Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden kutsumisesta - kumpi meistä on kohtuuton, minä vai mies?

Vierailija
16.07.2021 |

Mies tykkää kutsua meille vieraita ja myös yökylään. Nykyään pariskuntina/perheinä.

Ongelmana minun kannaltani on se, ettei mies siivoa eikä tee ruokaa. Ei arkena eikä silloinkaan, kun vieraita tulee. Kaikki on siis minun vastuullani. Miehen mielestä ei tarvitse siivota eikä tarjota juuri mitään. Mielestäni taa pitäisi olla perussiistiä ja kyllähän ainakin yövieraille tulee olla muutakin kuin jäätelöpuikko.

Minulle olisi se ja sama, jos miehen kaverit tulisivat yksin. Mutta usein kyseessä on yön yli kestävä koko perheen vierailu, jossa minun tulee olla paikalla. En kehtaa olla tekemättä mitään.

Miehen mielestä olen niuho ja tapan hänen sosiaalisen elämänsä.

Itsekin kutsun välillä vieraita (en usein yökylään) ja silloin kyllä hoidan paikat ja tarjoilut kuntoon enkä odota mieheltä mitään.

Mitä tässä tulisi tehdä?

Kommentit (284)

Vierailija
201/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma ettet silti ole koskaan yhtä raivokkaasti puolustamassa naisia niissä ketjuissa joissa naisia haukutaan. Eivät kai nekään ketjut mitään kenellekään anna?

Täytyy tunnustaa oma sukupuoliolettama eli oletan naisten olevan kykeneväisempiä asialliseen keskusteluun kuin mouhottavan miehen. Mouhottavan mieheen voi suhtautua kuin apinaan, joka heittelee jätöksiään. Väistät heittelyt ja siirryt muualle.

Se on jännää miten palstamammoilla on sellainen av-palsta-yhteys, jossa näkee kirjoittajien sukupuolet.

-eri 

Toisaalta lainaat miestä.

Kyllä oletan naisia haukkuvan Vierailijan mieheksi ja miehiä haukkuvan Vierailijan naiseksi. Yleensä vielä kirjoittavat käyttäen "te miehet" tai "te naiset". 

Vierailija
202/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin vanhemmalla väellä nämä odotukset siitä, että se on nainen joka kestitsee, istuvat sitkeässä. Mieheni pari tätiä ovat oikeita kunnon korppikotkia ja kyselevät minulta, "että kai olet laittanut ruokaa kun Pekka tulee töistä, ja onkos tämä mustikkapiirakka ihan itse leipomaasi?" Heh, minä en todellakaan ole mikään kodinhengetär. Mies on parempi kokkikin ja jos meillä jotain leipomuksia joskus harvoin on, niin ne on äitini tekemiä. Hän pitää leipomisesta. Minä en.

Eli mitä sinä teet teillä, jos miehesi laittaa teillä kaikki ruoatkin? Mitä mies saa vaatia sinulta? 

Justhan tuossa vähän aikaisemmin luki, että puolisolta ei saa vaatia mitään. Jos nainen ei halua tehdä mitään kotitöitä, hänellä on siihen oikeus. Näinhän joku väittää.

eri

Vaatia toki puolisolta voi ja yleensä kannattaakin. Vaatimusten esittäminen taas on eriasia... siihen ei kannata välttämättä lähteä. Mutta yleensä sen melko nopeasti huomaa täyttyykö ne vaatimukset jotka puolisolle asettaa vai ei. Onko hän tasa-arvoinen, pitääkö hän joitakin töitä naisille kuuluvina ja joitakin sellaisina että niistä voi suoriutua vain mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niitä miehiä on, jotka tienaavat niin hyvin, että voisin jäädä kotiin ja tehdä vain kotitöitä? Minä kyllä mielelläni puuhastelisin ja sängyssäkin panisin parastani, jos olisi varakas mies, joka kuittaisi kulut ja ylläpitäisi palkkani antaman elintason minulle. Saisi kavereitakin tulla, minulla olisi aikaa valita sopivat servetit ja pedata vierassängyt. 

