Jos jollakulla on vakaumus johon kuuluu se, ettei juo alkoholia, niin osallistuuko hän koskaan työporukan illanviettoihin?
Vai kieltäytyykö kohteliaasti, jos kysytään? Olettaen, että työporukan illanvietot ovat kosteamman puoleisia.
Kommentit (14)
Sehän on jokaisen oma asia. Kaikki ovat aina tervetulleita.
Itsellä on tuo tilanne ja harvoin uskallan osallistua, vaikka mulla on tosi kivoja työkavereita.
Kun ei ole humalaisiin tottunut, niin pelottaa se arvaamaton käytös ja muutos ihmisessä.
Meillä osallistutaan riippumatta alkoholin käytöstä. Kukin juo mitä juo.
No ikävää sekin on kun joku vetää pään täyteen ja alkaa haastamaan riitaa. Selvät on mukavampaa seuraa.
Minä osallistun. Juomattomuus ei ole minulle mikään vakaumus. Alkoholi ei vain maistu enkä koe, että alkoholin juominen olisi mitenkään tarpeellista. Hauskaa on jos on hauskaa ja siihen ei alkoholia tarvita.
Yleensä lähden juhlista puolen yön aikaan, siinä kohtaa on yleensä se taitekohta kun hauska loppuu ja muilla känni alkaa. Siitä ei ilta enää enää hauskemmaksi muutu.
Mitä tarkoitat vakaumuksella? Että uskonnollisista syistä ei juo? Itse en juo terveydellisistä syistä, mutta ei se mikään vakaumus ole ja ihan hyvin voin osallistua illanviettoihin.
En osallistu, koska en halua jankata muiden kanssa siitä etten halua alkoholia. Olen sairastanut migreeniä alaikäisestä lähtien. Minulle jo epäsäännöllinen vuorokausirytmi on myrkkyä. Pitää muutenkin pitää tarkkaa huolta syömisistä ja nukkumisesta. Asiaa on vaikeaa selittää muille, jotka eivät sairasta oikeaa migreeniä ja jotka luulevat migreeniä tavalliseksi päänsäryksi.
En juo alkoholia, ei ole mitään vakaumusta. En osallistu kosteisiin illanviettoihin, koska siellä on yleensä äärimmäisen tylsää. Työkavereita näkee ihan riittämiin työpäivän aikana.
Osallistun illanviettoihin, juon itse limsaa.
Ei mitään ongelmaa olla heidän kanssa jotka ottaa. Mulla ei ole mitään vakakaumusta. En vaan halua juoda,,enkä moralisoi toiten jomisia.
Totta kai voi osallistua, eihän niissä juomispakkoa ole! Eikä muutenkaan nykyaikana ne koskaan ole mitään kovia kännitilaisuuksia kuten 20 vuotta sitten saattoivat olla. Olen itse miesvaltaisessa it-alan firmassa töissä, ja ehkä puolet ihmisistä vain juo alkoholia edes pikkujouluissa. On erittäin tavallista olla täysin selvinpäin nykyään. Eikä sitä tarvitse selitellä millään tapaa. Itse juonkin, mutta en ikinä työpaikan tilaisuuksissa, koska en halua mokailla työpaikan ihmisten, erityisesti esimiesten edessä - mulla on taipumusta ärsyttävään ja ylimieliseen käytökseen kännissä, ja harkitsemattomaan suorien sanojen sanomiseen ihmisille. Joten aina autolla ja vesiselvänä työpaikan tilaisuuksiin joissa tarjolla alkoholia.
Ihan sen mukaan mikä on se oma suhtautuminen muiden juomiseen. En ole täysin nollalinjalla, mutta juon todella maltillisesti, jos otan alkoholia otan 1-3 annosta illan aikana, mutta jos ei tee mieli voin olla ihan ilman alkoholia. Käyn silti, myös niinä "tänään ei tee mieli" päivinä juovissa porukoissa iltaa viettämässä, häissä olen monesti ollut vapaaehtoisena kuskina.
Enemmän voisi häiritä musiikki, jota illanistujaisissa kuunnellaan.
Onhan näitä puolin ja toisin, et voi yleistää.