Suomalaisten hellepukeutuminen (metrossa nähtyä)
Tänään metrossa oli tosi epämiellyttävää. Kaikki se hienhaju, paljaat ruumiinjäsenet, keltaiset kynnet sandaaleissa ja karvaiset kainalot ;( Lämpötila iltapäivällä 31, ja ihmiset pukeutuneet sen mukaisesti. Aamulla tosin lämpötila oli vain 20, ja sitä uhmanneen havaitsin liukuportaissa: reisipituiseen villakangastakkiin pukeutuneen nuoren naisen ;) Muilta osin havainnot olivat sitä, että ihmiset olivat aamuin iltapäivin pukeutuneet kuin rannalle. Aamulla vastapäätä istui keski-ikäinen mies, jonka printti-paita kiristi kaljamahaa, jalassa khakinväriset shortsit, joista helposti havaitsi että kummassa lahkeessa on..
Suurin osa miehistä oli pukeutunut ryppyisiin shortseihin, kuka yksivärisiin kuka ruudullisiin mutta ryppyisyys oli yhteinen nimittäjä. Ja karvaiset sääret kera niiden (mitä ne on?) vaellussandaalien, yläosana hihaton (painijan)paita. Naisilla iästä ja painosta riippumatta minishortsit tai liian lyhyt mekko. Joillain nuorilla puolet pakaroista paljaana, joillain vanhemmilla naisilla lyhyet shortsit tai mekko. Ja ne paljastivat sääret, joissa oli muhkuraisia suonikohjuja, katkenneita verisuonia ja tatuointeja. Yläosana kireä toppi tai t-paita, joka paljastaa kaikki muhkurat. Eräs n. mun ikäiseni (yli 50-v) nainen oli pukeutunut farkkukankaan näköiseen mekkotelttaan, ja hänellä tosiaan paino arviolta jotain 160 kg, mekko lähes paljasti pakarat kun hieman kohosi hänen noustessaan poistumaan.
Tämä ei ole läskinvihaajan aloitus, koska mulla itselläkin on ylipainoa. Yritän kuitenkin pukeutua sen verran siististi, että kehtaan mennä töihin asiakaspalveluun. Minne ihmeeseen nämä kaikki muut olivat menossa/tulossa?? Mielestäni kotona, mökillä tms voi pukeutua vapaasti, mutta useimmiten olisi kohteliasta pukeutua kaupungille hieman peittävämmin. Vilpoisia omalle vartalolle sopivia asuvaihtoehtoja löytyy varmaan, uskoisin koska mullekin löytyy vaikka on n. 10 kg ylipainoa ;)
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:23"]
Mulla on lihaksikkaat ja karvaiset sääret. Enkö saa pukeutua sortseihin bussissa? Entä t-paita, onko sekin väärin, rintakarvat voivat näkyä, jos on avoimempi kaulus. Entä kun kätenikin ovat karvaiset ja toisessa on iso leikkausarpi, peitänkö senkin?
[/quote] Kylla ainakin USAssa miehet poistavat karvansa, jopa, kauhistus, kainalokarvansa. Naisten on pitanyt nain tehda monet vuosikymmene. Miksi heidan pitaisi karsia miesten haisevista karvoista?
[/quote]
Voin kertoa, että eivät suurimmassa osaa usaa poista. Oletko kuullut walmart-kansasta?
Jos metrossa kaikki muut olivat väärin pukeutuneena ja vain ap oikein. Niin olisiko kuitenkin ap ollut väärin pukeutunut? Ehkä hän häiritsi muiden rauhaa. Eivätkö suonikohjut saa näkyä? Entäs arvet? Minulla on iso arpi kasvoissa. Pitääkö minun käyttää naamaria? Miksi metrossa pitäisi olla hygieenista? Pitäisikö olla kaikille suojavaatetus metroon mennessä? Miten ap: n mielestä oikein pukeutuvien hygieenisyys varmistetaan?
Jos se minusta olisi kiinni niin ne kanssaihmiset voisivat olla siellä metrossa vaikka ilman vaatteita, ei minua kenenkään läskit ja karvat niin paljoa häiritse :D
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:46"]
Mä just peruin kaun sitten sovitun tapaamisen ystäväni kanssa, koska ihan oikeasti tällä paahteella en jaksa alkaa vetämään kaupunkireleitä niskaan ja istumaan ensin 45 minuuttia tulikuumassa bussissa päästäkseni edes Elielin aukiolle. Ystäväni on eronsa jälkeen ollut hyvin yksinäinen ja oli toki pahoillaan, kun en nyt sitten tullutkaan. Mutta en mä voi hyttysen syöminen rupisine säärineni lähteä edes hameessa kaupungille tai sitten olisi pitänyt olla paksut sukkahousut. Joten rapsuttelen kutisevia jalkojani shortseissa ja narutopissa omalla takapihallani ja grillaan sapuskaa.
