Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvoista tietäviä paikalla? Sain juuri tulokset..

Vierailija
22.07.2014 |

Ja lääkäri siis soittelee minulle aamulla. Olen syönyt Thyroxinia 14v (välillä oli tauollakin) lievään kilpparin vajaatoimintaan. 2k sitten TSH oli 0,01 jolloin annostusta nostettiin yhteen tablettiin per pv. Sitä ennen meni muistaakseni puolikas 5 päivänä ja kokonainen 2 päivänä viikossa.

Kävin kontrollikokeissa ja TSH oli nyt 0,02 eli edelleen liian matala! T4V oli 16. Mitä nämä arvot kertoo, ja mistähän johtuu että TSH on matala?

Imetän tällä hetkellä ja mietinkin, vaikuttaakohan se tuloksiin. Ja toiveena uusi vauva..

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 43, toimitko missään yhteydessä vielä kilpirauhasasioiden kanssa sen enempää, kuin potilastyössäsi teet? Onko teillä samanmielisillä lääkäreillä energiaa viedä asioita eteenpäin tai antaa maltillisia mutta asiaa puoltavia kannanottoja esim. Kilpirauhasliiton kautta? En siis pyydä, että teet niin, ymmärrän, että jokaisella on omat juttunsa jotka vie liikenevän ajan, mutta ajattelin vain, että ootkohan joku, jonka kaukaisesti tietäisin vertaistuen piiristä, kun siellä muutama (lähinnä kyllä miespuolinen) lääkäri on jollain tasolla mukana ollut :) Ja vaikket olisikaan niin on mukava tietää, että se lääkäriporukka on laajempikin kuin he, joita siellä on. 

30

Vierailija
42/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi vain että liikatoiminnalla olo ei ole mitä mainioin, vaan kauhea! Joku vajaaälyinen taas kirjoittamassa täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskatunut näihin kilpparijutuihin... Mulla on ollut aina vaivana hikoilemettomuus sekä tietynlainen hidas aineenvaihdunta. Yli kaksikymppisenä multa jäivät menkat pois ja olivat pois 10v. Sitten raskauduin ja sain lapsen, jonka jälkeen se puoli toimii ok. Alakulo on kaverina sekä tuo aineenvaihdunnn hitaus. Mulla on aina seurattu kilppariarvoja ja aina on vaan mulle kerrottu, että arvot ovat viitearvojen sisällä; ei lääkitystä. Nyt kun tämä vajaatoiminta on nostettu pöydälle julkisuudessa, onko teitä muita, joilla samanlaista vaivaa ja onko tullut apua kevyestä lääkityksestä?

Vierailija
44/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä ketjussa ole käynyt jo selväksi että joissain tapauksissa lääkityksestä on apua, mutta se on yksilöllistä

Vierailija
45/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua hoitanut lääkäri ei ole osannut työtään. Jos THS on 0,01, Thyroxin-annosta pitää ehdottomasti pienentää. Annoksesi on ollut liian suuri ja elimistösi on liikatoiminnalla, mikä totisesti ei ole elimistölle hyväksi. Kilpirauhasen liikatoiminta on katabolinen tila, sydän on kovilla, lihasmassa kuihtuu, luusto hajoaa yms.

Kilpirauhaspotilaan TSH:n kuuluu (samoin kun terveelläkin ihmisellä) olla yli 0,3 ja mieluusti alle 2, WHO:n viitearvon yläraja on 2,5. TSH-arvon ei todellakaan kuulu laskea nollaan, hullu ja tietämätön on lääkäri, joka noin väittää. Minullekin on väitetty samaa, mutta ko. lääkäri oli fysiatri ja kun paukautin vastaan ja sanoin hänen olevan väärässä, hän myönsi, ettei ole asiasta varma.

Käyn itse Suomen parhailla endokrinologeilla, joten tiedän, millä välillä TSH kuuluu olla!

Vierailija
46/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun näistä asioista puhuttaisiin laajemmin, niin lääkäritkin uskaltaisivat antaa niitä koelääkityksiä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Itsekin olen vuosia syönyt turhaan mielialalääkkeitä, ja aina vaan olo on väsynyt ja masentunut, ja päälle sivuvaikutukset. Paino ei putoa, vaikka laihdutan. Ilmeisesti todella tuttua kertomaa. Nössölääkäri vaan sanoo, että arvot ovat yhä hyväksyttävät, ja että tarkkaillaan. Kohta napsahtaa! 

