Kun avomies uhkailee.
Avomies ryhtyi viime kesänä absolutistiksi, ennenkään ei juonut kuin ehkä 1-2 olutta kuukaudessa.
Minä taas haluaisin juoda viiniä välillä, ja saatan jopa juoda yhden viinipullon illassa, siis 18-23 välisenä aikana. En kuitenkaan juo joka ilta, en edes joka viikko. En ole koskaan vaarantanut lapsia, baareissa en käy (ehkä 5 kertaa vuodessa, silloinkin firman tms. juhlissa), enkä muutenkaan pämppää jatkuvasti.
Eilen olin ulkona erään projektin päätösjuhlassa. Tulin kotiin jo ennen 23, mutta joo, olin juonut. En ollut kaatokännissä, en vihainen, en sammaltanut, en horjunut tms. Mies piti suunnattoman pahana että ”arki-iltana”.
Tänä aamuna avomies sanoi, että jos enää koskaan juon tippaakaan, hän ilmoittaa sosiaaliviranomaisille, että olen juoppo - ja että lastensuojelun pitäisi viedä lapset minulta.
Lisäksi hän oli printannut paperin, jossa oli vuokrasopimukseni irtisanominen - päivämäärää hän ei paperiin ollut laittanut, mutta vaati minua allekirjoittamaan paperin kuitenkin. Hän sanoi ”jos enää koskaan juot, laitan tähän päivämäärän ja saat lähteä heti”.
Emme ole naimisissa, meillä on yhteishuoltajuus jossa sanotaan, että lapset (4kpl) asuvat minun kanssani. Avomieheni omistaa muutaman asunnon ja olen tässä asunnossa vuokralla, eli maksan vuokraa avomiehelleni.
En allekirjoittanut paperia, avomies lähti töihin ja sanoi, että odottaa, että olen allekirjoittanut irtisanomissopimuksen iltapäivällä kun hän tulee kotiin.
Jos en allekirjoita, mies soittaa kuulemma saman tien tänään sossuun ja tekee lastensuojeluilmoituksen.
Olen 40v, mutta ihan sekaisin. Olen vastuullisessa ammatissa, hyvä siinä - mutta nyt avomies on alkanut tällaiseksi.
Mitä teen?
Aivan turtunut fiilis.
Kommentit (7)
Miksi haluat olla noin mieleltään sairaan ihmisen kanssa? Nyt päätät lähteä ja ennen kuin mies ehtii, teet ilmoituksen, jossa kerrot hänen käyttäytyvän uhkaavasti, epäilet hänen olevan psyykkisesti sairas ja olevan uhka lapsillenne.
Soita itse tänään sinne lastensuojeluun ja kerro mikä tilanne on, ja että miehesi esittää tällaisia uhkauksia. Sitten alat etsiä itsellesi ja lapsillesi uutta asuntoa.
Kuinka 'vastuullisessa ammatissa' oleva voi mennä näin päästään sekaisin avomiehen uhkailujen vuoksi? Taitaa ollla parempi, että hankit itsellesi oman asunnon.
Kerropa vielä, onko "juominen" todellakin ainoa asia, jossa miehesi kontrolloi ja rajoittaa sinun tekemisiäsi? Saatko käyttää rahasi miten tahdot, saatko pukeutua miten haluat vai joudutko pohtimaan miehen hyväksyntää, saatko käydä ulkona muiden kavereiden kanssa selvin päin mielin määrin, esimerkiksi?
Ottaisin muksut ja häipyisin, ei puoliso saa uhkailla tai alistaa kumppaniaan.
Jotenkin tuntuisi ettet kerro kaikkea, mutta jos asiat todella on juuri niin kuin kerroit niin ei sulla hätäpäivää lastensuojelun kanssa ole. Toki asiat tutkivat mutta ei ole todellista syytä huolestua. Sinuna hommaisin pikimmiten kämpän itselle ja lapsille ja lähtisin vauhdilla. Ei ole tervettä käytöstä mieheltäsi tollanen kontrollointi..
Jälleen kerran osoitus siitä, että kohtuudella juova ihminen on terveempi kuin fanaattinen absolutisti.
No joko alistut ja laitat nimen paperiin tai sitten lähdet lätkimään.