[/quote]
Olisi pyytänyt ystävän luoksesi :( Tuskin häntä olisi sun rupiset sääret haitanneet tai edes sotkuinen koti.
[/quote]
Pyysinkin, mutta sillä ei ollut seutulippuun rahaa.
[/quote]
No olisit jeesannut! Kuulostat just mun entisiltä ystäviltä. Oharit voi tehdä, jos haluaa, koska minä en kuulemma loukkaannu.
[/quote]
Ai maksanut taksin, että se pääsee tänne? Onneksi ystäväni ei ole noin pikkumainen vaan ymmärtää ihan hyvin, että on aika tuskaista istua farkuissa ja pitkähihaisessa paidassa 45 minuuttia tulikuumassa bussissa. Ja eikös se nyt kuitenkin ollut ihan hyvä, etten lähtenyt missään topissa ja capreissa tänään metroon?
[/quote]
Kyllä lämpimiä päiviä tulee muulloinkin. Suosittelen hankkimaan nyt aleista kevyen pitkän hameen ja/tai housut, esim. pellavaa. Ja jos haluaa ihan pitkähihaisen, suosittelen tähänkin pellavaa.
[/quote]
pellava nyt on ihan vihoviimeinen. Kuuma, karhea, ei jousta yhtään, ryppykasa.
Ai että tää on hauska ketju, vedet silmissä nauranut täällä :'D
Kiitos!
Kuinka joku voi olla 50-vuotiaana vielä noin tyhmä ja lapsellinen? Arvelen, että aplla täytyy olla "räväkkä" kampaus, ja hän käy tupakalla ja kiroilee samalla.
Joidenkin mielestä pitäis pukeutua pellavaan ja mahdollisesti vielä pitkähihaisiin ja -lahkeisiin. Ihanaa, niiku joku Jeesus Nasaretilainen <3 vielä keppi käteen nii on valmis lampaita paimentamaan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 22:02"]Jos metrossa kaikki muut olivat väärin pukeutuneena ja vain ap oikein. Niin olisiko kuitenkin ap ollut väärin pukeutunut? Ehkä hän häiritsi muiden rauhaa. Eivätkö suonikohjut saa näkyä? Entäs arvet? Minulla on iso arpi kasvoissa. Pitääkö minun käyttää naamaria? Miksi metrossa pitäisi olla hygieenista? Pitäisikö olla kaikille suojavaatetus metroon mennessä? Miten ap: n mielestä oikein pukeutuvien hygieenisyys varmistetaan?
[/quote]
Kyllähän nyt metrossa täytyy olla vähintään yhtä korkea puhtaustaso kuin sairaalassa.
Hauska ketju. Kannattaako toisten pukeutumisesta ärsyyntyä. Ei minun mielestäni. Jos ei nyt ihan alasti heilu kaupungilla, niin kyllä se riittää. Kesä on niin lyhyt. Tekisi mieli kirmata tosiaankin vähissä vaatteissa ympäriinsä, mutta olen jo yli 50v., joten antaa olla. Maailma on monella taholla niin sekaisin, että asuminen täällä Pohjan perillä vaikuttaa aika onnelliselta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 22:15"]Kuinka joku voi olla 50-vuotiaana vielä noin tyhmä ja lapsellinen? Arvelen, että aplla täytyy olla "räväkkä" kampaus, ja hän käy tupakalla ja kiroilee samalla.
[/quote]
Haiskahtaa WT!
Suomalaiset eivät osaa pukeutua tilanteenmukaisesti. Kukaan ei kiellä narutoppeja ja minnishortseja mutta on tilanteita, joihin hyvin paljastava pukeutuminen sopii ja on tilanteita, joihin se ei sovi. Näitä suomalaiset eivät osaa tunnistaa. Joka paikkaan pitäisi päästä paukahtamaan juuri niissä kuteissa, mitkä on keksinyt aamulla vetää päälle.
Tottakai rennosti voi pukeutua, kun lähtee kävelylle, mökille, uimaan tai eväsretkelle. Toisaalta jos päättää lähteä shoppailemaan, lounaalle tai vaikkapa museoon, olisi suotavaa tajuta, että samat kuteet eivät ole ihan korrektit. Jos ei ole ihan varma, mikä on sopivaa pukeutumista, voi varmistaa sen, etteivät yläpää ja alapää ole yhtä paljaina, molemmissa mielellään peitteenä enemmän kuin niukasti vaatetta ja että ranta-asut ja pihavaatteet eivät sovi vaikkapa ostoskeskukseen.
