Kosketuskammoinen suomalainen pelkää halaamista
Niin totta! Tunnistaako joku itsensä?
Kosketuskammoinen suomalainen pelkää halaamista
http://www.hs.fi/elama/Kosketuskammoinen+suomalainen+pelk%C3%A4%C3%A4+halaamista/a1406087446468
Ulkomailla vuosia asuneena minä halaan ja poskisuutelen helposti, mutta huomaan, että monelle suomalaiselle tämä on vaikeaa. Ei osata edes halata takaisin. Ei voi ymmärtää.
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:51"]
Ja miksi se on sinusta jotenkin parempi että halaa? En näe mitään syytä puolituttujen enkä paljon tuttujenkaan halailulle. Mitä siinä on niin ihmeellistä että kaikkien pitäisi siitä tykätä? Jos ei tykkää niin ei tykkää.
[/quote]
Mitä jos lukisit artikkelin?
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Minä ainakin pyrin kohtelemaan ihmisiä kuten he haluavat että heitä kohdellaan. Ulkomaalaisia tuttuja ja kavereita halaan ja voin ne poskipusut moiskauttaa koska he pitävät siitä, mut en halaa niitä suomalaisia kavereitani jotka eivät välitä halaamisesta. En näe siinä mitään kummallista. Joidenkin reviiri on vaan laajempi kuin toisilla.
Te, jotka ette välitä halaamisesta - mitä jos lukisitte artikkelin ennen kommentointia? Siinä on monta hyvää pointtia sen puolesta, miksi halaaminen on tärkeää. Siksi laitoin linkin tähän, että ihmiset lukisivat sen.
Minä en pidä halaamisesta. Jos on tervehtiessä pakko koskettaa jotakuta oman perheen ulkopuolista tai muuten hyvin läheistä henkilöä, niin mieluiten kättelen. Vieraampien ihmisten kanssa halaaminen on aina jotenkin tönkköä ja teennäistä. Jos halaan, niin silloin se tulee sydämestä, eikä typeränä muotimanööverinä.
Minusta halaaminen on ihanaa. Mutta kai se niin kuin ap:llakin johtuu siitä, että olen asunut vuosia ulkomailla, jossa siihen on tottunut. Minulle se on hyvin helppoa ja siitä tulee hyvä mieli. Moni suomalainen kärsii halipulasta, jonka huomaa myös äreytenä Vauvalla.
Minä olen myös tällainen kosketuskammoinen. Ja olen lukenut artikkelin. Ja sitä enemmän ap:sta tuli ylimielinen ja ärsyttävä kuva, eikö sun juuri luulisi "voivan ymmärtää" kun sen kerran luit?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:53"]
Te, jotka ette välitä halaamisesta - mitä jos lukisitte artikkelin ennen kommentointia? Siinä on monta hyvää pointtia sen puolesta, miksi halaaminen on tärkeää. Siksi laitoin linkin tähän, että ihmiset lukisivat sen.
[/quote]
Minä luin sen, ja minun pointtini on se, että kaikki jotka eivät halua halailla, eivät ole traumatisoituneita ja itkeskele koskemisen kaipuutaan. Tässäkin artikkelissa oli paljon asioita, jotka olivat tutkijan omaa traumatisoitumista ja mutu-tuntumaa ilman sen suurempia tieteellisiä ja kirjallisia lähdeviitteitä. On surullista, että on ihmisiä jotka eivät saa kosketusta ja jotka eivät osaa koskettaa, mutta on myös paljon ihmisiä, jotka eivät vaan hirveästi kaipaa kosketusta. Minusta olisi aika törkeää lähteä olettamaan, että jokainen joka ei halua että minä tai joku muukaan koskettaa häntä, olisi pohjimmiltaan asian suhteen hirveän onneton.
Harvinaisen ärsyttävä artikkeli. Lässynlässyn taputapu, ja pari nyyhkäystä päälle. Tartun juopon veriseen käteen, olen pyhimys! Olen parempi kuin te kaikki muut! Istun kuolevan isäni polvella vaikka pappa olisi henkihieverissä!
Taputelkaa kuulkaa ihan omaa perhettänne vaan, ja jättäkää muut ihmiset rauhaan. Lääppimisessä ei ole mitään hyvää, siinä vaan basillit leviää ja joutuu haistelemaan toisten hikeä. Ällöttävää.
Vaikka olisi miten monta hyvää pointtia halaamisen puolesta (en lue artikkelia) niin siitä huolimatta en pidä halaamisesta kuin tiettyjen ihmisten kanssa, joten en siis aio halailla jatkossakaan.
Menkää halailemaan Japanilaisia. Ai, niin siellähän se on vain ylevää että ollaan pidättyväisiä.
Miksi artikkelin nainen on teidän mukaan täysin oikeassa ja on jumalallinen totuus että tuntemattomien halailu tekee kaikille hyvää. Varsinkin nuorten naisten tulee oppia pitämään hikisten vanhojen ukkojen halailusta.
