Kilpirauhasarvoista tietäviä paikalla? Sain juuri tulokset..
Ja lääkäri siis soittelee minulle aamulla. Olen syönyt Thyroxinia 14v (välillä oli tauollakin) lievään kilpparin vajaatoimintaan. 2k sitten TSH oli 0,01 jolloin annostusta nostettiin yhteen tablettiin per pv. Sitä ennen meni muistaakseni puolikas 5 päivänä ja kokonainen 2 päivänä viikossa.
Kävin kontrollikokeissa ja TSH oli nyt 0,02 eli edelleen liian matala! T4V oli 16. Mitä nämä arvot kertoo, ja mistähän johtuu että TSH on matala?
Imetän tällä hetkellä ja mietinkin, vaikuttaakohan se tuloksiin. Ja toiveena uusi vauva..
Kommentit (153)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:27"]
Voi kun se mun omalääkäri, joka ei suostu myöntämään mulle koelääkitystä, lukisi tämän ketjun! Olen jo päättänyt mennä yksityiselle, mutta voisin printata tämän hänelle iltalukemiseksi. Saattaisi oivaltaa jotakin. Tai sitten ei!
nro 78
[/quote]
Lääkärisi todennäköisesti ohjaisi sinua tunkemaan tämän keskustelun takapuoleesi. Mitä oikein kuvittelet lääkärin saavan irti tästä keskustelusta? Joukko idiootteja antamassa toinen toistaan huonompia neuvoja.
Kylläpäs tämä kilpparikeskustelu kuohuttaa tunteita. Itse käyn kontrolleissa ja otan lääkäriltä vastaan thyroxinin. Arvoista en ymmärrä mitään (olen aina ollut huono matikassa, kemiassa yms.). En jaksa vaivata niillä pientä päätäni. Olo on parempi, ja se on kaikki, joka merkitsee. Otan napin aamulla, ja näillä mennään.
Meneppäs nyt takaisin niitten tenttikirjojesi taakse pätemään.
ei tarvi kommentoida absoluuttisia totuuksia ilman kokemusperäistä faktaa.
Valitettavaa on että ky. Sairauden hoito Suomessa on retuperällä.
ja suurin ongelma onkin Suomen byrogratia ja Valvira.
Täällä palstalla kaikki on lääkäreitä ja tietää kaiken paremmin kuin lääkärit. Netistä on luettu
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:27"]
Voi kun se mun omalääkäri, joka ei suostu myöntämään mulle koelääkitystä, lukisi tämän ketjun! Olen jo päättänyt mennä yksityiselle, mutta voisin printata tämän hänelle iltalukemiseksi. Saattaisi oivaltaa jotakin. Tai sitten ei!
nro 78
[/quote]
Lääkärisi todennäköisesti ohjaisi sinua tunkemaan tämän keskustelun takapuoleesi. Mitä oikein kuvittelet lääkärin saavan irti tästä keskustelusta? Joukko idiootteja antamassa toinen toistaan huonompia neuvoja.
[/quote]
Ei taitaisi olla hoitavalta lääkäriltä kovin asiallinen kommentti, vai mitä luulet?
nro 78
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:51"]
Kylläpäs tämä kilpparikeskustelu kuohuttaa tunteita. Itse käyn kontrolleissa ja otan lääkäriltä vastaan thyroxinin. Arvoista en ymmärrä mitään (olen aina ollut huono matikassa, kemiassa yms.). En jaksa vaivata niillä pientä päätäni. Olo on parempi, ja se on kaikki, joka merkitsee. Otan napin aamulla, ja näillä mennään.
[/quote]
Miksi joku alapeukuttaa kommenttiani, kun kerron vain seuraavani lääkärin ohjeita?
Itse armour thyroidilla nyt ja luotan kyllä erikoislääkärini ohjeisiin ja diagnoosiin, tänne en tule potilaana muita neuvomaan. Kaikilla yksilölliset oireet ja tilanne, kaikilla ei kilpirauhasesta johtuvaa. Tk lääkäreille suosittelisin silti lisäkoulutusta.
Ala-arvoista tulla tänne vihaisena huutamaan ja haukkumaan.
T:kilpirauhaspotilas
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 12:05"]
Itse armour thyroidilla nyt ja luotan kyllä erikoislääkärini ohjeisiin ja diagnoosiin, tänne en tule potilaana muita neuvomaan. Kaikilla yksilölliset oireet ja tilanne, kaikilla ei kilpirauhasesta johtuvaa. Tk lääkäreille suosittelisin silti lisäkoulutusta.
Ala-arvoista tulla tänne vihaisena huutamaan ja haukkumaan.
T:kilpirauhaspotilas
[/quote]
Hyvin sanottu!
On myös vähän typerää kuvitella että tällä palstalla kaikki ovat lääkäreitä tai yrittävät yltää samaan.
Täällä lääkärinä esiintyy wannabe- lähäri.
Ja jos sairauden takia elämä on pilalla mutta asiantuntija väittää että sopiva hoito on masennus lääke niin kenties se tk:n 7min per käynti ei riitä oikeaan diagnoosiin vaikka arvioitu alkaa potilasta kutsuttaessa.
Ja silloin en ihmettele että haluaa jakaa myös näitä negatiivisia kokemuksiaan, jopa täällä.
Netistä lukemisessa ei ole mitään pahaa kaikki maailman tieto on saatavilla.
Merkitystä on kuinka tähän tietoon suhtautuu.
artikkelia luettaessa, ennenkuin edes aloitetaan tarkistetaan ensin lähteet.
Tutkimusten tuloksiin tulee suhtautua myös kriittisesti onhan sillä nykyisin merkitystä kuka on tutkimuksen tilaaja sekä maksaja.
Yleensä jos tuotteen myynti argumentteihin kuuluu "tieteellisten tutkimusten perusteella" voi hälytyskellojen alkaa soimaan.
Kilpirauhas asioissa kannattaa seurata Usan kilpirauhasyhdistyksen keskusteluja hieman valaisempaa kuin täällä. Myös Usassa on "sota" päällä kuinka näitä sairauksia hoidetaan mutta sielläkin taustall on lääkeyhtiöiden maailmanherruus valitettavasti.
Huolestuttvaa kuitenkin on jos tällä ajojahdilla joka Suomessakin on käynnissä pilataan mahdollisuus hoitoon joka auttaa eli palauttaa huonosti voivan potilaan työkykyiseksi eikö tämä ole kammottavaa.
Vain sen vuoksi että yksi typerä ihminen ei tajua mikä on lääkärin määräys ja tappaa itsensä annostelemalla hevoskuurin T3...
Tappaa se silläkin jos purkillisen syö kerrallaan.
Nyt tämä lääkäri ei saa hoitaa kilpirauhasongelmien parissa painovia potilaita ja Suomen ehdot taistelee vem vet mest.
Lopputulema on että jokainen potilastapaus on omansa ja ihminen voi huonosti ei kykene työhön ja tkssa kuulee että otetaan labrat 6kk kuluttua. Se on pitkä aika ilman vuokra ja ruokarahaa.
Juttuhan on niin, että korkeammalta taholta (Suomen endokrinologiyhdistys) on tullut meille tavan lääkäreille käsky, että yhdistelmävalmisteita ei saa määrätä. Joten tavalliselta Tk-lääkäriltä niitä ei saa.
Ja ap:lle, jos olo on hyvä niin en tuijottaisinoita arvoja enää.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:48"]Juttuhan on niin, että korkeammalta taholta (Suomen endokrinologiyhdistys) on tullut meille tavan lääkäreille käsky, että yhdistelmävalmisteita ei saa määrätä. Joten tavalliselta Tk-lääkäriltä niitä ei saa.
Ja ap:lle, jos olo on hyvä niin en tuijottaisinoita arvoja enää.
[/quote]
Tai no korjaan, se taitaa olla suositus.
Ap paikalla.
Lääkäri soitti eilen. Tulos: Thyroxin-lääkitystä pienennetään niin, että jatkossa otan 3 pv:nä kokonaisen tabletin ja 4 pv:nä puolikkaan. ??? Olen kyllä hieman pihalla. Ensin nostettiin ja nyt pienennetään, vaikka TSH oli noussut 0,01stä vain 0,02teen. Ja sanottiin sen olevan matala...
No, en lääkäri olekaan joten uskottava varmaan mitä lääkäri sanoo :)
Mites meillä? mies sai tulokset pari päivää sitten ja en tieäd mikä arvo mutta toinen kuitenkin oli nyt tasan 4 ja ilm sen pitäis olla alle sen...viimeksi oli 3,5 ja asia jätettiin siihen, seurailulinjalle.
Mutta nyt siis noussut tuon verran ja lääkäri kuulema soittaa ensivkolla. Miehellä on suvussa kilpirauhasen vajaatoimintaa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 06:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:38"]
Onko ketjun lääkärinä esiintynyt juuri tällainen ylityöllistetty tk-lääkäri, jolla ei riitä aika eikä resurssit tutkia potilasta kunnolla vaan joka vaivaan määrätään mielialalääkkeet?
[/quote]
Tai sit sellainen, jonka kilpirauhastietämys on peräisin vain siitä mitä sisätautikursseilla on opetettu ja sitten kuullut miten jääräendokrinologit on varoitelleet vaarallisista T3-hoidoista.
Minä olen lääkäri ja osallistun tähän hetjuun nyt ekaa kertaa. Olen jonkun verran perehtynyt yhdistelmähoitoihin ja suhtaudun niihin avoimesti. Aika vaikea on hoitaa yhdistelmähoidoilla, kun julkisella on ohjeistus, että T3-hormonia ei saa määrittää eikä mielellään T4V:täkään ja kuulemani mukaan jotkut yksityisiä lääkäripalveluja tuottavat yritykset ovat kieltäneet vastaanottavilta lääkäreiltä tiettyjen kilpirauhashoitojen määräämisen.