Kyllä valitettavasti aina silloin tällöin värähdän, kun näen napapaitoja ja minishortseja istuessani syömässä lounasta ravintolassa. Samalla tavalla varmasti värähdetään rannalla jos joku pelmahtaa sinne iltapuvussa. Vaatteita on monenlaisia ja tarkoitus olisi, että niitä osattaisiin käyttää tilanteisiin sopivalla tavalla.
Ymmärrän muut, mutta Minishortsit ja mekot? Sori jos oot asunu nunnaluostarissa.
Olen juuri Frankfurtin lentokentällä, ja mistäkö tiesin lähestyväni Helsingin lähtöporttia? Joku käveli vastaan nirunarutopissa ja minisortseissa.
Sä voit ap varmaan sitten käydä henkilökohtaisesti ostamassa jokaiselle väärinpukeutuvalle sua miellyttävän vaatekerran jos noin murehdituttaa.
Pääsikös se yksi auringonvangitsema sinne frendiään moikkaan? Nyt alkaa olla jo siedettävänpi ilma.
Mun mielestä on selkeästi kaksi eri asiaa miten "pukeutuu" ja onko rieaksi muille. Ensinmainittu pitää sisällään vaatteiden valinnan joka on yksityisasia. Jälkimmäinen taas hygienian, joka ei julkisilla matkatessa ole vain yksityisasia. Simple as that. Itse en ole todennäköisesti kertaakaan elämässäni pukeutunut hyvin, enkä edes tiedä mitä se tarkoittaa. Enkä oikeastaan haluakaan. Sääty-yhteiskuntien kotkotuksia. Mutta olen toki aina yrittänyt pitää hygieniasta huolen, ja ruuhkassa menen muutenkin niin kauimmaiseen nurkkaan kuin mahdollista.
Ja 10 kiloa ylipainoa ei ole mitään ylipainoa. T. Oikeasti ylipainoinen mies
Eikö voisi kerrankin iloita, kun pari helteistä heinäkuun päivää, jolloin koko Suomi tuntuu olevan lomalla, voi pukeutua melkein kuin sambakarnevaaleissa tai ainakin kuin rantalomalla ja ottaa edes vähän rennommin. Kyllä ne latinotkin antaa jenkkakahvojen näkyä ja pepun pingottaa minihameen kangasta piukeammalle, eikä se vie keneltäkään hymyä naamalta. (Hei suomalaiset ei oikeasti ole mitenkään poikkeuksellisen lihavia globaalisti.)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 22:16"]Joidenkin mielestä pitäis pukeutua pellavaan ja mahdollisesti vielä pitkähihaisiin ja -lahkeisiin. Ihanaa, niiku joku Jeesus Nasaretilainen <3 vielä keppi käteen nii on valmis lampaita paimentamaan.
[/quote]
Se olisi suuri parannus katukuvaan. Kai se on vaikea käsittää tyylitajuttoman, että esteetikko kärsii rumuudesta.
AP:n teksti voisi olla minun kirjottamaani, sillä matkustin myös tänään metrolla pariin otteeseen. Ihmettelen myös suomalaisten mautonta ja suorastaan ekshibitionistista helle"tyyliä" ja se, että AP:n teksti on saanut niin paljon alapeukkuja, viittaa siihen, että kritiikki osui ja upposi aiheesta. Siis en voi kun ihmetellä, miten törkeiltä ihmiset näyttävät! Tissit ja perse vilkkuvat, löllyvistä reisistä ja kamalista tatuoinneista puhumattakaan. Mulla on mielestäni ihan ok kroppa, mutta siitä huolimatta en halua esitellä sitä kaikille runkku-urpoille julkisesti sillä varjolla, että nyt on helle!
Mua ärsyttää myös monissa kommenteissa esiin tullut itsekäs asenne, "mähän pukeudun miten mä haluun, etenkin kun on helle". Tässä näkyy suomalaisen kulttuurin nuoruus ja tietynlainen junttius, joka ei siis viittaa tässä yhteydessä maalaisuuteen.
Mäkin menen töihin metrolla 6.15 mutta en näe siellä paidattomia miehiä. Ehkä silmäni ei hakeudu heitä etsien. Monella on kyllä keltaiset raksatyövaatteet.
Kun on hellevaroitus ja hiki valuu ja on tukalaa on aivan sama onko esteettisesti ap:n tyylikatalogista. Ja en voi sille mitään, jos ap tutkailee minua vastapäätä istuessa kummassa lahkeessa shortseissani on. Itse yritän keskittyä Metron lukemiseen ja jättää rintavakosi tiirailun vähemmälle.
Minkälaiset vaatteet sulla oli ap?
En kyllä ymmärrä mihinkä pitäis sit pukeutua ettei joku av-mamma katsele nokan vartta pitkin. Varsinkin näillä ilmoilla kun on kuumempi kuin saunassa ja tekis vaa mieli olla alasti!