Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kosketuskammoinen suomalainen pelkää halaamista

Vierailija
25.07.2014 |

Niin totta! Tunnistaako joku itsensä? 

http://www.hs.fi/elama/Kosketuskammoinen+suomalainen+pelk%C3%A4%C3%A4+halaamista/a1406087446468

Ulkomailla vuosia asuneena minä halaan ja poskisuutelen helposti, mutta huomaan, että monelle suomalaiselle tämä on vaikeaa. Ei osata edes halata takaisin. Ei voi ymmärtää. 

Kommentit (94)

Vierailija
2/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on kosketuskammoinen. Häntä saa hädintuskin syntymäpäivillä halata, hän ei kosketa koskaan ja nyt häntä häiritsee kauheasti, kun kummipoikani haluaa kainalooni, kun käydään yhtäaikaa heillä. Se on hänestä jotenkin epäluonnollista. Kun olin nuorempi, häntä kiusasi, jos olin liian lähellä ystäviäni, ja hän kielsi sen.

Kiva on ollut kasvaa siinä ilmapiirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:36"]

Minun isäni on kosketuskammoinen. Häntä saa hädintuskin syntymäpäivillä halata, hän ei kosketa koskaan ja nyt häntä häiritsee kauheasti, kun kummipoikani haluaa kainalooni, kun käydään yhtäaikaa heillä. Se on hänestä jotenkin epäluonnollista. Kun olin nuorempi, häntä kiusasi, jos olin liian lähellä ystäviäni, ja hän kielsi sen.

Kiva on ollut kasvaa siinä ilmapiirissä.

[/quote]

Et ole tosiaan ainut, joka siinä ilmapiirissä on kasvanut. Moni ei sitä vaan tiedosta. 

ap

Vierailija
4/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:50"]

http://www.hs.fi/elama/Kosketuskammoinen+suomalainen+pelk%C3%A4%C3%A4+halaamista/a1406087446468

Ulkomailla vuosia asuneena minä halaan ja poskisuutelen helposti, mutta huomaan, että monelle suomalaiselle tämä on vaikeaa. Ei osata edes halata takaisin. Ei voi ymmärtää. 

[/quote]

No, jos sä olet mies ja liian ruma tuohon, niin se on seksuaalista häirintää. Joten turha ottaa tuommoista riskiä.

Vierailija
5/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:26"]

Mielestäni on luonnotonta, että mennä liian lähelle vierasta ihmistä. Puuttuuko näiltä ihmisiltä itsesuojeluvaisto? Tällaiset tuntemattomien lääppijät ovat vain kadottaneet yhteytensä luontoon. 

[/quote]

Tuntemattomien / ei niin tuttujen halaamisen alkuperäinen tarkoitus on ollut varmistaa, ettei tällä ole aseita piilossa. On siis pitänyt mennä niin lähelle, että kykenee käsin taputtelemalla varmistamaan esim. sen, kantaako vaatteen alla asetta (tikari, nuolet, myrkkypullo jne.).

Vierailija
6/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:22"]

Luin artikkelin ja ihmettelin, että miten yhden ihmisen henkinen epätasapaino antaa hänelle oikeuden väittää, että halaamattomuus on sekä ongelma että sen syy.

En pidä halaamisesta. Silti minulla on takanani pitkä, onnellinen parisuhde, johon ei liity väkivaltaa. Jostain syystä halaamisen apostolilla vastaavaa kokemusta ei ole. Nukun yöni rauhallisesti, en käy ylikierroksilla, en tarvitse nukahtamislääkkeitä - vaikka en pidä halaamisesta. Sen sijaan halailija ei välillä kykene lainkaan rauhoittumaan halausköyhän lapsuutensa vuoksi. Minulla oli samanlainen lapsuus enkä silti kärsi moisesta.

Haastateltu henkilö tuntuu jotenkin olettavan, että halailevat keskieurrooppalaiset ovat onnellisempia ja voivat paremmin kuin me suomalaiset, jotka kykenemme välittämään tunteitamme muutenkin kuin kaappaamalla toisen syliimme. Ranskalaiset ovat kaikki äärettömän onnellisia, koska siellä halaillaan ja poskisuudellaan niin, että ilmassa suhisee - vai ovatko he gallialaisina sittenkin euroopan väkivaltaisin kansa?

Halaaminen on minusta teennäistä ja se menettää tehonsa liikaa käytettynä. Rakastani voin halata, mutta miksi täytyy halata miehen työkaverin puolisoa? Jotta hänen lapsuudentraumansa ei aiheuttaisi hänelle ongelmia vai siksi, etten itse vaikuttaisi tunnekylmältä? Sama se, joka tapauksessa en halaa vaan kättelen reippaasti katsoen silmiin. Se on paljon rehdimpää ja suorempaa kuin halaaminen.