Miksei kukaan niistä toimittajista, joita täällä pyörii, tee tästä aiheesta juttua? 

Vierailija
47/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksissa ja julkisissa sairaaloissa noudatetaan koululääketiedettä. Se tarkoittaa, että TSH-arvo hoidetuilla potilailla on 1-2. Matalaksi TSH hoidetaan pelkästään syöpäpotilailla. Jos haluaa muunlaista hoitoa, niin sitten pitää mennä sellaiselle lääkärille, joka ottaa vastuun hoitokäytäntöjen vastaisesta hoidosta.

Paljon on niitäkin ihmisiä, jotka omasta mielestään voivat hyvin ylisuurilla tyroksiini-annoksilla, mutta joilla syke on jatkuvasti yli 120 eli ovat liikatoiminnassa.

Tämän kilpirauhasjuttu on niin ylimitoitettu ja usein kaikenlaisia epämääräisiä oireita aletaan pitää vajaatoimintana. Thyroxin-hoitoja aloitetaan ilman vasta-ainemäärityksiä ja epäselvillä oireilla.

Vierailija
48/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 15:43"]

Tämän kilpirauhasjuttu on niin ylimitoitettu ja usein kaikenlaisia epämääräisiä oireita aletaan pitää vajaatoimintana. Thyroxin-hoitoja aloitetaan ilman vasta-ainemäärityksiä ja epäselvillä oireilla.

[/quote]

En usko. Oletko lääkäri? 

Vierailija
49/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 15:01"]

Hei 43, toimitko missään yhteydessä vielä kilpirauhasasioiden kanssa sen enempää, kuin potilastyössäsi teet? Onko teillä samanmielisillä lääkäreillä energiaa viedä asioita eteenpäin tai antaa maltillisia mutta asiaa puoltavia kannanottoja esim. Kilpirauhasliiton kautta? En siis pyydä, että teet niin, ymmärrän, että jokaisella on omat juttunsa jotka vie liikenevän ajan, mutta ajattelin vain, että ootkohan joku, jonka kaukaisesti tietäisin vertaistuen piiristä, kun siellä muutama (lähinnä kyllä miespuolinen) lääkäri on jollain tasolla mukana ollut :) Ja vaikket olisikaan niin on mukava tietää, että se lääkäriporukka on laajempikin kuin he, joita siellä on. 

30

[/quote]

En oo aktiivi. Hoidan potilaita ja se riittäköön.

t. 43

Vierailija
50/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 15:51"]

[/quote]

En usko. Oletko lääkäri? 

[/quote]

Vasta-aineet olis hyvä katsoa, kertovat taudin taustasta ja toisaalta Kela vaatii ne, jos meinaa saada korvausta lääkkeistä.

t. 43

Vierailija
51/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 07:40"]

Nämä " kilpparioireet" ovat kyllä sen tapaisia, että esim. Ihmissuhteet voivat vaikuttaa enemmän kuin jotkut hormonilukemat . Mutta numeroista helpompi puhua kyllä. Ja rahasta.

[/quote]

Kyseessä on aivan oikea sairaus. Ja se menee toisinpäin - tämä sairaus vaikuttaa ihmissuhteisiin ja koko elämään. Älä tule tänne vähättelevine mielipiteinesi, kun et selvästi tiedä asiasta mitään. 

[/quote]

Oireet on tosi moninaiset ja epäspesifiset, ne voi olla ihan mitä vaan. Myös masennusta. Elämäntilanne ja kaikki mahdollinen vaikuttaa tietenkin.

Se, mistä mä en tässä kilpirauhaspandemiassa tykkää, on se, että ihmiset fiksoituu siihen, että kaikilla kaikki oireet on kilpparia. Eli tavallaan potilas itse ei oo avoin muille vaihtoehdoille.

t. 43

Vierailija
52/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksoituu kyllä jos on hoitoa vaativa sairaus eikä sitä hoitoa saa, tai saa mutta juurikin masennus lääkkeitä :-D

Kaikki oireet eivät tietenkään selity yhdellä syyllä ( välttämättä)mutta kilpirauhashormonit vaikuttavat kehon ketjuissa niin laajasti että helposti aivan kaikki on perseellään. Siinä tulee sitten laajasti syytettyä kilpirauhashormonien epätasapainoa kaikista oireista.

