Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvoista tietäviä paikalla? Sain juuri tulokset..

Vierailija
22.07.2014 |

Ja lääkäri siis soittelee minulle aamulla. Olen syönyt Thyroxinia 14v (välillä oli tauollakin) lievään kilpparin vajaatoimintaan. 2k sitten TSH oli 0,01 jolloin annostusta nostettiin yhteen tablettiin per pv. Sitä ennen meni muistaakseni puolikas 5 päivänä ja kokonainen 2 päivänä viikossa.

Kävin kontrollikokeissa ja TSH oli nyt 0,02 eli edelleen liian matala! T4V oli 16. Mitä nämä arvot kertoo, ja mistähän johtuu että TSH on matala?

Imetän tällä hetkellä ja mietinkin, vaikuttaakohan se tuloksiin. Ja toiveena uusi vauva..

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 22:05"]Minuakin kiinnostaisi yhdistelmähoito! Olen syönyt thyroxinia pari vuotta, annosta on nostettu, mutta arvot eivät silti kohdallaan eikä paino putoa vaikka laihdutan! Olen yhä vetämätön, masentunut ja haluan vain nukkua. 

[/quote]

minulla hiukan sama tilanne. Arvot kylläkin ovat ok mutta voimatyomuus ja väsymys aina riesana.

Vierailija
22/153 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olin opiskelemassa kun tuli samaa settiä kuin #39

syynä kyseltiin elämäntilannetta ja opintoja. Ymmärsin kyllä itsekin että kehoni ei toimi, mielialalääkkeitä olisi saanut vaikka myyntiin saakka ja pitkään tsh ja t4v olivat hoitoalueella.

Nyt tärkeä huomio: Suomessa käytettävät rajaarvot tulisi olla "tiukemmat" esim. Omat arvoni ovat vielä viitearvoissa mutta oloni on sellainen että olen täysin toimintakyvytön.

Monen tk-lääkärin mielestä kaikki ok.

Hitaasti on käsitys muuttumassa ja aletaan hoitaa potilaan "oloa" eikä vain vitealueita tuijottaen.

Tämä "sairaus" voi oireilla vuosia ja ihminen oireittensa kanssa kituuttelee.

Minulla meni 10v joista 6v söin thyroxiniä ja sillä ei löytynyt "sitä vanhaa minua"

Milloin menin liikatoiminnalle milloin vajaalle. Samalla annoksella eli todella paljon oma aivolisäke/kilpirauhanen-ketju vielä eli.

Lopulta oma tuotanto loppui ja silti Thyroxin ei ollut riittävä lääke minulle.

Lahdessa Terveystalolla Vesa Ilvesmäki on ainakin todella hyvä Endokrinologi joka osaa ja haluaa hoitaa näitä haasteellisia tapauksia.

Tällä hetkellä käytän Armoud Thyroid ja tämä on todella tuonut "minuuteni" takaisin ilmeisesti Thyroxin lääkkeessä oleva T4 hormoni ei minulle sopinut sillä kehoni ei muuta siitä elintärkeää T3sta.

Armoud Thyroid lääkkeessä on molempia luonnostaan sillä lääke on sitä itseään biologinen l. Sian kilpirauhasesta valmistettua.

On sietämätöntä urpoutta että edes kokataan asiasta tulisiko kyseistä lääkettä määrätä ja miksi ei sillä se pelasti minut.

Minun perheeni, läheiseni jne. Vaikka olin äiti olin valmis luovuttamaan sillä jossain vaiheessa kun "parhaalla mahdollisella Kela korvattavalla lääkkeellä" =Thyroxin ei ollut mtn oloani helpottavaa vaikutusta, olin kuin elävä zombi, olin jo unohtanut miten ihanaa elämä on. Olin niin valmis kuolemaan kun mikään ei auttanut. Ja moni voi tähän sanoa että selvää masennusta mutta... Olin kehoni jaksmattomuuden ja kognitioiden toimimattomuuden vanki.

