Jos olet taloudellisesti heikoilla, mikä muu kuin raha auttaisi sinua
Haluaisin auttaa ihmisiä pärjäämään paremmin elämässään, mutta jotenkin muuten kuin antamalla rahaa. Mikä sinun mielestäsi olisi toimiva ja tuloksellinen tapa auttaa?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tuota paljon.
Olen siis itse rahan puutteessa.
Olen jo aikanaan myynyt kaiken mistä saa hiukankaan rahaa. Korut, astiat jne. Ei ole kulta- eikä hopeakoruja yhtään.
Myyn kyllä nytkin torissa, mutta mistään ei tule edes kyselyjä, oli tuote tai hinta mitä tahansa. Aivan seis.
Kirpputoreilla on samaa tavaraa pilvin pimein, pöytävuokraa ei myynti kata.Ajatellaan jos joku antaisi ruokaa, ihan ok ja kiitos siitä. Saisin syödä muutaman päivän jos rahat olisivat ihan loppu.
Mutta yhden ruokakassin tms. verran ei auttaisi jatkossa koska ainoastaan jos joku ostaisi ruokaa ja perustarvikkeita pitemmällä ajanjaksolla se auttaisi niin paljon, että siitä jäävällä rahalla voisin hiukan saada rahaa jäämään säästöön. Tietysti kukaan ei näin tee eikä ole velvollisuus.
Eli rahatilanne silloin hiukan helpottuisi jos joku muu maksaisi ruokani ja perustarvikkeet.Minulla on muut asiat myös kunnossa, vain raha auttaisi.
Opiskelu tai työ ei ole ratkaisu koska ikä on jo vastassa siinä.
Ap kiittää vastauksesta ja kysyy lisätietoja. Saanko kysyä mikä on se suurin ongelma tilanteessasi? Pieni eläke, suuret lääkekulut, suuri vuokra, oman asunnon suuret kustannukset tai onko joku muu suuri kulu, johon suurin osa rahoistasi menee? En siis halua kritisoida, vaan haluaisin lisää tietoa mikä on johtanut tähän tilanteeseen, ja miksi et saa yhteiskunnalta apua?
Jos joku tarjoaisi sinulle apua taloudellisen tilanteesi (ja mahdollisten tukien) läpikäyntiin, ottaisitko sen vastaan?
Kun on oikein köyhä, niin rahaahan silloin tarvitsee. Pitkällä tähtäimellä koulutus voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on oikein köyhä, niin rahaahan silloin tarvitsee. Pitkällä tähtäimellä koulutus voi auttaa.
Vain rahaa? Ei esimerkiksi ruokaa, lääkkeitä tai vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rahan puutteeseen auta muu kuin raha. Eri asia on, jos on jotain velkaantumista tms, sitten voi niiden järjestämisessä auttaa. Typerää lähtökohtaisesti ajatella, että joku muu värkkääminen auttaisi.
Olen avustaessani huomannut, että joillekin ei "auta" kuin raha (eikä riitä yksi kerta vaan pitäisi auttaa vuosia) ja joillenkin taas auttaa palaamaan takaisin omilleen ihan vaan hankkimalla yhden kuukauden ruuat. Eivät läheskään kaikki taloudellisissa vaikeuksissa olevat ole sitä pysyvästi. Joillain ihan oikeasti avuntarve on vain tilapäinen.
- Nro 9 -
Ap kiittää ja kommentoi, tätä juurikin haen tällä ketjulla. Lisätietoa siitä miten voisin auttaa ihmisiä auttamaan itseään ja pääsemään pois huonosta taloudellisesta tilanteestaan. Miten olet erottanut auttaessasi nämä kaksi hyvin erilaista avuntarvisijatyyppiä toisistaan?
Ensiksi kertoisin markkinataloudesta ja sen toiminnasta toivoen sen parantavan ymmärrystä maailmasta. Sitten antaisin vinkkejä taloudenhallintaan. Ohjeistaisin järkeviin kulutusvalintoihin. Katsastaisin järkevät mahdollisuudet lisätuloihin. Opastaisin kädestä pitäen aloittamaan sijoittamisen simppelisti rahastoon kuukausisijoittaen.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasujille ei apua, asunnon voi myydä. Toimeentulotuessa ei hyväksytä enää yhtiölainaa menoksi eli esim. lääkkeitä ei välttämättä saa eläkkeelläkään.
Ap kysyy, jos tilanne on kovin tiukka, niin meneekö oma asunto muun hyvinvoinnin edelle? Onko mahdollista ostaa tilalle pienempää tai edullisempaa omistusasuntoa, vai onko kaikki tehtävissä oleva jo tehty? Tunnustan, että tässä saattaisi mennä oman avustamishalun raja. Jos ihmisellä on omistusasunto, niin onko ihminen huonossa taloudellisessa tilanteessa omasta halustaan? Eikö se silloin ole oma valinta? Jos kaikki rahat menee siihen omistusasuntoon, niin väistämättä se on pois jostain muusta. En halua suututtaa ketään, haluan vain kysyä. Pahoitteluni siis jos joku suuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuorena taloudellisesti heikoilla enkä olisi pärjännyt, jos jo ennen lapsuudenkodista muuttamista äitini ei olisi opettanut mulle budjetin tekemistä. Olen nyt 60v ja mulla on edelleen vuosibudjetti, vaikka taloudellisesti tulen erinomaisesti toimeen.
Hienoa, mutta miten luulet tämän auttavan muita taloudellisesti heikommassa asemassa olevia?
Ap vastaa, ehkä kirjoittaja kertoi omasta kokemuksestaan, että häntä on auttanut elämän talousasioissa äidiltä saatu budjetointioppi. Eli juuri tällaista neuvoa hain, mistä voisi olla apua huonossa taloudellisessa tilanteessa olevalle. Onhan mahdollista, että tällainen opetus voisi tuoda vaikka sinulle ahaa -elämyksen ja helpotusta tulevaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Ei auta mikään muu kuin työpaikka. Sen puuttuminen on syy taloudelliseen ahdinkooni. Muuta en kaipaa.
Ap vastaa, missä kaupungissa asut ja mitä töitä olisit valmis tekemään? Ehkä tästä ketjusta löytyisi työllistäjä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaudu sijaisperheeksi. Voit koulutuksessa verkostoitua nimenomaan vähävaraisiin perheisiin.
Mene mukaan SPRn ystävätoimintaan.
Jos olet hyvä suomenkielessä mene vapaaehtoiseksi opettamaan suomenkieltä monikulttuuriseen toimintakeskukseen.
Mene mukaan seurakunnan ruoka-apuun esim lajittelijaksi tai lahjoita vaikka ruoka-apuun 200 appelsiina tai mitä ruokaa nyt ikinä keksitkään.
Osta kotimaista käsityötä ja taidetta messuilta ja toreilta. Käy musakeikoilla tai ug-teatterissa. Kulttuuriväki on tunnetusti niukkatuloista.
Käytä amisten palveluita kuten parturiharjoittelijaa, ompelijaa, autonkorjaajaa. Ammattikouluilla on yleensä halvemmat hinnat, luonnollisesti, mutta usein opettajat ovat ohjaamassa uusia opiskelijoita työnlomassa. Eli jos pyydät rastat et todennäköisesti voi mitenkään päätyä kaljuksi.
Muista suositella saamaasi hyvää palvelua eteenpäin.Tarjio työkeikkoja nuorille WorkPilotsin kautta. WorkPilots maksaa työtulosta verot puolestasi. Sinun tulee vain tarjota keikkaa, valita työhön tekijä, todeta työ tehdyksi ja siirtää rahat työntekijän tilille WorkPilotsin kautta. Voit lupautua myös nuorelle suosittelijaksi CVhen jos työ on tehty hyvin. Suosittelijoita on vaikea saada sitoutumaan nykyään.
Lahjoita käyttökelpoista kierrätystavaraa kansalaisopistoille. Lasten taidekasvatuksessa voidaan hyödyntää vaikka ja mitä kivaa!
Tee mentorointisopimus vaikkapa vuodeksi ja ala mentoroimaan opiskelijoita tai uudelleenkoulutettavia jossain asiassa tai työssä jonka hallitset hyvin ja josta sinulla on kokemusta. Auta muita hyödyntämällä jo olemassaolevia verkostojasi.
Tankkaa joskus jonkun random-tyypin puolesta. Saat takuulla ikuisen kiitollisuuden.
Vie ruokalaatikoita (esim. hedelmiä, juureksia, kasviksia) opiskelija-asuntoloiden tuulikaappiin ja laatikoihin "saa ottaa" kyltit.
Tässä joitakin omalle kohdalleni vuosien varrella sattuneita ilahduttavia ylläreitä. Olenkiitollinen ja mahdollisuuksien mukaan pyrin laittamaan osakseni tullutta hyvää kiertämään myös ❤️
Ap kiittää loistavista ehdotuksista! Osan otan varmasti käyttöön! Mukavaa jatkoa sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rahan puutteeseen auta muu kuin raha. Eri asia on, jos on jotain velkaantumista tms, sitten voi niiden järjestämisessä auttaa. Typerää lähtökohtaisesti ajatella, että joku muu värkkääminen auttaisi.
Olen avustaessani huomannut, että joillekin ei "auta" kuin raha (eikä riitä yksi kerta vaan pitäisi auttaa vuosia) ja joillenkin taas auttaa palaamaan takaisin omilleen ihan vaan hankkimalla yhden kuukauden ruuat. Eivät läheskään kaikki taloudellisissa vaikeuksissa olevat ole sitä pysyvästi. Joillain ihan oikeasti avuntarve on vain tilapäinen.
- Nro 9 -Ap kiittää ja kommentoi, tätä juurikin haen tällä ketjulla. Lisätietoa siitä miten voisin auttaa ihmisiä auttamaan itseään ja pääsemään pois huonosta taloudellisesta tilanteestaan. Miten olet erottanut auttaessasi nämä kaksi hyvin erilaista avuntarvisijatyyppiä toisistaan?
Olen siis auttanut tuntemattomia sosiaalisen median kautta jo yli 10 vuoden ajan. Joskus aikoinaan Kaksplussan keskusteluryhmän kautta (nyt saattaa joku tunnistaa, mutta haitanneeko tuo) . Suurimmaksi osaksi Facebookin avustusryhmien kautta. Mutta kerran olen auttanut jopa tämän palstan kautta.
FB-ryhmistä olen bongannut ne ilmoitukset, jotka vastaavat auttamistarkoitustani. Eli sieltä ne opiskelijat, just eronneet jne. Yhtä perhettä autoin ruokahankinnoilla , kun perheessä miehelle tuli isot sairaanhoitomaksut ja oli jo valmiiksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Nainen taas pienipalkkaisessa työssä, mutta perheen tulot just sen verran yli toimeentulotukirajan, että eivät saaneet mitään ylimääräistä yhteiskunnan apua. Kerta-apu riitti.
Nythän suuri osa FB:n avustusryhmistä on hiljentynyt. Seuraan edelleen aktiivisesti yhtä, mutta valtaosa sielläkin on ihmisiä, jotka kuukaudesta ja vuodesta toiseen pyytävät ruoka-apua. Mulla on myös sellainen periaate, että jos avun tarvitsija asuu pääkaupunkiseudulla (kuten minäkin) eikä ole sillä tavalla sairas, että julksilla liikkuminen olisi mahdotonta, avuntarve on todellinen, mikäli hän tulee hakemaan. Jos rahaa ei ole HSL:n lippuun, voin laittaa sen verran rahaa hänen tililleen. Jos siitä huolimatta ei vaivaudu hakemaan, toivottavasti saa apua joltain, joka toimittaa kotiovelle. Olen itse josain määrin liikuntarajoitteinen, joten en ala kantamaan ruokakasseja toiselle puolelle kaupunkia/pääkaupunkiseutua.
- Nro 9 -
Vierailija kirjoitti:
Minä voisi ottaa vastaan ruokakassin tai tavaroita, joita tarvitsisin (kuten uusi sänky).
Ap kiittää ja kysyy, pitääkö sen olla ihan uusi sänky vai käykö vähän käytetty? Onko kaupungissasi ruoka-apua, jos on, käytätkö sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kierrätystä ja ruoka-apua joka kuntaan. Semmoisia varastoja, jonne voivat muut ostaa ruokaa ja lahjoittaa hyväkuntoisia vaatteita ym. Kun sen tekee helpoksi, niin voi yllättyä iloisesti.
Monilla paikkakunnilla on Facebookissa nk roskalavaryhmä. Varastotilat maksavat ja jos kunta ei ole valmis antamaan ilmaiseksi tiloja varastolle, ei niitä ole yhteisöjen kovin järkevää alkaa vuokraamaankaan.