Minäkin voisin jäädä edustusmieheksi, josa joku varakas nainen olisi kiinnostunut :) Taitaa vain kysyntä olla hiukan hiljaisempaa. Voisin käydä tanssitunneilla jne. parantaakseni edustuskelpoisuuttani. Ehkä teatterikurssi, niin edustustilaisuuksissa osaisin kertoa kaskuja sekä hurmata kumppanina liikekontaktit.

Voitaisiin sitten vaihtaa vinkkejä. 

Edustuspuolisot Ry? Voisi hankkia eri alojen asiantuntijoita pitämään päiväkursseja, viikonloppuritriitti keskittyen vaikka japanilaisen runouden saloihin tai viikon tanssikurssi etelässä "Flamencoa Espanjan aurinkorannikolla" 

Vierailija
204/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin vanhemmalla väellä nämä odotukset siitä, että se on nainen joka kestitsee, istuvat sitkeässä. Mieheni pari tätiä ovat oikeita kunnon korppikotkia ja kyselevät minulta, "että kai olet laittanut ruokaa kun Pekka tulee töistä, ja onkos tämä mustikkapiirakka ihan itse leipomaasi?" Heh, minä en todellakaan ole mikään kodinhengetär. Mies on parempi kokkikin ja jos meillä jotain leipomuksia joskus harvoin on, niin ne on äitini tekemiä. Hän pitää leipomisesta. Minä en.

Eli mitä sinä teet teillä, jos miehesi laittaa teillä kaikki ruoatkin? Mitä mies saa vaatia sinulta? 

Minä siivoan, hoidan pyykit, käyn kaupassa. Eikä mies meillä kaikkia ruokia laita, kyllä minäkin kokkaan. Sanoin, että mies on PAREMPI kokki. Lukisit viestit ajatuksella ennen kuin hyökkäät taas aggressiivisesti kyselemään jonnin joutavia.

Ihan kokonaan ja täysin yksinkö, ympäri vuoden? Millä perustella olet miehesi valinnut? 

Suurimmaksi osaksi. Mies siivoaa kyllä kun olen työmatkalla. Pyykit on jokseenkin kokonaan minun vastuullani. Kaupasta ostan suuret ostokset yleensä itse, joskus yhdessä miehen kanssa. Joskus mies tuo myös töistä tullessaan jotain tuoretavaraa joka on päässyt loppumaan. Asumme maalla, joten kauppaan on matkaa, emme siis käy kaupassa joka päivä. Kuinka niin, miksi sinun on tärkeä saada tietää meidän huushollimme rutiineista? Ja miksi haluat tietää millä perusteella olen hänet valinnut? Ei kai ketään valita kuin kaupan hyllyltä? Olet omituinen.

Vierailija
205/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa nyt ihan suoraan marttyyyrimammat, että millä perusteilla ja motiiveilla te olette nämä maailman paskimmat miehenne valinneet? Kun ne ei tee, maksa, osaa tai ymmärrä mistään mitään? 

Mies on fiksu ja mukava. Se, että siivouksesta joutuu pitämään puolensa, on vain yksi osa elämää. Kaikissa parisuhteissa on varmasti jotain, mistä joutuu neuvottelemaan.

Ai nytkö se onkin vain neuvottelukysymys, eikä miehesi olekaan maailman paskin, joka ei tee koskaan mitään? 

Miksi sinusta ihmisen yksi ärsyttävä piirre tekee hänestä maailman paskimman tyypin? Onko oma puolisosi täydellisyys, joka ei tee ikinä mitään väärin?

Miksi sitten haukut miestäsi ja miehiä tällaisessa ketjussa? 

Ei se ole haukkumista, jos sanon, että mies jättää likaisia astioita jälkeensä olohuoneeseen eikä laita niitä suoraan tiskikoneeseen. Kyllä, asia ärsyttää minua, mutta en viitsi hänelle aiheesta joka päivä nalkuttaa. Tänne on hyvä purkaa höyryjä. Älä lue näitä, täällä ei keskustella sinusta.

päästää höyryjä = luoda mahdollisimman paskaa kuvaa miehistä miesvihapalstalla. 

Ja tästäkin huolimatta sinä vietät täällä aikaasi. Tuletko lietsomaan tänne omaa naisvihaasi tällä oletetulla miesvihapalstalla?

