei ole tarpeeksi kokemusta sanoakseni mitään. Aasialaiset eivät ymmärtääkseni pahemmin halaile.

No, ihan sama - jokaisessa kulttuurissa omalla tavallaan. Oman kokemukseni mukaan suomalaiset ovat lähinnä yleisesti vähemmän kiinnostuneita muista ihmisistä ja koskettelevat toisiaan vähemmän luontevasti kuin monet muut. Halaukset ovat vain yksi tapa osoittaa läheisyyttä ja kiintymystä - ihan hyvä sellainen sinänsä.

Vierailija
49/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, ulkomaanpellet meneekin sitten vastaavasti vaatteet päällä saunaan :D En voi ymmärtää.

Vierailija
50/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:37"]

[/quote]

Olen asunut monessa eri maassa kuten sanoin, selittääkseni syitä siihen, miksi halailu on minulle luontevaa. Mutta tietenkin olen suomalainen. :) Mitä ihmettä tarkoitat?

ap

Vierailija
51/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:39"]

ap

[/quote]

Poterossa on turvallista. :D Keskustelun sävy on kyllä vähän aggressiivinen tosiaan, mutta tällä palstalla niin käy usein. :)

Kenties halailevat suomalaiset voisi merkata itsensä jotenkin. Siitä voisi tehdä jonkun kampanjan facebookkiin. Tiettynä päivänä tai viikkona ne, jotka pitävät halailusta, voisivat pitää päällään jotain vaaleanpunaista, ja sittenpähän tietäisivät toisensa.

[/quote]

Hyvä idea! 

ap

Vierailija
52/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin artikkelin, olen lukenut kyseisestä naisesta ennenkin kirjoitettuja juttuja ja katsellut ainakin yhden tv-haastattelun. On hänen ajatuksissaan paljon hyvääkin, mutta kaikkea en allekirjoita.

En ole kosketuskammoinen, mutta en myöskään pidä halailuista ja vielä vähemmän poskipusuista. Kun katselee telkkarista jotain palkintojen jakoja tai muita vastaavia, niin hakematta tulee mieleen, että harva suomalainen edes osaa halata, nekään jotka tekevät aloitteen. Usein näyttää siltä, kuin ihmiset romahtaisivat toisiaan vasten vinoiksi tukipönkiksi. Miksi kättely ja kumarrus ei riitä? Olisi jopa juhlallisempi.

Me ihmiset olemme tietysti kaikki erilaisia ja suhtaudumme asioihin eri tavoin. Minulle esim. halaukseen liittyy niin syviä merkityksiä, että en halua tuhlata sitä kehen tahansa. Jos ja kun halaan, niin sillä osoitan, että kyseinen ihminen on minulle todella tärkeä ja rakas. Normaalitilanteissa kättelen mieluiten. Se oma reviiri on minulle tärkeä. Päätän siis itse, päästänkö jonkun reviirilleni vai en.

Ihmettelen, miksi taas meitä suomalaisia pitää verrata muihin kasallisuuksiin. Miksi emme saa olla sellaisia kuin olemme? Juuri moitittiin, kun emme tervehdi kaikkia vastaantulevia kuten jossain Australiassa tai Amerikassa.  Olen itse ollut töissä Keski-Europassa maaseudulla ja siellä tervehdittiin kylänraitilla kaikkia. Toisaalta se oli ihan hauskaa, mutta välillä olisi ollut kiva saada olla ihan tuntematon eikä se kylän ainut suomalainen. Siitä tuli mieleen lapsuuden maalaiskylät kotimaassa. Sielläkin tervehdittiin kaikkia, mutta toisaalta annettiin myös olla rauhassa, jos joku niin halusi. Ei sitä pidetty mitenkään kummallisena, jos joskus meni sanomatta mitään.  

Vierailija
53/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta nyt täytyy lähteä biitsille, joten heippa kaikille. Jatkakaa vaan keskustelua ja... 

kosketelkaa toisianne!!! :) 

ap

Vierailija
54/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halaile ketään, mutta sukulaisten ja ystävien kanssa halaillaan toistemme lemmikkieläimiä. :) Mun kissa on aina ties kenenkin sylissä, ja sekin tykkää sellaisesta sylittelystä. Koirat on tottuneita halailuun, vaikka joskus sanotaankin, ettei koirat oikein pidä. Itse ovat jatkuvasti tunkemassa kylkeen rapsutuksia ja haleja hakemaan. :)

Kannatan siis karvaisten sijaishalaajien käyttämistä.

Vierailija
55/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:03"]

Ap, en usko, että halatessa erittyy oksitosiinia, jos se tuntuu todella epämukavalta. On kohteliasta antaa toiselle ihmiselle tilaa, jos hän sitä kaipaa. Suomessa se on kohteliasta, että jätetään toinen rauhaan, jos se sitä tahtoo, tai tunnustellaan ensin, jos toinen tahtoisi olla rauhassa.

[/quote]

Oletko miettinyt MIKSI tämä useimmille muille kansoille niin luontainen ja lämmin tapa tuntuu suomalaisesta epämukavalta? Lapsuudestahan se lähtee. Kaikkeen on syynsä. Niitä käsitellään artikkelissa sangen ansiokkaasti. Totuttuja tapoja kannattaa kyseenalaistaa. 

ap

[/quote]

Totta kai tapojaan kannattaa kyseenalaistaa, mutta erilaisia tapoja on loputtomasti. Mikä niistä on sitten paras? Elinikähän siinä menee. Voi olla, että tämäkin on hitaasti muuttumassa. Jos joku asia kuuluu kulttuuriin, niin lapsenahan se opitaan ja siihen kasvetaan. Ei se välttämättä tarkoita sitä, että lasta oltaisiin kohdeltu huonosti, jos se omaksuu tällaisen kulttuuriin liittyvän tavan olla halailematta kaikkia.

Monissa muissa paikoissa ei myöskään halailla. Monissa paikoissa on muita tapoja, jotka olisivat ainakin itselle yhtä outoja kuin halailu. Inuitit muistaakseni hierovat neniään yhteen. Jossain päin maailmaa ihmiset kulkevat usein käsi kädessä, myös miehet yhdessä. Mulle kerran joku ranskatar moiskautti poskisuudelmat, ja se tuntui aika hämmentävältä. Suomessa osoitetaan lämpöä hymyilemällä ja osoittamalla kiinnostusta toisen asioihin. Halataan harvemmin, mutta sitten todella tarkoitetaan sitä. Ei se ole mielestäni huonoa. Ei muidenkaan tavat ole huonoja. Muita ei vaan pitäisi koittaa pakottaa muuttumaan. Ei sekään olisi hyvä, jos joku aina nappaisi toista kädestä hänen kanssaan kävellessään näin Suomessa. Sekään ei kuulu meidän kulttuuriin, vaikkei sekään nyt varmaan huono tapa ole siellä, missä niin tehdään, ja varmaan siitäkin saisi oksitosiinia.

Itse jäykistyn halatessa, koska mulla tosiaan on sellaiseen läheisyyteen hieman traumaattinen suhtautuminen, mutta suurimmalla osalla ei ole. Se on vaan vierasta.

[/quote]

ap

[/quote]

Ahaa - halaamattomuus on nyt kansallinen tapa, alussa se oli sidan traumaattisten kokemusten aiheuttama sulkeutuminen.

Vierailija
56/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:28"]

Jos potilas uikuttaa syylänpoiston jälkeen, että se oli hänen elämänsä kamalin kokemus, niin hoitajan on pakko kääntyä poispäin, koska vaikka asiakkaalle ei riitä mikään, niin hänelle ei saa nauraa.

[/quote]

Luuletko oikeasti, että tässä oli jostakin syylänpoistosta kyse? Toivottavasti et työskentele terveydenhuollon piirissä.

ap

[/quote]

Toimenpidettä ei kerrottu, joten se saattoi olla mitä tahansa tikinpoistosta pallolaajennuksen kautta amputointiin tai vaikka rasvaimu. Emme saa koskaan tietää muuta kuin sen, että potilaalle se oli hänen elämänsä kamalin kokemus. Jostain syystä potilas ei edellyttänyt lääkäriltä halausta.

Vierailija
57/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:34"]

tunneköyhyys näkyy siinä, että ei kykene näkemään asioita muuten kuin omalta kannaltaa katsottuna kuten sinä.

[/quote]

Ja sinäpä pystyt? Näköjään. *sarcasm*

ap

[/quote]

Kyllä. Sinä et. Toistaiseksi olet kyennyt esittämään vain omia mielipiteitäsi.

Vierailija
58/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:37"]

[/quote]

Olen asunut monessa eri maassa kuten sanoin, selittääkseni syitä siihen, miksi halailu on minulle luontevaa. Mutta tietenkin olen suomalainen. :) Mitä ihmettä tarkoitat?

ap

[/quote]

Miten voit olla suomalainen, kun pitkin ketjua olet inttänyt, että suomalaisille halailu ei ole luontevaa.

Yritä nyt hyvä ihminen päättää edes mielipiteesi!

Vierailija
59/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi se on sinusta jotenkin parempi että halaa? En näe mitään syytä puolituttujen enkä paljon tuttujenkaan halailulle. Mitä siinä on niin ihmeellistä että kaikkien pitäisi siitä tykätä? Jos ei tykkää niin ei tykkää.

Vierailija
60/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin, eikä siinä ole mitään väärää tai hävettävää.