Ap kiittää ja kommentoi, että on totta, että melkein mitä tahansa tavaraa saa nykyään ilmaiseksi sekä torin että facen kautta, se on kyllä uskomatonta. Ja jos ei itse osaa etsiä (todennäköisesti osaa, kun on palstallakin), niin kyllä joku naapuri auttaa etsimään. Harkitsin itsekin ylimääräisten tavaroideni lahjoittamista, mutta tunnustan, että pelkään ainakin osasta tulevan harmia jollekin himohamstraajalle, siksi olen pyytänyt pienen hinnan.
Mikä kysymys tämäkin on? Jonkun hyvätuloinen kyselijä varmasti asialla. No mitäpä luulet mikä auttaisi? Jos ei kerran rahaa niin ruokaa sitten. Siihenhän köyhillä rahat menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kierrätystä ja ruoka-apua joka kuntaan. Semmoisia varastoja, jonne voivat muut ostaa ruokaa ja lahjoittaa hyväkuntoisia vaatteita ym. Kun sen tekee helpoksi, niin voi yllättyä iloisesti.
Ikävä olla realisti, mutta tuossa kävisi niin, että sieltä hakisi parhaat päältä ne, jotka eivät todellakaan apua tarvitse ja taloudellisesti heikoilla olevat jäisivät ilman. Jos ylipäätään edes tulisivat paikalle. "Armopalojen" hakemiselle on todella iso kynnys, jos oikeasti menee heikosti.
Ap kommentoi, harmi kyllä näin ajattelen itsekin. Siinä yksi syy siihen, että kyselen täällä sopivia kanavia auttamiseen. Mikä sinun mielestäsi toimisi parhaiten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ruokaa kaapissa, vaatteitatakin ja en ole hirveän sairas. Buranaa on vähän jäljellä kun tarvin palovammaan viime vuonna. Toki voin ottaa vastaan laadukkaita vaatteita. Rytkyt lentää roskikseen suoraan (olen ollut kierrätyskeskuksella töissä ja tiedän ettäs suurin osa lahjoituksista on paskaa). Ruokaa en tykkää pakastella, koska pakastin syö sähköä ja pidän sitä pois päältä, mutta jotain voin kelpuuttaa. Mielummin toki vaikka ravintolaan syömään tai noutoruokaa/lihatiskiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiset ateriat auttaisivat paljonkin, jos raha on vähissä. Ruokaanhan se köyhien raha lähinnä menee.
Ap kysyy, entä jos saisit paikalliseen työttömien yhdistykseen lounasrahaa, ja jos se kävisi, niin mitä kautta se olisi sopivaa hakea/saada?
Vierailija kirjoitti:
Jos et anna niille rahaa niin ainoa vaihtoehtohan on, että opetat ne hankkimaan sitä itse.
Niin tai käyttämään niitä vähiä paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ruokaa kaapissa, vaatteitatakin ja en ole hirveän sairas. Buranaa on vähän jäljellä kun tarvin palovammaan viime vuonna. Toki voin ottaa vastaan laadukkaita vaatteita. Rytkyt lentää roskikseen suoraan (olen ollut kierrätyskeskuksella töissä ja tiedän ettäs suurin osa lahjoituksista on paskaa). Ruokaa en tykkää pakastella, koska pakastin syö sähköä ja pidän sitä pois päältä, mutta jotain voin kelpuuttaa. Mielummin toki vaikka ravintolaan syömään tai noutoruokaa/lihatiskiltä.
Okei eli sulla on siis katto pään päällä, laskut maksettuina, ruokaa kaapeissa, tarvitsemasi lääkkeet ja riittävästi vaatteitakin. Vain rahaa tarvitset johonkin muuhun kuin edellä mainittuihin. Mä autan mieluummin niitä köyhiä, joilla on vaikeuksia saada laskut maksettua, on pulaa ruuasta, vaatteista ja lääkkeistäkin. Se, että ei ole varaa käydä ravintolassa syömässä, ei mun mielestäni tarkoita köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi työpaikka, jolla voisin ansaita sitä rahaa. Eli ei aloittajalla olisi töitä tarjolla?
Ap vastaa, kyllä, pihatöitä olisi tarjolla, aloittaa voi vaikka heti. Missä kaupungissa asut?