Kilpirauhasarvoista tietäviä paikalla? Sain juuri tulokset..
Ja lääkäri siis soittelee minulle aamulla. Olen syönyt Thyroxinia 14v (välillä oli tauollakin) lievään kilpparin vajaatoimintaan. 2k sitten TSH oli 0,01 jolloin annostusta nostettiin yhteen tablettiin per pv. Sitä ennen meni muistaakseni puolikas 5 päivänä ja kokonainen 2 päivänä viikossa.
Kävin kontrollikokeissa ja TSH oli nyt 0,02 eli edelleen liian matala! T4V oli 16. Mitä nämä arvot kertoo, ja mistähän johtuu että TSH on matala?
Imetän tällä hetkellä ja mietinkin, vaikuttaakohan se tuloksiin. Ja toiveena uusi vauva..
Kommentit (153)
Tsemppiä helteeseen. Ja get over it olitte sitten suuri tai pienipäisiä.
pysytäänpä aiheessa.
No hyvä, ettei ollut väheksyvä tarkoitus, en sitten ymmärrä miksi tuli muutama miinuspeukku, ehkä väärinkäsityksiä. Vertaistuen parissa kun on saanut huomata, että joitain ihmisiä ärsyttää (ilmeisesti) se, että he eivät ole oikein perillä kaikista koukeroista ja sitten halutaan tosiaan ilmoittaa piilotellen, että kenenkään ei kannattaisi näitä sen enempää miettiä ja joskus se sanotaan aggressiivisesti jopa päin naamaa. Eli ehkä oon tullut hiukan yliherkäksi siihen liittyen. Kuitenkaan en itse mielestäni tuputa, kerron vain, minkälaista on itselleni tullut vastaan aiheeseen liittyen.
30
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 20:02"]
No hyvä, ettei ollut väheksyvä tarkoitus, en sitten ymmärrä miksi tuli muutama miinuspeukku, ehkä väärinkäsityksiä. Vertaistuen parissa kun on saanut huomata, että joitain ihmisiä ärsyttää (ilmeisesti) se, että he eivät ole oikein perillä kaikista koukeroista ja sitten halutaan tosiaan ilmoittaa piilotellen, että kenenkään ei kannattaisi näitä sen enempää miettiä ja joskus se sanotaan aggressiivisesti jopa päin naamaa. Eli ehkä oon tullut hiukan yliherkäksi siihen liittyen. Kuitenkaan en itse mielestäni tuputa, kerron vain, minkälaista on itselleni tullut vastaan aiheeseen liittyen.
30
[/quote]
En kyllä ymmärrä miten sellainen käsitys saattoi syntyä. Luepa mitä kirjoitin uudelleen.
Et taida itsekään olla kauhean paksunahkainen. Selitin jo näkemykseni, että mistä se miinuspeukku tuli, kun kerran itse sitä kysyit.
30
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 20:57"]
Et taida itsekään olla kauhean paksunahkainen. Selitin jo näkemykseni, että mistä se miinuspeukku tuli, kun kerran itse sitä kysyit.
30
[/quote]
Sanoin sen huumorilla. En odottanut vastausta. Ei mua oikeasti kiinnosta kuka peukuttaa ja miten. Palataanko aiheeseen?
nro 124
Minäkin haluaisin kilpirauhaslääkityksen. Ilmeisesti se siis on mahdollista saada myös julkisen terveydenhuollon piirissä? Ykistyiseen ei olisi varaa. Minäkin olen syönyt masennuslääkkeitä on / off jo usean vuoden ajan ja välillä käynyt kilppiskontrolleissa. Lääkäri on silti sitä mieltä, että tarkkaillaan. Millaisilla arvoilla voisi sen koelääkityksen saada? Onko jokin arvo, mitä pitäisi lekurilta erikseen pyytää?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 21:06"]
Minäkin haluaisin kilpirauhaslääkityksen. Ilmeisesti se siis on mahdollista saada myös julkisen terveydenhuollon piirissä? Ykistyiseen ei olisi varaa. Minäkin olen syönyt masennuslääkkeitä on / off jo usean vuoden ajan ja välillä käynyt kilppiskontrolleissa. Lääkäri on silti sitä mieltä, että tarkkaillaan. Millaisilla arvoilla voisi sen koelääkityksen saada? Onko jokin arvo, mitä pitäisi lekurilta erikseen pyytää?