Mikkään ei ole niin ihanaa kuin halata rakkaitaan mutta en kutsuisi kosketuskammoiseksi ihmistä joka ei tykkää halia kaikkia maailman ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:53"]
[/quote]
Minä luin sen, ja minun pointtini on se, että kaikki jotka eivät halua halailla, eivät ole traumatisoituneita ja itkeskele koskemisen kaipuutaan. Tässäkin artikkelissa oli paljon asioita, jotka olivat tutkijan omaa traumatisoitumista ja mutu-tuntumaa ilman sen suurempia tieteellisiä ja kirjallisia lähdeviitteitä. On surullista, että on ihmisiä jotka eivät saa kosketusta ja jotka eivät osaa koskettaa, mutta on myös paljon ihmisiä, jotka eivät vaan hirveästi kaipaa kosketusta. Minusta olisi aika törkeää lähteä olettamaan, että jokainen joka ei halua että minä tai joku muukaan koskettaa häntä, olisi pohjimmiltaan asian suhteen hirveän onneton.
[/quote]
Eihän siinä artikkelissa niin sanottu. Itse yleistät ja kärjistät.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:01"]
Harvinaisen ärsyttävä artikkeli. Lässynlässyn taputapu, ja pari nyyhkäystä päälle. Tartun juopon veriseen käteen, olen pyhimys! Olen parempi kuin te kaikki muut! Istun kuolevan isäni polvella vaikka pappa olisi henkihieverissä!
Taputelkaa kuulkaa ihan omaa perhettänne vaan, ja jättäkää muut ihmiset rauhaan. Lääppimisessä ei ole mitään hyvää, siinä vaan basillit leviää ja joutuu haistelemaan toisten hikeä. Ällöttävää.
[/quote]
Onko kaikki kunnossa?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:02"]
Vaikka olisi miten monta hyvää pointtia halaamisen puolesta (en lue artikkelia) niin siitä huolimatta en pidä halaamisesta kuin tiettyjen ihmisten kanssa, joten en siis aio halailla jatkossakaan.
[/quote]
Täysin samaa mieltä. Jokaisella on oikeus käyttäytyä kuten tuntee itselleen mukavaksi ja sopivaksi. En pidä siitä, että puolituttu tulee liian lähelle. Halaan omaa perhettäni, äitiäni merkkipäivinä onnitellessani ja parasta ystävääni joskus kun tavataan, ei aina. Halaamisen pitää merkitä minulle jotain, se ei saa olla käyttäytymismalli joka tehdään kaikkien kanssa.
Ehkäpä nämä monen suomalaisen erittäin kielteiset kommentit halaamisesta kertovat juuri siitä kosketuskammosta? Mistä muustakaan? Puhutaan "lääppimisestä" yms.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:11"]
Ehkäpä nämä monen suomalaisen erittäin kielteiset kommentit halaamisesta kertovat juuri siitä kosketuskammosta? Mistä muustakaan? Puhutaan "lääppimisestä" yms.
ap
[/quote]
Ei se ole kosketuskammoa, ettei halaa jokaista vastaantulijaa tai satunnaista tuttavaa. Minulle halaaminen kuuluu erittäin läheiseen ihmissuhteeseen, sitä ei tehdä puolituttujen kesken.
Minulle tuo kohta hoitajasta, joka käänsi selkänsä on erityisen osuva. Olen kroonisesti sairas, ja muistan myös sellaisen tapauksen, kun hoitaja on silittänyt selkää ja ollut läsnä ennen toimenpidettä, ja toisaalta todella kalseasti käyttäytyvät lääkärit ja hoitajat. Ei se unohdu koskaan.
Toisin kuin ap, en ole asunut ulkomailla, mutta olen kotoisin iloisesta Itä-Suomesta, ja kyllä meillä vaan halattiin aina kotona ja myös kaveripiirissä. Joka kerta kun nähtiin ja erottiin. Halattiin myös tuntemattomia välillä. Muistan kerran teininä halanneeni myös poliisimiestä, joka tuli kaatamaan meidän viinat pois puistossa :)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:11"]
ap
[/quote]
Ei se ole kosketuskammoa, ettei halaa jokaista vastaantulijaa tai satunnaista tuttavaa. Minulle halaaminen kuuluu erittäin läheiseen ihmissuhteeseen, sitä ei tehdä puolituttujen kesken.
[/quote]
Missä tässä puhuttiin jokaisen vastaantulijan halaamisesta? Ei tarvitse olla niin mustavalkoinen ajattelussaan. Luitko artikkelin?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:11"]Ehkäpä nämä monen suomalaisen erittäin kielteiset kommentit halaamisesta kertovat juuri siitä kosketuskammosta? Mistä muustakaan? Puhutaan "lääppimisestä" yms.
ap
[/quote]Puppua. Eri ihmiset pitävät eri asioista, ja se on täysin hyväksyttävää. Jos joku ei pidä vaikka hiihdosta, niin ei häntäkään aleta julkisesti parjata 'hiihtokammoiseksi' ja yritetä yleisesti painostamalla saada kaikkia pitämään hiihdosta ja harrastamaan sitä.
Olen huomannut. Moni jäykistyy kun aivan luontevasti halaan, tai halaa vain puolittain, hartioita. En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa. Kai se on se kosketuspelko. Minulle halaaminen on luontaista, mutta olen myös asunut ja työskennellyt ulkomailla.