[/quote]

"Henkinen epätasapaino"? Missä niin sanottiin? Olet aika tuomitseva. 

ap

[/quote]

Luitko sinä ap itse lainkaan sitä artikkelia?

Vierailija
7/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ja nykyisen miesystäväni suhde alkoi siitä, kun kerran puistossa kysyin häneltä saanko halata. Minulla oli huono ja surullinen olo, ja mies käveli vastaan ja oli jotenkin ystävällisen näköinen. Mies halasi oikein pitkään ja kunnolla, ja sitten istuimme penkille juttelemaan. Illalla treffit, viikon kuluttua muutimme yhteen. :) 

Kyllä halauksessa on voimaa, jos sen tekee oikein. Ne puolihalaukset ovat yhtä tyhjän kanssa. 

Vierailija
8/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:11"]

Ehkäpä nämä monen suomalaisen erittäin kielteiset kommentit halaamisesta kertovat juuri siitä kosketuskammosta? Mistä muustakaan? Puhutaan "lääppimisestä" yms. 

ap

[/quote]

Pidätkö ravuista? Onko sulla rapukammo? Etkö pidä pilkkimisestä? Onko sulla pilkkikammo?

Mitä se haittaa vaikkei pidä halaamisesta? Mikä halaajista tekee parempia ihmisiä? Miksi ihmisen täytyisi pitää halaamisesta?

Vierailija
9/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:32"]

Luin artikkelin ja ihmettelin, että miten yhden ihmisen henkinen epätasapaino antaa hänelle oikeuden väittää, että halaamattomuus on sekä ongelma että sen syy.

En pidä halaamisesta. Silti minulla on takanani pitkä, onnellinen parisuhde, johon ei liity väkivaltaa. Jostain syystä halaamisen apostolilla vastaavaa kokemusta ei ole. Nukun yöni rauhallisesti, en käy ylikierroksilla, en tarvitse nukahtamislääkkeitä - vaikka en pidä halaamisesta. Sen sijaan halailija ei välillä kykene lainkaan rauhoittumaan halausköyhän lapsuutensa vuoksi. Minulla oli samanlainen lapsuus enkä silti kärsi moisesta.

Haastateltu henkilö tuntuu jotenkin olettavan, että halailevat keskieurrooppalaiset ovat onnellisempia ja voivat paremmin kuin me suomalaiset, jotka kykenemme välittämään tunteitamme muutenkin kuin kaappaamalla toisen syliimme. Ranskalaiset ovat kaikki äärettömän onnellisia, koska siellä halaillaan ja poskisuudellaan niin, että ilmassa suhisee - vai ovatko he gallialaisina sittenkin euroopan väkivaltaisin kansa?

Halaaminen on minusta teennäistä ja se menettää tehonsa liikaa käytettynä. Rakastani voin halata, mutta miksi täytyy halata miehen työkaverin puolisoa? Jotta hänen lapsuudentraumansa ei aiheuttaisi hänelle ongelmia vai siksi, etten itse vaikuttaisi tunnekylmältä? Sama se, joka tapauksessa en halaa vaan kättelen reippaasti katsoen silmiin. Se on paljon rehdimpää ja suorempaa kuin halaaminen.

[/quote]

"Henkinen epätasapaino"? Missä niin sanottiin? Olet aika tuomitseva. 

ap

[/quote]

Luitko sinä ap itse lainkaan sitä artikkelia?

[/quote]

Luin. 

ap

Vierailija
10/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:50"]

Ehkäpä nämä monen suomalaisen erittäin kielteiset kommentit halaamisesta kertovat juuri siitä kosketuskammosta? Mistä muustakaan? Puhutaan "lääppimisestä" yms. 

ap

[/quote]

Pidätkö ravuista? Onko sulla rapukammo? Etkö pidä pilkkimisestä? Onko sulla pilkkikammo?

Mitä se haittaa vaikkei pidä halaamisesta? Mikä halaajista tekee parempia ihmisiä? Miksi ihmisen täytyisi pitää halaamisesta?

[/quote]

Koska se on suurelle osalle maailman kansoista täysin luontevaa, ja koska halaukset tekevät hyvää. Siinä vapautuu rakkaushormonia oksitosiinia. Oksitosiini alentaa verenpainetta, sykettä, rauhoittaa elimistöä. Ahdistus lievittyy. Halaamisella on kiistattomat terveysvaikutukset. On sääli, että niin moni suomalainen välttelee sitä. Ehkä tässä on yksi syy masennuslääkkeitten erittäin suureen käyttöön. Voisiko lääkäri tai hoitaja halata potilasta kunnolla sen sijaan, että tyrkkää lääkereseptin käpälään? 

ap

Vierailija
11/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä, miksi suomalaisten pitäisi muuttaa tapakulttuuriaan. Täällä ei ole tapana halailla, ja miksi se olisi jotenkin eri asia kuin vaikka esimerkiksi siellä Japanissa?

Vierailija
12/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:56"]

ap

[/quote]

[/quote]

Koska se on suurelle osalle maailman kansoista täysin luontevaa, ja koska halaukset tekevät hyvää. Siinä vapautuu rakkaushormonia oksitosiinia. Oksitosiini alentaa verenpainetta, sykettä, rauhoittaa elimistöä. Ahdistus lievittyy. Halaamisella on kiistattomat terveysvaikutukset. On sääli, että niin moni suomalainen välttelee sitä. Ehkä tässä on yksi syy masennuslääkkeitten erittäin suureen käyttöön. Voisiko lääkäri tai hoitaja halata potilasta kunnolla sen sijaan, että tyrkkää lääkereseptin käpälään? 

ap

[/quote]

Om Shanti! Veisataan kuorossa! Hare Krishna! Halausenergiaa auringonsäteitä kuuterapiaa, ja maailma pelastuu! Dream on, hörhö.

Vierailija
13/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:50"]

[/quote]Mistä tiedät että se on pelkoa? Ehkä suomalaiset on vain päässeet tuollaisesta eläimellisestä tavasta yli. Ei kaikki, mitä suomalaiset ei tee, ole pelkoa

Vierailija
14/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en usko, että halatessa erittyy oksitosiinia, jos se tuntuu todella epämukavalta. On kohteliasta antaa toiselle ihmiselle tilaa, jos hän sitä kaipaa. Suomessa se on kohteliasta, että jätetään toinen rauhaan, jos se sitä tahtoo, tai tunnustellaan ensin, jos toinen tahtoisi olla rauhassa.

Vierailija
15/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 10:20"]

Kerran töissä eräs henkilö halasi japanilaista työtoveria. Hän oli todella vaivaantunut. Ja on tosi muka ihminen muuten vaikkei halailekaan.

[/quote]

Japanilaiset nyt ovat luku sinänsä. 

ap

[/quote]Entä sinä, oletko luku sinänsä vai sinäkö päätät mikä on oikein

Vierailija
16/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Olen samaa mieltä. Terveydenhoidon ammattilaisia voisi kouluttaa tähän halaamiseen ja koskettamiseen enemmän. Mutta kun osa tunnekylmistä suomalaisista kaipaa niitä lääkärirobotteja... 

Vierailija
17/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:03"]

Ap, en usko, että halatessa erittyy oksitosiinia, jos se tuntuu todella epämukavalta. On kohteliasta antaa toiselle ihmiselle tilaa, jos hän sitä kaipaa. Suomessa se on kohteliasta, että jätetään toinen rauhaan, jos se sitä tahtoo, tai tunnustellaan ensin, jos toinen tahtoisi olla rauhassa.

[/quote]

Oletko miettinyt MIKSI tämä useimmille muille kansoille niin luontainen ja lämmin tapa tuntuu suomalaisesta epämukavalta? Lapsuudestahan se lähtee. Kaikkeen on syynsä. Niitä käsitellään artikkelissa sangen ansiokkaasti. Totuttuja tapoja kannattaa kyseenalaistaa. 

ap

Vierailija
18/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:03"]

[/quote]

Oletko miettinyt MIKSI tämä useimmille muille kansoille niin luontainen ja lämmin tapa tuntuu suomalaisesta epämukavalta? Lapsuudestahan se lähtee. Kaikkeen on syynsä. Niitä käsitellään artikkelissa sangen ansiokkaasti. Totuttuja tapoja kannattaa kyseenalaistaa. 

ap

[/quote]

Oletko sä itse kirjoittanut tuon artikkelin, vai miksi sä sitä paasaat? Jos ei tykkää siitä saatanan halailusta, niin mitä väliä sillä on miksi ei? Saati että joku lääkäri tulisi vielä halailemaan, nostaisin syytteen ahdistelusta samantien.

Vierailija
19/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:05"]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Olen samaa mieltä. Terveydenhoidon ammattilaisia voisi kouluttaa tähän halaamiseen ja koskettamiseen enemmän. Mutta kun osa tunnekylmistä suomalaisista kaipaa niitä lääkärirobotteja... 

[/quote]

Itse halaan mielelläni paljon ja kunnolla. Mutta halaaminen ei todellakaan ole mikään yleinen tapa muualla maailmassa, esimerkiksi Ranskassa kyllä poskisuukotellaan mutta halaamista ei harrasteta yhtään ja jopa vierastetaan. Ei ihan heti tule mieleen muuta paikkaa maailmassa missä halattaisiin ystävien kesken kuin Pohjoismaat - mutta kai sitä tehdään jossakin muuallakin?

Vierailija
20/94 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Halauksen positiivisia vaikutuksia tutkittiin pariskunnilla, ei puolitutuilla tai tuntemattomilla.