Vierailija
206/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma ettet silti ole koskaan yhtä raivokkaasti puolustamassa naisia niissä ketjuissa joissa naisia haukutaan. Eivät kai nekään ketjut mitään kenellekään anna?

Täytyy tunnustaa oma sukupuoliolettama eli oletan naisten olevan kykeneväisempiä asialliseen keskusteluun kuin mouhottavan miehen. Mouhottavan mieheen voi suhtautua kuin apinaan, joka heittelee jätöksiään. Väistät heittelyt ja siirryt muualle.

Se on jännää miten palstamammoilla on sellainen av-palsta-yhteys, jossa näkee kirjoittajien sukupuolet.

-eri 

No se, joka hokee näkevänsä m-vihaa joka puolella on tuskin nainen.

Vierailija
207/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri 

No se, joka hokee näkevänsä m-vihaa joka puolella on tuskin nainen.

Paitsi se yksi, joka aina kirjoittaa "ai niin, olen itsekin nainen". Hän kirjoitti vielä yhteen ketjuun, että nainen on maailman kieroin olento.

Vierailija
208/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kaikki sympatiani puolellasi. Tulee niin mieleen oma ex-avomies, joka tykkäsi kutsua tuttuja illanistujaisiin tekemättä itse mitään. Hänen käsityksensä siivoamisesta oli, että hän siirtää ulko-ovella odottaneet roskapussit keittiöön suljetun oven taakse, ja näin koki siivonneensa kovastikin (niin kuin vieraat eivät siellä keittiössä kuitenkin kävisi hakemassa juotavia ja syötäviä..?) Minun pöyristynyt reaktioni tullessani töistä kotiin ja vieraiden ollessa matkalla luoksemme oli hänen mielestään "nalkutusta".

Onko olemassa jotain taikalausetta, jolla puolison saisi siivoamaan edes omat jälkensä? Mitään millintarkkaa tuskin kukaan vaatii, mutta sellainen perussiisteys, ettei vain odottaisi että kyllä nainen hoitaa. Ja niin, ettei toinen haukkuisi nalkuttajaksi.

Vierailija
209/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarista tuli muutama vuosi sitten sarja Yleltä, jossa käsiteltiin julkkiparien parisuhteita. Yhdellä pitkään yhdessä olleella näyttelijäparilla ongelmana oli nimenomaan vieraiden pyytäminen ja kutsut. Mies tykkäsi illanvietoista ja kutsui usein vieraita. Nainen sai lopussa sanottua, että hän stressaa niistä hirveästi, kun niissä on niin paljon vaivaa. Mies oli luullut, että se riittää, kun kutsuu vieraita ja kaikki muu ilmestyy tyhjästä. Ei tuo niin harvinainen riidanaihe ole.

Vierailija
210/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, kaikki sympatiani puolellasi. Tulee niin mieleen oma ex-avomies, joka tykkäsi kutsua tuttuja illanistujaisiin tekemättä itse mitään. Hänen käsityksensä siivoamisesta oli, että hän siirtää ulko-ovella odottaneet roskapussit keittiöön suljetun oven taakse, ja näin koki siivonneensa kovastikin (niin kuin vieraat eivät siellä keittiössä kuitenkin kävisi hakemassa juotavia ja syötäviä..?) Minun pöyristynyt reaktioni tullessani töistä kotiin ja vieraiden ollessa matkalla luoksemme oli hänen mielestään "nalkutusta".

Onko olemassa jotain taikalausetta, jolla puolison saisi siivoamaan edes omat jälkensä? Mitään millintarkkaa tuskin kukaan vaatii, mutta sellainen perussiisteys, ettei vain odottaisi että kyllä nainen hoitaa. Ja niin, ettei toinen haukkuisi nalkuttajaksi.

Miksi mies ei saisi pitää sotkukutsuja, jos se on hänelle ja vieraille ok?

Vierailija
211/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kunhan niihin ei osallistu yksikään miehen juoruileva ja laiskoja naisia haukkuva sukulainen, joka sitten selän takana moittii vaimon.

Vierailija
212/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Eihän siitä sun edellisestä provostasi olekaan kuin alle viikko. 

Älä itke, ruma lapsi...

Vierailija
213/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kunhan niihin ei osallistu yksikään miehen juoruileva ja laiskoja naisia haukkuva sukulainen, joka sitten selän takana moittii vaimon.

