Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini kieltää kaiken

Vierailija
18.07.2014 |

Olen 13-vuotias tyttö, perheen ainoa lapsi, ja tahdon kuulla, mitä mieltä olette äitini antamista kielloista. Olisin ihan superkiitollinen, jos voisitte vielä kertoa, mitä minun tulisi tehdä tässä tilanteessa!

Tähän äidilläni on todella tiukat säännöt: Asun siis Helsingissä, mutta en saa mennä kaupungille yksin tai kavereideni kanssa. Hänen mukaansa saan mennä kaupungille ilman vanhempiani vasta, kun olen 15-vuotias. Siis mitä ihmettä?! Tämä on asia, mikä saa minut häpeämään. Koulun jälkeen koko kaveripiirini menee keskustaan ostoksille, mutta minun täytyy aina keksiä tekosyitä, miksi en pääse mukaan. En saa mennä edes aivan meidän lähellämme olevaan ruokakauppaan tai edes R-kioskille! Lisäksi vähän pidemmän kävelymatkan päässä meistä on melko pieni ostoskeskus, ja osaan mennä sinne kävellen, pyörällä ja bussilla. En saa mennä sinne mitenkään, tähänkin ikäraja on 15-v. :(

Ja sitten todella omituinen sääntö: En saa käyttää topattuja liivejä!!! Olin kerran äitini kanssa vaateliikkeessä, ja siellä varovasti osoitin kevyesti topattuja, kaarituellisia liivejä. Äitini alkoi heti päivitellä, kuinka alan näyttää "ties miltä katutytöltä", jos alan tässä iässä käyttämään tuollaisia. Olen luokkani ainoa, jolla ei ole kaarituellisia liivejä! Kuulen tästä kommentteja ja kuiskauksia joka päivä, ja se sattuu. :( Minulla on siis vain pelkät harjoitusrintsikat, jotka ovat pelkkää ohutta kangasta, eivätkä peitä nännejäni kunnolla tai tue rintojani mitenkään! Kerran mennessäni sovituskoppiin nappasin äitini huomaamatta a-kupin rintaliivit ja sovitin niitä. Ne olivat sopivqn napakat, mukavat, eikä niiden takaosa noussut ylöspäin yhtään. Raotin hieman verhoa sanoakseni äidilleni liiveistä, mutta hän vain tuli luokseni ja "kuiskasi", että minun tulisi ottaa ne heti pois, sillä ne on tehty paljon isommille tytöille! D:

Ihan vain sanoakseni, äitini siis ei ole uskovainen, hän on ateisti.

Kunnon vanhemmat, kertokaa mitä minun tulisi tehdä... Minulla ei ole edes rahaa jolla voisin salaa vain mennä ostamaan liivit sieltä "kielletystä ostoskeskuksesta". Auttakaa oikeasti...

Kommentit (175)

Vierailija
101/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:20"]Kyllä sun pitää olla rohkea tässä. Ja riitaa ei kannata pelätä! Ei äitisi ala sinua vihaamaan. Tee niin että mietit asiaa ja kuinka paljon se ärsyttää, siten keräät rohkeutta ja raivoa jolla sanoa asiat niinkun ne on. Mutta järkevää on ensin kysyä miksi et luota minuun, ja pysy nyt tiukkana sitten, jopa riitaan asti. Hänen äitinsä oli varmaan niitä 70-luvun mammoja jotka ei lapsilleen rintsikoita ja siteitä ostaneet, vetoaa varmaan siihen että kun minun nuoruudessani...

[/quote]Mun äiti syntyi 60-luvulla, mutta mummun kertomuksien mukaan oli yllättävän hyvin saanut itse tukea murrosiässään. Mikähän sitten saattaa olla se ns. trauma, joka estää mun äitiä rintsikoiden hankkimisen lisäksi myös puhumaan kuukautisista kuiskaten..? :o

[/quote]

Onko äitisi Helsingistä kotoisin? Jos hän on muualta, pelko tulee ehkä sieltä. En itsekään varmaan uskaltaisi päästää teiniä yksin Helsingissä pyörimään, mutta se onkin se kuvitelma, jos asuu muualla, että Helsinki on vaarallinen. :)

Vierailija
102/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:08"]Millaisia liivejä äitisi käyttää? Kysy häneltä, haluaisiko hän itse käyttää ohuita liivejä, joista nännit näkyvät läpi ja arvaa nolostuttaako sinua se.

