Kuukupista, YÖK!
Tutustuin Wikipedian kautta kuukupin käyttöön. Siis ihanko oikeasti se kaivellaan pimpistä se verinen kuppi. Iyh! Ja kaadetaan lavuaariin tms. Se veri siis. :O Saatan olla nyt todella järkyttynyt. :D En pystyisi syömään sellaisessa paikassa jossa emännällä kuukuppi. Siis ihan järkkyä hommaa. Ja täälläkin kunnon lukenut niin aika moni tuntuu käyttävän. Nyt siis vasta Googletin että miten se toimii..
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:21"]Mä en enää vaihtaisi. Samantyylisesti ne tamponitkin toimivat, yhtälailla niitä sitten sieltä kaivellaan.
[/quote]
Eikä kaiveta. Se vedetään narusta. Toisin kuin kuukuppi jota tongitaan kyynärpäitä myöten...
[/quote]
Molempia käyttäneenä huomautan, että tamponit ilman asetinta pitää ihan yhtä lailla laittaa "kyynärpäitä myöten" toosaan.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:15"]
Mua hirvittäis etten sais sitä pois...onko se hankalaa?
[/quote]
Ei oo yleensä hankalaa. Jos on, niin odottaa vähän aikaa ja yrittää uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:21"]Mä en enää vaihtaisi. Samantyylisesti ne tamponitkin toimivat, yhtälailla niitä sitten sieltä kaivellaan.
[/quote]
Eikä kaiveta. Se vedetään narusta. Toisin kuin kuukuppi jota tongitaan kyynärpäitä myöten...
[/quote]
Molempia käyttäneenä huomautan, että tamponit ilman asetinta pitää ihan yhtä lailla laittaa "kyynärpäitä myöten" toosaan.
[/quote]
Niin? Kuka niitä asettimettomia viitsii käyttääkään?
Mulla jäi kuukuppi jumiin, oli mennyt poikittain eikä otetta saanut eikä ponnistamalla ja millään. Piti käydä terveyskeskuksessa irroittamassa se. Nyt käytön vaan siteitä.
Olen kokeillut, enkä saanut sitä kai tarpeeksi syvälle, se tuntui koko ajan, vaikka lyhensin "tappiakin". Samoin pois ottaminen oli tosi hankalaa ja jopa kivuliastakin. Vinkkejä? Lunette oli kupin merkki, isompi koko ja kolme lasta on pykätty eli koko varmaan kuitenkin oikea...
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:17"]
ekologinen vaihtoehto, itse mietin tampoonien vaihtamista kuukuppiin, mutta mietin vaan miten kupin tyhjennys sujuu mökillä ulkohuussissa tai julkisissa vessoissa? jollain liinalla vai? vähän kertakäyttömukiin pöntöstä puhdasta vettä ja sillä puhtaaks liruttaen :D
[/quote]
Huussiolosuhteissa olen vain kuivannut paperilla ja huuhdellut vedellä sitten saunomisen yhteydessä. Julkisissa vessoissa on aika usein pieni käsienpesuallas, missä voi huuhdella. Jos ei allasta, sitten vaan paperilla kuivaksi.
Käsittääkseni kupeille on tehty myös jotain suihkautettavia pesunesteitä, joita voi käyttää tuollaisissa tilanteissa, mutta itse en ole kokenut tarvinneeni.
Tuolle ap:lle - mistä kuvittelet edes tietäväsi, käyttääkö talon emäntä kuppia vai mitä? Eikä sitä kuppia useinkaan keittiön altaaseen tyhjennetä, joten aivan turha pelätä että sitä verta olisi ruokiin roiskunut.
[/quote]
Olet pyyhkinyt paperilla puhtaaksi ja työntänyt takaisin sisään?
Eikö ole tullut minkäänlaisia tulehduksia?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin? Kuka niitä asettimettomia viitsii käyttääkään?
[/quote]
On hankala löytää asettimellisia, jotka ei laajenis pituussuuntaan... ne kun turpoaa, kasvaa ulospäin ja alkaa tuntua. Joitain merkkejä on isommissa kaupoissa, mutta en pysty käsittämään, miten jotain perustampaxia voi edes käyttää!
Ai siksi nykyään naisten vessoissa on veriroiskeita ympäri lattioita ja seiniä. Luulin että joittenkin narkkareitten jäljiltä mutta onkin kuukipittajien aikaansaannosta.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:24"]
Olen kokeillut, enkä saanut sitä kai tarpeeksi syvälle, se tuntui koko ajan, vaikka lyhensin "tappiakin". Samoin pois ottaminen oli tosi hankalaa ja jopa kivuliastakin. Vinkkejä? Lunette oli kupin merkki, isompi koko ja kolme lasta on pykätty eli koko varmaan kuitenkin oikea...
