Jos olet taloudellisesti heikoilla, mikä muu kuin raha auttaisi sinua
Haluaisin auttaa ihmisiä pärjäämään paremmin elämässään, mutta jotenkin muuten kuin antamalla rahaa. Mikä sinun mielestäsi olisi toimiva ja tuloksellinen tapa auttaa?
Kommentit (121)
Ole myönteinen, kohtelias ja kärsivällinen tuntemattomien kanssa. Luultavasti oletkin sellainen jo.
Jos haluat auttaa konkreettisemmin ja järjestelmällisemmin, niin osallistu järjestötoimintaan jossain vapaaehtoisessa hyväntekeväisyysjärjestössä, sellaisissa kuin SPR, HelsinkiMissio, ruokajakelujärjestöt jne.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Työttömien haukkuminen pitäisi lopettaa.
Työttömiä on haukuttu niin paljon että itse alkaa jo olla vahingoniloinen toisten epäonnesta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien haukkuminen pitäisi lopettaa.
Työttömiä on haukuttu niin paljon että itse alkaa jo olla vahingoniloinen toisten epäonnesta.
Enkä ikinä tule auttamaan eläkeläisiä. Puolisoni on ainoa lapsi, anoppi saa pärjätä yksin. Ei voisi vähempää kiinnostaa miten eläkeläiset pärjää, niin paljon on työttömiä haukuttu. Mitään ilmaisia palveluksia ei tehdä kenellekään.
Enemmän kierrätystä ja ruoka-apua joka kuntaan. Semmoisia varastoja, jonne voivat muut ostaa ruokaa ja lahjoittaa hyväkuntoisia vaatteita ym. Kun sen tekee helpoksi, niin voi yllättyä iloisesti.
Olen miettinyt tuota paljon.
Olen siis itse rahan puutteessa.
Olen jo aikanaan myynyt kaiken mistä saa hiukankaan rahaa. Korut, astiat jne. Ei ole kulta- eikä hopeakoruja yhtään.
Myyn kyllä nytkin torissa, mutta mistään ei tule edes kyselyjä, oli tuote tai hinta mitä tahansa. Aivan seis.
Kirpputoreilla on samaa tavaraa pilvin pimein, pöytävuokraa ei myynti kata.
Ajatellaan jos joku antaisi ruokaa, ihan ok ja kiitos siitä. Saisin syödä muutaman päivän jos rahat olisivat ihan loppu.
Mutta yhden ruokakassin tms. verran ei auttaisi jatkossa koska ainoastaan jos joku ostaisi ruokaa ja perustarvikkeita pitemmällä ajanjaksolla se auttaisi niin paljon, että siitä jäävällä rahalla voisin hiukan saada rahaa jäämään säästöön. Tietysti kukaan ei näin tee eikä ole velvollisuus.
Eli rahatilanne silloin hiukan helpottuisi jos joku muu maksaisi ruokani ja perustarvikkeet.
Minulla on muut asiat myös kunnossa, vain raha auttaisi.
Opiskelu tai työ ei ole ratkaisu koska ikä on jo vastassa siinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei rahan puutteeseen auta muu kuin raha. Eri asia on, jos on jotain velkaantumista tms, sitten voi niiden järjestämisessä auttaa. Typerää lähtökohtaisesti ajatella, että joku muu värkkääminen auttaisi.
Olen avustaessani huomannut, että joillekin ei "auta" kuin raha (eikä riitä yksi kerta vaan pitäisi auttaa vuosia) ja joillenkin taas auttaa palaamaan takaisin omilleen ihan vaan hankkimalla yhden kuukauden ruuat. Eivät läheskään kaikki taloudellisissa vaikeuksissa olevat ole sitä pysyvästi. Joillain ihan oikeasti avuntarve on vain tilapäinen.
- Nro 9 -
Omistusasujille ei apua, asunnon voi myydä. Toimeentulotuessa ei hyväksytä enää yhtiölainaa menoksi eli esim. lääkkeitä ei välttämättä saa eläkkeelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aikanaan myynyt kaiken mistä saa hiukankaan rahaa. Korut, astiat jne. Ei ole kulta- eikä hopeakoruja yhtään.
Myyn kyllä nytkin torissa, mutta mistään ei tule edes kyselyjä, oli tuote tai hinta mitä tahansa. Aivan seis.
Kirpputoreilla on samaa tavaraa pilvin pimein, pöytävuokraa ei myynti kata.Ajatellaan jos joku antaisi ruokaa, ihan ok ja kiitos siitä. Saisin syödä muutaman päivän jos rahat olisivat ihan loppu.
Mutta yhden ruokakassin tms. verran ei auttaisi jatkossa koska ainoastaan jos joku ostaisi ruokaa ja perustarvikkeita pitemmällä ajanjaksolla se auttaisi niin paljon, että siitä jäävällä rahalla voisin hiukan saada rahaa jäämään säästöön. Tietysti kukaan ei näin tee eikä ole velvollisuus.
Eli rahatilanne silloin hiukan helpottuisi jos joku muu maksaisi ruokani ja perustarvikkeet.Minulla on muut asiat myös kunnossa, vain raha auttaisi.
Mitä omaisuutta sulla on, onko omistusasunto? Meillä 4 hengen perhe asuu vuokralla kolmiossa, jotta rahat riittää ruokaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasujille ei apua, asunnon voi myydä. Toimeentulotuessa ei hyväksytä enää yhtiölainaa menoksi eli esim. lääkkeitä ei välttämättä saa eläkkeelläkään.
Putkiremonttilaina ei ole lasku toimeentulotuessa eli rahaa lääkkeisiin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kirpputoreilla on samaa tavaraa pilvin pimein, pöytävuokraa ei myynti kata.Ajatellaan jos joku antaisi ruokaa, ihan ok ja kiitos siitä. Saisin syödä muutaman päivän jos rahat olisivat ihan loppu.
Eli rahatilanne silloin hiukan helpottuisi jos joku muu maksaisi ruokani ja perustarvikkeet.Minulla on muut asiat myös kunnossa, vain raha auttaisi.
Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. Tosiasia kuitenkin on, että kun on yksityishenkilöistä kyse, kukaan ei voi ryhtyä ostamaan jollekin tuntemattomalle ruokia ja perustarvikkeita viikosta, kuukaudesta, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Eli käytännössä elättämään toista ihmistä. Tämä on syy, miksi avustan ihmisiä, joilla on edes jollain tasolla potentiaalia päästä köyhyydestään eroon.
- Nro 9 -
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuorena taloudellisesti heikoilla enkä olisi pärjännyt, jos jo ennen lapsuudenkodista muuttamista äitini ei olisi opettanut mulle budjetin tekemistä. Olen nyt 60v ja mulla on edelleen vuosibudjetti, vaikka taloudellisesti tulen erinomaisesti toimeen.
Hienoa, mutta miten luulet tämän auttavan muita taloudellisesti heikommassa asemassa olevia?
Ei auta mikään muu kuin työpaikka. Sen puuttuminen on syy taloudelliseen ahdinkooni. Muuta en kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Pääsetkö ruokajonoon? Sieltä kun kerran viikossa hakee kassin, niin omia ruokakuluja voi vähentää jo aika paljon. Eikä sitä ole syytä hävetä jos tarvetta oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuorena taloudellisesti heikoilla enkä olisi pärjännyt, jos jo ennen lapsuudenkodista muuttamista äitini ei olisi opettanut mulle budjetin tekemistä. Olen nyt 60v ja mulla on edelleen vuosibudjetti, vaikka taloudellisesti tulen erinomaisesti toimeen.
Hienoa, mutta miten luulet tämän auttavan muita taloudellisesti heikommassa asemassa olevia?
Suunnitelmallisuus ja ennakointi. Budjetin avulla pystyy esim kartoittamaan, onko uuteen pölynimuriin ihan oikeasti varaa vai pitäisikö sekin osamaksun kuukausisumma kuitenkin saada säästettyä vaikkapa tulevaan kotivakuutuslaskuun.
Kouluttaudu sijaisperheeksi. Voit koulutuksessa verkostoitua nimenomaan vähävaraisiin perheisiin.
Mene mukaan SPRn ystävätoimintaan.
Jos olet hyvä suomenkielessä mene vapaaehtoiseksi opettamaan suomenkieltä monikulttuuriseen toimintakeskukseen.
Mene mukaan seurakunnan ruoka-apuun esim lajittelijaksi tai lahjoita vaikka ruoka-apuun 200 appelsiina tai mitä ruokaa nyt ikinä keksitkään.
Osta kotimaista käsityötä ja taidetta messuilta ja toreilta. Käy musakeikoilla tai ug-teatterissa. Kulttuuriväki on tunnetusti niukkatuloista.
Käytä amisten palveluita kuten parturiharjoittelijaa, ompelijaa, autonkorjaajaa. Ammattikouluilla on yleensä halvemmat hinnat, luonnollisesti, mutta usein opettajat ovat ohjaamassa uusia opiskelijoita työnlomassa. Eli jos pyydät rastat et todennäköisesti voi mitenkään päätyä kaljuksi.
Muista suositella saamaasi hyvää palvelua eteenpäin.
Tarjio työkeikkoja nuorille WorkPilotsin kautta. WorkPilots maksaa työtulosta verot puolestasi. Sinun tulee vain tarjota keikkaa, valita työhön tekijä, todeta työ tehdyksi ja siirtää rahat työntekijän tilille WorkPilotsin kautta. Voit lupautua myös nuorelle suosittelijaksi CVhen jos työ on tehty hyvin. Suosittelijoita on vaikea saada sitoutumaan nykyään.
Lahjoita käyttökelpoista kierrätystavaraa kansalaisopistoille. Lasten taidekasvatuksessa voidaan hyödyntää vaikka ja mitä kivaa!
Tee mentorointisopimus vaikkapa vuodeksi ja ala mentoroimaan opiskelijoita tai uudelleenkoulutettavia jossain asiassa tai työssä jonka hallitset hyvin ja josta sinulla on kokemusta. Auta muita hyödyntämällä jo olemassaolevia verkostojasi.
Tankkaa joskus jonkun random-tyypin puolesta. Saat takuulla ikuisen kiitollisuuden.
Vie ruokalaatikoita (esim. hedelmiä, juureksia, kasviksia) opiskelija-asuntoloiden tuulikaappiin ja laatikoihin "saa ottaa" kyltit.
Tässä joitakin omalle kohdalleni vuosien varrella sattuneita ilahduttavia ylläreitä. Olenkiitollinen ja mahdollisuuksien mukaan pyrin laittamaan osakseni tullutta hyvää kiertämään myös ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu tai työ ei ole ratkaisu koska ikä on jo vastassa siinä.Mitä omaisuutta sulla on, onko omistusasunto? Meillä 4 hengen perhe asuu vuokralla kolmiossa, jotta rahat riittää ruokaan jne.
Ei ole mitään omaisuutta, asun vuokralla.
Jos olisikin niin realisoisin heti.
Niin, riippuu niin paljon miten paljon tai vähän sitä rahaa kuukaudessa talouteen tulee ja mitkä ovat menot.
Esimerkiksi asmistuki nousee kun on lapsia, lapsiluku vaikuttaa. Myös lapsilisät nostavat kuukauden rahamäärää. Vaikka lapset kuluttaa niin on helpompi sumplia kun summa on isompi ja jossain kuussa elää säästävämmin. Siirtää jonkun hankinnan jos ei ole pakollinen. Olen myös huomannut, että jotkut lapset saavat suuriakin summia jouluna tai juhlapäivinä. Se helpottaa kun voivat ostaa haluamaansa niillä rahoilla eikä vanhempien.
Jos on työssäkäyvä vanhempi niin esimerkiksi lomarahat on tuntuva lisä.
Yksinasuvalle kuukauden rahamäärä on aika tiukka laskelma.
Ja kun rahaa tulee aina vain pieni määrä, siinä ei voi mitenkään sumplia kun kaikki menee pakollisiin menoihin.
Kun elämä on mennyt siihen pisteeseen ettei omaisuutta ja säästöjä ole niin on vaike siitä nousta.
Pankista ei saa lainaa ja täytyisihän sekin pois maksaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu tai työ ei ole ratkaisu koska ikä on jo vastassa siinä.Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. Tosiasia kuitenkin on, että kun on yksityishenkilöistä kyse, kukaan ei voi ryhtyä ostamaan jollekin tuntemattomalle ruokia ja perustarvikkeita viikosta, kuukaudesta, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Eli käytännössä elättämään toista ihmistä. Tämä on syy, miksi avustan ihmisiä, joilla on edes jollain tasolla potentiaalia päästä köyhyydestään eroon.
- Nro 9 -
Joo, minä kirjoitinkin ettei kukaan niin tee eikä ole velvollisuus, tietenkään, oli vain esimerkki.
Siihen kun joku sanoi auttaako muu kuin raha.
Juuri lyhytaikaiseen ja tilapäiseen ahdinkoon auttaa pienikin muu apu.
Syvempään ei, tietysti helpottaa hetkeksi ja tulee autetulle hyvä mieli. Mutta montusta ei pääse ylös.
567 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu tai työ ei ole ratkaisu koska ikä on jo vastassa siinä.Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat. Tosiasia kuitenkin on, että kun on yksityishenkilöistä kyse, kukaan ei voi ryhtyä ostamaan jollekin tuntemattomalle ruokia ja perustarvikkeita viikosta, kuukaudesta, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Eli käytännössä elättämään toista ihmistä. Tämä on syy, miksi avustan ihmisiä, joilla on edes jollain tasolla potentiaalia päästä köyhyydestään eroon.
- Nro 9 -Joo, minä kirjoitinkin ettei kukaan niin tee eikä ole velvollisuus, tietenkään, oli vain esimerkki.
Siihen kun joku sanoi auttaako muu kuin raha.
Juuri lyhytaikaiseen ja tilapäiseen ahdinkoon auttaa pienikin muu apu.
Syvempään ei, tietysti helpottaa hetkeksi ja tulee autetulle hyvä mieli. Mutta montusta ei pääse ylös.
Joskus montusta ei pääse ylös siksi, että ylimääräistäkään rahaa ei käytetä järkevällä tavalla. Ymmärrän sen, että jos on vuosia tai vuosikymmeniä ollut köyhä ja velkainen, joku ylimääräinen pari tonnia sokaistuttaa niin, että sillä ostetaan kaikkea mahdollista kivaa, mitä on iät ajat oltu vailla. Sain viime vuonna messevät veronpalautukset ja yhdelle kaverilleni annoin 2000 €. Sen sijaan, että hän olisi maksanut sillä rahalla kulutusluottonsa (n. 1800€) pois, hän ostelikin kaikenlaista tavaraa, kävi kampaajalla, ravintolassa syömässä yms. Ja samassa montussa elää edelleen. Velat eivät siis ole suuria, mutta pystyy makselemaan niistä vain lähinnä korkoja. Joku toinen olisi maksanut kulutusluottonsa pois ja sen jälkeen pistänyt säästöön joka kuukausi sen summan, mikä aiemmin oli mennyt velanmaksuun.
Minä voisi ottaa vastaan ruokakassin tai tavaroita, joita tarvitsisin (kuten uusi sänky).
Ei rahan puutteeseen auta muu kuin raha. Eri asia on, jos on jotain velkaantumista tms, sitten voi niiden järjestämisessä auttaa. Typerää lähtökohtaisesti ajatella, että joku muu värkkääminen auttaisi.