Olen uskova äiti. Närästääkö se sinua?
Täällä on taas jokin ihme uskonnollisuusaalto, joten laitanpa lusikkani soppaan. Olen 28 vuotta ja uskova, kuten miehenikin. Meillä on myös lapsia. Miksi tämä kuumentaa sinun tunteitasi?
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:48"]
Ja vielä lisäys, ateismi EI OLE uskonto. Ateismia on se, ettei usko jumalaan. Idiootit.
40
[/quote]
Kyllä ateismi on uskonto siinä missä muutkin. Tai voidaan myös puhua maailmankatsomuksesta. Ateisti, niinkuin muutkin ihmiset, koostaa itselleen vastaukset kysymyksiin: mistä olen tullut, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, mikä on elämän tarkoitus, mikä on oikein ja väärin, mistä maailman paha johtuu, miten muihin ihmisiin pitäisi suhtautua, miten luontoon pitäisi suhtautua. Ateistien maailmankatsomukset eivät ole välttämättä keskenään yhtenevät, jotta niistä voisi tehdä jonkin "uskonkirjan", mutta toisaalta on kristittyjäkin monenlaisia vaikka samaa Raamattua luetaan.
[/quote]
Ateismi on uskonto samalla tavoin kuin selibaatti on seksiasento.
[/quote]
:D
ehkä joidenkin on vaikea hyväksyä, ettei ihmisellä ole uskontoa ollenkaan. He haluavat kaikki mukaan uskontohömppään ja on mukavampi uskoa yhdessä. Vaikka uskoisikinnerintarinaan.
Uskikset on tekopyhintä porukkaa ikinä... tehdään päivä syntiä ja illalla rukoillaan "tili" tyhjäksi.. sama meno jatkuu seuraavana päivänä..
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:00"]Täällä on taas jokin ihme uskonnollisuusaalto, joten laitanpa lusikkani soppaan. Olen 28 vuotta ja uskova, kuten miehenikin. Meillä on myös lapsia. Miksi tämä kuumentaa sinun tunteitasi?
[/quote]
Ei närästä, juuri otin lasillisen samariinia näet...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:59"]
Ei ole provo. Vai provosoiduitko? Kauneus on katsojan silmässä. En pidä sitä kohteliaisuutena, jos joku satunnainen tuttavuus kutsuu minua kauniiksi. Kauneuteni ei ole minun ansiotani. Olen sellainen miksi Luoja on minut tehnyt. Olen arvokas Allahin luomana ihmisenä eikä minun tarvitse olla sen enempää himoittu kuin halveksittukaan. Ne, jotka kunnioittavat minua joka tapauksessa, näkevät myös kasvoni ennemmin tai myöhemmin. Enemmän minua kiinnostaa ihmisissä se, mitä he sanovat ja tekevät ja ovatko he kiinnostuneita kuuntelemaan, mitä sanottavaa minulla on. Jos ei ole kiinnostunut minusta ihmisenä, niin myös ulkonäköni on yhdentekevää. Minun ei tarvitse antaa itsestäni mitään silmäniloa satunnaisille katselijoille, jos en itse saa vastaavasti jotain sellaista, mikä on Allahin hyväksymää. Kysymys on siitä, että naisella on oikeus olla rauhassa häiriköiltä. Häirintää on sekä kauniiksi että rumaksi kutsuminen.
[/quote]En provosoidu, mutta en vain käsitä, miksi naama pitää piilottaa. Luitko tuon toisen kääntyneen kirjoituksen (28), siinä oli hyvin sanottu se, mitä minäkin näistä ajattelen. Minun mielestäni naaman piilottaminen on paitsi turhaa, niin myöskin häiritsevää, koska se estää luontevan kommunikoinnin. On ihan perustarve nähdä keskustelukumppanin ilmeet ja ihminen joka ne peittää, ei vaikuta luotettavalta. Ja jos ulkonäkösi, on yhdentekevää, kuten kirjoitit, niin miksi sitä pitää sitten tällä tavoin korostaa? Minä näen peittävän pukeutumisen ihan samalla tavoin ulkonäöllä keimailuna kuin paljastavankin, vähän eri tavalla vain, mutta ne ovat saman asian kaksi eri puolta. Ulkonäkö ei ole tärkeää, siitä olen samaa mieltä. Ja juuri siksi sen voi aivan hyvin näyttää muillekin.
Olet onnekas jos uskonnon opettajasi ei pidä tunnustuksellisia tunteja. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri. Noin se mielestäni pitäisi juuri olla elinopetellaan uskontoja, eikä niinkään harjoiteta uskonnollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:34"]
Olet onnekas jos uskonnon opettajasi ei pidä tunnustuksellisia tunteja. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri. Noin se mielestäni pitäisi juuri olla elinopetellaan uskontoja, eikä niinkään harjoiteta uskonnollisuutta.
[/quote] Periaatteessa joo, mutta loukkaava puhe ei ole hyväksyttävää. Pari kertaa olen maininnut tästä opettajalle. Lisäksi on kummallista, että minä tunnen Raamatun paremmin kuin hän. Jaksoi hämmästellä, miten olen jaksanut lukea VT:n läpi pariin otteeseen ja UT:n monia kertoja. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:16"]
Ei närästä paitsi jos kasvatatte lapsenne omien näkemyksienne mukaan ja tuputatte näille omaa uskontoanne. Lasten pitää antaa itse päättää mihin uskovat ja vanhempien kuuluu olla ylpeitä heistä vaikka sitten he sattuisivatkin päätymään ateisimiin tai buddhalaisuuteen tai mihin tahansa sitten ikinä päätyvätkään. Uskonnoisa minua lähinnä eniten juuri närästää se, että sitä aletaan lapsesta asti syöttämään ihmiselle ja eihän sitä lapsena osaa vielä ajatella oikein omilla aivoillaan vaan luottaa auktoriteetteihin. Näin minullekin on tehty ja jopa ala-asteellakin opetettiin juuri kaikkea tällaista, vaikka kaikissa kouluissa asiat pitäisi esittää mahdollisimman puolueettomasti jotta jokainen saa päättää mitä uskoo ja mitä ei.
T. M/19/Ateisti
[/quote]
Syötettiinkö sinulle lapsesta lähtien ateistista uskoa? Käytän sanaa usko, sillä uskonnostahan ateismissakin on kyse. Et voi henkilökohtaisesti tietää kaikkia maailman asioita, vaan sinulla on käsitys maailmasta, jonka uskot todeksi. Sinulle on kerrottu, että joku on tutkinut... olet lukenut ihmisen kirjoittamaa "tieto"-kirjallisuutta... nämä ovat niitä ateistien auktoriteetteja, joihin he sokeasti luottavat, eli uskovat. Ateistit siis uskovat ihmisen tuottamaan tietoon kykenemättä varmistamaan tiedon oikeellisuutta. Uskon luonne on siis ateismissa aivan samanlainen kuin niillä, jotka uskovat Jumalan Sanaan.
Miltä sinusta tuntuu, että sinut on aivopesty uskomaan ateismiin?
Ei närästä.
Sit vois ehkä alkaa närästää, jos alkaisit tuputtaa uskoasi mulle.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:04"]
Ei närästä. Voisi närästää, jos tuntisin sinut irl, mutta onneksi en tunne.
[/quote] Miksi sinua närästäisi, jos tuntisit minut? Mitä luulet? Sinulla selkeästi on ennakkoluuloja, joten avaapa vähän. Ap
[/quote]
Jos olisit tuputtaja, tyrkyttäjä, ilonpilaaja tai muu mielen myrkyttäjä, tuomitsija tai jeesustelija. Se närästäisi. Jos taas usko olisi sulle henkilökohtainen asia ja hyväksyisit muille heidän uskonsa/uskonnottomuutensa ihan kuten itsellesi oman uskosi, niin tietenkään ei närästäisi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:16"]
Ei närästä paitsi jos kasvatatte lapsenne omien näkemyksienne mukaan ja tuputatte näille omaa uskontoanne. Lasten pitää antaa itse päättää mihin uskovat ja vanhempien kuuluu olla ylpeitä heistä vaikka sitten he sattuisivatkin päätymään ateisimiin tai buddhalaisuuteen tai mihin tahansa sitten ikinä päätyvätkään. Uskonnoisa minua lähinnä eniten juuri närästää se, että sitä aletaan lapsesta asti syöttämään ihmiselle ja eihän sitä lapsena osaa vielä ajatella oikein omilla aivoillaan vaan luottaa auktoriteetteihin. Näin minullekin on tehty ja jopa ala-asteellakin opetettiin juuri kaikkea tällaista, vaikka kaikissa kouluissa asiat pitäisi esittää mahdollisimman puolueettomasti jotta jokainen saa päättää mitä uskoo ja mitä ei.
T. M/19/Ateisti
[/quote]
Syötettiinkö sinulle lapsesta lähtien ateistista uskoa? Käytän sanaa usko, sillä uskonnostahan ateismissakin on kyse. Et voi henkilökohtaisesti tietää kaikkia maailman asioita, vaan sinulla on käsitys maailmasta, jonka uskot todeksi. Sinulle on kerrottu, että joku on tutkinut... olet lukenut ihmisen kirjoittamaa "tieto"-kirjallisuutta... nämä ovat niitä ateistien auktoriteetteja, joihin he sokeasti luottavat, eli uskovat. Ateistit siis uskovat ihmisen tuottamaan tietoon kykenemättä varmistamaan tiedon oikeellisuutta. Uskon luonne on siis ateismissa aivan samanlainen kuin niillä, jotka uskovat Jumalan Sanaan.
Miltä sinusta tuntuu, että sinut on aivopesty uskomaan ateismiin?
[/quote] Aika hyvin sanottu. Raflaavasti tosin. Ap
Mä tulen aina ja ikuisesti pitämään itseäni teidän uskovaisten yläpuolella. Koska kyllä te vaan niin tyhmiä olette. Uskotte satuihin jotka ovat IHMISTEN keksimiä. Hei pliis.
Luulette että jumala ohjaa ja auttaa teitä teidän vähäpätöisissä ongelmissanne, samaan aikaan kun tappaa esim Afrikassa miljoonia lapsia nälkään ja tauteihin? Itsekästä.
Joten ei närästä, mutta pidän sua vaan tyhmänä ja vähän raukkanakin, kun uskot johonkin tuollaiseen. Sori.
Kai olet kertonut Helvetistä, sillä sinnehän me joudumme, koska taivas on jo täynnä.
Ja vielä lisäys, ateismi EI OLE uskonto. Ateismia on se, ettei usko jumalaan. Idiootit.
40
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:48"]
40
[/quote]
Kyllä ateismi on uskonto siinä missä muutkin. Tai voidaan myös puhua maailmankatsomuksesta. Ateisti, niinkuin muutkin ihmiset, koostaa itselleen vastaukset kysymyksiin: mistä olen tullut, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, mikä on elämän tarkoitus, mikä on oikein ja väärin, mistä maailman paha johtuu, miten muihin ihmisiin pitäisi suhtautua, miten luontoon pitäisi suhtautua. Ateistien maailmankatsomukset eivät ole välttämättä keskenään yhtenevät, jotta niistä voisi tehdä jonkin "uskonkirjan", mutta toisaalta on kristittyjäkin monenlaisia vaikka samaa Raamattua luetaan.
Uskonto perustuu uskoon ja ateismi tietoon. Joten ateismi ei ole uskonto. Elämänkatsomus kylläkin, mutta älkää hyvät ihmiset sekoittako sitä uskontoihin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 20:37"]
Minulla ei ole mitään mielenkiintoa uhrata hetkeäkään lisää aikaani sen ihmisen tueksi. Voin keskustella ja mielelläni keskustelenkin uskonaiheesta ihmisien kanssa, mutta herra Dawkins on käytöksellään ja ihan sanallisestikin osoittanut, ettei halua kohteliasta ja asiallista keskustelua. Oletan, että näin on myös niillä, jotka tukevat tuollaista ihmistä. Ap
[/quote]
Ensin väität, että Dawkins ei olisi näkemyksiään perustellut sitten vuoden 2006. Kun osoitan sinulle kymmeniä keskusteluja, joissa hän nimenomaan näkemyksiään perustelee, sinulla ei tuon enempää ole sanottavanasi? Osoitin sinun väitteesi vääräksi, joten voisit kai edes myöntää olleesi väärässä?
Mielenkiintoinen on myöskin väitteesi siitä, että Dawkins on käytöksellään osoittanut, ettei ole halukas kohteliaaseen ja asialliseen keskusteluun. Kuitenkaan, mitä ilmeisemmin, et ole koskaan ensimmäistäkään hänen keskusteluaan edes kunnellut itse. Vai oletko? Millä perusteella mahdat väittää, ettei hän muka keskustellessaan käyttäytyisi nimenomaan juurikin asiallisesti ja kohteliaasti opponoijiaan kohtaan? Vai väitätkö tätäkin vastoin parempaa tietoasi ja ilman aikomustakaan ottaa oikeasti selvää siitä, kuinka hän keskustelee ja mitä hän sanoo?
[/quote]
Dawkins on älykäs mies. Hän on erittäin hyvä biologi ja hänellä on tarjottavanaan paljon hyviä pointteja myös uskontojen suhteen. Mielestäni hän on kuitenkin jokseenkin ylimielinen jälkimmäisissä asioissa eli en ihmettele, jos ihmisiä ärsyttää kun minua, ateistiakin, ottaa välillä pattiin.
[/quote] Pitää lisäksi muistaa, että älykkyyttä on myös osata käyttäytyä oman lajinsa keskellä. Ihmislajin keskellä se tarkoittaa keskustelutaitoa ja kohteliaisuusnormien hallitsemista.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:47"]
Mä tulen aina ja ikuisesti pitämään itseäni teidän uskovaisten yläpuolella. Koska kyllä te vaan niin tyhmiä olette. Uskotte satuihin jotka ovat IHMISTEN keksimiä. Hei pliis.
Luulette että jumala ohjaa ja auttaa teitä teidän vähäpätöisissä ongelmissanne, samaan aikaan kun tappaa esim Afrikassa miljoonia lapsia nälkään ja tauteihin? Itsekästä.
Joten ei närästä, mutta pidän sua vaan tyhmänä ja vähän raukkanakin, kun uskot johonkin tuollaiseen. Sori.
[/quote] Niin, se joka itsensä ylentää, se alennetaan, joten eipä minulla ole tarvetta pyrkiä "yläpuolellesi". Mielenkiintoista, että uskot Jumalan tappavan lapsia nälkään Afrikassa. Kyllä minusta tuntuu, että meiltä ihmisiltä puuttuu lähimäisenrakkaus, ja sen seurauksena monilla on vaikea ja onneton elämä.
Tälläkin hetkellä sadat papit ja evankelistat ovat asettaneet oman henkensä ja terveytensä vaaralle alttiiksi auttaessaan kärsiviä alueilla, jossa taudit, nälänhätä ja sota jyllää. Onhan historia opettanut, ettei ihminen ala uskoa, vaikka saisi elää helpossa ympäristössä. Ajatellaanpa vaikka länsimaalaisia.
Uskova uskoo, ettei kärsimys jatku enää Jumalan yhteydessä. Tästä tulee uskovan toivo. Itse olen kärsinyt paljonkin. Kiitän joka hetkeä, koska se on pitänyt Jumalan sydämessäni. Ihmisen ongelmat ovat juuri niin isoja kuin hän subjektiivisesti kokee. Meillä länsimaissa ollaan monesti hyvin yksinäisiä ja masentuneita, vaikka ihmisiä on paljon ympärillä ja on ruokaa, hygieniaa ja terveydenhuoltoa. Maailmassa on alueita, joissa paljon haasteita edellä mainittujen kanssa, mutta ihmiset pitävät yhtä ja iloitsevat pienesti.
Koen usein Pyhän Hengen johdattaneen ja ohjanneen minua.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:00"]
Uskonto perustuu uskoon ja ateismi tietoon. Joten ateismi ei ole uskonto. Elämänkatsomus kylläkin, mutta älkää hyvät ihmiset sekoittako sitä uskontoihin.
[/quote]
Ei ateismi perustu tietoon. Esim. elämän tarkoitusta tai moraalisia arvoja ei voi johtaa faktoista.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 19:33"]
Ei mua kiinnosta toisten uskomiset, saat mun puolestani uskoa ihan rauhassa. Niin kauan kuin teet sen ihan rauhassa, vaatimatta että minun tai lasteni pitää osallistua. Se uskonnonvapaus saa luvan toimia myös tähän suuntaan.
[/quote]
juuri näin. Uskonnon vapaus pitäisi todella toimia myös toiseen suuntaan. Kuten koululaisen oikeus valita elämänkatsomustiedon ja uskontotunnin välillä. Miksei uskonnonvapauslakimme salli koululaisen vapaasti valita?
On naivia väittää uskonnon olevan ei-tunnustuksellista kun samaan aikaan oppilaat jaetaan ryhmiin heidän uskontonsa mukaan. Miten tuo muka on uskonnonvapautta molempiin suuntiin?