Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini kieltää kaiken

Vierailija
18.07.2014 |

Olen 13-vuotias tyttö, perheen ainoa lapsi, ja tahdon kuulla, mitä mieltä olette äitini antamista kielloista. Olisin ihan superkiitollinen, jos voisitte vielä kertoa, mitä minun tulisi tehdä tässä tilanteessa!

Tähän äidilläni on todella tiukat säännöt: Asun siis Helsingissä, mutta en saa mennä kaupungille yksin tai kavereideni kanssa. Hänen mukaansa saan mennä kaupungille ilman vanhempiani vasta, kun olen 15-vuotias. Siis mitä ihmettä?! Tämä on asia, mikä saa minut häpeämään. Koulun jälkeen koko kaveripiirini menee keskustaan ostoksille, mutta minun täytyy aina keksiä tekosyitä, miksi en pääse mukaan. En saa mennä edes aivan meidän lähellämme olevaan ruokakauppaan tai edes R-kioskille! Lisäksi vähän pidemmän kävelymatkan päässä meistä on melko pieni ostoskeskus, ja osaan mennä sinne kävellen, pyörällä ja bussilla. En saa mennä sinne mitenkään, tähänkin ikäraja on 15-v. :(

Ja sitten todella omituinen sääntö: En saa käyttää topattuja liivejä!!! Olin kerran äitini kanssa vaateliikkeessä, ja siellä varovasti osoitin kevyesti topattuja, kaarituellisia liivejä. Äitini alkoi heti päivitellä, kuinka alan näyttää "ties miltä katutytöltä", jos alan tässä iässä käyttämään tuollaisia. Olen luokkani ainoa, jolla ei ole kaarituellisia liivejä! Kuulen tästä kommentteja ja kuiskauksia joka päivä, ja se sattuu. :( Minulla on siis vain pelkät harjoitusrintsikat, jotka ovat pelkkää ohutta kangasta, eivätkä peitä nännejäni kunnolla tai tue rintojani mitenkään! Kerran mennessäni sovituskoppiin nappasin äitini huomaamatta a-kupin rintaliivit ja sovitin niitä. Ne olivat sopivqn napakat, mukavat, eikä niiden takaosa noussut ylöspäin yhtään. Raotin hieman verhoa sanoakseni äidilleni liiveistä, mutta hän vain tuli luokseni ja "kuiskasi", että minun tulisi ottaa ne heti pois, sillä ne on tehty paljon isommille tytöille! D:

Ihan vain sanoakseni, äitini siis ei ole uskovainen, hän on ateisti.

Kunnon vanhemmat, kertokaa mitä minun tulisi tehdä... Minulla ei ole edes rahaa jolla voisin salaa vain mennä ostamaan liivit sieltä "kielletystä ostoskeskuksesta". Auttakaa oikeasti...

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 13:49"]Tuntuu inhottavalta sanoa näin, mutta kai tiedätte, että 13-vuotias on seiskaluokkalainen? Tai menossa kasille. Ihmeen kieliopillisesti taitavaa tekstiä tulee näppäimiltä. Heti tästä mainittaessa alkaakin ilmestyä outoja hymiöitä. Tyttö valvoo pitkään, koska sattuu olemaan juuri nyt mummulassa?

[/quote]

Itse olin 13-vuotiaana kieliopillisesti taitavampi kuin 70 % av-mammoista. Älkää haukkuko trolliksi vain siksi, että omat teininne ovat vajukkeja.

[/quote]

Tuli tästä mieleen, että miksihän tälle nauretaan ylilaudalla ja mietitään, kuinka av-mammat uskoo kaiken...?

Vierailija
142/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarituelliset liivit eivät muuten ole välttämättä kovin terveelliset, joten en ainakaan itse missään nimessä käyttäisi niitä jatkuvasti. Itse olen aina käyttänyt hyvin istuvia liivejä, mutta minulta leikattiin jo nuorena kasvain, joka oli tullut juuri siihen paikkaan, missä kaarituen pää oli. Ei ollut syöpä, mutta pelästytti silti. Nykyään käytän lähes yksinomaan tukevia kaarituettomia liivejä, ja onneksi sellaisiakin löytyy. Mitkään heppoiset liivitopit eivät minulle sovi, sillä rintani ovat melko suuret.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 13:49"]Tuntuu inhottavalta sanoa näin, mutta kai tiedätte, että 13-vuotias on seiskaluokkalainen? Tai menossa kasille. Ihmeen kieliopillisesti taitavaa tekstiä tulee näppäimiltä. Heti tästä mainittaessa alkaakin ilmestyä outoja hymiöitä. Tyttö valvoo pitkään, koska sattuu olemaan juuri nyt mummulassa?