Sun pitäisi saada määritellä myös se mitä puolison sukulaiset saa tehdä ja mitä ei. Kuulostat todella unelma puolisolta.

Vierailija
214/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi saada määritellä myös se mitä puolison sukulaiset saa tehdä ja mitä ei. Kuulostat todella unelma puolisolta.

Ai sinusta miniöitä haukkuvat appivanhemmat tai kälyt tai ketä nyt kelläkin ovat ovat ihan hieno juttu, ja sellaiseen täytyy vain kiltisti alistua?

Vierailija
215/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisesti siksi, etten tunne  oloani mukavaksi, jos ihmiset tulevat kotiini silloin kun on sotkua sekä henkilökohtaisia tavaroitani ympäriinsä. Kun vieraita tulee, tykkään että asunto on siisti ja viihtyisä, ja ehkä jotain tarjottavaakin olisin heille saanut varattua.

Ja koska vieraat, etenkin hetken varoituksella kylään tulevat appivanhemmat, kommentoivat kotiani. Jostain syystä käy niin, että mahdollisesta epäsiisteydestä syyllistetään useimmiten sitä parisuhteen naisosapuolta. "No onpas täällä pölyä", "Eikös tuo imuri sinun käsiin vai mahdu", "Kahvia tekisi mieli, mutta viitsisikö tässä kuppiakaan ottaa nyt kun tuo pöytä on niin tahmaisen näköinen", "Tämmöisessäkö paikassa te elätte". Kaikki ex-appivanhempieni suusta minulle tokaistuna. Kun vastasin, että Matti oli tänään luvannut siivota ja tämä on nyt Matin mielestä siisti, tuli vastaukseksi tuhahtelua, silmienpyöritystä, ja puheenaiheenvaihto.

Siitä tulee todella epämukava olo. Kiemurrella henkisesti omassa kodissani, kun toiset arvostelevat. Ja vaikka olisivat ystäviä tai käytöstavat oppineita ihmisiä eivätkä arvostelisikaan ääneen, niin jälkeenpäin kyllä jupistaan.

Vierailija
216/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas aloittaja, kuuntele aluksi YLE Areenasta "Naisasiatoimisto Kaartamo & Tapanainen"-podcast-sarja. Ihan kokonaan. Opit paljon uutta ja tiedät mitä tehdä.

Vierailija
217/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole ajat muuttuneet tippaakaan -EI. Oltiin nuori kaksilapsinen perhe v 1977. Molemmat kävi töissä ja palkat olivat yhtä suuret . Lapset hoiti päivisin naapurin täti, jonka olimme palkanneet . Siellä siis lapset olivat päivähoidossa.

AP:een aloitus vois olla just minun kirjoittamani, mutta ainoastaan sillä erolla, etten suostunut passaamaan vieraita ja laittamaan heille tarjottavia. Mies oli saanut vanhanaikaisen kasvatuksen , missä naiset teki tarjoilut vieraille ja siivosivat kodin kuntoon.

Olin työssä, missä koko päivän kommunikoin ihmisten kanssa , en kaivannut enää vapaa-ajalla seurustelua.

Mies on paljon sosiaalisempi sen suhteen , mut ei halunnut nähdä mitään vaivaa vieraiden eteen.

Siispä meillä ei käynyt vieraita järin usein . No- nyt 40 v myöhemmin ,kun olen ikääntynyt ja työt ei rasita, kutsumme ystäviä ,jos huvittaa, mutta se ei rasita ,kun kahvit keittää ja tarjottavat laittaa. Kotimme on muutenkin aina siisti.

Muuten ihanan rauhaisaa näin korona-aikana ,kun saa olla omissa oloissaan.

IHAN NAISEN OMA VIKA ,JOS SUOSTUU PIIAKSI!

Vierailija
218/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisesti siksi, etten tunne  oloani mukavaksi, jos ihmiset tulevat kotiini silloin kun on sotkua sekä henkilökohtaisia tavaroitani ympäriinsä. Kun vieraita tulee, tykkään että asunto on siisti ja viihtyisä, ja ehkä jotain tarjottavaakin olisin heille saanut varattua.

Ja koska vieraat, etenkin hetken varoituksella kylään tulevat appivanhemmat, kommentoivat kotiani. Jostain syystä käy niin, että mahdollisesta epäsiisteydestä syyllistetään useimmiten sitä parisuhteen naisosapuolta. "No onpas täällä pölyä", "Eikös tuo imuri sinun käsiin vai mahdu", "Kahvia tekisi mieli, mutta viitsisikö tässä kuppiakaan ottaa nyt kun tuo pöytä on niin tahmaisen näköinen", "Tämmöisessäkö paikassa te elätte". Kaikki ex-appivanhempieni suusta minulle tokaistuna. Kun vastasin, että Matti oli tänään luvannut siivota ja tämä on nyt Matin mielestä siisti, tuli vastaukseksi tuhahtelua, silmienpyöritystä, ja puheenaiheenvaihto.

Siitä tulee todella epämukava olo. Kiemurrella henkisesti omassa kodissani, kun toiset arvostelevat. Ja vaikka olisivat ystäviä tai käytöstavat oppineita ihmisiä eivätkä arvostelisikaan ääneen, niin jälkeenpäin kyllä jupistaan.

Juuri näin. Ja koskaan ei Mattia syyllistetä siitä paskan keskellä asumisesta. Kun olisihan se Mirja nyt voinut jotain tehdä. Ihan sama, vaikka Mirja ja Matti tekevät kumpikin täyttä työpäivää, jotenkin sen Mirjan pitää silti siivota ja kokata yksin. Ja hoitaa lapset. Edelleen olettama, ja hyvin yleinen.

Vierailija
219/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun eksältä. Lapsen kastejuhlastakin sanoi, että mitä täällä nyt muka tarvis tehdä.

Ja miesasiaurpolle tiedoksi, että ihmisistä voi paljastua matkan varrella uusia asioita, vaikka olis ollut vuosikymmeniä yhdessä. Ihminen voi myös muuttua ajan ja tilanteiden myötä. Yksi tällainen tilanne on lasten saaminen, jonka yhteydessä se "en tee mitään, mikä ei huvita" -asenne vähän popmppaa silmille.

Ja itse en ole ollut koskaan suhteessa, jossa etukäteen listataan, että kuka tekee ja mitä. Vaikka parisuhde on työtä(kin), niin joku tolkku tohonkin. Haluan luottaa molempien normaalijärkeen, joskus vain jää luu käteen, ehkäpä molemmille osapuolille.

Vierailija
220/284 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole ajat muuttuneet tippaakaan -EI. Oltiin nuori kaksilapsinen perhe v 1977. Molemmat kävi töissä ja palkat olivat yhtä suuret . Lapset hoiti päivisin naapurin täti, jonka olimme palkanneet . Siellä siis lapset olivat päivähoidossa.

AP:een aloitus vois olla just minun kirjoittamani, mutta ainoastaan sillä erolla, etten suostunut passaamaan vieraita ja laittamaan heille tarjottavia. Mies oli saanut vanhanaikaisen kasvatuksen , missä naiset teki tarjoilut vieraille ja siivosivat kodin kuntoon.

Olin työssä, missä koko päivän kommunikoin ihmisten kanssa , en kaivannut enää vapaa-ajalla seurustelua.

Mies on paljon sosiaalisempi sen suhteen , mut ei halunnut nähdä mitään vaivaa vieraiden eteen.

Siispä meillä ei käynyt vieraita järin usein . No- nyt 40 v myöhemmin ,kun olen ikääntynyt ja työt ei rasita, kutsumme ystäviä ,jos huvittaa, mutta se ei rasita ,kun kahvit keittää ja tarjottavat laittaa. Kotimme on muutenkin aina siisti.

Muuten ihanan rauhaisaa näin korona-aikana ,kun saa olla omissa oloissaan.

IHAN NAISEN OMA VIKA ,JOS SUOSTUU PIIAKSI!

Onneksi nuorempi sukupolvi on jo ihan toista maata. Omat parikymppiset lapseni tekevät kaikkea kokkaamisesta siivoamiseen, koska heidät on siihen opetettu pienestä pitäen (tyttö ja poika). Ennen se oli vain tyttöjen hommaa. Miehet istuivat leveillä perseillään olohuoneessa valmista odottaen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme