Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini kieltää kaiken

Vierailija
18.07.2014 |

Olen 13-vuotias tyttö, perheen ainoa lapsi, ja tahdon kuulla, mitä mieltä olette äitini antamista kielloista. Olisin ihan superkiitollinen, jos voisitte vielä kertoa, mitä minun tulisi tehdä tässä tilanteessa!

Tähän äidilläni on todella tiukat säännöt: Asun siis Helsingissä, mutta en saa mennä kaupungille yksin tai kavereideni kanssa. Hänen mukaansa saan mennä kaupungille ilman vanhempiani vasta, kun olen 15-vuotias. Siis mitä ihmettä?! Tämä on asia, mikä saa minut häpeämään. Koulun jälkeen koko kaveripiirini menee keskustaan ostoksille, mutta minun täytyy aina keksiä tekosyitä, miksi en pääse mukaan. En saa mennä edes aivan meidän lähellämme olevaan ruokakauppaan tai edes R-kioskille! Lisäksi vähän pidemmän kävelymatkan päässä meistä on melko pieni ostoskeskus, ja osaan mennä sinne kävellen, pyörällä ja bussilla. En saa mennä sinne mitenkään, tähänkin ikäraja on 15-v. :(

Ja sitten todella omituinen sääntö: En saa käyttää topattuja liivejä!!! Olin kerran äitini kanssa vaateliikkeessä, ja siellä varovasti osoitin kevyesti topattuja, kaarituellisia liivejä. Äitini alkoi heti päivitellä, kuinka alan näyttää "ties miltä katutytöltä", jos alan tässä iässä käyttämään tuollaisia. Olen luokkani ainoa, jolla ei ole kaarituellisia liivejä! Kuulen tästä kommentteja ja kuiskauksia joka päivä, ja se sattuu. :( Minulla on siis vain pelkät harjoitusrintsikat, jotka ovat pelkkää ohutta kangasta, eivätkä peitä nännejäni kunnolla tai tue rintojani mitenkään! Kerran mennessäni sovituskoppiin nappasin äitini huomaamatta a-kupin rintaliivit ja sovitin niitä. Ne olivat sopivqn napakat, mukavat, eikä niiden takaosa noussut ylöspäin yhtään. Raotin hieman verhoa sanoakseni äidilleni liiveistä, mutta hän vain tuli luokseni ja "kuiskasi", että minun tulisi ottaa ne heti pois, sillä ne on tehty paljon isommille tytöille! D:

Ihan vain sanoakseni, äitini siis ei ole uskovainen, hän on ateisti.

Kunnon vanhemmat, kertokaa mitä minun tulisi tehdä... Minulla ei ole edes rahaa jolla voisin salaa vain mennä ostamaan liivit sieltä "kielletystä ostoskeskuksesta". Auttakaa oikeasti...

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on ilmeisesti ystävämme Ikis. Hänen mielestään alle 25-vuotias on ihan pikkulapsi.

Kysy äidiltäsi, kuka niitä topattuja liivejä puserosi alla näkee. Muistutapa äidillesi, että paidan alla tököttävät nännit ovat paljon rivomman näköiset. Yhdenkään 13-vuotiaan rinnat eivät vielä vaadi kaaritukia.

Sitähän ei usko erkkikään, että kaikki koulukaverisi menevät päivittäin koulun jälkeen kaupungille shoppailemaan, saati sitten äitisi.

Vierailija
122/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua läpi, ehkä jo saitkin saman neuvon:

Pyydä äitiäsi lukemaan tämä koko ketju!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menittekö te todella tähän? Kukaan 13v. ei kirjoita noin. Ihan kiva teini porvoosta... Onneksi olkoon ap!

Vierailija
124/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljin havukoskelta helsinkiin 13v vanhana, vieläkin muista että bussit oli 730 ja 732.

Tv.38v mies pöndeltä.

Vierailija
125/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta koulupsykologilla käymisestä. Usein koulupsykologille pitää varata aika (ellei ole ns avovastaanottoaikaa), mutta oppilashuoltolaki sanoo, että vanhemmat eivät voi kieltää lastaan käymästä koulupsykologilla. Tarvittaessa ajan varaamisessa voi esim opettaja auttaa. Siinä vaiheessa jos lapsen tilanne vaatii käsittelyä esim oppilashuoltoryhmässä tai vaikka keskustelua esim lapsen opettajan, lääkärin tms tahon kanssa, pyydetään huoltajilta lupa. Jos huoltaja ei anna lupaa, niin silloin arvioidaan lapsen etu ja mm se onko lapsi itse tarpeeksi kypsä antamaan asian käsittelyyn luvan.