#30 puhui asiaa.

tämä on aihe jossa on syytäkin spekuloida lääkärien ammattitaitoa hoitaa hypotyreoosi potilaita. Tämä on kuitenkin epäkohta koko lääkärien koulutuksessa.

Minusta ei tullut tohtoria mutta asiantuntija toistakautta.

Alussa sekoitettiin kaikki arvot keskenään, sekä niiden merkitys.

Jokainen potilstapaus on hyvinkin yksilöllinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armoud kuumottelee aikansa ja se tuntuu ihmeelliseltä, kiusalliselta mutta kehon tottuessa oire häviää. ( kulmat tulessa jne.)

Annostuksen sekä säännöllisten kellonaikojen kansaa tulee pyrkiä olemaan täsmällinen.

On tärkeämpää vahtia sydämen oireita esim. Tykytyksiä!!! Niitä ei saisi tulla. Silloin yksittäinen tai kokonaisannos liian suuri ja se pitää jakaa kevyemmin. Nostaa hitaammin.

Vierailija
24/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39:

Syön tällä hetkellä siis 1aamulla 1illalla armouria enkä ota sitä ilta annosta kyllä yleensä samaan aikaan.

Ei siis mitään muita oireita ole siitä paitsi kauhea kuumotus jonka tulkitsin liikatoiminnaksi, mutta kuitenkin on vielä esim. Vatsan toimimattomuutta ja aloitekyvyttömyyttä ym. Vajaaoireita.

Olen n.10viikkoa syönyt sitä. Lisäksi kova yöhikoilu tuli mutta kun on nämä helteet niin vaikea arvioida..

Miltä ne sydänoireet tuntuvat? Mielestäni niitä ei ole kyllä ollut.

En ole fb:ssa niin siksi tässä nyt kyselen.

Vierailija
25/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 00:02"]Olen 39:

Syön tällä hetkellä siis 1aamulla 1illalla armouria enkä ota sitä ilta annosta kyllä yleensä samaan aikaan.

Ei siis mitään muita oireita ole siitä paitsi kauhea kuumotus jonka tulkitsin liikatoiminnaksi, mutta kuitenkin on vielä esim. Vatsan toimimattomuutta ja aloitekyvyttömyyttä ym. Vajaaoireita.

Olen n.10viikkoa syönyt sitä. Lisäksi kova yöhikoilu tuli mutta kun on nämä helteet niin vaikea arvioida..

Miltä ne sydänoireet tuntuvat? Mielestäni niitä ei ole kyllä ollut.

En ole fb:ssa niin siksi tässä nyt kyselen.

[/quote]

Ovatko sydänoireet siis ihan samanlaisia kuin thyroxinia nostaessa, eli tuntuu että sydän pomppii liikaa rinnassa, nopeasti tykyttäen..? :)

Vierailija
26/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:29"]

Mikä sitten on syynä, että vaikka olen syönyt Thyroxinia vuoden, ja annosta on nostettukin, niin painoni ei laske, vaikka laihdutan? Olen myös jatkuvasti väsynyt ja haluton. Mikään ei kiinnosta. Arvot on nyt kunnossa, mutta muuta muutosta ei näy. Luulen, että Thyroxin ei vaan auta minua. 

[/quote]

Voi olla montakin syytä, esim. se että kilpirauhanen ei ole ylipainosi syy, vaan se johtuu jostakin muusta. Tai sit T4 ei sulla muunnu T3:ksi. 

Vierailija
27/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 08:12"]Varokaa näitä netin T3 hörhöjä. Jos potilas, jolla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa, syö T3 lääkettä, hän laihtuu ja hänen psyykkensä kohoaa. 95 % pärjää T4:llä, siksi hoito pitää aloittaa sillä. Erittäin pieni vähemmistö hyötyy yhdistelmähoidosta, niin pieni, ettei yhdistelmähoidon hyödyt näy tutkimuksissa. Amour on peräisin siasta ja ihmiselle luonnottomampi kuin teollisuuslääke. Sen koostumus vaihtelee tuotantoerästä toiseen.

