Vieraiden kutsumisesta - kumpi meistä on kohtuuton, minä vai mies?
Mies tykkää kutsua meille vieraita ja myös yökylään. Nykyään pariskuntina/perheinä.
Ongelmana minun kannaltani on se, ettei mies siivoa eikä tee ruokaa. Ei arkena eikä silloinkaan, kun vieraita tulee. Kaikki on siis minun vastuullani. Miehen mielestä ei tarvitse siivota eikä tarjota juuri mitään. Mielestäni taa pitäisi olla perussiistiä ja kyllähän ainakin yövieraille tulee olla muutakin kuin jäätelöpuikko.
Minulle olisi se ja sama, jos miehen kaverit tulisivat yksin. Mutta usein kyseessä on yön yli kestävä koko perheen vierailu, jossa minun tulee olla paikalla. En kehtaa olla tekemättä mitään.
Miehen mielestä olen niuho ja tapan hänen sosiaalisen elämänsä.
Itsekin kutsun välillä vieraita (en usein yökylään) ja silloin kyllä hoidan paikat ja tarjoilut kuntoon enkä odota mieheltä mitään.
Mitä tässä tulisi tehdä?
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa nyt ihan suoraan marttyyyrimammat, että millä perusteilla ja motiiveilla te olette nämä maailman paskimmat miehenne valinneet? Kun ne ei tee, maksa, osaa tai ymmärrä mistään mitään?
Mies on fiksu ja mukava. Se, että siivouksesta joutuu pitämään puolensa, on vain yksi osa elämää. Kaikissa parisuhteissa on varmasti jotain, mistä joutuu neuvottelemaan.
Ai nytkö se onkin vain neuvottelukysymys, eikä miehesi olekaan maailman paskin, joka ei tee koskaan mitään?
Kuka on tuollaista edes väittänyt? En ole aloittaja, eikä hänkään ole. Mutta kyseessä on yksi asia, joka on hoidettu aloittajan kohdalla väärin, ja samaa on joissakin muissakin parisuhteissa. Ja tässä naisen pitää olla jämäkkä, eikä se tarkoita mitään sen kummempaa.
Jotenkin häiriintynyt on tapasi ajatella, että jos johonkin asiaan tarvitaan muutosta, heittäydytään itkupotkuraivareihin kun ollaan ’maailman paskin’. En haluaisi olla kanssasi parisuhteessa, koska terve ihminen tietää, että meissä kaikissa on jotain korjattavaa.
Miksi te valitsette näitä miehiä itsellenne? Jos sinun miehesi on kerran hyvä, niin miksi haukut miehiä palstalla?
Hae apua. Et voi hyvin. Minä en ole haukkunut miestäni yhtään. Kerroin aloittajalle vertaistueksi siitä, että mieheni ei myöskään asiaa ensin ymmärtänyt, ja jouduin olemaan asiassa tiukkana. Koska en ole piika, joka siivoaa miesten sukulaisten takia. Mies ymmärsi, ja nykyään siivoaa itse, jos vanhempansa tulevat meille. Joten tämä on minusta rohkaiseva esimerkki, että asiasta kannattaa puhua ja pitää päänsä.
Sinun meuhkaamistasi en ymmärrä. Loukkaako sinua jotenkin ajatus, että miehet eivät ole syntyessään jo täydellisiä, vaan he joutuvat joskus oppimaan jotain uutta, esim puolison huomioimisessa?
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopisi se, että minä vaihdan autoon renkaat ja mies pesee saunan ja kylppärin vaikka vuoden ajan. Toinen tehdään kaksi kertaa vuodessa, toisessa sama määrä ei riitä, jos pesutilojen käyttäjiä on neljä. Minä voin viedä auton rengasliikkeeseen ja maksaa vuodessa noin 150 e rengassäilytyksen kanssa, mies ei saa samalla summalla edes yhtä pesukertaa. Ehdotin tätä miehelle, ei oikein innostunut.
Oletteko nyt jakaneet, että hän hoitaan rekashommat ja sinä peset kylppärin? Miksette tee näitä yhdessä tai jos rengashommat ulkoistetaan ja pesette kylppärin yhdessä? Eiköhän siivousfirmoista saa märkätilojen pesun, jos haluatte ulkoistaa kummankin homman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne perinteiset miesten työt on sellaisia, että ne helpompia ja halvempia teettää ulkopuolisella mitä ns naisten työt.
ja koetko tämän tarkoittavan, ettei pariskunnan miehen tarvitse tehdä kotitöitä?
Ei tietenkään, miehelle kuuluu puolet kotitöistä. Pari voi yhdessä päättää, miten jako suoritetaan.
Miehelle ei kuulu yhtään mitään mitä ei halua tehdä. Kokonaan toinen asia on, haluaako nainen tätä. Mutta kukaan nainen ei määrää mitä mies tekee.
No joo, ei naisellekaan kuulu mikään kotityö, mitä ei halua tehdä. Parisuhteesta tulee lyhyt, kun kumpikaan ei halua pestä vessaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ei ilmeisesti tee niin. Niistä miehistähän tässä keskustellaan.
Hiukan turhaa keskustelua, jos tuollaista miestä ei keskusteluun löydy kertomaan kantaansa, eikö? Minua enemmän kiinnostaisi, jos ihminen kokee ettei parisuhteessaan työnjako mene reilusti, niin mitä kyseinen ihminen on asialle koittanut tehdä. En ymmärrä tilannetta, jossa joko vain hiljaa hyväksytään nykytilanne tai onko kumppani niin avuton, ettei hän kykene toimimaan toisin. Vaikka nyt ap:n tapauksessa. Ellei vieraille tarjota mitään syötävää, niin miten tilanne menisi? Vieraat tulevat keskellä päivää ja ovatko kaikki hiljaa iltaan asti vaikkei itsestään pöytään ilmesty mitään syötävää?
Tilanne on vieraile ihan hirveä. Aloittajan pitää saada vaikka huutamalla mies tajuamaan, että hänen homma on passata vieraat. Olen varma, että nainen on ollut liian kiltti tähän asti.
Miksi vieraita pitää passata?
Itse sanoisin tossa tilanteessa että koska x ei näköjään ole varautunut vierailuunne mitenkään eiköhän lähdetä koko porukka jonnekin syömään.
Kuka se x on? 9/10 kerroista ihmiset laittavat tuohon sen naispuolisen, ikään kuin olisi naisen tehtävä olla se emäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä keskustelu on mielestäsi turha, niin siirry seuraavaan keskusteluun. Joku toinen voi tästäkin saada vertaistukea ja pystyy sitten ottamaan uusia tapoja käyttöönsä omassa parisuhteessaan.
Mitä apua saat, jos kerron mieheni olevan patalaiska?
En juuri sinulta saisikaan, mutta onhan tässäkin ketjussa useampi muukin kirjoittaja. Ehkä jollain toisella on minun tilanteeseeni sopivia vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopisi se, että minä vaihdan autoon renkaat ja mies pesee saunan ja kylppärin vaikka vuoden ajan. Toinen tehdään kaksi kertaa vuodessa, toisessa sama määrä ei riitä, jos pesutilojen käyttäjiä on neljä. Minä voin viedä auton rengasliikkeeseen ja maksaa vuodessa noin 150 e rengassäilytyksen kanssa, mies ei saa samalla summalla edes yhtä pesukertaa. Ehdotin tätä miehelle, ei oikein innostunut.
Oletteko nyt jakaneet, että hän hoitaan rekashommat ja sinä peset kylppärin? Miksette tee näitä yhdessä tai jos rengashommat ulkoistetaan ja pesette kylppärin yhdessä? Eiköhän siivousfirmoista saa märkätilojen pesun, jos haluatte ulkoistaa kummankin homman.
Kumpikin hoitaa oman autonsa eikä kylppäriä ole pesty tänä vuonna vielä kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne perinteiset miesten työt on sellaisia, että ne helpompia ja halvempia teettää ulkopuolisella mitä ns naisten työt.
ja koetko tämän tarkoittavan, ettei pariskunnan miehen tarvitse tehdä kotitöitä?
Ei tietenkään, miehelle kuuluu puolet kotitöistä. Pari voi yhdessä päättää, miten jako suoritetaan.
Miehelle ei kuulu yhtään mitään mitä ei halua tehdä. Kokonaan toinen asia on, haluaako nainen tätä. Mutta kukaan nainen ei määrää mitä mies tekee.
Höpö höpö. Varsinkin siinä vaiheessa, kun perheessä on lapsia, molemmat joutuvat tekemään paljonkin sellaista, mitä eivät halua. Jos ei kestä sitä, että vaimon kanssa pitää yhdessä sopien jakaa hommat, ei pidä muuttaa yhteen kenenkään kanssa. Sitten sinua ei kukaan määrää.
Meille tulee välillä yllätysvieraita kuten veljen perhe eilen. Totesin vaan että ollaan oltu raksalla joten ei ole siivottu pariin viikkoon. Tiskipöytä oli täynnä likaisia astioita ym mutta siistein keittiön pöydän ja kahviteltiin sen ääressä. Tiedän että heillä on yleensä aina siistiä mutta mitäpä tulivat yllättäen.
Mies ja minä saatetaan kutsua vieraita toiselta kysymättä (usein kyllä kysytään). Siivotaan ennen jos keretään. Jos ei niin sitten ollaan sotkun keskellä. Aina on pakkasesta löytynyt jotain tarjottavaa, jos ei muuta niin jätskiä.
Tämä ei minua haittaa koska mies kyllä siivoaa kaverina ja laittaa tarjottavia jos vaan kerkeää. Mies pyörittää meidän yritystä työnsä ohella joten harvemmin kerkeää auttamaan näissä keittiöhommissa ym. Mutta tekee silti niin paljon meidän perheen eteen muuta työtä että tämä minulle ok.
Apn tapauksessa kuulostaa että parisuhteessa ei muutenkaan mene asiat reilusti. Ja siksi tuo miehen käytös on ruvennut haittaamaan erityisen pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ei naisellekaan kuulu mikään kotityö, mitä ei halua tehdä. Parisuhteesta tulee lyhyt, kun kumpikaan ei halua pestä vessaa.
Juuri näin, ei naisellekaan kuulu mitään tehdä. Jokainen määrittää mitä haluaa tehdä ja sen perusteella sitten katsotaan ollaanko yhdessä tai erikseen. Mutta turha tulla kertomaan muille mitä heidän kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa harvemmin määräillään puolin tai toisin. Yhdessä sovitaan miten hommat hoidetaan. Pitäisin outona tilannetta, missä toinen osapuoli kieltäytyy kotitöistä. Suorastaan huvittavana pitäisi ajatusta, jos perusteluna olisi "koska olen mies"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Varsinkin siinä vaiheessa, kun perheessä on lapsia, molemmat joutuvat tekemään paljonkin sellaista, mitä eivät halua. Jos ei kestä sitä, että vaimon kanssa pitää yhdessä sopien jakaa hommat, ei pidä muuttaa yhteen kenenkään kanssa. Sitten sinua ei kukaan määrää.
Yhä turha tulla kertomaan muille mitä heidän kuuluu tehdä. Sinä päätät siitä mitä itse haluat tehdä, muuta päättävät sen mitä he haluavat tehdä. Jos ei löydy yhteistä säveltä, niin sitten luonnollisesti ei kannata asua yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin hoitaa oman autonsa eikä kylppäriä ole pesty tänä vuonna vielä kertaakaan.
Miten tämä liittyy kommenttiin "Ns. perinteiset miesten työt on helpompi ulkoistaa" tai ideaan, että nainen hoitaa rengashommat ja mies kylppärin pesun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa nyt ihan suoraan marttyyyrimammat, että millä perusteilla ja motiiveilla te olette nämä maailman paskimmat miehenne valinneet? Kun ne ei tee, maksa, osaa tai ymmärrä mistään mitään?
Mies on fiksu ja mukava. Se, että siivouksesta joutuu pitämään puolensa, on vain yksi osa elämää. Kaikissa parisuhteissa on varmasti jotain, mistä joutuu neuvottelemaan.
Ai nytkö se onkin vain neuvottelukysymys, eikä miehesi olekaan maailman paskin, joka ei tee koskaan mitään?
Kuka on tuollaista edes väittänyt? En ole aloittaja, eikä hänkään ole. Mutta kyseessä on yksi asia, joka on hoidettu aloittajan kohdalla väärin, ja samaa on joissakin muissakin parisuhteissa. Ja tässä naisen pitää olla jämäkkä, eikä se tarkoita mitään sen kummempaa.
Jotenkin häiriintynyt on tapasi ajatella, että jos johonkin asiaan tarvitaan muutosta, heittäydytään itkupotkuraivareihin kun ollaan ’maailman paskin’. En haluaisi olla kanssasi parisuhteessa, koska terve ihminen tietää, että meissä kaikissa on jotain korjattavaa.
Miksi te valitsette näitä miehiä itsellenne? Jos sinun miehesi on kerran hyvä, niin miksi haukut miehiä palstalla?
Hae apua. Et voi hyvin. Minä en ole haukkunut miestäni yhtään. Kerroin aloittajalle vertaistueksi siitä, että mieheni ei myöskään asiaa ensin ymmärtänyt, ja jouduin olemaan asiassa tiukkana. Koska en ole piika, joka siivoaa miesten sukulaisten takia. Mies ymmärsi, ja nykyään siivoaa itse, jos vanhempansa tulevat meille. Joten tämä on minusta rohkaiseva esimerkki, että asiasta kannattaa puhua ja pitää päänsä.
Sinun meuhkaamistasi en ymmärrä. Loukkaako sinua jotenkin ajatus, että miehet eivät ole syntyessään jo täydellisiä, vaan he joutuvat joskus oppimaan jotain uutta, esim puolison huomioimisessa?
Siivoatko sinä miehen käskystä? Tai siivoatko sinä yksin koko asunnon ja leikit ehtoisaa emäntää kun sinun vieraasi tai sukulaisesi tulee kylään?
Tämähän kuuluu oikeasti siihen ketjuun: mitä härskejä odotuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoatko sinä miehen käskystä? Tai siivoatko sinä yksin koko asunnon ja leikit ehtoisaa emäntää kun sinun vieraasi tai sukulaisesi tulee kylään?
Siivoan jos mies ehdottaa (en muista onko ikinä tapahtunut, minä kyllä siivoan ennen kuin miehen kynnys aiheeseen ylittyy) ja ehdottomasti jos kutsun vieraita. Tietenkin. Sehän tässä pointti onkin, että jokaisen aikuisen ihmisen pitää tajuta, että se, joka kutsuu vieraita, ottaa vastuun siivouksesta ja tarjoiluista. Toki apua voi sitten aina tarvittaessa pyytää.
Varsinkin vanhemmalla väellä nämä odotukset siitä, että se on nainen joka kestitsee, istuvat sitkeässä. Mieheni pari tätiä ovat oikeita kunnon korppikotkia ja kyselevät minulta, "että kai olet laittanut ruokaa kun Pekka tulee töistä, ja onkos tämä mustikkapiirakka ihan itse leipomaasi?" Heh, minä en todellakaan ole mikään kodinhengetär. Mies on parempi kokkikin ja jos meillä jotain leipomuksia joskus harvoin on, niin ne on äitini tekemiä. Hän pitää leipomisesta. Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on väärässä. Ei vieraita voi kutsua kylään ja olettaa että elävät pelkällä vedellä jos ovat yökylässä. Vieraanvaraisuuteen kuuluu se, että vieraat ruokitaan, ellei ole etukäteen sovittu jotain muuta. Miehen ”sosiaalinen elämä” työllistää sinua kohtuuttomasti. Vähintä olisi, että mies osallistuu kotitöihin ja ruuanlaittoon, myös silloin kun ei ole vieraita.
Itse kyllä jyrähtäisin asiasta, ja saattaisin jopa muuttaa omaan asuntoon jos miehen vieraiden jatkuva ramppaaminen ja miehen osallistumattomuus kävisi itselleni liian rasittavaksi.
Entä jos mies maksaa kaikki talouden kulut, pitääkö silloinkin osallistua kotitöihin ja ruuanlaittoon, kun ei ole vieraita? Mietin vain, että miksi ihmeessä mies maksaisi kuukaudessa tuhansia euroja seksistä, kun halvemmallakin saa.
Missä niitä miehiä on, jotka tienaavat niin hyvin, että voisin jäädä kotiin ja tehdä vain kotitöitä? Minä kyllä mielelläni puuhastelisin ja sängyssäkin panisin parastani, jos olisi varakas mies, joka kuittaisi kulut ja ylläpitäisi palkkani antaman elintason minulle. Saisi kavereitakin tulla, minulla olisi aikaa valita sopivat servetit ja pedata vierassängyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä turha tulla kertomaan muille mitä heidän kuuluu tehdä. Sinä päätät siitä mitä itse haluat tehdä, muuta päättävät sen mitä he haluavat tehdä. Jos ei löydy yhteistä säveltä, niin sitten luonnollisesti ei kannata asua yhdessä.
Eli sinusta miehen kannattaa mieluummin hylätä muuten hyvä kumppani, kuin sopia yhdessä kotitöistä. Minusta ei. Mutta sinä saat toki tehdä ihan mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä keskustelu on mielestäsi turha, niin siirry seuraavaan keskusteluun. Joku toinen voi tästäkin saada vertaistukea ja pystyy sitten ottamaan uusia tapoja käyttöönsä omassa parisuhteessaan.
Mitä apua saat, jos kerron mieheni olevan patalaiska?
En juuri sinulta saisikaan, mutta onhan tässäkin ketjussa useampi muukin kirjoittaja. Ehkä jollain toisella on minun tilanteeseeni sopivia vinkkejä.
Mitä vinkkiä haukkuvat viestit antavat, riippumatta kuka ne kirjoittaa? Joo vertaistukea, että muillakin huono kumppani, mutta ei muuta.
Ehkä ne vieraatkin osaa avata suunsa? Jos nyt olisin kavereilla kylässä, niin ottaisin puheeksi miten hoidamme ruuan. Mikäli pariskunnan mies vain kuittaisi "vaimo hoitaa" niin nauraisin räkäisesti kyseiselle saamattomalle sankarille.