[/quote]

Itse olin 13-vuotiaana kieliopillisesti taitavampi kuin 70 % av-mammoista. Älkää haukkuko trolliksi vain siksi, että omat teininne ovat vajukkeja.

[/quote]

Tuli tästä mieleen, että miksihän tälle nauretaan ylilaudalla ja mietitään, kuinka av-mammat uskoo kaiken...?

[/quote]

Ylilaudalla saavat nauraa ihan mitä tahansa, ei kiinnosta. Jos tämä on provo, niin aika tylsä provo on, sillä kertomus voisi ihan hyvin olla totta - eikä siinä ole edes mitään kovin erikoislaatuista.

t: kokemuksen syvä rintaääni

Vierailija
144/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 13:49"]Tuntuu inhottavalta sanoa näin, mutta kai tiedätte, että 13-vuotias on seiskaluokkalainen? Tai menossa kasille. Ihmeen kieliopillisesti taitavaa tekstiä tulee näppäimiltä. Heti tästä mainittaessa alkaakin ilmestyä outoja hymiöitä. Tyttö valvoo pitkään, koska sattuu olemaan juuri nyt mummulassa?

[/quote]

[/quote]

Hear, hear. Oma 13-vuotiaani kirjoittaa paremmin englantia kuin perus-av-mamma suomea. Suomen kielestä nyt puhumattakaan. Erittäin fiksu tapaus, lukee paljon kirjoja. Ja saattaa näin kesälomalla valvoa myöhään omien piirustusprojektiensa kanssa. Hänen hieno liivikokoelmansa ei millään muotoa ole häirinnyt hänen älyllistä kehitystään :-)

Se hepenien ostelija

Vierailija
145/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ylilaudalla saavat nauraa ihan mitä tahansa, ei kiinnosta. Jos tämä on provo, niin aika tylsä provo on, sillä kertomus voisi ihan hyvin olla totta - eikä siinä ole edes mitään kovin erikoislaatuista.

[/quote]

Eihän se mulle kuulu, mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun ylilaudan trolli tulee tänne ja keksii jonkun aiheen.

Vierailija
146/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 12:35"]

Toivottavasti saat enemmän vapautta ja sopivat, mukavat ja käytännölliset liivit hankittua. Naiset tarvitsevat ainakin kolmet liivit: kahdet tavalliset (toiset ovat pesussa kuin toiset ovat käytössä) ja urheiluun tarkoitetut. Se ei ole nuoren vika, että hän kasvaa naiseksi ja murrosiän myötä saamme niin kuukautiset kuin kasvavat rinnat taakaksemme.

Rakkaudella,

22-v "av-mamma"

[/quote]

Minä pääsin korkeaan 44 vuoden ikään, ennen kuin raaskin käydä ostamassa itselleni ensimmäistä kertaa elämässäni kahdet kunnolliset liivit oikeasta liivikaupasta. Minulla on ihan hyvä taloudellinen tilanne, mutta en vaan ole aiemmin raaskinut. Hätkähdin, kun minua huomattavasti vähävaraisemmat kaverit kertoivat ostavansa kunnon liivejä. Sitten marssin minäkin liivikauppaan ja ostin kahdet liivit, maksoi yhteensä 150€. Kaverit sanoivat, että pääsin halvalla! Hädin tuskin raaskin käyttää noita, mutta onpahan nyt edes hankittu.

Tyttärelleni oli hankittu useita liivejä talveksi ja kesän tullessa hän pyysi saada vaaleampia liivejä, etteivät ne näy niin paljon ohuiden kesäpaitojen läpi. Ostin hänelle viidet kesäliivit. 

Niin ylpeä olen tyttäreni liiveistä, että oli ihan pakko ottaa niistä kuvakin :-) Tuosta puuttuu kahdet, jotka hänellä on mukanaan mökkireissulla. Urheiluliivit on sitten erikseen. Näytä ap tämä kuva äidillesi ja kerro terveisiä toiselta 13-veen äidiltä, että tähän malliin ne liivit pitää olla! :-) 

http://aijaa.com/a5tMot

Se iloinen hepenien ostelija.

[/quote]

Ihana mamma olet! :) Tästä tulikin mieleen lisätä, että kun pikkusiskoni murrosikä alkoi niin äiti minun tapauksestani hiljaa oppineena ostikin hänelle useat liivit.

Peesasin kyllä pikkusiskoani ja normalisoin tuon niin monen nuoren naisen aiheettoman nolostuksen liivien tarpeesta ja hankkimisesta. Joskus olen hänelle liivejä hankkinut omillakin rahoilla ja hän on aina iloissaan ollut saadessaan uusia. :)

Mahtavaa, huomioit kasvavaa nuorta naista kunnon liiveillä! Itsensäkin voi löytää useamman kerran elämässään vanhempanakin, kuten sinä esimerkiksi rintaliivien kanssa. :)

Antoisaa kesää teidän perheelle!

- 22-v "av-mamma"

Vierailija
147/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:25"]

Sympatiani ovat puolellasi, ap, mutta älä masennu. Minulla oli hyvin samankaltainen teini-ikä. En päässyt yksin minnekään; en saanut edes kavereiden luona olla myöhään. Äitini ei varsinaisesti ollut konservatiivinen esim. vaatemaun suhteen, mutta aina kun halusin ostaa jotain oman makuni mukaan, hän oli hyvin pilkallinen. Sain taistella jopa hupparista (joita äitini pitää edelleen juntteina). Kun pyysin ostaa puuteria peittääkseni nenäni kiiltämistä, siitä vasta äitini riemastui. Hänen mielestään se oli niin naurettavaa, että minä yritin "näyttää kauniilta junttipoikien silmissä". Hävetti kovasti, kun äitini ei suostunut ymmärtämään, ettei siitä ollut oikeasti kyse ollenkaan.

"Junttius" oli tosiaan hienostelevalle äidilleni se suurin peikko. Ostoskeskusten ketjuliikkeet olivat juntteja. Teinitytön meikkaaminen oli junttia. Kaikki kaverini juntteja. Oikeastaan kaikki, mitä olisin halunnut kokeilla, oli junttia...

Kuulostaa ehkä hassulta mutta tästä huolimatta minulla on ihan hyvät välit äitiini. Monessa asiassa hän oli ehkä jopa oikeassa, vaikkei se silloin siltä tuntunutkaan. Jälkeenpäin en koe menettäneeni oikeastaan mitään siinä, etten päässyt 15-vuotiaana parhaan ystäväni kanssa bileisiin, joissa ystäväni sitten vehtasi 19-vuotiaan pojan kanssa. Olisin tuntenut oloni todella epämukavaksi siellä; olin sen verran "tylsä" nuori tyttö. En edelleenkään juo alkoholia.

En tiedä, mikä tämän viestini pointti oikein on :) Paitsi että haluan toivottaa jaksamista. Kyllä se siitä. Onneksi sinulla on tulevaisuudessa monta vuotta aikaa tehdä juuri niitä asioita mitä itse haluat. Ymmärrän kyllä, että eniten tuollaisessa kontrolloimisessa satuttaa se, että kokee tulevansa väärinymmärretyksi ja tulee sellainen tunne, ettei sinuun luoteta.

(Joo, tiedän, että puhuit vain rintsikoista ja ostoskeskuksessa käymisestä, ja se tuntuu kyllä todella kohtuuttomalta. Etenkin nuo rintsikat. Äitisi pitää saada ymmärtämään, että tarvitset tukevat rintsikat, vaikkei niissä olisikaan toppauksia.)

[/quote]

Äitisi oli oikeassa. Jo se että bileissä 15 vuotias nussii 19 vuotiaan kanssa kertoo kaiken olellisen.

Vierailija
148/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eihän se mulle kuulu, mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun ylilaudan trolli tulee tänne ja keksii jonkun aiheen.

[/quote]

Joo, totta kai. Ja oikeastaan mikä tahansa aloitus voi olla silkkaa sepitettä. Mutta sen takia suhtaudunkin näihin kirjoituksiin "tosina", koska ei ole mitään järkeä ylipäätään keskustella mistään aiheesta, jos koko ajan epäilee, valehteleeko joku vai ei. Mitä väliä, loppujen lopuksi. Aihehan siinä tärkein on, eikä kirjoittajien todellinen elämäntarina.

Tuntuu vain jotenkin huvittavalta ajatus, että joku aloittaisi provoketjuja, jotka eivät ole edes mitenkään erikoisia. Mitä siitä saa irti?

Vierailija
149/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa poikien pitää huvinsa. Ehkä heillä on joku rintaliivifetissi? Joka tapauksessa "AP" on ainakin kaksi eri kirjoittajaa.

Vierailija
150/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tyttö 15v täällä. :) Voit varmaan lainata rahaa liiveihin kaverilta ja ostaa salaa? Tai kysy äidiltäsi ihan basicihonvärisiä nudeliivejä? Siis semmoiset mitä saa vaikka Changesta. Ei ole toppausta niissä. Ja selitä sille äidillesi, että liivien ei tarvitse olla huorahtavat. Omat liivit sain 10 vuotiaana, mulla oli aikainen murrosikä.

Siitä lähtien äiti on ostanut kunnollisia liivejä. :) Ja ostaa myös stringejä, koska ymmärtää näkyvät pikkuhousurajat.

Tsemppiä ja haleja sinne x

Vierailija
151/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei

jos tää oikeesti on totta ni mä voin käydä ostamasa sulle ne kaaritielliset liivit ja tuoda ne sulle jonnekkin. Sulla on muuten täys oikeus tehdä vaikka lastensuojeluun ilmoitus koska äitis pitää sua vankina jos ei päästä mihinkään kaverrides kanssa.

Olen itse 25v. Yhden 3v tytön äiti. Mä ymmärrän sun surusi tässä asiassa..

Vierailija
152/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:30"]

... mietitään, kuinka av-mammat uskoo kaiken...?

[/quote]

Tuli mieleen kaksi hyvää syytä, miksi av-mammat tämän aloituksen uskovat:

- heidän oma nuoruutensa on ollut samantapainen, siksi ei hetkeäkään epäilytä, etteikö olisi totta. Ja itse ovat teini-iässä kohdanneet samoja ongelmia.

- epäilevät, että aloittaja on oma tytär (aiheellisesti, ehkä. Ainakin Ikis)

Vierailija
153/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin lähelläkään pääkaupunkiseutua niin voisin kyllä sponssata sinulle yhdet oikeankokoiset liivit. Tuskin se äiti niitä nyt pois päältäkään kävisi repimään? Harmi vaan että asun liian kaukana. :(

N20

Vierailija
154/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:17"]

Jos asuisin lähelläkään pääkaupunkiseutua niin voisin kyllä sponssata sinulle yhdet oikeankokoiset liivit. Tuskin se äiti niitä nyt pois päältäkään kävisi repimään? Harmi vaan että asun liian kaukana. :(

N20

[/quote]sponssiapua on jo tarjottu, mutta "likka" häipyi linjoilta.

Vierailija
155/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N20

Vierailija
156/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:17"]

N20

[/quote]

Kellä muka on aikaa roikkua päivät pitkät täällä? Olisiko tämä muka enemmän totta, jos tyttö vastaisi täällä 24/7?

Vierailija
157/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 15:25"]

N20

[/quote]

Sori nyt, mutta likka olisi kyllä todella vähäjärkinen, jos lähtisi tuntemattomilta vastaanottamaan rintsikkalahjoja. Äly hoi.

Vierailija
158/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:16"]

N20

[/quote]

Sori nyt, mutta likka olisi kyllä todella vähäjärkinen, jos lähtisi tuntemattomilta vastaanottamaan rintsikkalahjoja. Äly hoi.

[/quote]Ja mitäs pahaa siinä on? Jos tarve on suuri ja oma äiti ei anna ostaa, niin miksi ei voisi ottaa asiallisesti tarjottua lahjaa? Varsinkin kun tapaa lahjoittajan kasvokkain ja voi näin todeta, että hän ei ole mikään rintsikat spermaa täyteen ruikkinut namusetä?

Vierailija
159/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:20"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:16"]

N20

[/quote]

[/quote]Ja mitäs pahaa siinä on? Jos tarve on suuri ja oma äiti ei anna ostaa, niin miksi ei voisi ottaa asiallisesti tarjottua lahjaa? Varsinkin kun tapaa lahjoittajan kasvokkain ja voi näin todeta, että hän ei ole mikään rintsikat spermaa täyteen ruikkinut namusetä?

[/quote]

Onko sinusta siis järkevää, että 13-vuotias sopii salaisia livetapaamisia netin anonyymien kanssa? Oikeasti??

Vierailija
160/175 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 13:49"]Tuntuu inhottavalta sanoa näin, mutta kai tiedätte, että 13-vuotias on seiskaluokkalainen? Tai menossa kasille. Ihmeen kieliopillisesti taitavaa tekstiä tulee näppäimiltä. Heti tästä mainittaessa alkaakin ilmestyä outoja hymiöitä. Tyttö valvoo pitkään, koska sattuu olemaan juuri nyt mummulassa?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itse ihmettelen, miten teinipoika muka kirjoittaisi näin hyvää tekstiä ja teinityttö ei?