[/quote]
Palataan vain aiheeseen. Sorry. Mitä olen itse seurannut niin julkisella saattaa saada koelääkityksen, jos TSH on ylärajalla tai ihan lähellä sitä JA oireilu on jatkunut jo pidemmän aikaa, eikä lääkäri keksi mikä muukaan voisi vaivata. T4V ei tunnu vaikuttavan päätöksiin niinkään :( Kannattaa pyytää rajatapauksissa myös arvo TPO-Ab eli ns. vasta-aineet, koska jos ne ovat pielessä voi hoito irrota helpommin "hyvillä arvoilla".
Mutta osa tk-lääkäreistä odottaa, että TSH on selvästi yli rajojen, jopa 10 ja osa antaa koelääkityksen jo about arvolla TSH 3. Mahiksia parantaa mitä olen seuraillut muiden kokemuksia niin pitkä ja hyvä hoitosuhde. Mutta jos sellaista ei ole ja oma lääkäri kuuluu niihin, jotka eivät kokeile, niin kannattaa julkisellakin mennä toiselle lääkärille, heissä on yllättävän paljon eroja. Ehkä jopa niin päin, että useammin nuoremmat lääkärit, siis alle 3-kymppiset tietävät jo, että arvot eivät ole kaikki kaikessa.
30
lääkityksellä TSH saa painua jopa mittaamattomiin, tärkein mittari on oma vointi (vajaatoimintaoireiden pysyminen poissa) ja T4V saisi olla mielellään yli viiteasteikon puolenvälin, ei roikkua siellä alhaalla.
Terveyskeskuslääkärit hoitavat vain laboratorioarvoja, eivät ihmistä. Jos kärsit vajaatoimintaoireista riittävälläkin Thyroxin- lääkityksellä, niin suosittelen lääkkeen vaihtoa yksityislääkärillä. Kilpirauhasfoorumeilla on lääkärisuosituksia. TSH:n ei automaattisesti ole pakko olla 1-2 välillä lääkityillä, jos oireita vielä on sillä (1-2) TSH arvolla.
Ap paikalla.
Niin, silloin 2kk sitten kun katsottiin kilpirauhasverikokeet, niin TSH oli kuulemma LIIAN matalalla ollen 0,01 ja siksi Thyroxin-annostusta nostettiin. Nyt kontrollissa TSH oli siis sen 0,02, mutta kuulemma edelleen liian matala. Itse en näistä asioista kyllä ymmärrä mitään...
Lihas- ja nivelkipuja minulla on ajoittain, myös ummetusta ajoittain, väsymystä ja saamattomuutta yleisesti ottaen lähes aina.
Jos tsh on liian matala niin eikö silloin pidä lääkitystä vähentää? Sorry mutta mä en nyt tajua.
Olisikohan ap:lla vaihdettu lääkkeet isoita pikkutabuihin? Se voisi selittää asian.
Tai sitten lääkäri on kyllä täysin ammattitaidoton.
AP;n arvot ovat kyllä aika lailla kohdillaan, joten onkohan lääkitys tuollakaan tasolla lainkaan tarpeellinen?
Arvosi kuulostavat minusta hyviltä. TSH on aivolisäkkeen erittämä hormoni, jonka pitoisuus kasvaa, jos kilpirauhashormoni T4V on liian matala. Aivolisäke siis yrittää piiskata kilpirauhasta tuottamaan lisää sitä hormoniaan. Minulta on kilpirauhanen poistettu ja joudun loppuelämäni käyttämään Thyroxinia. TSH tosiaan saa lääkityksellä painua vaikka mittaamattomiin, minulla se on 13,8. Ja T4V on siinä alarajan tuntumassa eli 9,7. Olo on sen mukainen. Vastikään nostettiin Thyroxin-annosta, ja uudet verikokeet ovat 3 kk kuluttua. Toivottavasti arvot paranevat.
Tsh kuuluukin olla matala. En nyt oikein tajua logiikkaasi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 22:34"]
Ap paikalla.
Niin, silloin 2kk sitten kun katsottiin kilpirauhasverikokeet, niin TSH oli kuulemma LIIAN matalalla ollen 0,01 ja siksi Thyroxin-annostusta nostettiin. Nyt kontrollissa TSH oli siis sen 0,02, mutta kuulemma edelleen liian matala. Itse en näistä asioista kyllä ymmärrä mitään...
Lihas- ja nivelkipuja minulla on ajoittain, myös ummetusta ajoittain, väsymystä ja saamattomuutta yleisesti ottaen lähes aina.
[/quote]
Sun lääkäri on kyllä ihan pihalla, sitä annostusta ois pitänyt laskea eikä nostaa. Tuo ketjussa kommentoinut lääkäri on oikeassa. t. joku jolla on itselläkin vajis
Eli minulla mennyt koko ajan Thyroxin 0,1 mg, ja tosiaan sen annostusta nostettiin 2kk sitten yhteen kokonaiseen tablettiin päivässä. Ei muutettu tabletin voimakkuutta vaan samat tabut menee kuin aiemminkin.
ap
No eiköhän se huomenna selviä, kun se lääkäri sinulle soittaa. Tuskin AV tietää paremmin.
Kuulostaa hyviltä arvoilta. Annosta ei pitäisi joutua nostamaan jos TSH on noin hyvä ja sen lisäksi vielä hyvä T4-arvo. TSH voi mennä joskus sekaisin ja elää omaa elämäänsä. Pyydä ensi kerralla ottamaan myös vapaa T3. Sitä kautta saat paremman kokonaiskuvan terveydestäsi.
-Mies 29v-
Outoa että TSH nousee jos lääkitystä lisätään.
Tän on nyt pakko olla joku vitsi tai provo. Ei yksikään lääkäri voi olla noin tollo. Tarkoitan siis ap:n lääkäriä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:51"]
Kylläpäs tämä kilpparikeskustelu kuohuttaa tunteita. Itse käyn kontrolleissa ja otan lääkäriltä vastaan thyroxinin. Arvoista en ymmärrä mitään (olen aina ollut huono matikassa, kemiassa yms.). En jaksa vaivata niillä pientä päätäni. Olo on parempi, ja se on kaikki, joka merkitsee. Otan napin aamulla, ja näillä mennään.
[/quote]
Miksi joku alapeukuttaa kommenttiani, kun kerron vain seuraavani lääkärin ohjeita?
[/quote]
Mekö, jotka jaksamme vaivata itseämme näillä asioilla olemme jotenkin suuripäisiä? Sori vaan, mutta sellainen ajatus nousi kirjoituksestasi, vaikka hienoa on se, että sulla kaikki sujuu, ei siinä mitään.
En minäkään vaivaisi, ellei olisi ollut pakko kun minua ei julkisella puolella hoideta. Siellä sanotaan, että saat masennuslääkkeen. Yksityinen alan spesialisti määräsi ensin Thyroxinin ja sitten vielä yhdistelmähoidon. Mutta miten mä olisin löytänyt oikean endon luo, joka minunlaisiani hoitaa, ellen olisi ottanut asioista aika paljon itse selvää ensin? Halusin voida hyvin NYT, enkä ravata tyhjäkäynnillä siellä sun täällä maksen itseni kipeäksi. Kun vertaistuen pariin löysin niin sieltä löytyi niin paljon tietoa, että miksi en olisi vaivannut sillä "suurta päätäni"?
30
[/quote]
No nyt olet kyllä turhasta loukkaantunut. Se on vain tavallinen sanonta, "vaivaa pientä päätänsä", ja itseironinen viitaten siihen, ettei ko. pienestä päästä paljon järkeä välttämättä löydy. Juurihan sanoin, etten ole koskaan tajunnut matikkaa ja kemiaa yms, ja siksi en myöskään ymmärrä noista arvoista mitään. Minullakin oli ensin masennuslääkitys, mutta onneksi myös hyvä lääkäri. Terveyskeskuksessa.
Minun kirjoitukseni ei ollut millään lailla väheksyvä, kunhan kerroin oman kokemukseni. Mitä se "suuripäisyys" edes tarkoittaa? :D Ihan kaikesta ei kannata vetää hernettä nenuseen.
[/quote]
Hahaha :D Tietenkin "vaivata pientä päätänsä" on ihan tavallinen sanonta. Ei siihen kätkeydy edes piilovittuilua. Johan Egotrippikin lauloi siitä. "Suljetuin silmin."
Mutta itse asiaan... 137, mulla on aivan sama. Tosi huono olo helteen takia vaikka kittaan vettä. Jalkoja turvottaa ja päästä heittää.