[/quote]

Samaa mieltä. T3 on vaarallista ja voi aiheuttaa kalsitosiinin puutteen, mikä aiheuttaa osteoporoosia ja verisuonisairauksia. Siksi sitä OIKEASTI tarvitsevilla korvataan myös kalsitosiinia.

[/quote]

Jos näin olisi, kaikilla, joilta on kilpirauhanen poistettu, korvattaisiin kalsitoniini. Näin ei kuitenkaan tehdä. Jos siis logiikkasi menee niin, että T3:lla kilpirauhasen omaa hormonituotantoa ei enää ole. Ei sitä ole kilpirauhasen poistonkaan jälkeen.

Vierailija
28/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:46"]

Kiitos 43 lääkärinäkökulmasta :) Onko sinulla mitään aavistusta, miksi kukaan ei ota ja tutki yhdistelmähoidon tehoa kunnolla? Jos jaksat vastata olisi kiinnostavaa kuulla.

30

[/quote]

Tämä vanha perinteinen mantra: ei ole tutkimusnäyttöä. No ei ole, kun ei tutkita. Ja tutkia ei tarvitse, koska Thyroxin on hyvä kaikille, jos ei ole, niin se johtuu siitä että potilaat on luulosairaita. Lisäksi "tiedetään" että T3 aihheuttaa liikatoiminnan, joka on vaarallinen sydämelle. 

Sitä en käsitä, miksi endotkin on sitä mieltä että matala TSH on ongelma. Sehän kertoo vain ja ainoastaan siitä, etttä oma aivolisäke ei stimuloi kilpirauhasta. 

t.  43

[/quote]

Aarght, ei voi muuta sanoa :( Ja monet lääkärit (onneksi et sinä, ilmeisesti :)  ) vielä sokeasti kehuvat, että lääketiede on siitä ihailtavaa, että siinä hoidetaan vain tieteelliseen tutkimukseen perustuen. Olen esittänyt joillekin lääkäreille, että tutkimusta tarvittaisiin, ja he aivan silmät kirkkaina selittävät, että jos tässä olisi jotain tutkittavaa, se tutkittaisiin. Eli uskovat, ettei ole mitään syytä, miksi kukaan ei tutki. Minun on vaikea uskoa, ettei tässä olisi moniakin syitä tutkimuksiin. Ei KAI se voi olla syy, että potilaat voivat hyvin Thyroxinilla??? Oikeasti? 

Vai (retorisena kysymyksenä) eikö siinäkään ole mitään tutkimista, miten moni ns. elintasosairaus johtuukin kilpirauhasesta? Lihavuus, astma (onko se elintasosairaus?) masennus, paniikkihäiriö, PMS jne? Silloin ehkä nähtäisiin, ettei kaikki voikaan hyvin vain Thyroxinilla. 

30

Vierailija
29/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 06:57"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:38"]

Onko ketjun lääkärinä esiintynyt juuri tällainen ylityöllistetty tk-lääkäri, jolla ei riitä aika eikä resurssit tutkia potilasta kunnolla vaan joka vaivaan määrätään mielialalääkkeet?

[/quote]

Tai sit sellainen, jonka kilpirauhastietämys on peräisin vain siitä mitä sisätautikursseilla on opetettu ja sitten kuullut miten jääräendokrinologit on varoitelleet vaarallisista T3-hoidoista. 

Minä olen lääkäri ja osallistun tähän hetjuun nyt ekaa kertaa. Olen jonkun verran perehtynyt yhdistelmähoitoihin ja suhtaudun niihin avoimesti. Aika vaikea on hoitaa yhdistelmähoidoilla, kun julkisella on ohjeistus, että T3-hormonia ei saa määrittää eikä mielellään T4V:täkään ja kuulemani mukaan jotkut yksityisiä lääkäripalveluja tuottavat yritykset ovat kieltäneet vastaanottavilta lääkäreiltä tiettyjen kilpirauhashoitojen määräämisen.

