Suomalaisten hellepukeutuminen (metrossa nähtyä)
Tänään metrossa oli tosi epämiellyttävää. Kaikki se hienhaju, paljaat ruumiinjäsenet, keltaiset kynnet sandaaleissa ja karvaiset kainalot ;( Lämpötila iltapäivällä 31, ja ihmiset pukeutuneet sen mukaisesti. Aamulla tosin lämpötila oli vain 20, ja sitä uhmanneen havaitsin liukuportaissa: reisipituiseen villakangastakkiin pukeutuneen nuoren naisen ;) Muilta osin havainnot olivat sitä, että ihmiset olivat aamuin iltapäivin pukeutuneet kuin rannalle. Aamulla vastapäätä istui keski-ikäinen mies, jonka printti-paita kiristi kaljamahaa, jalassa khakinväriset shortsit, joista helposti havaitsi että kummassa lahkeessa on..
Suurin osa miehistä oli pukeutunut ryppyisiin shortseihin, kuka yksivärisiin kuka ruudullisiin mutta ryppyisyys oli yhteinen nimittäjä. Ja karvaiset sääret kera niiden (mitä ne on?) vaellussandaalien, yläosana hihaton (painijan)paita. Naisilla iästä ja painosta riippumatta minishortsit tai liian lyhyt mekko. Joillain nuorilla puolet pakaroista paljaana, joillain vanhemmilla naisilla lyhyet shortsit tai mekko. Ja ne paljastivat sääret, joissa oli muhkuraisia suonikohjuja, katkenneita verisuonia ja tatuointeja. Yläosana kireä toppi tai t-paita, joka paljastaa kaikki muhkurat. Eräs n. mun ikäiseni (yli 50-v) nainen oli pukeutunut farkkukankaan näköiseen mekkotelttaan, ja hänellä tosiaan paino arviolta jotain 160 kg, mekko lähes paljasti pakarat kun hieman kohosi hänen noustessaan poistumaan.
Tämä ei ole läskinvihaajan aloitus, koska mulla itselläkin on ylipainoa. Yritän kuitenkin pukeutua sen verran siististi, että kehtaan mennä töihin asiakaspalveluun. Minne ihmeeseen nämä kaikki muut olivat menossa/tulossa?? Mielestäni kotona, mökillä tms voi pukeutua vapaasti, mutta useimmiten olisi kohteliasta pukeutua kaupungille hieman peittävämmin. Vilpoisia omalle vartalolle sopivia asuvaihtoehtoja löytyy varmaan, uskoisin koska mullekin löytyy vaikka on n. 10 kg ylipainoa ;)
Kommentit (139)
Kiitos kommenteistanne, Osa ymmärsi minut ihan väärin. En normaalisti kyylää metrossa ketään, vaan harrastan mieluummin sitä Erving Goffmanin määrittelemää "kohteliasta tarkkaamattomuutta" Kohtelias tarkkaamattomuus liittyy erityisesti kaupungeissa elämiseen. Se koostuu siitä, että teeskennellään ettei katsota eikä kuunnella – tai vähintäänkin omaksutaan asenne, joka vihjaa ettei välitetä siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Keskeinen keino on katsekontaktin välttäminen" - lähteenä netti tuolla hakusanalla). Nyt kesällä ruuhkaisissa liikennevälineissä katse nyt väkisin osuu milloin kehenkin, ja siitä tämä aloitus. Pointtini ei ollut arvostella kenenkään ylipainoa, en ole koskaan siitä aloituksia tehnyt. Joku kirjoitti täällä, että mulla ei ole paljoa ylipainoa (177/80), mutta pelkkä vaakaan tuijottaminen ei aina kerro totuutta. Minulla on kamalia vyötärö- ja vatsamakkaroita sekä pari suonikohjua ja katkenneita verisuonia. Koen kohteliaana asiakkaittani kohtaan pukeutua hieman väljempiin vaatteisiin Tänään en niinkään ajatellut toisten pukeutumista, mutta taas metrossa oli jo heti aamulla klo 6.15 ikäisiäni tai vanhempia naisia, jotka olivat pukeutuneet lyhyisiin hihattomiin mekkoihin, allit senkun hyllyi ja ojentautuivat vastapäiselle penkille itseään löyhytellen, paljaita reisiään oikoen. Eräs jäi pois Kaisaniemessä, näytti kauempaa toimistotyöläiseltä. Mutta kun hän poistui metrosta, niin ohuen ohut valkea trikoinen kukkamekko paljasti takaapäin sekä pikkareiden saumat että muhkeat vyötärömakkarat. Tätä mä siis aloituksellani ainoastaan tarkoitin. Sitä, että kannattaa katsoa peiliin ennenkuin lähtee ihmisten ilmoille. Mielestäni noin voi pukeutua, jos käväisee hakemassa lähikaupasta jotain. Mutta jos liikkuu Helsingin ydinkeskustassa, ja varsinkin jos on menossa töihin asiakaspalveluun, niin silloin siisti vilpoisa pukeutuminen on suotavaa. Älkää nyt kukaan loukkaantuko, ihan hyvällä tämän kirjoitin. Loppuun laitan vielä kevennykseksi erään miespuolisen tapauksen, joka tuli Kampissa iltapäivällä vastaan. Mies oli jotain 35 v, pitkä ohut tukka ponnarilla. Todella ylipainoinen, ja pukeutunut shortseihin. Shortsin reunuksen yli valui tyränkaltainen valtava vatsamakkara. Yläosa oli kokonaan paljaana, ja isot tissit hyllyivät ja heilahtelivat kävelyn tahdissa. Kädessä oli yksi matkaolut, ja mies hymyili vastaantulijoille iloisesti Joten hymyillään mekin, ja oikein mukavaa kesänjatkoa kaikille! Ap
Olen pahoillani, että teksti tuli yhtenä pötkönä. Kone sekosi jotenkin, ja tätä siis tuskin kukaan jaksaa lukea. Hallitsen kyllä kappalejaon ;)
Ap
Eikö muka allit ja vyötärömakkarat saa näkyä? Jo on potaskaa, että vain tietyn malliset saavat näkyä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:20"]Eikö muka allit ja vyötärömakkarat saa näkyä? Jo on potaskaa, että vain tietyn malliset saavat näkyä.
[/quote]
Eivät saa näkyä. Myös löysiä vaatteita voi käyttää. Ovat viileämpiäkin.
Suomessa on tosiaan niin harvoin helle, ettei täällä ole opeteltu oikeaoppista pukeutumista lämpimälle kelille. Luullaan, että ainut ratkaisu hellettä vastaan on puolialastomuus, kun vaatteissa tulee niin kuuma. No lieneekö ihmekään, kun vaatteet ovat kireitä makkarankuoria, jotka eivät jätä ihon ja vaatteen väliin milliäkään ilmaa. Ja sitten ihmetellään, kun on niin hiki, joten ratkaisuna on naisilla bikiniyläosa niin rannalla kuin ostoksillakin ja miehet kulkevat ilman paitaa.
Ulkomailla on tullut käppäiltyä sellaisissa lämpötiloissa, joita ei ole koettu Suomessa koskaan. Eikä siellä näy ihmisiä lähes alastomina kaupungin keskustoissa, museoissa tai kaupoissa. Siellä tajutaan, että kuumalla pitää panostaa oikeisiin materiaaleihin. Luonnonmateriaaleja, kuten pellavaa ja puuvillaa, vaaleana ja mahdollisimman löysänä.
No, onneksi tätä kuumaa ei pitäisi kauaa kestää. Kyllä sen pari viikkoa vuodesta kestää katsella punaisia kaljamahoja ja paljaita persposkia.
Mitäs rouvalla oli päällä[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:33"]
Tänään metrossa oli tosi epämiellyttävää. Kaikki se hienhaju, paljaat ruumiinjäsenet, keltaiset kynnet sandaaleissa ja karvaiset kainalot ;( Lämpötila iltapäivällä 31, ja ihmiset pukeutuneet sen mukaisesti. Aamulla tosin lämpötila oli vain 20, ja sitä uhmanneen havaitsin liukuportaissa: reisipituiseen villakangastakkiin pukeutuneen nuoren naisen ;) Muilta osin havainnot olivat sitä, että ihmiset olivat aamuin iltapäivin pukeutuneet kuin rannalle. Aamulla vastapäätä istui keski-ikäinen mies, jonka printti-paita kiristi kaljamahaa, jalassa khakinväriset shortsit, joista helposti havaitsi että kummassa lahkeessa on..
Suurin osa miehistä oli pukeutunut ryppyisiin shortseihin, kuka yksivärisiin kuka ruudullisiin mutta ryppyisyys oli yhteinen nimittäjä. Ja karvaiset sääret kera niiden (mitä ne on?) vaellussandaalien, yläosana hihaton (painijan)paita. Naisilla iästä ja painosta riippumatta minishortsit tai liian lyhyt mekko. Joillain nuorilla puolet pakaroista paljaana, joillain vanhemmilla naisilla lyhyet shortsit tai mekko. Ja ne paljastivat sääret, joissa oli muhkuraisia suonikohjuja, katkenneita verisuonia ja tatuointeja. Yläosana kireä toppi tai t-paita, joka paljastaa kaikki muhkurat. Eräs n. mun ikäiseni (yli 50-v) nainen oli pukeutunut farkkukankaan näköiseen mekkotelttaan, ja hänellä tosiaan paino arviolta jotain 160 kg, mekko lähes paljasti pakarat kun hieman kohosi hänen noustessaan poistumaan.
Tämä ei ole läskinvihaajan aloitus, koska mulla itselläkin on ylipainoa. Yritän kuitenkin pukeutua sen verran siististi, että kehtaan mennä töihin asiakaspalveluun. Minne ihmeeseen nämä kaikki muut olivat menossa/tulossa?? Mielestäni kotona, mökillä tms voi pukeutua vapaasti, mutta useimmiten olisi kohteliasta pukeutua kaupungille hieman peittävämmin. Vilpoisia omalle vartalolle sopivia asuvaihtoehtoja löytyy varmaan, uskoisin koska mullekin löytyy vaikka on n. 10 kg ylipainoa ;)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:58"]
Mitäs rouvalla oli päällä[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:33"]
[/quote]
[/quote]
Käytän sopivan kokoisia housuja ja useimmiten jotain tunikaa, jotta ei noi mainitsemani vatsamakkarat näy. Riittävän väljiä, koska olen asiakaspalvelussa ;) Ja P.S. Kaikki eivät voi lomailla heinäkuussa, joidenkin on pakko olla töissä heinäkuun helteilläkin. Kotonani on 30 astetta lämmintä, samoin työhuoneessani.
Ap
Kyllä saa näkyä kaikki makkarat ja allit. Tuohan on jo tietynlaista syrjintää, jos pitää oma vartalonsa piilottaa. Oli mukavaa nähdä rannalla ryhmä kehitysvammaisia . Oli jos minkälaista vartaloa ja osalla vaippa pilkahti pöksyistä. Niukassa kesävaatetuksessa lähtivät poiskin. Mikä vaivaa ihmistä, joka ahdistuu toisen ulkonäöstä.
Ei kaikki kyllä töissäkään osaa. Meillä, ison pohjoismaisen rahoitusalan yrityksen Suomen pääkonttorissa, on eräs nuori (kesätyöntekijä?) naikkonen joka pukeutui eilen mm. minishortseihin ja napapaitaan ja toissapäivänä johonkin selän paljaaksi jättävään shortsihaalariin, joka näytti baarivaatteelta. Tuli vain pieni myötähäpeä, meillä sentään osa mm. puvuissa ja muut siisteissä työpaikalle sopivissa kesävaatteissa. Luulin ettei kukaan oikeasti enää nykyisin ole niin tietämätön, ettei tiedä miten työpaikalle pukeudutaan, mutta olinkin väärässä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:21"]Kyllä saa näkyä kaikki makkarat ja allit. Tuohan on jo tietynlaista syrjintää, jos pitää oma vartalonsa piilottaa. Oli mukavaa nähdä rannalla ryhmä kehitysvammaisia . Oli jos minkälaista vartaloa ja osalla vaippa pilkahti pöksyistä. Niukassa kesävaatetuksessa lähtivät poiskin. Mikä vaivaa ihmistä, joka ahdistuu toisen ulkonäöstä.
[/quote]
Ranta onkin ihan eri asia, johan se on todettu moneen kertaan.
Miten ihmeessä ketään jaksaa kiinnostaa toisten pukeutuminen/ulkonäkö ylipäänsä? Voi herranjestas sentään, antakaa ihmisten olla rauhassa!
käytän polvipituista hametta. ei se sen kuumempi ole kuin joku miniminihame. joskus on takkikin päällä, koska hameissani ei ole taskuja ja takissa kun on
on se aika outoa, että moni oikeesti luulee, että mitä vähemmän vaatetta päällä, niin sitä viilempää on.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 15:40"]
on se aika outoa, että moni oikeesti luulee, että mitä vähemmän vaatetta päällä, niin sitä viilempää on.
[/quote]
Otetaanpa oppia lämpimien maiden sisarista ja vetäistään kaiken peittävä lakana päälle.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 09:00"]Miten ihmeessä ketään jaksaa kiinnostaa toisten pukeutuminen/ulkonäkö ylipäänsä? Voi herranjestas sentään, antakaa ihmisten olla rauhassa!
[/quote] Ai ihan rauhassa. Ymmärrätkö. Ihminen reagoi lemuun ja silmien eteen levitettyihin kehon osiin jotka ne lemut tuottaa. Kenellä kainaloista kenellä persreiästä. Mutta vain supisuomalainen apina voi sanoa toiselle että ei väliä. Sitten lähdetään lentolasteittain etelän suuriin kulttuurimaihin ihmettelemään pytinkejä jotka on saanut aikaan... Sivistys. Josta me apinat ei tiedetä mitään.
viimeksi tänään näin yhden tuoreen äidin persvaon, kun kumartui lapsensa luo...
Kesän hauskin ketju, kiitos. Ap:lla on huumorintajua. :D
Täällä ei olla toisaankaan varauduttu tai totuttu helteisiin. Ottakaa tyylivinkkejä Etelä-Amerikan suurkaupunkien kansasta, siellä on hellettä ympäri vuoden. Käyvät suihkussa muuten monta kertaa päivässä ettei hiki haise, se on ihan osa kasvatuskulttuuria. Metrossa ei koskaan haise vaikka hellettä 43 astetta. Löysää ja pitkää vaatetta, ja hihatonkin saa asu mun mielestä olla vaikka ylipainoa olisi. Tiukat ja lyhyet asut kuuluvat vain rannalle tai nuorisolle. Ei sillä, ei tämä nyt niin vakava juttu ole. Tyylisäännöt vaan muuttuvat sään mukana.
Etelä-Amerikkalaiset taas ovat aivan hukassa kun tänne tulevat talvella (jos tulevat). Liian kylmiä takkeja pakkasella, korkokenkiä jäällä ja pitkät kalsarit ovat aivan tuntematon vaatekappale.
t. Siellä asunut
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:46"]
Mä just peruin kaun sitten sovitun tapaamisen ystäväni kanssa, koska ihan oikeasti tällä paahteella en jaksa alkaa vetämään kaupunkireleitä niskaan ja istumaan ensin 45 minuuttia tulikuumassa bussissa päästäkseni edes Elielin aukiolle. Ystäväni on eronsa jälkeen ollut hyvin yksinäinen ja oli toki pahoillaan, kun en nyt sitten tullutkaan. Mutta en mä voi hyttysen syöminen rupisine säärineni lähteä edes hameessa kaupungille tai sitten olisi pitänyt olla paksut sukkahousut. Joten rapsuttelen kutisevia jalkojani shortseissa ja narutopissa omalla takapihallani ja grillaan sapuskaa.
[/quote]
Kaupunkireleissä? Kaupungissa myös asuu ja lenkkeilee ihmisiä, joten joukkoon hukkuu kyllä "maalaisereleissäkin". Helteellä kukaan tuijottele toisten sääriä.
Sulla ap ei ole oikeaa ylipainoa yhtään niin, että vaikuttaisi oloon. Mulla on kuu-ma! Ja päällä hihaton toppi, josta muhkurat näkyy. Enkä välitä yhtään. Ennen vanhaan kaupungille pukeuduttiin. Se oli ennen se, laita silmät kiinni jos haittaa.
Näitä ketjuja on ihana lukea, koska tiedän, kun seuraavan kerran loman jälkeen metroon tai julkisilla kuljen, niin hymyilen kaikelle kansalle, että niin taas on meistä kullanmuru suomalaisista puhuttu AVlla.
Mä en huomaa toisten vaatteita, painoa, kauppakärryn sisältöä, mutta olen huomannut, kun ne täällä otetaan esille, niin sitten mä huomaan ja voin sanoa itekseni, että tottahan se AP taas puhui. Suomalaiset ovat omia itsejään säästä ja säännöistä riippumatta.
Mä olen ylpeä suomalaisista. Mukavuus ennen kaikkea!
ps. itse olen se pierupöksyinen siiderivalas, jonkun sorttinen teeppari tai tunika päällä.(ei printtiä, eikä missään tapauksessa crokseja - joku roti!) Mä en helteelläkään käytä pieniä vaatteita, se ei olisi oikein kellekään. Mun iho palais vaan ja jengin silmät selvästi kärsii.
ps2. miehellä pitää olla karvat, muttei kainaloissa. Hygienia ennen kaikkea! :D