[/quote]
Olen leikannut tapin kokonaan pois, muuten se tuntuu koko ajan. Oikean kohdan löytää kokeilemalla ja poisottaessa täytyy muistaa painaa kuppia hieman kasaan (ei niin että veret lorahtavat kupista vaan niin että alipaine ei aiheuta kivuliastakin tunnetta pois vedettäessä).
Itse tykkään yli kaiken käyttää kuppia, varsinkin näillä kesähelteillä paljon mukavampi kuin siteet tai edes tamponi, uidessa tamponi imi vettä itseensä, kuppi ei. Tietysti jos olen reissussa enkä voi olla varma miten pääsee kuppia ja käsiä pesemään niin varmuudeksi on siteitä mukana. Ja tietenkin kupin desinfiointiin on oma kasarinsa! =D
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:27"]
Ai siksi nykyään naisten vessoissa on veriroiskeita ympäri lattioita ja seiniä. Luulin että joittenkin narkkareitten jäljiltä mutta onkin kuukipittajien aikaansaannosta.
[/quote]
No ei kyllä todellakaan tule kupin käytöstä mitään veriroiskeita ympäriinsä, älä edes yritä! :D Itse en ainakaan ole koskaan onnistunut sotkemaan sen kanssa mitään. Tai jos on niin tumpelo, niin kyllä todennäköisesti sitten niitten siteitten ja tamponienkin kanssa sotkee.
Käytän kuppia ja en suoraan sanoen ymmärrä, miksi asiasta täytyy tehdä suurta numeroa. Käyt vessassa, tyhjennät pyttyyn ja pyyhin paperilla ja kosteuspyyhkeellä. Siistiä kuin mikä. Ei tarvitse levitellä eritteitään kuin porsas. Sitä paitsi eihän muistakaan vessatoimista muille huudella, joten periaatteessa muiden ei pitäis ees tietää, että on menkat meneillään. Vai sanotteko te muille esim. että nyt menen vaihtamaan siteen/tyhjentämään kupin.
Kuvottavaa? No, ei sinne kuppiin todellakaan valu enempää tavaraa kuin tampooniinkaan. Tamponi imee kuukautisaineksen itseensä ja vaihtoväli on lyhyempi, jolloin voi syntyä illuusio että tamponissa on vähemmän verta. Tamponit (selluloosa) ovat kyllä kuukuppia (silikoni) parempi kasvualusta bakteereille, joten liian pitkä vaihtoväli tamponien kanssa voi altistaa tulehduksille. Niin kumpi on kuvottavampaa?
Eikä kuukupin tyhjennyksen takia tarvitse työntää kättään sisään "kyynärpäitä myöten". Emättimen pituus on n. 11cm, kuukupin reuna oikein asennettuna löytyy n. keskisormen syvyydestä istuma-asennossa.Painat reunaa sisään ja vedät kupin varovasti ulos. Sen enempää ei kuppi sotke, ei tod. ole sama kuin tuo kuva kupista sisältöineen vessan lattialla :)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 18:21"]
Mä en enää vaihtaisi. Samantyylisesti ne tamponitkin toimivat, yhtälailla niitä sitten sieltä kaivellaan.
[/quote]
Niissä on naru, josta vetämällä ne saa ulos. Ei se ole kaivelua nähnytkään.
[/quote]
Työnnetäänkö narulla myös sisään?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 19:27"]
[/quote]
No ei kyllä todellakaan tule kupin käytöstä mitään veriroiskeita ympäriinsä, älä edes yritä! :D Itse en ainakaan ole koskaan onnistunut sotkemaan sen kanssa mitään. Tai jos on niin tumpelo, niin kyllä todennäköisesti sitten niitten siteitten ja tamponienkin kanssa sotkee.
[/quote]
Ei se side pudotessaan roiskuta verta.
Mun mielestä erityisen ällöttävää kuukupissa on, että sitä mälväistä hirvitystä käytetään uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.. hyhhyh, tampooni sentään vaihdetaan aina uuteen. Siteitä tosin käsitän vieläkin vähemmän. Ajatus että joku aikuinen nainen kulkee veriset haisevat vaipat päällään ympäriinsä vaikka muitakin vaihtoehtoja on olemassa, on yksinkertaisesti todella iljettävä! Ihmettelen usein että eivätkö naiset tosiaan haista itse kuinka se kuivunut erite haisee joka askeleella, vai olenko sitten vain jotenkin erityisen herkkänenäinen.. hyhhyh
Onko tää sivusto täynnä 12-vuotiaita?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:24"]Onko tää sivusto täynnä 12-vuotiaita?
[/quote]
Mä oon ainakin jo 13,5v.
Onko vauvoille kehitetty jotain kakka ja pissa kuppeja?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 20:29"]
Onko vauvoille kehitetty jotain kakka ja pissa kuppeja?
[/quote]
Ei taida olla, mutta monenlaista vaippaa löytyy.
Mua hirvittäis etten sais sitä pois...onko se hankalaa?