En siis lähtisi ensimmäiseksi haukkumaan kollegoita pässeiksi tai vastaavaksi. Jokainen hoitaa hallitsemansa tiedon varassa, ja on oikeastaan taitovirhekin lähteä toimimaan vasten tapaa, jonka tietää (luulee, tässä ehkä on tosiaan tiedon puutteesta kyse mutta silti) oikeaksi. Ei tämä tilanne muutu ennen kuin oikeasti tietämys yhdistelmähoidoista kasvaa. 

[/quote]

Tämä lainaamani sankari ei kyllä ole lääkäriä nähnytkään. Melkoisella mutu-tuntumalla vetää takapuolestaan näitä kommentteja. Kerrohan missä paikassa tarkalleen ottaen on kielletty T3 ja T4V mittaukset? Ole hyvä ja mainitse paikkakunta nimeltä.

[/quote]

Ainakaan Hämeenlinnassa ei pidä ottaa, tämä oli tilanne ainakin vielä 2011. Sain oikein tapella, että sain T4V:n. Endokrinologi Matti Välimäen mukaan (Inhimillinen tekijä -ohjelmassa) sama ongelma on yleinen Suomessa terveyskeskuksissa.

Vierailija
30/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:24"]

Äh, olen liian kärsimätön odottelemaan vastaustasi, joten vastaan itse.

Osaatko sinä kertoa, mitä hormoneita kilpirauhanen tuottaa ja missä suhteessa?

Kilpirauhanen tuottaa kahta päähormonia, eli T4:ää ja  T3:a noin 80:20 suhteessa. Lisäksi se tuottaa 1-2% kolmea muuta hormonia, eli T1:tä, T2:ta ja kalsitoniinia. 

Vai voitko sinä selittää, millä mekanismilla matala TSH aiheuttaa osteoporoosia niin kuin väitetään? Jos samalla T4V ja T3V ovat ok? Olisi nimittäin kiinnostavaa, jos tietäisit, koska en minäkään halua kellekään aiheutuvan turhia haittoja. Endokrinologini mukaan osteoporoosi aiheutuu nimenomaan liian korkeista kilpirauhashormonimääristä, mutta koita nyt kumota tämä teoria, jos sulla on siihen sanottavaa, koska asia on kiinnostava.

Sen tiedän, että tutkimuksissa, joissa osteoporoosiriski on noussut matalan tsh:n omaavilla ihmisillä EI ole mitattu T4- eikä T3-arvoa. Vaan on otettu pelkkä TSH. Silloin ei nähdä, johtuuko osteoporoosi aidolla liikatoiminnalla olosta, eli itse kilpirauhashormoneita on liikaa ja siksi TSH on matala.

[/quote]

Miksi tämä henkilö esittää itselleen kysymyksiä ja vastaa niihin itse? Onko tällä ala-astetason biologian esitykselläsi jotain tekemistä keskustellun ja kysyttyjen kysymysten kanssa. Vau, tiedät mitä hormoneja kilpirauhanen tuottaa. Nyt teit kyllä vastauksillasi ja lääkealan koulutuksellasi vaikutuksen kaikkiin!

[/quote]

Kuule, aika monella ei ole hajuakaan noista vastauksista. Koulutus ei niitä minullekaan aukaissut, vaan toiset potilaat. Ala-astetasoiset kysymykset? Sittenhän sä varmaan lopultakin osaat vastata tähän:

Voitko selittää, millä mekanismilla matala TSH aiheuttaa osteoporoosia niin kuin väitetään? Jos samalla T4V ja T3V ovat ok? Olisi nimittäin kiinnostavaa, jos tietäisit, koska en minäkään halua kellekään aiheutuvan turhia haittoja. Endokrinologini mukaan osteoporoosi aiheutuu nimenomaan liian korkeista kilpirauhashormonimääristä, mutta koita nyt kumota tämä teoria, jos sulla on siihen sanottavaa, koska asia on kiinnostava.

30

Vierailija
31/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:29"]

Mikä sitten on syynä, että vaikka olen syönyt Thyroxinia vuoden, ja annosta on nostettukin, niin painoni ei laske, vaikka laihdutan? Olen myös jatkuvasti väsynyt ja haluton. Mikään ei kiinnosta. Arvot on nyt kunnossa, mutta muuta muutosta ei näy. Luulen, että Thyroxin ei vaan auta minua. 

[/quote]

Voi olla montakin syytä, esim. se että kilpirauhanen ei ole ylipainosi syy, vaan se johtuu jostakin muusta. Tai sit T4 ei sulla muunnu T3:ksi. 

[/quote]

Niin, en tiedä. Syön todella vähän ja terveellisesti, joten se ei voi olla syynä siihen, miksi paino ei putoa. Onko oikeasti sellaisia kilpirauhaspotilaita, joilla painonpudotus on alkanut thyroxinilla? Täällä ainakin lukee vain päinvastaisia kertomuksia. En tunne yhtään kilpparitapausta irl. 

Vierailija
32/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#75 mikä on pointtisi?

Laihdutatko thyroxinilla vai ihmettelet miksi paino ei putoa?

Thyroxin ei ole laihdutuslääke. Siihen auttaa terveellinen, riittävämäärä ruokaa.

Jos syö vähän aineenvaihdunta ei toimi ja elimistö on säästöliekillä ei tietenkään silloin laihdu.

Ravinto, kuidut, liikunta, vettä ja riittävästi unta.

Vierailija
33/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 21:46"]

Kiitos 43 lääkärinäkökulmasta :) Onko sinulla mitään aavistusta, miksi kukaan ei ota ja tutki yhdistelmähoidon tehoa kunnolla? Jos jaksat vastata olisi kiinnostavaa kuulla.

30

[/quote]

Tämä vanha perinteinen mantra: ei ole tutkimusnäyttöä. No ei ole, kun ei tutkita. Ja tutkia ei tarvitse, koska Thyroxin on hyvä kaikille, jos ei ole, niin se johtuu siitä että potilaat on luulosairaita. Lisäksi "tiedetään" että T3 aihheuttaa liikatoiminnan, joka on vaarallinen sydämelle. 

Sitä en käsitä, miksi endotkin on sitä mieltä että matala TSH on ongelma. Sehän kertoo vain ja ainoastaan siitä, etttä oma aivolisäke ei stimuloi kilpirauhasta. 

t.  43

[/quote]

Aarght, ei voi muuta sanoa :( Ja monet lääkärit (onneksi et sinä, ilmeisesti :)  ) vielä sokeasti kehuvat, että lääketiede on siitä ihailtavaa, että siinä hoidetaan vain tieteelliseen tutkimukseen perustuen. Olen esittänyt joillekin lääkäreille, että tutkimusta tarvittaisiin, ja he aivan silmät kirkkaina selittävät, että jos tässä olisi jotain tutkittavaa, se tutkittaisiin. Eli uskovat, ettei ole mitään syytä, miksi kukaan ei tutki. Minun on vaikea uskoa, ettei tässä olisi moniakin syitä tutkimuksiin. Ei KAI se voi olla syy, että potilaat voivat hyvin Thyroxinilla??? Oikeasti? 

Vai (retorisena kysymyksenä) eikö siinäkään ole mitään tutkimista, miten moni ns. elintasosairaus johtuukin kilpirauhasesta? Lihavuus, astma (onko se elintasosairaus?) masennus, paniikkihäiriö, PMS jne? Silloin ehkä nähtäisiin, ettei kaikki voikaan hyvin vain Thyroxinilla. 

30

[/quote]

Ja sit pitää muistaa, että veren kilpirauhashormonimääritykset kertovat nimenomaan veren kilpirauhashormonitasoista. Ne ei mittaa kudostason kilpirauhashormonia, saati kilpirauhashormonivaikutusta.  Tässä olis totisesti tutkittavaa vielä monellekin ryhmälle.

Siitäkin aina keskustellaan, että "voiko muka kaikki vaivat yhdistää kilpirauhaseen". Mä ajattelen niin, että koska kilpirauhashormonireseptoreja on joka solussa ja ne säätelevät jokaisen solun toimintaa, niin on mahdollista, että melkein mikä tapahsa juttu liittyy jotenkin kilpirauhaseen. Mutta tämä ei taas poissulje niitä kaikkia muita mahdollisia tekijöitä, jotka voi olla oireen X taustalla, en oikein tykkää siitä, minkä ihmelääkkeen maineen nämä Armourit ja T3:t on mediassa saaneet. 

Jos lääketieteessä toimittais vain tieteelliseen tietoon vedoten, ei esimerkiksi kirjoitettaisi korvatulehduksiin antibiootteja, keuhkoputkentulehduksista puhumattakaan. Yskänlääkkeitä ei myytäisi pullollistakaan.  Ja monta muuta asiaa ihan yhtä lailla joihin syyllistytään ihan päivittäin. Mut eipä oo kukaan tutkinut, että onko toistuvat antibioottikuurit vaarallisimpia kuin kiklpirauhashormonikokeilu raja-arvoisilla labroilla tjs.

Toinen endokrinologien pelaama kortti on se, että "on vaarallista puuttua hormonitoimintaan". Mä en kyllä ihan ymmärrä, että miksi on ihan ok puuttua kasvuikäisen nuoren sukuhormonitoimintaan määräämällä e-pillereitä kokeiluna, mutta kilpirauhashormoneita ei. Tai miksi on ok hoitaa masennusta depressiolääkkeillä, mutta kilpirauhashormonikokeilu on melkeinpä kriminalisoitu. On kuitenkin mahdollista mitata suhteellisen hyvin tunnettua kilpirauhashormonitasoa, sen sijaan paljon vähemmän on näyttöä serotoniinitasoista ja niiden korrelaatiosta mielialaongelmiin.

Anteeksi saarna. :) 

t. 43

Vierailija
34/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:38"]

Tai miksi on ok hoitaa masennusta depressiolääkkeillä, mutta kilpirauhashormonikokeilu on melkeinpä kriminalisoitu. On kuitenkin mahdollista mitata suhteellisen hyvin tunnettua kilpirauhashormonitasoa, sen sijaan paljon vähemmän on näyttöä serotoniinitasoista ja niiden korrelaatiosta mielialaongelmiin.

t. 43

[/quote]

Tuosta olen samaa mieltä. Itse olen syönyt mielialalääkkeitä vuosia, ja kilppariarvot on mitattu aina välillä, mutta tk-lääkäri ei suostu myöntämään lääkitystä, vaikka arvot aina just siinä rajoilla. Olen AIVAN VARMA, että minulla ei ole mielenterveyden ongelmaa, vaan että vika on fyysinen. Olen masentunut, haluton, väsynyt, en onnistu pudottamaan painoa, nestettä kertyy, mutta mieleni on täysin terve. Olen siitä satavarma. Lekuri kuitenkin aina vaan uusii sen masennuslääkkeen. Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan. Hän suhtautuu minun, potilaan, sanomisiin kliinisen yliolkaisesti. Kai minä itse oman mieleni parhaiten tunnen! Silti en tule toimeen ilman mitään lääkitystä, mutta serotoniini ei auta, vaan on enemmänkin placebo. 

Vierailija
35/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää yksityiselle, jos tk ei auta! Ei kannata vuosia kärvistellä.

Vierailija
36/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:56"]

Menkää yksityiselle, jos tk ei auta! Ei kannata vuosia kärvistellä.

[/quote]

No niin se on varmasti pakko. Rahaa ei olisi, mutta ei ole tässä löysässä hirressä ssri-lääkkeitä napsienkaan hyvä. Raivostuttaa se omalääkäri. 

78

Vierailija
37/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 07:40"]

Nämä " kilpparioireet" ovat kyllä sen tapaisia, että esim. Ihmissuhteet voivat vaikuttaa enemmän kuin jotkut hormonilukemat . Mutta numeroista helpompi puhua kyllä. Ja rahasta.

[/quote]

naurettava väite! itse 6 vuotta mielialalääkkeitä TURHAAN syöneenä voin vakuuttaa, että ihmissuhteeni eivät aiheuttaneet jatkuvaa palelua, ummetusta , painonnousua, turvotusta, hapen haukkomista , hiustenlähtöä, jatkuvaa alakuloa, pelkoja, lihasten voimattomuutta ja monia muita oireita, joista kyllä, osa "psyykkisiä" ,mutta mielialalääkkeet eivät oireille tehneet kyllä mitään. sain vain kaikki niiden sivuvaikutukset.

kun kerran kilpirauhashormoni, T3, vaikuttaa ihmisen jokaisessa solussa, niin miksi v*****a se ei vaikuttaisi aivoissa välittäjäaineiden pitoisuuksiin, ts mielialoihin, masentuneisuuteen , ahdistukseen ja pelkotilojen syntyyn.

itsellä olo alkoi helpottaa vasta kilpirauhaslääkityksen myötä, ja se on juuri näiden "TSH ainoastaan kertoo totuuden" mantrojen syytä etten apua aikaisemmin saanut.

Vierailija
38/153 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap on noin pihalla noista arvoista? Siis haloo, ei Thyroxinilla nosteta TSH arvoa vaan yritetään laskea. Se lääkäri on mokannut, kun on nostanut annosta vai oliko pahoja oireita vielä?

Vierailija
39/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 06:46"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:38"]

Tai miksi on ok hoitaa masennusta depressiolääkkeillä, mutta kilpirauhashormonikokeilu on melkeinpä kriminalisoitu. On kuitenkin mahdollista mitata suhteellisen hyvin tunnettua kilpirauhashormonitasoa, sen sijaan paljon vähemmän on näyttöä serotoniinitasoista ja niiden korrelaatiosta mielialaongelmiin.

t. 43

[/quote]

Tuosta olen samaa mieltä. Itse olen syönyt mielialalääkkeitä vuosia, ja kilppariarvot on mitattu aina välillä, mutta tk-lääkäri ei suostu myöntämään lääkitystä, vaikka arvot aina just siinä rajoilla. Olen AIVAN VARMA, että minulla ei ole mielenterveyden ongelmaa, vaan että vika on fyysinen. Olen masentunut, haluton, väsynyt, en onnistu pudottamaan painoa, nestettä kertyy, mutta mieleni on täysin terve. Olen siitä satavarma. Lekuri kuitenkin aina vaan uusii sen masennuslääkkeen. Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan. Hän suhtautuu minun, potilaan, sanomisiin kliinisen yliolkaisesti. Kai minä itse oman mieleni parhaiten tunnen! Silti en tule toimeen ilman mitään lääkitystä, mutta serotoniini ei auta, vaan on enemmänkin placebo. 

[/quote]

Mun kokemuksella (toki siis yhden lääkärin potilasaineisto on rajallinen enkä väitä että tämä olis mikään absoluuttinen totuus) tuommoisessa tilanteessa kilpirauhaslääkityksestä voi olla tosi hyvä apu. Mut se mua just ihhmetyttää, että miksi on ihan ok yhdistää vaikka SSRI-lääkkeeseen psykoosilääke ilman sen kummempaa tutkimmusta tai miettimistä, mutta kilpirauhashormonikokeilu menee puoskaroinniksi. 

t. 43

[/quote]

Nimenomaan! Aion mennä yksityiselle, koska omalääkäri on selvästi päättänyt, ettei mulle sitä lääkitystä anna. 

Vierailija
40/153 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyajan trendi näyttää olevan se, että ihmiset haluavat itse päättää lääkityksistään ja kilpirauhaslääkkeiden kohdalla yliannostelun riski on otettava huomioon. Pienessä liikatoiminnassahan olo on yleensä mitä mainioin. Ei kuitenkaan oteta huomioon että se myös rasittaa elimistöä ja mahdollisesti kuluttaa esim. sydäntä liikaa. Samoin liikaa lääkettä syövien raskaana olevien äitien sikiöt ovat vaarassa saada kilpirauhaslaman ja vaikean kehitysvammaisuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä