Kuukupista, YÖK!
Tutustuin Wikipedian kautta kuukupin käyttöön. Siis ihanko oikeasti se kaivellaan pimpistä se verinen kuppi. Iyh! Ja kaadetaan lavuaariin tms. Se veri siis. :O Saatan olla nyt todella järkyttynyt. :D En pystyisi syömään sellaisessa paikassa jossa emännällä kuukuppi. Siis ihan järkkyä hommaa. Ja täälläkin kunnon lukenut niin aika moni tuntuu käyttävän. Nyt siis vasta Googletin että miten se toimii..
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 05:28"]Voi elämä tämän aloituksen typeryyttä!
[/quote]
Pese kädet. Huolellisesti kuumalla vedellä ja saippualla. Huolellisesti. Käytä myös käsidesiä. Siivoa myös pesuallas.
Älä kättele ketään.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 05:43"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 05:28"]Voi elämä tämän aloituksen typeryyttä!
[/quote]
Pese kädet. Huolellisesti kuumalla vedellä ja saippualla. Huolellisesti. Käytä myös käsidesiä. Siivoa myös pesuallas.
Älä kättele ketään.
[/quote]
Omituinen kommentti...
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 04:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 04:21"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 04:13"]
Ensin pyritään helpottamaan naisten elämää ja aletaan kehittämään siteitä, sen sijaan että naiset käyttäisivät itsevirkkaamiaan lappuja kuukautissuojinaan. Myöhemmin naiset saivat käyttöönsä tampoonit, mikä oli edistysaskel.
Molempia tuotteita on kehitetty käyttäjäystävällisempään suuntaan. Kiitos siitä.
Kehityksessä en mene taaksepäin. Kuukuppi, kestositeet. Mitähän seuraavaksi. Alastomana kuukautisten aikana pyöritään luolassa ja odotellaan, josko joku keksisi tulen tai pyörän.
[/quote]
Tää lähtee siitä ajatuksesta että kertakäyttöisyys on kehityksen huippu. Osa ihmisistä ei kuitenkaan koe niin.
[/quote]
Millä vedellä sinä huljuttelet sitä kuppiasi? Puhtaalla juomavedellä? Miten on muuten kuppiesi maatuvuuden ja valmistuksen laita?
Tämä ajatus lähti ihan asioiden miettimisen kautta.
[/quote]
Kyllä, puhtaalla juomavedellä. Mutta jos lasken, miten paljon vähemmän käyn wc:ssä kupin kanssa verrattuna tamponiin ja siteisiin, niin eiköhän se yhden kupin huuhtasu oo vähemmän kuin muutama wc:n huuhtaisu.
Mut aivan sama, ole sinä edistyksellinen kertiksen käyttäjä. Mikä ihme siinä on, että erilaiset toimintatavat herättää niin kauhean vastustuksen...
Olen vaihtanut kuppiin vuonna 2003 enkä takaisin ole palannut!!! Aivan mahtavayhdessä hormonikierukan kanssa. Menkat voi unohtaa!! <3
Minulla on nyttemmin ollut runsaat kuukautiset ja olen tyhjentänyt muutaman tunnin välein. Kymmenvuotisen käyttöhistorian aikana on ollut jaksoja, jolloin tyhjennys aamuin illoin ja vessakäyntien yhteydessä riittää. Ja kyllä, näissäkin oloissa voittaa tampoonit ja vaipat.
Mökillä olen hoitanut kupin pesun siten, että huussissa poistan ja tyhjennän kupin ja otan paperiin. Käyn pesemässä metässä kupin ja alapään (mökillä kuljetan mukana jotain pientä juomapulloa) jos tilanne sallii. Jollei, pelkkä pyyhkiminen huussin puolella riittää. Anopin mökillä ei esimerkiksi ole tällaista suojaista metsäpaikkaa, jossa voisi hetken kyykistyä...
Tästä onkin nyt kokemusta sillä kaksi viimeistä mökkireissua on ollut kovin veristä aikaa...
Siis mitkä löysät hehtaaritoosat teillä on jos sieltä pitää mitään "kaivella kyynärpäitä myöten"??
Huh huh. En olekaan ennen ajatellut, että kuukuppi olisi vaihtoehdoista se epähygieenisin. Kuukuppi pestään (mulla pesuainekin sille) aina tyhjennettäessä ja desinfioidaan menkkojen välissä. Veri valuu kuppiin, eikä samalla tavalla "muhi" kuin tamponeiden ja siteiden kanssa. Mm. näistä syistä tuntemani lääkärit käyttävät kuppia.
Mulla häräntappotyylin kuukautiset ja kuukuppi ainoa vaihtoehto siksi. Pystyn nukkumaan yöt ilman ylivuotoja sen kanssa. Vaihtoväli täytyy mulla olla muuten tosi tiheä ja näin synnyttämättömänäkin jouduin isoimman mahdollisen koon ottamaan (siihen kun on mitta merkitty, niin seurasin kerran vuodon määrää ja kuulun siihen pieneen ryhmään, joilla on todella runsas vuoto). Muut suojat pettivät heti ja kaksoissuojaakin eli tamponia ja yösuojaa pitäessä koko ajan epävarma olo.
Tasan ei mene nallekarkit siis. Ja se mikä sopii mulle, ei välttämättä sovi muille. Jokainen tyylillään, mutta itse en mitenkään pysty kokemaan kuppia ällöttäväksi, vaan pikemminkin pelastajakseni. :)
Ei
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 04:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 04:21"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 04:13"]
Ensin pyritään helpottamaan naisten elämää ja aletaan kehittämään siteitä, sen sijaan että naiset käyttäisivät itsevirkkaamiaan lappuja kuukautissuojinaan. Myöhemmin naiset saivat käyttöönsä tampoonit, mikä oli edistysaskel.
Molempia tuotteita on kehitetty käyttäjäystävällisempään suuntaan. Kiitos siitä.
Kehityksessä en mene taaksepäin. Kuukuppi, kestositeet. Mitähän seuraavaksi. Alastomana kuukautisten aikana pyöritään luolassa ja odotellaan, josko joku keksisi tulen tai pyörän.
[/quote]
Tää lähtee siitä ajatuksesta että kertakäyttöisyys on kehityksen huippu. Osa ihmisistä ei kuitenkaan koe niin.
[/quote]
Kertakäyttöisyys on enemmän kuin suotavaa silloin, kun on kysymyksessä hygienia ja terveys. Se että läträtään veristen kippojen kanssa, on paluuta aikaan, jolloin taudit kukoistivat ja levisivät.
Silloin kysymys oli tietämättömyydestä, nyt ainoastaan (epä)puhtaasta hölmöydestä.
[/quote] Olen käyttänyt kohta 10 vuotta, kerropa missä ne taudit meillä ja töissä kukoistaa, miten sen huomaa?
Mulle kuukupissa on parasta sen täydellinen helppous. Sopii joka tilanteeseen ja vuotoon. Aina käsilaukussa, ei muiden systeemien roudausta. Sama suoja toimii tiputtelusta häränkurkkuun. Jos sen helpoouden hinta on tunkea sormia veriseen pilluun, sen maksan. Ei tartte raahata mitään jättikokoista Luiskaa menkkareleitä varten vaan clutch riittää.
Tyhmä kysymys, mutta miten te saatte sen pois emättimestä?
Olen kerran kokeillut kuukuppia, enkä oikeasti meinannut saada sitä pois. Toista kertaa en ole uskaltanut kokeilla. Ja tämä on ihan totta :).
Leikkasinkohan muuten liikaa sitä päätä siitä pois? Siinä on jäljellä pieni "nysä" siinä muovipäässä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:21"]Mä en enää vaihtaisi. Samantyylisesti ne tamponitkin toimivat, yhtälailla niitä sitten sieltä kaivellaan.
[/quote]
Eikä kaiveta. Se vedetään narusta. Toisin kuin kuukuppi jota tongitaan kyynärpäitä myöten...
[/quote]
Huh! Onpa sinulla laajat paikat!
Tuosta poistamisesta: se vaatii harjoittelua! Itse kuivaharjottelin muutamia kertoja menkkojen välissä, että osasin ees suunnilleen käyttää kuppia kun oikeesti tarvitsi. Alkuun poistaminen olikin hankalaa, mutta kyllä siihen niksit keksii ja oikean asennon.
Poistan sen siis pöntöllä istuen, ensin työnnän kupin alemmas, jotta pohja on jo ihan emättimen suulla, sitten etusormella painan reunaa kasaan, tartun pinsettiotteella kupin pohjaan ja ponnistamalla auttaen vedän kupin ulos. Helppoa ja siistiä, kun sen oppii :)
Kupin ehdottomasti paras puoli on.sen huomaamattomuus. Ei koko ajan muista ja ajattele, että on menkat päällä, kun housuissa ei muhi epämukavaa ja hiostavaa sidettä, jonka tosiaan muistaa kaiken aikaa. Tekee menkoista miellyttävämmät tuo ihana pieni kapistus :)
Ei tulisi mieleenikään käyttää.
Saisi jo loppua koko kuukautiset. Vaihdevuosia tässä kiihkeästi odottelen, minusta 38 vuotta on jo aivan tarpeeksi. Olen kärsinyt kiltisti elinkautiseni, vankilan ovi auki ja heti!
Yritin vuoden verran opetella kupin käyttäjäksi, mutta luovutin. Kuppi ei joka kerta asettunut tiiviisti, vaan saattoi falskata. Poisotto oli vaikeaa, lyhytsormisena en saanut kupista kunnon otetta. Ja kun kuppi oli lähes ulkona, saattoi se rämpsähtää auki siinä "huulilla" mikä sattui.
Julkisella paikalla tyhjennykseen tarvitsee vessakopin jossa on lavuaari käsien ja kupin pesua varten. Jotkuthan pyyhkii vaan paperilla tai kantaa mukana vesipulloa, mutta itse en koe sellaista hyväksi vaihtoehdoksi.
Nykyisen työni (leikkaussali) vuoksi kupittelu ei edes onnistuisi. Tauot on minimaalisia ja yhden ainoan kopin takana on yleensä jono. Tuhraa siinä sitten koko tauko kupin asetteluun kun et saa sitä tiiviiksi. Lisäksi koen epähygieenisenä tonkia sormet syvällä sukupuolielintäni ja mennä sen jälkeen uittamaan käsiäni potilaan leikkaushaavassa. Vaikka kuinka tekee kirurgisen käsienpesun ja kolmen minuutin desinfektion ennen käsineiden pukemista. Ja toisinpäinkin, ties mitä mikrobeja sairaalan ovenkahvoissa ym elää ja sitten menen tunkemaan ne sormet alapäähäni...hyi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 04:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:33"]Siis ainakin mun periaate on se, että itteäni en ronki sisältä, joten kuukuppi ei sovi siksi, eikä tamponi. Siteitä käytän, koska se on yksinkertaisinta ja en ole koskaan onnistunut saamaan niitä haisemaan. Ehkä jotkut käyttävät noitakin sit monia tunteja vaihtamatta. Ja nr. 36, mä käytän ohuita siteitä, enkä vaippoja. Tiedätkö eron?
[/quote]
No, mites hampaiden pesu onnistuu tuolla periaatteella?
[/quote]
Ei mun hampaat pillussa ole.
Minua ärsytti aikoinaan kuukupin mainostus esimerkiksi yleisten vessojen seinillä. Ystäväni kehotuksesta päätin kuitenkin kokeilla kuppia ja tajusin syyn siihen, miksi kuppia oli niin mainostettu. Kanssasisaremme halusivat selvästi levittää kuukupin ilosanomaa siitä tietämättömille naisille: kuukuppia käyttämällä kuukautiset muuttuvat helpoiksi ja lähes näkymättömäksi. Suorastaan vapauttavaa!
Viitisen vuotta olen kuukuppia käyttänyt enkä vaihtaisi enää limakalvoja kuivattaviin tamponeihin tai verenhajuisiin teurastusrätteihin. Kuppi ei tunnu käytössä. Onko inhottavampaa kuin veren lorahtelun tuntemukset tai rutikuivan tamponin asettaminen paikoilleen? :D Pelkäsin kuukupin tyhjennyksen ällöttävän minua, mutta käytetyn kuukautissuojan näkeminen on aika paljon raffimman näköinen ja hajuinen (kuukuppi ei haise). Itse joudun tyhjentämään kupin vain aamuin ja illoin, joten olen vapautunut kuukautisten aiheuttamilta operaatioilta esimerkiksi työpaikan vessassa. Väittäisin kuukupin käytön lisäävän tietoisuutta omasta kehosta ja sen toiminnasta. Lisäksi näiden viiden vuoden aikana on säästynyt pitkä penni. Eläköön kuukuppi!
Monta kuukupin käyttäjää tuntuu vaivaavan jonkinlainen fanatismi asian suhteen. Ne jotka siitä tykkää, ok. Kaikille se ei eri syistä sovi, ja senkin pitäisi olla ok. Jollakin tämä syy voi olla inho sitä kohtaan, miten sormiin ja kynsien alle jää verta ja sitä roiskuu ympäri seiniä pesun yhteydessä. Itselläni esimerkiksi on sen veran runsaat kuukautiset, etten käytä kuukuppia sen paremmin kuin tamponejakaan. Joka paikka sotkeentuisi jos alkaisin kaivaa jotain emättimestäni ulos, tulehdusriski lisääntyisi ja oikeasti se veri kynsien alla alkaa haista, jos ei pese käsiä kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 04:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:33"]Siis ainakin mun periaate on se, että itteäni en ronki sisältä, joten kuukuppi ei sovi siksi, eikä tamponi. Siteitä käytän, koska se on yksinkertaisinta ja en ole koskaan onnistunut saamaan niitä haisemaan. Ehkä jotkut käyttävät noitakin sit monia tunteja vaihtamatta. Ja nr. 36, mä käytän ohuita siteitä, enkä vaippoja. Tiedätkö eron?
[/quote]
No, mites hampaiden pesu onnistuu tuolla periaatteella?
[/quote]
Ei mun hampaat pillussa ole.
[/quote]
Et maininnut puhuvasi vain pillusta.[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 01:12"]Monta kuukupin käyttäjää tuntuu vaivaavan jonkinlainen fanatismi asian suhteen. Ne jotka siitä tykkää, ok. Kaikille se ei eri syistä sovi, ja senkin pitäisi olla ok. Jollakin tämä syy voi olla inho sitä kohtaan, miten sormiin ja kynsien alle jää verta ja sitä roiskuu ympäri seiniä pesun yhteydessä. Itselläni esimerkiksi on sen veran runsaat kuukautiset, etten käytä kuukuppia sen paremmin kuin tamponejakaan. Joka paikka sotkeentuisi jos alkaisin kaivaa jotain emättimestäni ulos, tulehdusriski lisääntyisi ja oikeasti se veri kynsien alla alkaa haista, jos ei pese käsiä kunnolla.
[/quote]
Todellakin tunnut tietävän mistä puhut. Not.
Voi elämä tämän aloituksen typeryyttä!