Sinänsä ostarilla maleksimisen rajoittaminen vanhempien toimesta voi olla hyväkin idea, mutta sinänsä itsenäiseen liikkumiseen ja asiointiin on hyvä opetella. Harrastuksia? Nuorisolle järjestettyjä (valvottuja) tapahtumia (esim nuorisotilat)?
Yleensä ottaen asioiden tekeminen sen takia, että luokkakaverit eivät kiusaisi, ei ole hyvä tapa. Luokkakavereille voi kertoa, että omat vanhemmat asettavat sääntöjä ja rajoja, etkä siksi osallistu. Jos kaverit tästä kiusaavat - ne eivät ole kavereita. Eikä siihen kannata kuluttaa yhtään aikaa ja energiaa, että pääsisi ikävien ja omaa valtaansa kiusaamisella pönkittävien prinsessojen seuraneidiksi.

Mitä rintaliiveihin tulee niin onko kyseessä se, että äitisi haluaa ettet pukeudu "aikuisen" tavoin? Jos olet ehdottanut topattuja liivejä, ja äiti on vastustanut niitä koska ei näe hyväksi sitä että korostat naisellisuutta (vaikutelma isommista rinnoista), koska nuoren tytön on turvallisempaa näyttää tytöltä kuin nuorelta naiselta? Siinä taustalla voi olla äidin pelko turvallisuudestasi. Useimmat äidit eivät halua tyttäriensä joutuvan seksuaalisen ahdistelun kohteeksi ja tuo pelko voi näyttäytyä mm pukeutumisen rajoittamisena. Sitä pelkoa voi lieventää sitä kautta, että äiti näkee lapsen kykenevän huolehtimaan itsestään, esim huomaa sen, että lapsi ei toimi oman tahtonsa vastaisesti sosiaalisen paineen (eli kavereiden tahdon) mukaan. Myös se, että vanhempi tietää lapsensa kaverit ja luottaa kaverusten pitävän huolta toisistaan voi auttaa.

Vierailija
126/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:36"]Kuulostaa siltä että ainoana lapsena äitisi ei haluaisi sinun kasvavan isoksi. Olet niin rakastettu että äitisi haluaa suojella sinua ympäristön vaaroilta. Mutta oikeasti äitisi pitäisi kyllä hellittää ja antaa sinun olla kuin muiden ikäistesi.

[/quote]Kiitos, että vaivauduit auttamaan! On itselläkin pari kertaa käynyt mielessä tuo, mutta se kuulostaa niin järjettömältä oman äidin tapauksessa...

[/quote] Puhu isallesi niista rintaliiveista. Itse tein niin ja isa hakeltyi niin etta lupasi melkein mita vaan :D.

[/quote]Toi oli kyllä muusta poikkeavaa, mutta mahdoton ajatus kun se varmasti alkais keskustella asiasta mun äidin kanssa ja sit saisin taas huudot... :(

[/quote]

Tämä 17 vuotias av mamma järkyttyi kuulemastaan. Itse asun nummelassa ja käyn stadissa silloin tällöin. Minullakaan ei raha kasva puussa, mutta on useita erikokoisia ja värisiä vähänkäytettyjä kaarituellisia rintaliivejä. Onko sulla ap sähköpostia jonka voisit tänne laittaa niin juteltaisiin lisää ihan muutenkin. Omaa kokemista tollasesta tiukkapipoisuudesta on..

Vierailija
127/175 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
128/175 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei... Mun tyttären luokkakaveri on juuri tällainen, ja oikeastaan kaikki täsmää. Pari ekaa kouluvuotta tällä tytöllä oli sentään muutama kaveri, mutta pikkuhiljaa kaikkosivat, omani mukaanlukien, kun "olisi kiva olla X:n kanssa, mutta kun sen äiti on joka paikassa mukana". Tämä tyttö edelleen käy meidän tytön synttäreillä, eikä tyttäreni toivottavasti häntä kiusaa. Olen todella pettynyt jos näin tekee...

No kuitenkin, tätä olen jo ekaluokasta asti miettinyt, että miten tätä luokkakaveria voisi auttaa. Asuu yhden tienylityksen, eli alle sadan metrin päässä koulusta, mutta vasta tokan lopussa tai kolmannen alussa sai mennä edes yksin kouluun. Kaikki tässä on samoin, kuin ap:n tarinassa (ok, liiviasioista en tiedä), ja minulla on aika avuton olo. Miten tuollaiseen edes voi puuttua?

Niin, ja muuten ainakin minun 13-vuotiaani menee vasta seiskalle, ei kasille.

Ja ap, minäkin autan jos vain löydetään keino miten.

Vierailija
129/175 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahha, kolmetoista vuotias ei ole tätä kirjoittanut! 

Vierailija
130/175 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 13-vuotias kunnon liivit tarvitsee, mutta Helsingin keskustassa hengailuun ei ole siinä iässä mitään tarvetta.