Vierailija
53/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:59"]

Fiksoituu kyllä jos on hoitoa vaativa sairaus eikä sitä hoitoa saa, tai saa mutta juurikin masennus lääkkeitä :-D

Kaikki oireet eivät tietenkään selity yhdellä syyllä ( välttämättä)mutta kilpirauhashormonit vaikuttavat kehon ketjuissa niin laajasti että helposti aivan kaikki on perseellään. Siinä tulee sitten laajasti syytettyä kilpirauhashormonien epätasapainoa kaikista oireista.

[/quote]

Juuri näin. Ja jos oireet helpottavat lääkityksen myötä, niin hyvä, eikö niin?

Vierailija
54/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireet eivät helpota ssri-lääkkeillä mutta kilpirauhashormonin korvaushoidolla niin hyvä, eikö niin?

Vierailija
55/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksissa ja julkisissa sairaaloissa noudatetaan koululääketiedettä. Se tarkoittaa, että TSH-arvo hoidetuilla potilailla on 1-2. Matalaksi TSH hoidetaan pelkästään syöpäpotilailla. Jos haluaa muunlaista hoitoa, niin sitten pitää mennä sellaiselle lääkärille, joka ottaa vastuun hoitokäytäntöjen vastaisesta hoidosta.

Paljon on niitäkin ihmisiä, jotka omasta mielestään voivat hyvin ylisuurilla tyroksiini-annoksilla, mutta joilla syke on jatkuvasti yli 120 eli ovat liikatoiminnassa.

[/quote]

Höpötät ohan omiasi. En ole törmännyt kehenkään, jonka pulssi on 120 ja on tyytyväinen oloonsa, tilaansa ja lääkitykseensä. Ja olen lukenut potilastarinoita PALJON. Ja jos TSH voi olla nollassa kilpirauhassyöpäpotilailla, se voi olla sitä muillakin. Minun endokrinologini sanoi, ettei syövän takia TSH nollassa olevat potilaat ole saaneet siitä mitään haittavaikutuksia. Tämä muille tiedoksi, että TSH pidetään heillä nollassa siksi, että TSH voi olla syöpäsoluille kasvutekijä. Aika kummallista, että he saavat voida vuosikymmeniä hyvin niin, mutta muiden pitää kärvistellä alihoidettuina jos olo ei muuten parane kuin annostelemalla lääkettä niin, että TSH painuu nollaan.

30

Vierailija
56/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ei saa kuin masennuslääkeitä koska on niin nuori sillä hypotyreoosihan on perinteisesti keskiikäisten naisten sairaus heh.

Montahan nuorta on "väärinhoidettu" tässä maassa!!!!

Vierailija
57/153 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:27"]

Voi kun se mun omalääkäri, joka ei suostu myöntämään mulle koelääkitystä, lukisi tämän ketjun! Olen jo päättänyt mennä yksityiselle, mutta voisin printata tämän hänelle iltalukemiseksi. Saattaisi oivaltaa jotakin. Tai sitten ei! 

nro 78

[/quote]

Lääkärisi todennäköisesti ohjaisi sinua tunkemaan tämän keskustelun takapuoleesi. Mitä oikein kuvittelet lääkärin saavan irti tästä keskustelusta? Joukko idiootteja antamassa toinen toistaan huonompia neuvoja.

[/quote]

Osoitapa (perustellen) joku huono neuvo tästä ketjusta! Se, että et tunne jotain asiaa ei tarkoita etteikö se olisi hyvä juttu ja vaikkei olisi kaikille (kuka väitti tässäkään ketjussa että olisikaan?) niin varsinkin joillekin ihmisille, jotka poikkeavat esim. sinusta.

Vierailija
58/153 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:49"]

Tämä lainaamani sankari ei kyllä ole lääkäriä nähnytkään. Melkoisella mutu-tuntumalla vetää takapuolestaan näitä kommentteja. Kerrohan missä paikassa tarkalleen ottaen on kielletty T3 ja T4V mittaukset? Ole hyvä ja mainitse paikkakunta nimeltä.

[/quote]Esimerkiksi Tampereella. 

[/quote]

Puhut täyttä sontaa. Se, että lääkärisi ei ole jotain koetta ottaa ei tarkoita sitä, että niiden ottaminen olisi kielletty. Siihen on kyllä varmasti ollut syy miksi lääkärisi ei ole niitä halunnut katsoa.

[/quote]

Nyt et tiedä itse, mistä puhut. Ei tietenkään ole kiellettyä ottaa kyseistä koetta esim. liikatoimintaepäilyssä kuten joku (lääkärimmekö se oli?) täällä mainitsikin, MUTTA kun järkevä ja hyvä lääkäri ottaisi pelkän TSH:n ohelle ainakin joskus T3V:n ihan vain seurannan vuoksi niin SE on kiellettyä. Siinä ei ole mitään järkeä. Ja kun vielä tyhmempää on se, että jopa tuikitarpeellinen T4V voi olla pelkässä seurannassa KIELLETTY ottamasta. 

Vierailija
59/153 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:51"]

Kylläpäs tämä kilpparikeskustelu kuohuttaa tunteita. Itse käyn kontrolleissa ja otan lääkäriltä vastaan thyroxinin. Arvoista en ymmärrä mitään (olen aina ollut huono matikassa, kemiassa yms.). En jaksa vaivata niillä pientä päätäni. Olo on parempi, ja se on kaikki, joka merkitsee. Otan napin aamulla, ja näillä mennään.

[/quote]

Miksi joku alapeukuttaa kommenttiani, kun kerron vain seuraavani lääkärin ohjeita?

[/quote]

Mekö, jotka jaksamme vaivata itseämme näillä asioilla olemme jotenkin suuripäisiä? Sori vaan, mutta sellainen ajatus nousi kirjoituksestasi, vaikka hienoa on se, että sulla kaikki sujuu, ei siinä mitään.

En minäkään vaivaisi, ellei olisi ollut pakko kun minua ei julkisella puolella hoideta. Siellä sanotaan, että saat masennuslääkkeen. Yksityinen alan spesialisti määräsi ensin Thyroxinin ja sitten vielä yhdistelmähoidon. Mutta miten mä olisin löytänyt oikean endon luo, joka minunlaisiani hoitaa, ellen olisi ottanut asioista aika paljon itse selvää ensin? Halusin voida hyvin NYT, enkä ravata tyhjäkäynnillä siellä sun täällä maksen itseni kipeäksi. Kun vertaistuen pariin löysin niin sieltä löytyi niin paljon tietoa, että miksi en olisi vaivannut sillä "suurta päätäni"?

30

Vierailija
60/153 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:51"]

Kylläpäs tämä kilpparikeskustelu kuohuttaa tunteita. Itse käyn kontrolleissa ja otan lääkäriltä vastaan thyroxinin. Arvoista en ymmärrä mitään (olen aina ollut huono matikassa, kemiassa yms.). En jaksa vaivata niillä pientä päätäni. Olo on parempi, ja se on kaikki, joka merkitsee. Otan napin aamulla, ja näillä mennään.

[/quote]

Miksi joku alapeukuttaa kommenttiani, kun kerron vain seuraavani lääkärin ohjeita?

[/quote]

Mekö, jotka jaksamme vaivata itseämme näillä asioilla olemme jotenkin suuripäisiä? Sori vaan, mutta sellainen ajatus nousi kirjoituksestasi, vaikka hienoa on se, että sulla kaikki sujuu, ei siinä mitään.

En minäkään vaivaisi, ellei olisi ollut pakko kun minua ei julkisella puolella hoideta. Siellä sanotaan, että saat masennuslääkkeen. Yksityinen alan spesialisti määräsi ensin Thyroxinin ja sitten vielä yhdistelmähoidon. Mutta miten mä olisin löytänyt oikean endon luo, joka minunlaisiani hoitaa, ellen olisi ottanut asioista aika paljon itse selvää ensin? Halusin voida hyvin NYT, enkä ravata tyhjäkäynnillä siellä sun täällä maksen itseni kipeäksi. Kun vertaistuen pariin löysin niin sieltä löytyi niin paljon tietoa, että miksi en olisi vaivannut sillä "suurta päätäni"?

30

[/quote]

No nyt olet kyllä turhasta loukkaantunut. Se on vain tavallinen sanonta, "vaivaa pientä päätänsä", ja itseironinen viitaten siihen, ettei ko. pienestä päästä paljon järkeä välttämättä löydy. Juurihan sanoin, etten ole koskaan tajunnut matikkaa ja kemiaa yms, ja siksi en myöskään ymmärrä noista arvoista mitään. Minullakin oli ensin masennuslääkitys, mutta onneksi myös hyvä lääkäri. Terveyskeskuksessa.

Minun kirjoitukseni ei ollut millään lailla väheksyvä, kunhan kerroin oman kokemukseni. Mitä se "suuripäisyys" edes tarkoittaa? :D Ihan kaikesta ei kannata vetää hernettä nenuseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi