Rippijuhlatarjoiluun karjalanpiirakat, munavoi, pullakranssi ja kakku
Kahvi ja tee. Ei muuta. Onko teistä riittävä, mielipiteitä? Vieraita 30 henkeä.
Kommentit (565)
Jokaisen oma asia, mutta tämä kattaus jää melko laihaksi, jos osallistujia on 30, ei kuule tuu mitään tällä. Jos budjetti on tämä, se on sitten siinä.
Vierailija kirjoitti:
Lidl pakaste coctail piirakat ja ingmariini 11e
Voileivät: paahtoleipä, villiyrttilevite 4e
Kinkkumakaroonisalaatti (kinkku, makarooni, jäävuorisalaatti, kurkku) 6e
Lidl kakkupohjiin 2 kakkua (säilykepersikoilla koristelu) 12e
Pullat (ale, tarjouspullat) 3e
Keksit 2e
Kahvi, tee, mehu, palasokeri 10e
Lautasliinat 2e
noin 50e
Tämä on ihan hyvä homma!
Hyi helvetti millainen provo.
Jos tuo olisi jonkun rippilapsen äiti todella, niin tuntisin syvää myötähäpeää rippilapsen puolesta.
Miksi edes käyttää paljon rahaa tarjoiluihin ja sitten ahneet ihmiset tulevat syömään niitä?
Meille ei ainakaan kukaan saa tulla ahmimaan yhtään mitään!
Suosittelen raikkaita voileipiä.
Itse tehdyt karjalanpiirakat ja munavoi ovat edullinen ja herkullinen suolainen tarjottava. Olen usein juhliin tehnyt piirakat valmiiksi, mutten ole voidellut ja pakastanut ne. Sitten juhlissa 10 minuutiksi kuumaan uuniin ja voitelu. Jos budjetti antaa myöten, voi lisäksi tehdä munavoin, jossa kylmäsavulohta.
Tässä nykyään entinen jääkiekkoilija Juha Lind näyttää mallia 14-vuotiaana
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/07/10/patakakkonen-karjalanpiirakat
Kesällä britakakku, jonka pohjia voi olla valmiiksi pakastimessa, on kätevä. Pohjat pitävät täytteen ( esim. rahkakerma, mansikat, vadelmat, pensasmustikat/kuivat metsämustikat ) kylmänä pidempään. Em marenkikakku oli hitti yksissä lakkiaisissa, huomasin, että ohjekin on siinä kahden kakkulevyn pakkauksessa. Päälle siis esim. banaaniviipaleita ja kesän marjoja.
Juomana kesähelteillä vaikka raparperisima: tehdään tavallisen siman tavoin, mutta pelkästään valkoisesta sokerista. Laitan itse myös muutaman mustaviinimarjan lehden mukaan, myös marjoja, joista kaunis vanhan roosan väri juomaan.
Mä olin usein lapsena juhlissa, jossa tarjolla oli pelkkää makeaa. Kuivakakkua, pullaa, monen sortin erilaisia keksejä, eikä siitä ole aikaa kuin parikymmentä vuotta. Nykyään jos laittaa "vain" noilla tarjoilun, niin on se sitten vallan köyhää, kummallista ja outoa. Onko juhlien tarjoiluluonne muuttunut niin paljon aiemmilta ajoilta? Missä vaiheessa ja miksi?
Jos juhlatarjoilu jäisi mun miehen varaan, niin se olisi juurikin tuollainen kuten ap:llä.
Tee täytekakku: helpoin on tehdä kääretorttupohjakakku kolmesta isosta kääretorttupohjasta, väliin reilusti flora vispi -"kerma"vaahtoa (säilyy paremmin kuin tavallinen kermavaahtoa, kun jaksaa vatkata kovaksi vaahdoksi) ja purkkipersikoita (tai vaihtoehtoisesti marjoja, jos halvalla löytyy hyviä), päälle floravispivaahtoa, viinirypäleitä ja niitä persikoita koristeeksi. (sopii gluteenittomillekin).
Munat 15 kpl 2,65 euroa, sokeri 0.85 e, perunajauhot 0.85 e, leivinjauhe 0.75 e, persikat 3 x 2.19 e,
flora Vispi 3 x 1.45 e, viinirypäle tarjouksesta 1.7 e
yht noin 18 euroa
Suolaiseksi tarjottavaksi raikkaat voileivät paahtoleivästä, osaan kinkkua ja osaan juustoa, pieni salaatinlehti , tomaattia ja kurkkua.
Paahtoleipä 5 x 2,15e, kinkku 5 e, juusto 4 e, flora.margariini 1,3 e, tomaatit ja kurkku 2 euroa, salaatti 1.5 euroa, yhteensä noin 24 euroa
2 isoa pullapitkoa tai vaikka miten iso kranssi, omatekemä: vehnäjauho 1 euro, hiiva 0,25 e, kardemumma 0.85 e vesi kraanasta, rasva em. flora.margariinista, samoin sokeri ja kananmunat, yht noin 2 euroa. Jos tuhlata haluat, sitten vielä rusinat 0,5 euroa.
2 jaffakeksipakettia 5 euroa
booli mehukatista 3.15e, rypälemehusta 2 x 1 e yht noin 5 euroa
kahvikermaksi punainen maito 1 euro
sokeri kahviin tuosta aiemmin mainitusta sokeripussista 0 euroa
lautasliinat 1 euro
kahvi ja tee 7 euroa (kahvi tarjouksesta)
pöytäliinaksi joku vanha lakana/pussilakana (pestynä ja silitettynä, ei kukaan sitä liinaa katso vaan liinalla olevia tajottavia)
Yhteensä alle 65 euroa. Eli edelleen yli 50 euroa...
Ollaanko me jotenkin liian tottuneita nykyisen kaltaiseen runsaaseen tarjoiluun: pitää olla se voileipäkakku, suolaisia piirakoita, karjalanpiirakoita, munavoita, lohta, kaloja, kylmäsavupaistia, erilaisia pikkusuolaisia, salaatteja, täytekakkua, monenlaisia pikkuleipiä, kuivakakkuja ym ym ym. Kaikki tietenkin itse tehtynä!!! Ja juhlien laittaja äiti sitten puoli ku ol lut juhlien laitosta ja juhlissa, sekä juhlien jälkeenkin.
Jos juhlat tekee minimalistisesti, niin se on sitten vieraita väheksyvää, epäkunnioittavaa ja halveksittavaa. ?!
Musta toi ap:n suunnitelma on tarpeeksi hyvä ja riittävä, varsinkin uusi suunnitelma tuolla kommenttien välissä. Hyviä ideoita muutenkin tullut pitkin tätä ketjua minibudjettiseen juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen raikkaita voileipiä.
Ehdotuksia päälle laitettavaksi?
Jos minulla olisi käytössä 50 euroa 30 hengen rippijuhliin.. hmm...
-Satsaisin kinkkupiirakoihin ja täytekakkuihin, jotka tekisin itse.
-Hyödyntäisin kauppojen -30% ja -60% ale-illat, ja tuotteita pakkaseen.
-Yksinkertainen salaatti: jäävuorisalaatti, kurkkua ja minitomaatti.
-Lidlistä ostoksia. Samoin Pirkka, X-tra, Rainbow tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Tee täytekakku: helpoin on tehdä kääretorttupohjakakku kolmesta isosta kääretorttupohjasta, väliin reilusti flora vispi -"kerma"vaahtoa (säilyy paremmin kuin tavallinen kermavaahtoa, kun jaksaa vatkata kovaksi vaahdoksi) ja purkkipersikoita (tai vaihtoehtoisesti marjoja, jos halvalla löytyy hyviä), päälle floravispivaahtoa, viinirypäleitä ja niitä persikoita koristeeksi. (sopii gluteenittomillekin).
Munat 15 kpl 2,65 euroa, sokeri 0.85 e, perunajauhot 0.85 e, leivinjauhe 0.75 e, persikat 3 x 2.19 e,
yht noin 18 euroa
Suolaiseksi tarjottavaksi raikkaat voileivät paahtoleivästä, osaan kinkkua ja osaan juustoa, pieni salaatinlehti , tomaattia ja kurkkua.
Paahtoleipä 5 x 2,15e, kinkku 5 e, juusto 4 e, flora.margariini 1,3 e, tomaatit ja kurkku 2 euroa, salaatti 1.5 euroa, yhteensä noin 24 euroa
2 isoa pullapitkoa tai vaikka miten iso kranssi, omatekemä: vehnäjauho 1 euro, hiiva 0,25 e, kardemumma 0.85 e vesi kraanasta, rasva em. flora.margariinista, samoin sokeri ja kananmunat, yht noin 2 euroa. Jos tuhlata haluat, sitten vielä rusinat 0,5 euroa.
lautasliinat 1 euro
pöytäliinaksi joku vanha lakana/pussilakana (pestynä ja silitettynä, ei kukaan sitä liinaa katso vaan liinalla olevia tajottavia)
Kiva suunnitelma. Hintaa saadaan alemmaksi, jos saa ostettua kaikki paahtoleivät ale prosentilla. Samoin munat. Jaffakeksit korvataan X-tra:n appelsiinitäytekekseillä (noin euron per paketti). Vaihtaa persikoiden tilalle edullisen hillopurkin ja koristeeksi ne viinirypäleet ja esim. nonparellit (pussi). Noin ei mene enää paljonkaan yli 50 euron.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen oma asia, mutta tämä kattaus jää melko laihaksi, jos osallistujia on 30, ei kuule tuu mitään tällä. Jos budjetti on tämä, se on sitten siinä.
Mun mielestä ei jää laihaksi, varsinkaan ap:n uusi tarjoilusuunnitelma!
Sen uusimman suunnitelman mukaan ap:llä on tulossa coctail piirakoita 150kpl (9 eurolla saa viisi pussia pakastepiirakoita, Lidlin pussissa muistaakseni 30 kpl), on munavoita, siivutettua kinkkua. Kaksi pullapitkoa, 60kpl keksejä (kolmella eurolla saa kolme pakettia, yhdessä paketissa noin 20 keksiä). Täytekakut! Yms. Mitä kaikkea siellä olikaan! Kiva värikäs liinakin.
Kyllä onnistuu, en epäile hetkeäkään eikä jää minusta laihaksi. Ehkä toi on jonkun mielestä köyhä, musta toi on hyvä. Ehkä ap nappaa täältä vielä hyviä vinkkejä lisääkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yht noin 18 euroa
lautasliinat 1 euro
Kiva suunnitelma. Hintaa saadaan alemmaksi, jos saa ostettua kaikki paahtoleivät ale prosentilla. Samoin munat. Jaffakeksit korvataan X-tra:n appelsiinitäytekekseillä (noin euron per paketti). Vaihtaa persikoiden tilalle edullisen hillopurkin ja koristeeksi ne viinirypäleet ja esim. nonparellit (pussi). Noin ei mene enää paljonkaan yli 50 euron.
iso persikkapurkki 1.29 euroa/purkki, joten mieluummin persikkaa kuin hilloa; tulee parempaa kuin hillon kanssa :D
Mutta hieno suunnitelma tuokin!
Joskus penniä (tai senttiä) on venytettävä, ja pikkuisen halvemmista valinnoista kertyy iso alennus. Tärkeää on se, että tarjoomuksia on riittävästi eikä etenkään täytekakku lopu kesken.
Paahtoleipä on halpaa, tomaatti ja kurkku on halpaa, Lidlin karjanpiirakat pakkasesta ovat halpoja, halppisversiot perusjuustokimpaleista ovat muuaman euron halvempia kuin nimekkäämmät vastaavat, kotona leivotut pullat ja kakut tulevat monin verroin halvemmaksi kuin leipomosta hankitut, keksejä saa ihan hullun halvalla, mehusta saa juhlavamman, kun lorauttaa sekaan vaikka vissyä.
Mukavia juhlia kaikille!
Ehdotus 50e budjetille:
- Täytetyt patongit (esikypsennetty / paistetaan itse / alennuksesta.) Täytteeksi juusto, kurkku ja kinkku. Pilkotaan paloiksi, ja noita iso kasa. Menisi ehkä noin 10-15e
- Vihersalaatti 4e
- Pari täytekakkua (valmis pohjiin / tehdään itse pohjat) 15e
- Keksit 2e
- Vaahtokarkit 2e
- Juomaksi kahvi, tee, mehu, vesi, sokeri, täysmaito. 10e
- Lautasliinat 2e
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus 50e budjetille:
- Täytetyt patongit (esikypsennetty / paistetaan itse / alennuksesta.) Täytteeksi juusto, kurkku ja kinkku. Pilkotaan paloiksi, ja noita iso kasa. Menisi ehkä noin 10-15e
- Vihersalaatti 4e
- Pari täytekakkua (valmis pohjiin / tehdään itse pohjat) 15e
- Keksit 2e
- Vaahtokarkit 2e
- Juomaksi kahvi, tee, mehu, vesi, sokeri, täysmaito. 10e
- Lautasliinat 2e
Täysmaito siis kahvin kanssa.
Vettähän jokainen vieras voi ottaa itse hanasta, jos ei ole kannuja. Varaa vaan paljon mukeja.