Vierailija
131/175 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP nyt vielä linjoille istuu, niin paras shokkiterapia on lähteä äidin kanssa kauppaan ja viileähyllyllä ottaa kädet pois puuskasta ja pyytää oikeita liivejä. Jos hypermarketissa moisen tempauksen teet, niin saat suoraan kävellä liivihyllylle :) Asia realisoituisi aivan varmasti viimeistään siinä vaiheessa äidillesi. n22

Vierailija
132/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita joku julkinen paikka, kahvila tms, koulusi lähellä, missä voidaan tavata, niin annan sinulle parit-kolmet rintaliivit ja hieman rahaa. Pannaan piste ainakin tälle rintaliivijutulle.

Vierailija
133/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu inhottavalta sanoa näin, mutta kai tiedätte, että 13-vuotias on seiskaluokkalainen? Tai menossa kasille. Ihmeen kieliopillisesti taitavaa tekstiä tulee näppäimiltä. Heti tästä mainittaessa alkaakin ilmestyä outoja hymiöitä. Tyttö valvoo pitkään, koska sattuu olemaan juuri nyt mummulassa?

Vierailija
134/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:36"]

Kuulostaa siltä että ainoana lapsena äitisi ei haluaisi sinun kasvavan isoksi. Olet niin rakastettu että äitisi haluaa suojella sinua ympäristön vaaroilta. Mutta oikeasti äitisi pitäisi kyllä hellittää ja antaa sinun olla kuin muiden ikäistesi.

[/quote]

13 vuotiaan EI pidä hengailla missään ostarilla tai keskustassa. Välittävä vanhempi ei sitä sallikkaan. 

13 vuotiaalla pitäisi olla mielessä koulu ja harrastukset eikä mikään keskustassa hengailu

Vierailija
135/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:45"]Sama se tuolle ostarikiellolle (sen jotenkin ymmärränkin) mutta kyllä jokaiselle tytölle pitää ostaa kunnon liivit!

[/quote]en mä sinällään sitä ostarilla killumista haluakaan (pidän sitä oikeastaan aika naurettavana) mutta tuntuu kurjalta joutua kiusatuksi, kun on niin aina "äitinsä helmoissa"... Haluaisin vaan kulkea muiden mukana.

[/quote]

Eikö sinulla ole omaa tahtoa? Mitään ei pidä tehdä sen takia kun kaveritkin niin tekevät. 

13 vuotiaan ei pidä missään olosuhteissa notkua jossain kaupungilla samanikäisten kanssa. Siihen ei ole mitään syytä. 

Vierailija
136/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 22:55"]

Eikö joku av-mamma voisi tavata ap:tä siellä ostoskeskuksessa ja antaa sille 15 euroa, että tyttö saa liivit? Tarjoutuisin itse, mut en asu Hesassa.

Äitisi pitää hiukan alkaa himmaamaan kontrollinhalussaan, ja jos ei ala, niin sitten alat vaan tehdä asioita ilman lupaa. Kännykkä kiinni ja koulun jälkeen kartsalle. Tämä on sinun elämäsi, ja sinulla on oikeus viettää sitä normaalilla tavalla, eikä vankina kotonasi. 

[/quote]

Alle 18 vuotias tekee mitä huoltajat sanoo

Vierailija
137/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 23:16"]

Älä pyydä rahaa kotitöistä, vapauksia vaan :)

Kysy myös äidiltäsi MIKSI. Äläkä tyydy "koska minä sanon niin"-tyylisiin vastauksiin. Miksi et saa mennä vielä muiden mukana, edes päiväsaikaan? Miksi 15 on parempi kuin 13, nyt kuitenkin puhutaan ihan perus teinielämästä, ei mistään rappionuorten tapauksista. Miksi äitisi ei voisi luottaa sinuun? Miten voisit luottamusta kerätä? Jne.

Ja kysy tosiaan rohkeasti joltain aikuiselta apua. Terkkareilla ja kuraattoreilla on vaitiolovelvollisuus :)

-26

[/quote]

Luottamuksen voi saada vain kerran ja sen menettää vain kerran. Joten kannattaa olla todella tarkkaa tuon kanssa. Jos sanoo että luota minuun ja sitten mokaa niin mahdollisuudet meni siinä ikuisesti. Koska silloin todistaa että toinen oli oikeassa kun ei luottanut.

Vierailija
138/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 12:35"]

Toivottavasti saat enemmän vapautta ja sopivat, mukavat ja käytännölliset liivit hankittua. Naiset tarvitsevat ainakin kolmet liivit: kahdet tavalliset (toiset ovat pesussa kuin toiset ovat käytössä) ja urheiluun tarkoitetut. Se ei ole nuoren vika, että hän kasvaa naiseksi ja murrosiän myötä saamme niin kuukautiset kuin kasvavat rinnat taakaksemme.

Rakkaudella,

22-v "av-mamma"

[/quote]

Minä pääsin korkeaan 44 vuoden ikään, ennen kuin raaskin käydä ostamassa itselleni ensimmäistä kertaa elämässäni kahdet kunnolliset liivit oikeasta liivikaupasta. Minulla on ihan hyvä taloudellinen tilanne, mutta en vaan ole aiemmin raaskinut. Hätkähdin, kun minua huomattavasti vähävaraisemmat kaverit kertoivat ostavansa kunnon liivejä. Sitten marssin minäkin liivikauppaan ja ostin kahdet liivit, maksoi yhteensä 150€. Kaverit sanoivat, että pääsin halvalla! Hädin tuskin raaskin käyttää noita, mutta onpahan nyt edes hankittu.

Tyttärelleni oli hankittu useita liivejä talveksi ja kesän tullessa hän pyysi saada vaaleampia liivejä, etteivät ne näy niin paljon ohuiden kesäpaitojen läpi. Ostin hänelle viidet kesäliivit. 

Niin ylpeä olen tyttäreni liiveistä, että oli ihan pakko ottaa niistä kuvakin :-) Tuosta puuttuu kahdet, jotka hänellä on mukanaan mökkireissulla. Urheiluliivit on sitten erikseen. Näytä ap tämä kuva äidillesi ja kerro terveisiä toiselta 13-veen äidiltä, että tähän malliin ne liivit pitää olla! :-) 

http://aijaa.com/a5tMot

Se iloinen hepenien ostelija.

Vierailija
139/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani ovat puolellasi, ap, mutta älä masennu. Minulla oli hyvin samankaltainen teini-ikä. En päässyt yksin minnekään; en saanut edes kavereiden luona olla myöhään. Äitini ei varsinaisesti ollut konservatiivinen esim. vaatemaun suhteen, mutta aina kun halusin ostaa jotain oman makuni mukaan, hän oli hyvin pilkallinen. Sain taistella jopa hupparista (joita äitini pitää edelleen juntteina). Kun pyysin ostaa puuteria peittääkseni nenäni kiiltämistä, siitä vasta äitini riemastui. Hänen mielestään se oli niin naurettavaa, että minä yritin "näyttää kauniilta junttipoikien silmissä". Hävetti kovasti, kun äitini ei suostunut ymmärtämään, ettei siitä ollut oikeasti kyse ollenkaan.

"Junttius" oli tosiaan hienostelevalle äidilleni se suurin peikko. Ostoskeskusten ketjuliikkeet olivat juntteja. Teinitytön meikkaaminen oli junttia. Kaikki kaverini juntteja. Oikeastaan kaikki, mitä olisin halunnut kokeilla, oli junttia...

Kuulostaa ehkä hassulta mutta tästä huolimatta minulla on ihan hyvät välit äitiini. Monessa asiassa hän oli ehkä jopa oikeassa, vaikkei se silloin siltä tuntunutkaan. Jälkeenpäin en koe menettäneeni oikeastaan mitään siinä, etten päässyt 15-vuotiaana parhaan ystäväni kanssa bileisiin, joissa ystäväni sitten vehtasi 19-vuotiaan pojan kanssa. Olisin tuntenut oloni todella epämukavaksi siellä; olin sen verran "tylsä" nuori tyttö. En edelleenkään juo alkoholia.

En tiedä, mikä tämän viestini pointti oikein on :) Paitsi että haluan toivottaa jaksamista. Kyllä se siitä. Onneksi sinulla on tulevaisuudessa monta vuotta aikaa tehdä juuri niitä asioita mitä itse haluat. Ymmärrän kyllä, että eniten tuollaisessa kontrolloimisessa satuttaa se, että kokee tulevansa väärinymmärretyksi ja tulee sellainen tunne, ettei sinuun luoteta.

(Joo, tiedän, että puhuit vain rintsikoista ja ostoskeskuksessa käymisestä, ja se tuntuu kyllä todella kohtuuttomalta. Etenkin nuo rintsikat. Äitisi pitää saada ymmärtämään, että tarvitset tukevat rintsikat, vaikkei niissä olisikaan toppauksia.)

Vierailija
140/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 13:49"]Tuntuu inhottavalta sanoa näin, mutta kai tiedätte, että 13-vuotias on seiskaluokkalainen? Tai menossa kasille. Ihmeen kieliopillisesti taitavaa tekstiä tulee näppäimiltä. Heti tästä mainittaessa alkaakin ilmestyä outoja hymiöitä. Tyttö valvoo pitkään, koska sattuu olemaan juuri nyt mummulassa?

[/quote]

Itse olin 13-vuotiaana kieliopillisesti taitavampi kuin 70 % av-mammoista. Älkää haukkuko trolliksi vain siksi, että omat teininne ovat vajukkeja.