Kilpirauhasarvoista tietäviä paikalla? Sain juuri tulokset..
Ja lääkäri siis soittelee minulle aamulla. Olen syönyt Thyroxinia 14v (välillä oli tauollakin) lievään kilpparin vajaatoimintaan. 2k sitten TSH oli 0,01 jolloin annostusta nostettiin yhteen tablettiin per pv. Sitä ennen meni muistaakseni puolikas 5 päivänä ja kokonainen 2 päivänä viikossa.
Kävin kontrollikokeissa ja TSH oli nyt 0,02 eli edelleen liian matala! T4V oli 16. Mitä nämä arvot kertoo, ja mistähän johtuu että TSH on matala?
Imetän tällä hetkellä ja mietinkin, vaikuttaakohan se tuloksiin. Ja toiveena uusi vauva..
Kommentit (153)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:38"]
Jos lääketieteessä toimittais vain tieteelliseen tietoon vedoten, ei esimerkiksi kirjoitettaisi korvatulehduksiin antibiootteja, keuhkoputkentulehduksista puhumattakaan. Yskänlääkkeitä ei myytäisi pullollistakaan. Ja monta muuta asiaa ihan yhtä lailla joihin syyllistytään ihan päivittäin. Mut eipä oo kukaan tutkinut, että onko toistuvat antibioottikuurit vaarallisimpia kuin kiklpirauhashormonikokeilu raja-arvoisilla labroilla tjs.
t. 43
[/quote]
Jos nyt oikeasti olet lääkäri, niin miltähän vuosikymmeneltä sun koulutus on oikein peräisin? Eihän nykyisin [b]nimenomaan[/b] keuhkoputkentulehdukseen tulekaan määrätä antibioottia. Jos niin teet, hoidat väärin. Korvatulehduksistakin suurin osa paranisi ilman antibioottia, mutta ei millään tk:lla riitä resurssit kontrolloida niitä korvia parin viikon välein paranemisen seuraamiseksi. Tämän takia on päädytty ab-kuurin kirjoittamiseen. Kokeilepa potilaillesi kieltäytyä kirjoittamasta ab-kuuria otiittiin, niin katotaan miten käy sun aikataulujen :)
Miksi ihmeessä pitäis verrata toistuvia ab-hoitoja subkliinisen hypotyreoosin / raja-arvojen hoitamista! o_O Eihän nuo liity toisiinsa mitenkään ts ilman raja-arvojen hoitoa syöt jatkuvia ab-kuureja tmv... Kuulostaa aika hörhötutkimukselta, joka myöskin saa mut kyseenalaistamaan mikä sun todellinen ammatti on...
[/quote]
En ole tuo, jota lainasit, mutta nyt ihan oikeasti vähän skarpimpaa sisälukutaitoa. Ketjua ei pysry seuraamaan järjettömien kommenttien vuoksi.
Meillä oli tosi iso riita miehen kanssa ja ero oli lähellä. Yritin ola töissä ok, mutta teki mieli vaan itkeä ja olla vaan. Jos olisi ollut ajattelua vaativa työ, ei olis tullut mitään. Olen aika tunteellinen ihminen. Tosin meillä perhe joten mistään kahden nuoren erosta ei olisi ollut kyse.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:46"]
Kiitos 43 lääkärinäkökulmasta :) Onko sinulla mitään aavistusta, miksi kukaan ei ota ja tutki yhdistelmähoidon tehoa kunnolla? Jos jaksat vastata olisi kiinnostavaa kuulla.
30
[/quote]
Tämä vanha perinteinen mantra: ei ole tutkimusnäyttöä. No ei ole, kun ei tutkita. Ja tutkia ei tarvitse, koska Thyroxin on hyvä kaikille, jos ei ole, niin se johtuu siitä että potilaat on luulosairaita. Lisäksi "tiedetään" että T3 aihheuttaa liikatoiminnan, joka on vaarallinen sydämelle.
Sitä en käsitä, miksi endotkin on sitä mieltä että matala TSH on ongelma. Sehän kertoo vain ja ainoastaan siitä, etttä oma aivolisäke ei stimuloi kilpirauhasta.
t. 43
[/quote]
Aarght, ei voi muuta sanoa :( Ja monet lääkärit (onneksi et sinä, ilmeisesti :) ) vielä sokeasti kehuvat, että lääketiede on siitä ihailtavaa, että siinä hoidetaan vain tieteelliseen tutkimukseen perustuen. Olen esittänyt joillekin lääkäreille, että tutkimusta tarvittaisiin, ja he aivan silmät kirkkaina selittävät, että jos tässä olisi jotain tutkittavaa, se tutkittaisiin. Eli uskovat, ettei ole mitään syytä, miksi kukaan ei tutki. Minun on vaikea uskoa, ettei tässä olisi moniakin syitä tutkimuksiin. Ei KAI se voi olla syy, että potilaat voivat hyvin Thyroxinilla??? Oikeasti?
Vai (retorisena kysymyksenä) eikö siinäkään ole mitään tutkimista, miten moni ns. elintasosairaus johtuukin kilpirauhasesta? Lihavuus, astma (onko se elintasosairaus?) masennus, paniikkihäiriö, PMS jne? Silloin ehkä nähtäisiin, ettei kaikki voikaan hyvin vain Thyroxinilla.
30
[/quote]
Ja sit pitää muistaa, että veren kilpirauhashormonimääritykset kertovat nimenomaan veren kilpirauhashormonitasoista. Ne ei mittaa kudostason kilpirauhashormonia, saati kilpirauhashormonivaikutusta. Tässä olis totisesti tutkittavaa vielä monellekin ryhmälle.
Siitäkin aina keskustellaan, että "voiko muka kaikki vaivat yhdistää kilpirauhaseen". Mä ajattelen niin, että koska kilpirauhashormonireseptoreja on joka solussa ja ne säätelevät jokaisen solun toimintaa, niin on mahdollista, että melkein mikä tapahsa juttu liittyy jotenkin kilpirauhaseen. Mutta tämä ei taas poissulje niitä kaikkia muita mahdollisia tekijöitä, jotka voi olla oireen X taustalla, en oikein tykkää siitä, minkä ihmelääkkeen maineen nämä Armourit ja T3:t on mediassa saaneet.
Jos lääketieteessä toimittais vain tieteelliseen tietoon vedoten, ei esimerkiksi kirjoitettaisi korvatulehduksiin antibiootteja, keuhkoputkentulehduksista puhumattakaan. Yskänlääkkeitä ei myytäisi pullollistakaan. Ja monta muuta asiaa ihan yhtä lailla joihin syyllistytään ihan päivittäin. Mut eipä oo kukaan tutkinut, että onko toistuvat antibioottikuurit vaarallisimpia kuin kiklpirauhashormonikokeilu raja-arvoisilla labroilla tjs.
Toinen endokrinologien pelaama kortti on se, että "on vaarallista puuttua hormonitoimintaan". Mä en kyllä ihan ymmärrä, että miksi on ihan ok puuttua kasvuikäisen nuoren sukuhormonitoimintaan määräämällä e-pillereitä kokeiluna, mutta kilpirauhashormoneita ei. Tai miksi on ok hoitaa masennusta depressiolääkkeillä, mutta kilpirauhashormonikokeilu on melkeinpä kriminalisoitu. On kuitenkin mahdollista mitata suhteellisen hyvin tunnettua kilpirauhashormonitasoa, sen sijaan paljon vähemmän on näyttöä serotoniinitasoista ja niiden korrelaatiosta mielialaongelmiin.
Anteeksi saarna. :)
t. 43
[/quote]
Ei vaan KIITOS. Palauttelet uskoani lääkärin ammattia harjoittavia kohtaan :)
30
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:38"]
t. 43
[/quote]
Jos nyt oikeasti olet lääkäri, niin miltähän vuosikymmeneltä sun koulutus on oikein peräisin? Eihän nykyisin [b]nimenomaan[/b] keuhkoputkentulehdukseen tulekaan määrätä antibioottia. Jos niin teet, hoidat väärin. Korvatulehduksistakin suurin osa paranisi ilman antibioottia, mutta ei millään tk:lla riitä resurssit kontrolloida niitä korvia parin viikon välein paranemisen seuraamiseksi. Tämän takia on päädytty ab-kuurin kirjoittamiseen. Kokeilepa potilaillesi kieltäytyä kirjoittamasta ab-kuuria otiittiin, niin katotaan miten käy sun aikataulujen :)
Miksi ihmeessä pitäis verrata toistuvia ab-hoitoja subkliinisen hypotyreoosin / raja-arvojen hoitamista! o_O Eihän nuo liity toisiinsa mitenkään ts ilman raja-arvojen hoitoa syöt jatkuvia ab-kuureja tmv... Kuulostaa aika hörhötutkimukselta, joka myöskin saa mut kyseenalaistamaan mikä sun todellinen ammatti on...
[/quote]
43:han juuri sanoi, ettei noihin tarkoituksiin antiniootin määräämiselle olisi tieteellisiä perusteita. Miltähän vuosikymmeneltä sun luetun ymmärtämisen taito on? (Ja newsflash: kyllä niitä silti määrätään! Mutta kilpirauhasta ei voida hoitaa, koska ta-daa, se ei ole tieteellisesti perusteltua! Vaikka toisenlaistakin tietoa olisi tarjolla...)
30
Ja näihin kommentteihin mielipiteellään vastaava henkilö on jumiutunut pitääkään kaikkia muita joukkona idiootteja mikä nyt ei ole kovin empaattinen katsanta kanta mutta nykyajan tohtoreita puhuttelee raha ei potilastyö.
Onnea vuokralääkäri urallesi. Lääkärihän on ainut laillistettu lupa tappaa ihminen ilman sen suurempia seuraamuksia näin tässä maassa..
