Lapsille säästäminen
Olen säästänyt pikkuhiljaa kolmelle lapselleni omaan rahastoon. Tavoite olisi että jokaisella olisi 20000€ kun täyttävät 18. Onko tämä miten tavallista ja jos on saanut säästetyksi onko tämä keskiverto vai parempaanko olisi pitänyt pystyä.
Kommentit (18)
Lapselle sopiva säästösumma on yleensä 20–50 euroa kuukaudessa, mutta jo 10–30 eurolla pääsee hyvin alkuun. Esimerkiksi 50 tai 100 euron kuukausisäästö kasvaa 18 vuodessa merkittäväksi potiksi, varsinkin jos rahat sijoitetaan rahastoihin pelkän säästötilin sijaan.
Köyhänä perheellisenä en saanut mitään säästettyä lapsilleni. Yritän korvata sen nyt säästämällä lastenlapsille rahastotilrille
Omani on nyt 11v ja säästösumma 16 000.
Maalla ok. Mutta kaupungissa uusi asunto vaikka kaksio maksaa 350 000e. Ellei alempi hinta.
Vierailija kirjoitti:
Maalla ok. Mutta kaupungissa uusi asunto vaikka kaksio maksaa 350 000e. Ellei alempi hinta.
Ei kai tarkoitus ole mahdollistaa koko asuntoa, mutta esimerkiksi ensiasunnon käsiraha niin ettei pesämuna ole kokonaan käytetty.
Meneekös lapsilta tuet jos heillä on säästöjä? Eli kannattaako moinen nyt työttömyysaikana?
Vierailija kirjoitti:
Meneekös lapsilta tuet jos heillä on säästöjä? Eli kannattaako moinen nyt työttömyysaikana?
Menee ja tulee ongelmia
Lapset valmistuvat tekoälyvallankumouksen vuoksi suoraan kortistoon eivätkä saa mitään tukia säästöjen vuoksi. Se siitä sitten :D
Vierailija kirjoitti:
Älä säästä lapsen nimiin.
Nimenomaan kannattaa säästää lapsen nimiin. Jos ap tavoittelee 20 000 euron säästöjä, niin eihän sellaista summaa kannata kerralla lahjoittaa, maksaa muuten lahjaveroa ihan turhaan. Eli suoraan vaan säästää pikkuhiljaa lapsen nimiin, huomattavasti verotehokkaampaa.
Itse olen säästänyt omille lapsille rahastoon reilun kymppitonnin per lapsi. Tuoton osuus tästä n. 65 %. Ihan tyytyväinen olen.
Kotoa juuri pois muuttaneelle lapselle laitettiin muutamia vuosia sitten Nordnettiin omalle tilille osakkeita ja rahastoihin rahaa. Nyt lapsemme kertoi että näiden arvo oli tuplaantunut ja oli jo jotain 50 000e.
Vanhin lapsi on vasta 14. Mitä ongelmia tulee? Opiskellessa saa opintotuen ja asumislisän. Näihin ei säästöt vaikuta. Varmasti joutuu nostamaan opintolainan ja jos nostaa maksimin, siitä saa laitettua monta sataa euroa taas rahastoon. Lainan takaisin maksu alkaa vasta 1-2 vuotta valmistumisesta ja lyhennys on ehkä noin 150€ kuussa. Tässä vaiheessa rahasto on jo niin iso että korot siitä on tuplasti enemmän kuin lainan kuukausilyhennys. Mikä tässä on ongelma? Ei asuta pääkaupunki alueella, joten esim opiskielija kämppien vuokrat ei ole tähtitieteelliset.
Olen saanut säästettyä siten että molemmille on kymppitonni kun lähtevät kotoa. Summa olisi isompi jos en olisi toteuttanut joitain heidän haaveitaan ja toiveitaan jo nyt. Olen ostanut ja ylläpitänyt mönkkärit, skootterit ja autot ja se on ollut todella kallista. Mutta siihen nähden että olen maksanut kaiken yksin työtuloistani niin pakko olla ihan ok tyytyväinen tähänkin.
T. Kahden teinin yksinhuoltaja
Humble brag ja vielä huonoitsetuntoisesti. Hyi!
Olen 35 vuotta säästänyt puolisalaa rahastoihin ja sijoittanut osakkeisiin., en ole koskaan nostanut voittoja vaan aina uudelleen sijoituksiin. Vaimo ei tiedä, lapset ei tiedä, kukaan muu kuin pankki ei tiedä, että minulla on n.270 000€ nostettavissa kun tarttee. Ison firman näkymättömänä pikkupomona pärjäillyt ihan ok kun ei hankkinut mitään ylimääräistä. Jatkan edelleen. Ei ole varsinaista syytä ollut salata tätä, en vain ole kertonut, yllättykööt sitten joskus.
Minä olen säästänyt rahastoihin yhdessä lasten kanssa, joten ei meillä ole ojennettu 18v täyttäneelle 20 000 euron rahastosäästöjä, vaan jo 6v;n kanssa on mietitty, miten rahojen kanssa toimitaan. 12v on saanut itse päättää rahoista ja rahastoista.
Rahaa pitää oppia käyttämään, ei vain säästämään, ja kun itse hallitsee varojaan, niin 18v iässä osaa jatkaa jo opitulla linjalla.
Tuo on hienoa. Ei taida olla keskiarvo.
Omat vanhempani ottivat minulle 60 000 lainaa kun täytin 18. Maksoin sitä sitten pois vuosikymmeniä.