Jos olet taloudellisesti heikoilla, mikä muu kuin raha auttaisi sinua
Haluaisin auttaa ihmisiä pärjäämään paremmin elämässään, mutta jotenkin muuten kuin antamalla rahaa. Mikä sinun mielestäsi olisi toimiva ja tuloksellinen tapa auttaa?
Kommentit (121)
Olen ollut nuorena taloudellisesti heikoilla enkä olisi pärjännyt, jos jo ennen lapsuudenkodista muuttamista äitini ei olisi opettanut mulle budjetin tekemistä. Olen nyt 60v ja mulla on edelleen vuosibudjetti, vaikka taloudellisesti tulen erinomaisesti toimeen.
Sosiaalinen kanssakäyminen. Itse olen aina ollut matalatuloinen, mutta rahaa enemmän kaipaan sitä, että olisi edes joku, jonka kanssa voisi välillä jutella, vaikka hetken vain.
Jos sinulla turhaa tavaraa, niin voit pyytää toista avaamaan vaikkapa huuto.nettiin tilin ja myymään tavaroitasi siellä. Ainahan kuluista saa sovittua, voi vaikka tarjota kahvin tai sopia että lähdette käymään vaikka jossain museossa. Siis jos et halua rahana maksaa palkkaa. Tämä vaatii tietysti, että tuolla köyhällä on elämänhallinta kunnossa.
Siistit vaatteet ja kengät. Nämä ovat todella tarpeellisia, ja nostaa kumman paljon ihmisarvoa, kun ei tarvitse Kassi-Almana ihmistenilmoilla liikkua. Valitettavasti vain kun rahat ovat vähissä, on miljoona muutakin tärkeämpää menoerää kuin vaatteet, joten niistä täytyy sitten tinkiä.
Anna töitä. Palkkaa joku hommiin.
Mulla ei ole mitään muuta ongelmaa kuin liian vähän rahaa. Mua ei siis myöskään pysty auttamaan muuten kuin antamalla lisää rahaa.
Olen avustanut vähävaraisia sosiaalisen median kautta jo yli 10 vuotta. Oleellisia asioita avustamisessa on kolme. Ensimmäinen: onko realistista olettaa, että tulot nousevat jossain vaiheessa. Toinen: onko realistista odottaa, että menot pienevetä jossain vaiheessa. Kolmas: onko henkilö riittävän motivoitunut saamaan raha-asiansa kuntoon.
Tuo eka kohta toteutuu esimerkiksi opiskelijoiden kohdalla. Tietenkin on mahdollista, että valmistumisen jälkeen ei työllistykään. Ja vastaavasti se ei toteudu esim työkyvyttömyyseläkkeellä olevien kohdalla. Toka kohta taas toteutuu niiden kohdalla, joilla velkojen määrä on pieni tai joilla on mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn. Kolmas kohta taas toteutuu yleensä silloin, kun köyhyyden voi olettaa kestävän vain kohtuullisen lyhyen aikaa. Mitä lyhyempi aika, sen motivoituneempi.
Olen aika usein avustanut nimenomaan opiskelijoita. Ruoka-avun muodossa ja joskus maksanut heidän laskujaan (esim eläinlääkärilaskun). Olen avustanut myös eronneita, jotka muuton vuoksi ovat joutuneet tilapäisesti taloudellisiin vaikeuksiin. Yleensä heitäkin ruoka-avun muodossa eli ostanut esim pakastimen ja kaapit täyteen ruokaa. Näin ovat selvinneet kriittisen ensimmäisen kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Olen avustanut vähävaraisia sosiaalisen median kautta jo yli 10 vuotta. Oleellisia asioita avustamisessa on kolme. Ensimmäinen: onko realistista olettaa, että tulot nousevat jossain vaiheessa. Toinen: onko realistista odottaa, että menot pienevetä jossain vaiheessa. Kolmas: onko henkilö riittävän motivoitunut saamaan raha-asiansa kuntoon.
Tuo eka kohta toteutuu esimerkiksi opiskelijoiden kohdalla. Tietenkin on mahdollista, että valmistumisen jälkeen ei työllistykään. Ja vastaavasti se ei toteudu esim työkyvyttömyyseläkkeellä olevien kohdalla. Toka kohta taas toteutuu niiden kohdalla, joilla velkojen määrä on pieni tai joilla on mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn. Kolmas kohta taas toteutuu yleensä silloin, kun köyhyyden voi olettaa kestävän vain kohtuullisen lyhyen aikaa. Mitä lyhyempi aika, sen motivoituneempi.
Olen aika usein avustanut nimenomaan opiskelijoita. Ruoka-avun muodossa ja joskus maksanut heidän laskujaan (esim eläinlääkärilaskun). Olen avustanut myös eronneita, jotka muuton vuoksi ovat joutuneet tilapäisesti taloudellisiin vaikeuksiin. Yleensä heitäkin ruoka-avun muodossa eli ostanut esim pakastimen ja kaapit täyteen ruokaa. Näin ovat selvinneet kriittisen ensimmäisen kuukauden.
Kiitos! :)
Ehdotan, että avustat myös pitkistä syöpähoidoista selvinneitä. Tulot romahtavat ja kulut nousevat useiden sairaala- ja lääkärikäyntien sekä lääkkeiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! :)
Ehdotan, että avustat myös pitkistä syöpähoidoista selvinneitä. Tulot romahtavat ja kulut nousevat useiden sairaala- ja lääkärikäyntien sekä lääkkeiden vuoksi.
Juu, siis tuollaiset henkilöt ovat just sellaisia, joita auttamalla he pääsevät pahimman rahapulan ylitse ja pystyvät palamaan takaisin normaaliin elämäänsä.
Olen kyllä antanut ihan rahaakin sellaisille ihmisillekin, joilla elämänhallinta on hukassa eikä toivoakaan paremmasta. Mutta en kutsu sitä auttamiseksi vaan ilahduttamiseksi. Asun pääkaupunkiseudulla ja yks kerta annoin satasen eräälle lähikuppilan kanta-asiakkaalle. Olin ihan varma, että koko raha menee alkoholiin. Olin positiivisesti yllättynyt, kun hän seuraavana päivänä tuli mua lähikaupan ovella vastaan ja näin, että läpinäkyvässä hedelmäpussissa oli appelsiineja ja banaaneja. Eli ainakin osan rahasta käytti myös ruokaan.
Itselläni on kokemusta muutamasta taloudellisesti mustasta vuodesta. En olisi selvinnyt niistä ilman tietoa, että vielä tulee paremmat ajat. Ja tulihan ne :)
Auttaisi se että asiat ei hajoilisi ympäriltä. Ei ole tarvetta rahalle millä ostaa uutta kun entiset eivät hajoa.
Takaamalla hänelle omaa omaisuuttasi vastaan pankkilainan, jolla hän pystyy kerralla maksamaan pois kaikki vuokrarästinsä, osamaksunsa ja pikavippinsä. Sen jälkeen voit vain toivoa parasta, että hän selviytyy maksusuunnitelmastaan eikä sinulta mene oma asunto alta.
Yhtä kaveriani autettiin näin. Hän jopa sai maksetuksi lainan takaisin pankille. Nyt tuosta on kulunut 6 vuotta ja hän on jos mahdollista vielä aikaisempaa pahemmissa veloissa innostuttuaan shoppailemaan uudelleen kymmenissä eri verkkokaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi se että asiat ei hajoilisi ympäriltä. Ei ole tarvetta rahalle millä ostaa uutta kun entiset eivät hajoa.
Monestihan tilanne on just tuo. Ei ole varaa ostaa laadukkaampaa ja kestävämpää, koska tilillä ei yksinkertaisesti ole laskujen jälkeen riittävästi rahaa. Syödäkin kun pitäisi. Ja joutuu siis ostamaan halvempaa ja heikkolaatuisempaa. Pidemmän päälle tämä saattaa tulla jopa kalliimmaksi kuin se, jos kerralla olisi voinut hankkia jotain, joka kestää ainakin 10 vuotta.
Terveys. Olisiko joku vapaaehtoistoiminta se mitä kautta voisit auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Terveys. Olisiko joku vapaaehtoistoiminta se mitä kautta voisit auttaa?
Mitähän terveydellinen apu pitäisi sisällään? Ts mitä konkreettista silloin tekisi?
Mikään muu kun raha ei poista juurisyytä, eli rahan puutetta, joten jos et lahjoita rahaa, turha tehdä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikään muu kun raha ei poista juurisyytä, eli rahan puutetta, joten jos et lahjoita rahaa, turha tehdä mitään muutakaan.
Mä olen eri mieltä. Rahan puute ei ole juurisyy vaan se, mikä on aiheuttanut rahan puutteen. Esim auttamillani opiskelijoilla juurisyy on ollut opiskelu ja kun olen ostanut heille ruokaa, ovat voineet käyttää vähäiset opintotukensa laskujen maksuun yms. Tai kun olen ostanut kuukauden ruuat juuri eronneelle rahansa muuttoon käyttäneelle, hän on ruoka-avun ansiosta päässyt taas jaloilleen. Ja hänen juurisyynsä on ero ja siitä aiheutunut muutto.
- Nro 9 -
Budjetointi oli hyvä ehdotus.Tietyissä tapauksissa mm. sairaat ja vanhukset voisi kaivata apua ihan vain tukien hakemisessa tai selvityksissä mistä voivat saada apua mihinkin.
Up