En siis lähtisi ensimmäiseksi haukkumaan kollegoita pässeiksi tai vastaavaksi. Jokainen hoitaa hallitsemansa tiedon varassa, ja on oikeastaan taitovirhekin lähteä toimimaan vasten tapaa, jonka tietää (luulee, tässä ehkä on tosiaan tiedon puutteesta kyse mutta silti) oikeaksi. Ei tämä tilanne muutu ennen kuin oikeasti tietämys yhdistelmähoidoista kasvaa.
[/quote]
Tämä lainaamani sankari ei kyllä ole lääkäriä nähnytkään. Melkoisella mutu-tuntumalla vetää takapuolestaan näitä kommentteja. Kerrohan missä paikassa tarkalleen ottaen on kielletty T3 ja T4V mittaukset? Ole hyvä ja mainitse paikkakunta nimeltä.
[/quote]
Ei ole kielletty, mutta ohjeistus on että T3 määritetään vain liikatoimintaepäilyssä, ja seurannassa riittää TSH. En sano kuntaa, koska en halua tulla tunnistetuksi. Mulle on sinänsä sama uskooko av-mamma ammattitaitooni, potilaitteni luottamus on ainoa jolla on merkitystä.
Mikä sitten on syynä, että vaikka olen syönyt Thyroxinia vuoden, ja annosta on nostettukin, niin painoni ei laske, vaikka laihdutan? Olen myös jatkuvasti väsynyt ja haluton. Mikään ei kiinnosta. Arvot on nyt kunnossa, mutta muuta muutosta ei näy. Luulen, että Thyroxin ei vaan auta minua.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:38"]
Jos lääketieteessä toimittais vain tieteelliseen tietoon vedoten, ei esimerkiksi kirjoitettaisi korvatulehduksiin antibiootteja, keuhkoputkentulehduksista puhumattakaan. Yskänlääkkeitä ei myytäisi pullollistakaan. Ja monta muuta asiaa ihan yhtä lailla joihin syyllistytään ihan päivittäin. Mut eipä oo kukaan tutkinut, että onko toistuvat antibioottikuurit vaarallisimpia kuin kiklpirauhashormonikokeilu raja-arvoisilla labroilla tjs.
t. 43
[/quote]
Jos nyt oikeasti olet lääkäri, niin miltähän vuosikymmeneltä sun koulutus on oikein peräisin? Eihän nykyisin [b]nimenomaan[/b] keuhkoputkentulehdukseen tulekaan määrätä antibioottia. Jos niin teet, hoidat väärin. Korvatulehduksistakin suurin osa paranisi ilman antibioottia, mutta ei millään tk:lla riitä resurssit kontrolloida niitä korvia parin viikon välein paranemisen seuraamiseksi. Tämän takia on päädytty ab-kuurin kirjoittamiseen. Kokeilepa potilaillesi kieltäytyä kirjoittamasta ab-kuuria otiittiin, niin katotaan miten käy sun aikataulujen :)
Miksi ihmeessä pitäis verrata toistuvia ab-hoitoja subkliinisen hypotyreoosin / raja-arvojen hoitamista! o_O Eihän nuo liity toisiinsa mitenkään ts ilman raja-arvojen hoitoa syöt jatkuvia ab-kuureja tmv... Kuulostaa aika hörhötutkimukselta, joka myöskin saa mut kyseenalaistamaan mikä sun todellinen ammatti on...
Ei pysy lekurit aina kärryillä. Itse kävin tk:ssa valittamassa oloani, annosta nostettiin. Viikkojen päästä kyselin kontrollikokeen tuloksia. Lekuri sanoi olevan ihan ok: 3,5. Ihmettelin, että eikös TSH pitäisi olla 1-2, niin sanoi yllättyneenä "Ai, sullako oli lääkitys?". Hmph.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:59"]
Fiksoituu kyllä jos on hoitoa vaativa sairaus eikä sitä hoitoa saa, tai saa mutta juurikin masennus lääkkeitä :-D
Kaikki oireet eivät tietenkään selity yhdellä syyllä ( välttämättä)mutta kilpirauhashormonit vaikuttavat kehon ketjuissa niin laajasti että helposti aivan kaikki on perseellään. Siinä tulee sitten laajasti syytettyä kilpirauhashormonien epätasapainoa kaikista oireista.
[/quote]
joskus vaan käy niin, että potilas on päättänyt että kilppari reistaa, eikä suostu muihin selvityksiin. Esim MS- tautiin viittaava oireisto pitäis mielestäni selvittää asianmukaisesti, mut potilas jumiutuu ajatukseen kilpirauhasesta.