Tuli vähän kiukkuisesti esitettyä tämä asia mutta sama henkilö joka kommentoi kaikille ilman sen suurempaa asiasisältöä aiheeseen liittyen.....
Jos kokeekin olevansa oppineempi niin faktoja pöytään.
Core curriculum est vita
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:36"]
Ja näihin kommentteihin mielipiteellään vastaava henkilö on jumiutunut pitääkään kaikkia muita joukkona idiootteja mikä nyt ei ole kovin empaattinen katsanta kanta mutta nykyajan tohtoreita puhuttelee raha ei potilastyö.
Onnea vuokralääkäri urallesi. Lääkärihän on ainut laillistettu lupa tappaa ihminen ilman sen suurempia seuraamuksia näin tässä maassa..
Tuli vähän kiukkuisesti esitettyä tämä asia mutta sama henkilö joka kommentoi kaikille ilman sen suurempaa asiasisältöä aiheeseen liittyen.....
Jos kokeekin olevansa oppineempi niin faktoja pöytään.
Core curriculum est vita
[/quote]
Onkohan sinulla nyt kaikki ihan kunnossa?
Itse keskustelu on ollut pääosin kiinnostavaa ja valaisevaa, mutta nyt lyö kyllä vähän yli.
Haukkuminen lyö vähän yli, mutta jätetään se omaan arvoonsa ;-)
Miksi joka kiinnostavaan ketjuun pitää tulla joku sekopää pilaamaan se. Jos ei ole asiallista sanottavaa, niin älä tule tänne avautumaan. En halua, että tämäkin ketju menee pilalle jonkun / joidenkin silmittömän aggression takia. Voitaisiinko pitää sävy hiukan rauhallisempana, kiitos.
nro 124
Onko muilla kilpparivaivaisilla nämä helteet yhtä helvettiä? Vaikka kaksi tuuletinta puhaltaa, en pysty edes nukkumaan tässä kuumuudessa. Huimaa ja heikottaa, vaikka juon vettä tarpeeksi. En pysty syömään mitään. Kai se lämmönsäätely on lääkityksestä huolimatta sekaisin. Jos tätä jatkuu vielä kauan, en tiedä mitä teen. Kaikkea on kokeiltu, jääpalapussia ja märän pyyhkeen alla nukkumista. Jos menen kaupungille päästäkseni ilmastoituihin tiloihin, huimaa entistä enemmän.
Tulisi jo syksy.
Mitäpä mieltä olette funktionaalisen lääketieteen avusta? Moni kyseisten ongelmien kanssa painineet ovat juurikin sitä kautta löytäneet apua.
Luin ketjun ja taas kerran huomasin, ettei kilpirauhassairaus ole todellakaan mikään "helppo tauti", kuten joku sisätautilääkäri (!) joskus minulle sanoi! Ajattelin silloin, että puhu mitä puhut. Itsellä on ollut vajaatoiminta v:sta 1984, joten monenlaista tohtoria on matkan varrelle sattunut. Lääkärien asiantuntemus on kyllä lisääntynyt alkuaikoihin verrattuna, muttei vieläkään välttämättä riittävästi. Aika yksin sitä usein tautinsa kanssa usein on. Vaihtelevasti on tyroksiinin kanssa matkaa tehty. Nyt olen eläkkeellä ja hormonimäärää on melkein koko eläkeajan vähennetty. Onko ketjun lääkärillä tietoa meistä "ikääntyvistä" (hauska sana, koska kaikkihan ikääntyvät 😂) ja tyroksiinin tarpeen vähenemisestä?
Joku kirjoitti, ettei Tampereella testattaisi T4V:tä. Asun myös kaupungissa ja aina on testattu, joten kyse on ehkä jostain yksittäisestä lääkäristä? Synlabin kilpirauhaspaketissa testataan myös TPOAb eli vasta-aineet TSH:n ja T4V:n lisäksi. Fimlabin Omalabrassa testataan nuo kaksi jälkimmäistä. Näistä joutuu tietysti itse maksamaan.
Kuinka usein arvoja kannattaisi omakustanteisesti mitata? En edes viitsi niitä tuolta YTHS:ltä pyytää, tuskin antavat kuitenkaan. Mulla tpoab on koholla ja t4v pyörii joko alle viitearvojen tai juuri ja juuri arvoissa. Oireita on, kuten palelu, väsymys ja hikoilemattomuus. TSH on kuitenkin aina ollut viitteissä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 21:15"]
Ei pysy lekurit aina kärryillä. Itse kävin tk:ssa valittamassa oloani, annosta nostettiin. Viikkojen päästä kyselin kontrollikokeen tuloksia. Lekuri sanoi olevan ihan ok: 3,5. Ihmettelin, että eikös TSH pitäisi olla 1-2, niin sanoi yllättyneenä "Ai, sullako oli lääkitys?". Hmph.
[/quote]
Hahahaha ihan sama kokemus! Lekuri ei yhtään kartalla mun hoidosta. Onneksi olen itse skarppina.