13-vuotiaan pitää kyllä oppia kulkemaan kaupungilla itsenäisesti. Harrastatko mitään kodin ulkopuolella? Kuljetko yksin matkat harrastuksiin? Pikkuhiljaa napanuoraa on höllennettävä ja sinu tulisi itse käydä ostoksilla, esim. vaateostoksilla. Eihän sitä muuten opi, ei rahankäyttöä eikä vaatteiden ostamista.

t. kahden tytön äiti

[/quote]Päätin vielä vastata tähän, koska en tätä aiemmin huomannut tässä keskustelussa (olen siis ap).

Kiitos tuosta ideasta, ehkä kannattaisikin asettaa äiti tuollaiseen ristiriitaan, silloin voisin saada hänet ehkä vähän miettimään...

Harrastan pianonsoittoa, mutta tunnit ovat koulussani (käyn siis kouluni musiikkiopistoa), eli en liiku itsenäisesti muuta kuin luokasta toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilaudan poikien trolli puree taas kybällä AV-mammoihin :D

Vierailija
104/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:20"]Kyllä sun pitää olla rohkea tässä. Ja riitaa ei kannata pelätä! Ei äitisi ala sinua vihaamaan. Tee niin että mietit asiaa ja kuinka paljon se ärsyttää, siten keräät rohkeutta ja raivoa jolla sanoa asiat niinkun ne on. Mutta järkevää on ensin kysyä miksi et luota minuun, ja pysy nyt tiukkana sitten, jopa riitaan asti. Hänen äitinsä oli varmaan niitä 70-luvun mammoja jotka ei lapsilleen rintsikoita ja siteitä ostaneet, vetoaa varmaan siihen että kun minun nuoruudessani...

[/quote]Mun äiti syntyi 60-luvulla, mutta mummun kertomuksien mukaan oli yllättävän hyvin saanut itse tukea murrosiässään. Mikähän sitten saattaa olla se ns. trauma, joka estää mun äitiä rintsikoiden hankkimisen lisäksi myös puhumaan kuukautisista kuiskaten..? :o

[/quote]

Onko äitisi Helsingistä kotoisin? Jos hän on muualta, pelko tulee ehkä sieltä. En itsekään varmaan uskaltaisi päästää teiniä yksin Helsingissä pyörimään, mutta se onkin se kuvitelma, jos asuu muualla, että Helsinki on vaarallinen. :)

[/quote]Äitini on kotoisin Länsi-Suomesta, jote sinällään tuo on ihan mahdollinen näkökulma. :/ Toisaalta taas hän on asunut Helsingissä jo yliopistoajoista lähtien, joten uskoisi hänen jo rauhoittuneen.

Aamulla menin sitten sanomaan äidilleni suoraan, että on noloa olla luokalta se ainoa, joka ei saa liikkua keskustassa. Äiti sanoi, että sitten vain olet. Yritin rauhallisesti sanoa, että mä en oo missään meidän luokan jutuissa mukana, ja tytöt aina nälvii mua, eikä päästä mua mihinkään mukaan. Ne kans luulee, et mä en vaan halua tulla mukaan, minkä takia ne on kääntyny mua vastaan. :( Äiti hymähti, että jos 15 ei käy mule, niin voihan se yhtä hyvin päästää mut kaupungille, kun oon 18. Mikä sitä vaivaa? Musta ihan oikeesti tuntuu, että se vois pitää ton "lupauksensa", eli päästää mut keskustaan vasta 18-vuotiaana. Sillähän on siihen oikeus. :( Mä tiedän, että tää on vaan turhaa valitusta, anteeksi...

Vierailija
105/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:38"]Ylilaudan poikien trolli puree taas kybällä AV-mammoihin :D

[/quote]En ole ylilaudalta, enkä poika. Haluatko sä nyt jotain todisteita? Tää on naurettavaa, MÄ IHAN OIKEASTI KAIPAAN APUA.

Vierailija
106/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisithan kirjoittaa äidillesi kirjeen jossa kerrot mitkä asiat tuntuvat pahalle ja miksi ja kysy miksi äitisi haluaa pitää sellaiset rajat. Luultavasti voisitte pikkuhiljaa joustaa säännöissä, pääsisit vaikka muutaman kerran viikossa yksin aluksi yms. Voithan näyttää tämän ketjunkin hänelle? Mutta tavallaan lasten on arvostettava sitä, että jokainen aikuinen kasvattaa eri tavalla lapsiaan.

Vierailija
107/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten av-mammoista voi tuntua niin oudolta, että jonkun tytön äiti ei anna tyttärelleen mitään oikeuksia? Sanotteko te, että [quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:38"]Ylilaudan poikien trolli puree taas kybällä AV-mammoihin :D

[/quote] kun kyseessä on joku tyttö, joka vaikka harkitsee itsemurhaa? Mä voisin olla just se tyttö, joka harkitsee itsemurhaa, mutta te vaan sanoisitte noin. Ei mitään syyllisyydentunnetta nousisi? No ei tietenkään, kun enhän mä teidän lapsi ole. :( Anteeks nyt tääki purkaus

Vierailija
108/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten av-mammoista voi tuntua niin oudolta, että jonkun tytön äiti ei anna tyttärelleen mitään oikeuksia? Sanotteko te, että [quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:38"]Ylilaudan poikien trolli puree taas kybällä AV-mammoihin :D

[/quote] kun kyseessä on joku tyttö, joka vaikka harkitsee itsemurhaa? Mä voisin olla just se tyttö, joka harkitsee itsemurhaa, mutta te vaan sanoisitte noin. Ei mitään syyllisyydentunnetta nousisi? No ei tietenkään, kun enhän mä teidän lapsi ole. :( Anteeks nyt tääki purkaus

Vierailija
109/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:46"]Voisithan kirjoittaa äidillesi kirjeen jossa kerrot mitkä asiat tuntuvat pahalle ja miksi ja kysy miksi äitisi haluaa pitää sellaiset rajat. Luultavasti voisitte pikkuhiljaa joustaa säännöissä, pääsisit vaikka muutaman kerran viikossa yksin aluksi yms. Voithan näyttää tämän ketjunkin hänelle? Mutta tavallaan lasten on arvostettava sitä, että jokainen aikuinen kasvattaa eri tavalla lapsiaan.

[/quote]Vaanjotenkin nolottaa ajatus kirjoittaa kirje äidille... Se varmaan naurais ja näyttäis sen kirjeen kaikille sukulaisillekin (no tää nyt oli vähän liioteltua). Mutta toisaalta toi on toiminu niin monella, että ehkä mun kannattais koittaa.

Vierailija
110/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy äidiltäsi miksi hän haluaa, että sinua kiusataan koulussa. Hänen aiheuttamaahan se on. Ja rintaliivi asia on naurettavaa, suosittelen myös että kirjoitat ylös miksi ne asiat ovat niin tärkeitä sinulle. Jos äitisi ei vaan ymmärrä niin sitten vaan alat tekemään asioita ilman lupaa, mutta kuitenkin kiltisti eli ostat neutraalit rintaliivit, menet koulun jälkeen kaupungille mutta viivyt siellä vain vähän aikaan, et koko iltaa. Annat huutojen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Toivon tosiaan että saisit asiat kuntoon äitisi kanssa ja ystäviä koulussa! :)

Vierailija
111/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on sulle jo tosi paljon hyviä neuvoja. nyt vaan rohkaset mieles ja otat ihan uuden asenteen äitiisi ja sanot pontevasti vastaan ja teet miten tykkäät! se kuuluu teini-ikään. muista kuitenkin ilmoittaa vanhemmillesi esim tekstarilla että olen kavereiden kanssa, kaikki ok. tule klo xx. ettei heidäm turhaa tarvi huolestella. sitten myös menet viimeistäön ilmoittamaasi aikaan kotiin.

antaisiko mummosi vaikka 20e niin saisit 1-2 liivit hommattua itseksesi?

Vierailija
112/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 v täti, ja todella pahoillani puolestasi. Tuntuu, kuin äitisi eläisi jonkinlaisessa umpiossa, jossa ei muusta maailmasta tarvitse välittää. Hän kyllä tekee hallaa kasvamisellesi. Näytä tai jopa tulosta tämä viestiketju äidillesi, ja jos siitä ei ole mitään apua, näytä se isällesi. Tai äitisi parhaalle ystävättärelle. Joudut valitettavasti ottamaan kovat keinot käyttöön, kun äitisi ei arvosta sinua omana yksilönä, vain pelkkänä jatkeena itsestään. Järkyttävää, ettei nuori tyttö saa edes kunnollisia rintaliivejä hankkia! Hullua on myös se, ettei ole yhtään omaa rahaa käytössä. Se on melkoisen ankaraa kontrollointia.

Vierailija
113/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen rajoittaminen ei ole enää normaalia. Puhu jollekkin koulukuraattorille tai terkkarille tai vastaavalle ammattilaiselle.

T: kauhistunut 16 v.

Vierailija
114/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:32"]Kaarituelliset liivit ei auta mitään urheillessa. Mitä jos tekisitte äitisi kanssa kompromissin ja saisit kunnolliset urheiluliivit? Niissä ei ole kaaritukia, eikä toppauksia, mutta tukea sitäkin enemmän..

[/quote]Lähinnä se ongelma on se, että nännit näkyy läpi. :| Tän takia urheiluliivit on aika ongelmalliset, ja on se aika noloa pitää sellasia joka päivä koulussa, siitähän mua vasta kiusattaisiinkin!

Vierailija
115/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:52"]Kysy äidiltäsi miksi hän haluaa, että sinua kiusataan koulussa. Hänen aiheuttamaahan se on. Ja rintaliivi asia on naurettavaa, suosittelen myös että kirjoitat ylös miksi ne asiat ovat niin tärkeitä sinulle. Jos äitisi ei vaan ymmärrä niin sitten vaan alat tekemään asioita ilman lupaa, mutta kuitenkin kiltisti eli ostat neutraalit rintaliivit, menet koulun jälkeen kaupungille mutta viivyt siellä vain vähän aikaan, et koko iltaa. Annat huutojen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Toivon tosiaan että saisit asiat kuntoon äitisi kanssa ja ystäviä koulussa! :)

[/quote]Taidanpa kirjoittaa sen kirjeen. Kiitos rohkaisusta! :)

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:53"]Olen 50 v täti, ja todella pahoillani puolestasi. Tuntuu, kuin äitisi eläisi jonkinlaisessa umpiossa, jossa ei muusta maailmasta tarvitse välittää. Hän kyllä tekee hallaa kasvamisellesi. Näytä tai jopa tulosta tämä viestiketju äidillesi, ja jos siitä ei ole mitään apua, näytä se isällesi. Tai äitisi parhaalle ystävättärelle. Joudut valitettavasti ottamaan kovat keinot käyttöön, kun äitisi ei arvosta sinua omana yksilönä, vain pelkkänä jatkeena itsestään. Järkyttävää, ettei nuori tyttö saa edes kunnollisia rintaliivejä hankkia! Hullua on myös se, ettei ole yhtään omaa rahaa käytössä. Se on melkoisen ankaraa kontrollointia.

[/quote]Niin, tässä vaaditaan tekoja. Ei tää muuten ratkea koskaan. :/ Ja omaa rahaa ei tosiaan ole, paitsi joku 3€ lompakossa, jos bussilippu ei toimi ja on pakko maksaa käteisellä.

Vierailija
116/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jumaliste mikä natsimutsi. nyt hankit jostai 15 euroa. kerää pulloja tai lainaa kaverilta ihan mitä vaan. ja käyt ostamassa koulun jälkeen itelles rintsikat ja menet sitten kotiin ne päällä. mitä sun äiti voi tehdä? kiskoa ne sun päältä? tuskin. huutoa varmaan tulee mutta problem solved. lähtisin sun kanssa rintsikkaostoksille mutta oon 400 km päässä.

t. 17vee teinityttö jonka verenpaine nousee natsivanhempien takia.

Vierailija
117/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 11:38"]

Ylilaudan poikien trolli puree taas kybällä AV-mammoihin :D

[/quote]

;D

Vierailija
118/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 12:08"]voi jumaliste mikä natsimutsi. nyt hankit jostai 15 euroa. kerää pulloja tai lainaa kaverilta ihan mitä vaan. ja käyt ostamassa koulun jälkeen itelles rintsikat ja menet sitten kotiin ne päällä. mitä sun äiti voi tehdä? kiskoa ne sun päältä? tuskin. huutoa varmaan tulee mutta problem solved. lähtisin sun kanssa rintsikkaostoksille mutta oon 400 km päässä.

t. 17vee teinityttö jonka verenpaine nousee natsivanhempien takia.

[/quote]Täytyy kai sitten ryhtyä toimeen. ;D

Vierailija
119/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata aika koulukuraattorille ja jutella, miten voisitte saada äitisi tajuamaan, ettet vaadi mahdottomia, vaan ihan normaaleja 13-vuotiaan elämään kuuluvia asioita. Onhan koulusi kuraattori nainen? Tai terveydenhoitaja?

t. kahden jo aikuisen tyttären äiti

Vierailija
120/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kannattaisi jo näyttää tämä viestiketju äidillesi, sillä vaikuttaa siltä, että hän ei ymmärrä lainkaan tekojensa seurauksia ja kuinka kauas hänen periaatteensa karkaavat nuoren kasvua tukevasta ja edistävästä toiminnasta. 

Minusta tuntuu, että äitisi on sulkenut silmänsä ja korvansa sinun todellisilta tarpeiltasi ja ajattelee enemmänkin omia arvojaan ja periaatteitaan. Kun kerroit, että äitisi vain nauraa, vähättelee tai kieltää tuntemuksesi ja tarpeesi, se ei kuulosta lainkaan hyvältä. Äidit parhaimmillaan ovat keskustelevia, kuuntelevia, tarpeellisia rajoja luovia ja rakkautta antavia. Jos toinen vähättelee, niin se laskee omaa itsetuntoa ja saa olon tuntumaan samalta kuin olisi maan matonen.

Itse muistan nämä ajat vielä itsekin, mutta oma äitini ei onneksi ollut yhtä pahan kuin sinun. Minulla kasvoi rinnat jo rintaliivimittoihin n. 11-vuotiaana ja itse sain juurikin tuolla "en halua, että nännini paistaa läpi kaikille"-puheella äitini ostamaan minulle ensimmäiset kunnon liivit, tosin silloinkin vain yhdet. Niitä taisin käyttää ainakin viisi vuotta, vaikka rinnat kasvoivatkin jo liian isoiksi niihin. Ostin sitten salaa kahdet toiset joskus 13-vuotiaana, joita äitini ei kommentoinut lainkaan niiden ilmestyessä eräs kaunis päivä pyykkikoriin. Nekin oli tosin väärän kokoiset, sillä minulla ei ollut rahaa hankkia oikeasti sopivia vaan ostaa ne halvimmat kaupasta.

Harrastin jalkapalloa ja tähän tarkoitukseen sain onneksi kahdet kunnon urheiluliivit, joita käytin koulussakin sitten ajoittain. Tämän takia olin vähän pakotettu pukeutumaan sporttityyliin, jotta urheiluliivit eivät olisi näyttäneet ihan hölmöiltä joiden toisten vaatteiden kanssa.

Vasta, kun olin saanut hankittua omaa rahaa kesätöistä n. 16-vuotiaana pystyin ostamaan ensimmäisiä kunnon liivejä! Olen vieläkin katkera tästä, sillä kokoni oli jo teini-ikäisenä ehkä 70C tai 70D ja vuosikaudet sain olla liian pienissä liiveissä, kun äitini ei minua tässä auttanut. Nykyään ostan paljon rintaliivejä ja rakastan sitä tunnetta, kun on oikeasti valinnanvaraa omassa vaatekaapissa. Viimeiset kolme vuotta kokoni on ollut 70E/F, joten tukevat liivit olisivat oikeesti ollut tarpeen jo paljon aiemmin.

Kuka äiti ostaisi lapselle liian pieniä paitoja tai housuja? Miksei nuorta voi auttaa hankkimalla mukavia, istuvia ja käytännöllisiä liivejä muutama pari vaatekaappiin? Mikä siinä muka on niin saatanallista? Ihan sama lapsi se on liivien kanssa tai ilman, mutta ainakin tuntee olonsa mukavaksi, kun nännit ei sojota sinne tänne. Jos joku tunnistaa itsensä tällaiseksi rintaliivivastaiseksi äidiksi, niin tee itsellesi ja varsinkin lapsellesi palvelus ja astu epämukavuusalueellesi, saatat jopa yllättyä positiivisesti.

Jos päätät näyttää viestiketjun äidillesi, hän saattaa suuttua, mutta eipä sille mahda paljoa. Hän on niin hautautunut omiin aatteihinsa, että hän saattaa kokea niiden horjuttamisen uhkana hänelle ja hänen henkilökohtaisille kasvatusvalinnoille, mutta toisaalta meidän av-mammojen runsas määrä sinun puolellasi toivottavasti hieman mietityttäisi häntäkin.

Toivottavasti saat enemmän vapautta ja sopivat, mukavat ja käytännölliset liivit hankittua. Naiset tarvitsevat ainakin kolmet liivit: kahdet tavalliset (toiset ovat pesussa kuin toiset ovat käytössä) ja urheiluun tarkoitetut. Se ei ole nuoren vika, että hän kasvaa naiseksi ja murrosiän myötä saamme niin kuukautiset kuin kasvavat rinnat taakaksemme.

Rakkaudella,

22-v "av-mamma"