Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvoista tietäviä paikalla? Sain juuri tulokset..

Vierailija
22.07.2014 |

Ja lääkäri siis soittelee minulle aamulla. Olen syönyt Thyroxinia 14v (välillä oli tauollakin) lievään kilpparin vajaatoimintaan. 2k sitten TSH oli 0,01 jolloin annostusta nostettiin yhteen tablettiin per pv. Sitä ennen meni muistaakseni puolikas 5 päivänä ja kokonainen 2 päivänä viikossa.

Kävin kontrollikokeissa ja TSH oli nyt 0,02 eli edelleen liian matala! T4V oli 16. Mitä nämä arvot kertoo, ja mistähän johtuu että TSH on matala?

Imetän tällä hetkellä ja mietinkin, vaikuttaakohan se tuloksiin. Ja toiveena uusi vauva..

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 16:33"]

Tsh kuuluukin olla matala. En nyt oikein tajua logiikkaasi.

[/quote]

Niin kaikki laboratoriot ei taida noin matalia arvoja edes ilmoittaa. 

Vierailija
82/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:22"]

TSH:sihan on koko ajan liikatoiminnan puolella, eli Thyroxin annosta olisi pitänyt vähentää eikä päinvastoin. Kun TSH nousee, se tarkoittaa vajaatoimintaa. Ellei sulla sitten ole kilpirauhassyöpää taustalla, siinä tapauksessa TSH onkin syytä pitää mittaamattoman alhaalla. 

lääkäri

[/quote]

Olisi kiinnostavaa kuulla, miksi teidän lääkäreiden tietämys ei ole ihan sitä, mitä se saisi olla. Onko kilpirauhasesta ollut mitään täydennyskoulutusta sen jälkeen kun valmistuit ja onko siitä miten kauan? Teille ei opeteta (yhdistelmä-)t3-hoitoakaan, joka ehkä auttaisi ymmärtämään näitä asioita laajemmin, eikä ole mitään kvanttitiedettä tai minusta vaadi endokrinologin lisäkoulutusta. 

Kuinka voi olla, että endot tietävät, että tsh ei ole seurattava arvo, vaan vointi ja itse kilpirauhashormonit, mutta se tieto ei vaan etene vaan junnaa paikallaan aiheuttaen potilaille huonoa vointia ja jopa kansantaloudellisia menetyksiä.

Ei ole sinun vikasi, että näin on, mutta mistä se muutos lähtee, jos opetus ei muutu.

[/quote]

Varsin koominen valitusviesti. Kenenköhän tietämys niistä kilpirauhasasioista on sitä luokkaa mitä  saisi olla kun lääkäreillä se ei riitä? Kaltaisillasiko itseään internetin absoluuttisella totuudella ja tietoudella valistaneilla kansalaisilla? Olisi hyvä, jos tälläisten asioiden esittäjillä olisi itsellään jonkinlaista koulutusta kilpirauhasvaivojen hoidossa eikä vain toistettaisi sitä mitä on netistä luettu ilman minkäänlaista kykyä suodattaa hölynpölyä. Asiansa osaavat endokrinologit kylläkin seuraavat TSH arvoa aivan kuten TK-lääkärit. Valtaosa endokrinologeista ei muuten harrasta muuta kuin Thyroxin -lääkehoitoa. Miksi? Syyn saat itse yrittää googlettaa, mutta ei kovin lupaavalta näytä mikäli viestisi on osoitus siitä mistä tietosi hankit.

Suurin osa tämän viestiketjun "neuvoista" on silkkaa roskaa ja vaikea edes arvioida onko näistä valtaosa vitsillä kirjoitettu vai ovatko nämä "auttajat" oikeasti näin typeriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh? Oliko sulla oireita vai miksi annosta nostettiin?

Vierailija
84/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen hoidon aloittamista tsh14,5 ja t4v 9. Paska olo ja vajis oireet todella voimakkaita.

Pikkuhiljaa 3vuoden aikana on annostusta nostettu yhdestä pienestä tabletista 3 isoon.

Nyt tsh on 0.01 ja t4v 19. Olo on mainio.

Ei vajisoireita, eikä liikatoiminnan oireita.

Luulen vaan että tie thyroxinin kanssa on kuljettu loppuun ja täytyis vaihtaa lääkettä.

Vierailija
85/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:09"]

Kuulostaa hyviltä arvoilta. Annosta ei pitäisi joutua nostamaan jos TSH on noin hyvä ja sen lisäksi vielä hyvä T4-arvo. TSH voi mennä joskus sekaisin ja elää omaa elämäänsä. Pyydä ensi kerralla ottamaan myös vapaa T3. Sitä kautta saat paremman kokonaiskuvan terveydestäsi. 

-Mies 29v-

[/quote]

Onko SULLA vajis? Oletko koskaan ajatellut, että se on syynä tyttöystävättömyyteesi ja muutenkin siihen, miten näet naiset? Meinaan nämä hormoniasiat vaikuttavat yllättävän moniin asioihin, jopa luonteeseen (herkkyyteen, mielensäpahoittamiseen jne)?

Vierailija
86/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH:sihan on koko ajan liikatoiminnan puolella, eli Thyroxin annosta olisi pitänyt vähentää eikä päinvastoin. Kun TSH nousee, se tarkoittaa vajaatoimintaa. Ellei sulla sitten ole kilpirauhassyöpää taustalla, siinä tapauksessa TSH onkin syytä pitää mittaamattoman alhaalla. 

lääkäri

Vierailija
87/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle tässä ketjussa vastasit?

lääkäri

[/quote]

Vierailija
88/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 20:39"]

lääkäri

[/quote]

Olisi kiinnostavaa kuulla, miksi teidän lääkäreiden tietämys ei ole ihan sitä, mitä se saisi olla. Onko kilpirauhasesta ollut mitään täydennyskoulutusta sen jälkeen kun valmistuit ja onko siitä miten kauan? Teille ei opeteta (yhdistelmä-)t3-hoitoakaan, joka ehkä auttaisi ymmärtämään näitä asioita laajemmin, eikä ole mitään kvanttitiedettä tai minusta vaadi endokrinologin lisäkoulutusta. 

Kuinka voi olla, että endot tietävät, että tsh ei ole seurattava arvo, vaan vointi ja itse kilpirauhashormonit, mutta se tieto ei vaan etene vaan junnaa paikallaan aiheuttaen potilaille huonoa vointia ja jopa kansantaloudellisia menetyksiä.

Ei ole sinun vikasi, että näin on, mutta mistä se muutos lähtee, jos opetus ei muutu.

[/quote]

Varsin koominen valitusviesti. Kenenköhän tietämys niistä kilpirauhasasioista on sitä luokkaa mitä  saisi olla kun lääkäreillä se ei riitä? Kaltaisillasiko itseään internetin absoluuttisella totuudella ja tietoudella valistaneilla kansalaisilla? Olisi hyvä, jos tälläisten asioiden esittäjillä olisi itsellään jonkinlaista koulutusta kilpirauhasvaivojen hoidossa eikä vain toistettaisi sitä mitä on netistä luettu ilman minkäänlaista kykyä suodattaa hölynpölyä. Asiansa osaavat endokrinologit kylläkin seuraavat TSH arvoa aivan kuten TK-lääkärit. Valtaosa endokrinologeista ei muuten harrasta muuta kuin Thyroxin -lääkehoitoa. Miksi? Syyn saat itse yrittää googlettaa, mutta ei kovin lupaavalta näytä mikäli viestisi on osoitus siitä mistä tietosi hankit.

Suurin osa tämän viestiketjun "neuvoista" on silkkaa roskaa ja vaikea edes arvioida onko näistä valtaosa vitsillä kirjoitettu vai ovatko nämä "auttajat" oikeasti näin typeriä.

[/quote]

Valtaosa endoista on takapajuisia pihallaolijoita, joita ei kiinnosta potilaan hyvinvointi eikä omatoiminen asioista selvää ottaminen. Totuus on, että moni potilas voi paremmin kun T3-hoito yhdistetään tyroksiiniin, ei tietenkään kaikki, mutta ne, joilla t3:n tarvetta on enemmän. Minulla on lääkealan koulutus ja ymmärrän näitä asioita mielestäni oikein hyvin. 

Vai voisitko sinä selittää sen millä mekanismilla matala TSH aiheuttaa osteoporoosia niin kuin väitetään? Jos samalla T4V ja T3V ovat ok? Olisi kiinnostavaa tietää. Itselläni kun on yhdistelmälääkitys niin en todellakaan puhu mitään hölynpölyä.

Osaatko sinä kertoa, mitä hormoneita kilpirauhanen tuottaa ja missä suhteessa?

Osaatko sanoa, mikä hormoni niistä saa aikaann halutut vaikutukset elimistössä? 

Tiedätkö, mitä hormonia Thyroxin on?

Tiedätkö miten Thyroxin saa aikaan hoitovaikutuksen?

Osaatko sanoa, vaikuttavatko kilpirauhashormonit aivojen välittäjäaineiden toimintaan (joilla taas on yhteys masennukseen, paniikkihäiriöön jne)? 

Jos vastaat näihin oikein, uskon, että sinäkin tiedät jotain. Voimme sitten keskustella lisää :)

Vierailija
89/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, lainaus epäonnistui. Kenelle tässä ketjussa vastasit, nimim. lääkäri? Mitkä ovat ne hyvät arvot näissä? T. vastaaja 9

Vierailija
90/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄÄKITYKSELLÄ tsh SAA olla matala! Jopa mittaamaton jos OLO on hyvä!

Vierailija
91/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 17:28"]

Sorry, lainaus epäonnistui. Kenelle tässä ketjussa vastasit, nimim. lääkäri? Mitkä ovat ne hyvät arvot näissä? T. vastaaja 9

[/quote]TSH tulee olla nykysuositusten mukaan 1-2.

Vierailija
92/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksessa TSH "hoidetaan" 1-2 välille mutta potilaan voinnilla ei sitten mitään väliä olekkaan.

Vierailija
93/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri

[/quote]

TSH:sta ei näe ollaanko liikatoiminnalla vai ei. Tiedän, koska minulla on tyroksiini ja liotyroniini eli T3-lääkitys ja olen taistellut näistä asioista lääkäreiden kanssa vuosia. Mutta oma endokrinologini, joka on alan huippuja (Mehiläisessä) on nimenomaan sanonut minulle, että vain T4-arvolla tai T3:lla (jos syödään T3-hormonia) on väliä. Tsh saattaa painua mittaamattomiin ihan vain siksi, koska hormoni tulee purkista, eikä sen tuottamiseksi enää tarvita aivolisäkkeen käskyjä.

Aloittajalle sanoisin, että jos T4V:n yläraja on esim 21 niin arvosi ei ole huippuhyvä. Tosin se riittää, jos sulla ei ole mitään oireita, mutta jos on, niin T4V:tä (ja siis ehkä lääkeannostustakin) olisi varaa nostaa.

Jos et saa kunnon hoitoa, hakeudu lääkärille, joka ei hoida ja tuijota yksinomaan tsh-arvoa.

Vierailija
94/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis minulla ei ole kilpirauhassyöpää.

14

Vierailija
95/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:38"]

Jos lääketieteessä toimittais vain tieteelliseen tietoon vedoten, ei esimerkiksi kirjoitettaisi korvatulehduksiin antibiootteja, keuhkoputkentulehduksista puhumattakaan. Yskänlääkkeitä ei myytäisi pullollistakaan.  Ja monta muuta asiaa ihan yhtä lailla joihin syyllistytään ihan päivittäin. Mut eipä oo kukaan tutkinut, että onko toistuvat antibioottikuurit vaarallisimpia kuin kiklpirauhashormonikokeilu raja-arvoisilla labroilla tjs. 

t. 43

[/quote]

Jos nyt oikeasti olet lääkäri, niin miltähän vuosikymmeneltä sun koulutus on oikein peräisin? Eihän nykyisin [b]nimenomaan[/b] keuhkoputkentulehdukseen tulekaan määrätä antibioottia. Jos niin teet, hoidat väärin. Korvatulehduksistakin suurin osa paranisi ilman antibioottia, mutta ei millään tk:lla riitä resurssit kontrolloida niitä korvia parin viikon välein paranemisen seuraamiseksi. Tämän takia on päädytty ab-kuurin kirjoittamiseen. Kokeilepa potilaillesi kieltäytyä kirjoittamasta ab-kuuria otiittiin, niin katotaan miten käy sun aikataulujen :)

Miksi ihmeessä pitäis verrata toistuvia ab-hoitoja subkliinisen hypotyreoosin / raja-arvojen hoitamista! o_O Eihän nuo liity toisiinsa mitenkään ts ilman raja-arvojen hoitoa syöt jatkuvia ab-kuureja tmv... Kuulostaa aika hörhötutkimukselta, joka myöskin saa mut kyseenalaistamaan mikä sun todellinen ammatti on...

[/quote]

Olen saanut koulutukseni 90- ja 2000-luvuilla ja kyllä kiitos, täydennyskoulutankin itseäni aktiivisesti. En viitannutt tuossa siihen, miten itse toimin, vaan siihen, miten _toimitaan_ yleisesti. Tämä oli kommentti siihen, kuun joku väitti, että lääkärit kuvittelevat hoitavansa vain tieteelliseen tietoon perustuen, tuo oli yleinen esimerkkii siitä, että useinkaan niin ei ole. Usein nämä, jotka teilaa uudemmat, kokeelliset hoidot, eivät ole halukkkaita muuttamaan toimintatapojaan silloinkaan kun ne on todistettu toimimattomiksi. 

Ei tietenkään ole sama asia kirjoittaa turhia antibioottikuureja kuin kilpirauhashormonihoitokokeiluja. Mutta pointtini on se, että Thyroxin TIEDETÄÄN turvalliseksi lääkkeeksi, mutta toistuvien antibioottien riskejä tunnetaan vielä huonosti. 

t. 43

Vierailija
96/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:38"]

Tai miksi on ok hoitaa masennusta depressiolääkkeillä, mutta kilpirauhashormonikokeilu on melkeinpä kriminalisoitu. On kuitenkin mahdollista mitata suhteellisen hyvin tunnettua kilpirauhashormonitasoa, sen sijaan paljon vähemmän on näyttöä serotoniinitasoista ja niiden korrelaatiosta mielialaongelmiin.

Anteeksi saarna. :) 

t. 43

[/quote]

Tuosta olen samaa mieltä. Itse olen syönyt mielialalääkkeitä vuosia, ja kilppariarvot on mitattu aina välillä, mutta tk-lääkäri ei suostu myöntämään lääkitystä, vaikka arvot aina just siinä rajoilla. Olen AIVAN VARMA, että minulla ei ole mielenterveyden ongelmaa, vaan että vika on fyysinen. Olen masentunut, haluton, väsynyt, en onnistu pudottamaan painoa, nestettä kertyy, mutta mieleni on täysin terve. Olen siitä satavarma. Lekuri kuitenkin aina vaan uusii sen masennuslääkkeen. Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan. Hän suhtautuu minun, potilaan, sanomisiin kliinisen yliolkaisesti. Kai minä itse oman mieleni parhaiten tunnen! Silti en tule toimeen ilman mitään lääkitystä, mutta serotoniini ei auta, vaan on enemmänkin placebo. 

[/quote]

Mun kokemuksella (toki siis yhden lääkärin potilasaineisto on rajallinen enkä väitä että tämä olis mikään absoluuttinen totuus) tuommoisessa tilanteessa kilpirauhaslääkityksestä voi olla tosi hyvä apu. Mut se mua just ihhmetyttää, että miksi on ihan ok yhdistää vaikka SSRI-lääkkeeseen psykoosilääke ilman sen kummempaa tutkimmusta tai miettimistä, mutta kilpirauhashormonikokeilu menee puoskaroinniksi. 

t. 43

Vierailija
97/153 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri

[/quote]

Vierailija
98/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä " kilpparioireet" ovat kyllä sen tapaisia, että esim. Ihmissuhteet voivat vaikuttaa enemmän kuin jotkut hormonilukemat . Mutta numeroista helpompi puhua kyllä. Ja rahasta.

Vierailija
99/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykytystä, pomppimista kyllä.

Sydän oireiden kanssa vähentäisin annosta ja kuulostelisin miten keho ehtii mukaan. jos vajisoireet muutoin jatkuvat sitten lisää jos <3 Pysyy maltillisena.

Täytyy myös muistaa että rinnalle voi lisätä jokotai toista hormonia ja viilata siten olot kohdilleen. Eli armoud ja T4/t3 jompikumpi.

Parasta on opetella kuuntelemaan kehoaan ja opetella säännöllinen rytmi.

Kahvia ja kolajuomia, energiajuomia kannattaa "varoa" armoudin ja ylipäänsä muunkin kilpparilääkiryksen kanssa..

Voin sanoa että oma annokseni on vieläkin isompi vaikka -ylipainoinen- minivenus olenkin.

Vierailija
100/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 07:40"]

Nämä " kilpparioireet" ovat kyllä sen tapaisia, että esim. Ihmissuhteet voivat vaikuttaa enemmän kuin jotkut hormonilukemat . Mutta numeroista helpompi puhua kyllä. Ja rahasta.

[/quote]

Kyseessä on aivan oikea sairaus. Ja se menee toisinpäin - tämä sairaus vaikuttaa ihmissuhteisiin ja koko elämään. Älä tule tänne vähättelevine mielipiteinesi, kun et selvästi tiedä asiasta mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi